14. Technikai ismeretszerzést segítő oktatóeszközök bemutatása: építőelemek Ujhelyiné dr. Pető Éva
Adott: Munkalapok Építődoboz: 36 elem
Síkra épített statikus / formai modell építése Felhasználás: Síkra épített statikus / formai modell építése Műszaki ábrázolást segítő eszköz Doboz felépítése: kocka oldalhossza: 1egység = 20 mm
Oszlopcsalád Kocka Kis oszlop Közepes oszlop Nagy oszlop 4 e 3 e 2 e
Téglacsalád Fél kocka Kis tégla Közepes tégla Nagy tégla 4 e 3 e ½ e
Hengercsalád Fél henger Kis henger Közepes- Nagy- henger henger 3 e
Tetőcsalád Kis tető Nagy tető Fél tető Lapos tető 1 e 2 e 2 e
Családon kívüli elemek Kúp Híd 2 e 2 e 1 e = 1 e
Építő-elemismeret módszertani elvei A pedagógus kiveszi a dobozból és megnevezi az elemet, a gyermekkel kiveteti a dobozból A pedagógus kiveszi a dobozból az elemet , a gyermekkel kiveteti és megnevezteti az elemet A pedagógus megnevezi az elemet, a gyermekkel kiveteti a dobozból az elemet A pedagógus elmondja az elem jellemzőit (pl. minden oldala négyzet) a gyermek megnevezi és kiveszi a dobozból az elemet (kocka)
Modellezés módszertani lépései modellfüzet segítségével Valóságos tárgy és modellrajz összehasonlítása, a közös tulajdonságok megállapítása Építés osztott körvonalrajzon (M1:1-es méretarányú rajz) A kiválasztott elemekkel a körvonalrajz kirakása (emlékezet fejlesztése) Valóságos tárgy és modellrajz összehasonlítása a közös tulajdonságok megállapítása Építés osztott körvonalrajzon, majd a kiválasztott elemek cseréje (Keresd a megfelelőt! Pl. 1 kockának 2 fél kocka felel meg.) Valóságos tárgy elemzése, a forma szempontjából lényeges elemek kiválasztása Önálló modellépítés
Modellfüzet 1-2. osztályosoknak
Modellfüzet 3. osztályosoknak