A humán kognitív architektúra és a tanulás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Advertisements

BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Nyitó szakértői találkozó. "C" komponens-informatika Készítette: Farkas László január.28.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
2. A szoftverek csoportosítása: a. Rendszerszoftverek: A számítógép zavartalan mûködését biztosítják: BIOS (alapvetõ bemeneti/kimeneti rendszer): olyan.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
Művészeti vizuális nevelés Digitális kompetencia.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek
Nemzeti Audiovizuális Archívum
A nemzetközi üzleti élet etikája
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Eger március 17. Komenczi Bertalan
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Az „első lépés” TÁMOP
Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás
Budapest XVI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Szervezetfejlesztés II. előadás
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Környezetgazdaságtan 1
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
INFORMÁCIÓ ÉS TÁRSADALOM II.
MEGKEZDTÜK A FELKÉSZÜLÉST A TANULÓI LAPTOP PROGRAMRA
Társulások jellemzői.
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
INFORMATIKA november 18. Gyakorló alkalom – 2. rész
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Eger /16 – második félév Komenczi Bertalan
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Felhasználóképzés a kórházban
Információs Rendszerek Tanszék
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Zalaegerszeg, 21 February 2018
13. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
Bábel tornya Kolozsváriné Váray Ibolya Anna.
A személyiség mint komponensrendszer
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Viccesen kreatív és teljesen interaktív!
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Értékeink mentén TOP Pályázat benyújtása.
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Előadás másolata:

A humán kognitív architektúra és a tanulás

Az oktatáselmélet pozicionálása Elme Kultúra Tanulási környezet a 21. század elején ? Technológia

Elme Kultúra Technológia

Julien Offray de La Mettrie: L'Homme Machine 1748 There is no question that machines can think, because human and animal brains are precisely such machines. Searle, J. R.: Philosophy in a New Century Selected Essays. Cambridge University Press, Cambridge, 2008

Elme Kultúra Technológia

Elme Kultúra Technológia

A humán kognitív architektúra evolúciója posztmodern média-kultúra? hálózati kommunikáció teoretikus kultúra írás külső memória eszközök, szimbólumkezelő technológiák mitikus kultúra nyelv nyitott, megosztott virtuális valóság, absztrakció mimetikus kultúra mimézis a test kommunikációs eszközként használata epizódikus kultúra A kulturális evolúció szakaszai

Kognitív evolúció teoretikus kultúra mitikus kultúra mimetikus kultúra posztmodern média-kultúra? delokalizált, hibrid hálózati mátrix teoretikus kultúra külső memória mátrix mitikus kultúra lingvisztikai mátrix mimetikus kultúra kognitív-kulturális keretrendszer mimetikus mátrix kulcs-algoritmusai betöltődnek az elmébe epizódikus kultúra meghatározzák a memória, a gondolkodás és a tudásszerkezet paramétereit elsődleges adatbázis holisztikus, nem-szimbolikus epizód- és esemény tudás az elme kreatív mélyszerkezete a világ közvetlen megtapasztalása alapvető szemantikai folyamatok A kulturális evolúció szakaszai Antropogenezis 8 8

Kozmikus evolúció Biológiai evolúció MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS Modern elme Hálózati Gutenberg TEORETIKUS Külső memória eszközök, szimbólumkezelő technológiák eszközökkel támogatott kogníció Technikai evolúció Nyelv: nyitott, megosztott virtuális valóság, absztrakció MITIKUS szimbolikus kogníció Mimézis: a test kommunikációs eszközként használata MIMETIKUS preszimbolikus kogníció Kognitív evolúció Kulturális evolúció EPIZODIKUS Biológiai evolúció Kozmikus evolúció

kognitív habitus betöltődnek az elmébe teoretikus kultúra posztmodern média-kultúra? delokalizált, hibrid hálózati mátrix teoretikus kultúra külső memória mátrix mitikus kultúra lingvisztikai mátrix mimetikus kultúra kognitív-kulturális keretrendszer mimetikus mátrix betöltődnek az elmébe kulcs-algoritmusai betöltődnek az elmébe epizódikus kultúra meghatározzák a memória, a gondolkodás és a tudásszerkezet paramétereit elsődleges adatbázis holisztikus, nem-szimbolikus epizód- és esemény tudás kognitív habitus a világ közvetlen megtapasztalása alapvető szemantikai folyamatok 10 10

aktív tanítás/tanulás kognitív habitus kulturális evolúció kognitív erőforrások aktív tanítás/tanulás az a fizikai, biológiai és kulturális adottság-rendszer, amely sajátos kulturális ökológiai fülkeként a gyerekek fejlődésének és a felnőttek életvezetésének hátterét jelenti: a környezetet, amelyben, amelytől, és amelyen keresztül a tágabb értelemben vett tanulás, információszerzés történik. Tomasello, 2002.

A humán kognitív habitus alapformái Modern elme kognitív habitus III. Hálózati A HÁLÓZATI TUDÁSHORDOZÓK VILÁGA Gutenberg kognitív habitus II. TEORETIKUS A KÖNYVES KULTÚRA VILÁGA MITIKUS kognitív habitus I. A TERMÉSZETES PEDAGÓGIA SZEMTŐL-SZEMBE VILÁGA MIMETIKUS EPIZODIKUS A humán kognitív habitus alapformái Biológiai evolúció Kognitív evolúció

A narratív elmeszerkezet kialakulásával a világ virtuálissá változott… A szimbólumok üzenetek, amelyek kapcsolatot létesítenek tudatos elmeállapotok között… …. kognitív habitus I. A narratív elmeszerkezet kialakulásával a világ virtuálissá változott… a társas lét nem-nyelvi kognitív infrastruktúrája A TERMÉSZETES PEDAGÓGIA SZEMTŐL-SZEMBE VILÁGA 13

A teoretikus kultúra additív kognitív habitusa “Az emberiség fejlődéstörténetében ezen a ponton vált szükségessé a standardizált formális oktatás, mivel a gyerekeknek el kellett sajátítani a vizuografikus szimbólumrendszerek kezelésének képességét.” M. Donald Külső emlékezeti mező kognitív habitus II. (a tudatosság tükre ) A tudatos információfeldolgozás kapacitásának jelentős bővülése A KÖNYVES KULTÚRA VILÁGA 14

? A hálózati kultúra additív kognitív habitusa Külső memória mező II. kognitív habitus III. A HÁLÓZATI TUDÁSHORDOZÓK VILÁGA 15