Labáth Ferencné gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő I. szakértő Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet Gyermek- és ifjúságvédelmi tanácskozás óvodapedagógusok számára „Mit tehetnék Érted?” Labáth Ferencné gyermek- és ifjúságvédelmi felügyelő I. szakértő
http://www.youtube.com/watch?v=FfJZd_JQy70 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
1. A gyermekvédelmi munka jogszabályi háttere 2. Az óvodai gyermekvédelmi munka 2.1 Emberi tényezők 2.2 Kiegészítő szerep 2.3 A prevenció elsőbbsége 3. Helyzetek, problémák, megoldási javaslatok, megoldások 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Tiszta lap 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Ráhangolódás Mese 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A történet főhőse Csibi, a kiscsirke, aki Bóbitás mamájával éldegélt a pitypangos réten. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Édesanyja játszott vele, mesélt neki, melengette, ha fázott, etette, ha éhes volt. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Egy nap azonban nem érkezett haza, Csibi hiába kereste mindenütt Egy nap azonban nem érkezett haza, Csibi hiába kereste mindenütt. A fecske hírül hozta neki, hogy mamája fogságba esett, és azt üzeni, hogy menjen át a szomszédba, Kendermagos mamához, ott várja meg, míg érte jön. Csibi így is tett. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Kendermagos tyúkanyónak sok kiscsibéje volt Kendermagos tyúkanyónak sok kiscsibéje volt. Tollai között elfért Csibi is, de más volt minden, mint otthon – más színű, más szagú. Csibi folyton az ő mamájára gondolt, nagyon hiányzott neki. Úgy sírta álomba magát. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Másnap is csak őt kereste mindenütt Másnap is csak őt kereste mindenütt. A kiscsibék meg akarták vigasztalni Csibit, hívták játszani. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Csibi azonban dühbe gurult, nem akart játszani senkivel és jól megcsípte az egyiket. A kiscsibék megijedtek tőle és magára hagyták. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Csibi épp erre várt, kiszökött a kerítésen, és nekivágott, hogy megkeresse a mamáját. Egy sűrű erdőbe tévedt, rá is esteledett, és elébe ugrott egy róka. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Csibi gyorsan elbújt egy farakás alá, így a róka csalódottan odábbállt Csibi gyorsan elbújt egy farakás alá, így a róka csalódottan odábbállt. A farakás alatt lakó sün megdicsérte, és Csibi elmesélte neki, hogyan került az erdőbe. A sün elmagyarázta neki, hogy vissza kell mennie Kendermagos tyúkanyóhoz, mert édesanyja ott fogja majd keresni, ha előkerül. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Megmutatta neki az égen a Fiastyúkot, körülötte a kis csillagocskákkal, akik odabújhatnak hozzá, ha egyedül maradnak. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Azután segített neki visszajutni Kendermagosékhoz. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Amikor megérkezett, evett, ivott, és elfészkelte magát a puha tollak között. Már nem volt olyan furcsa minden, mint előző éjszaka, hamar elaludt. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Másnap már nem volt annyira szomorú, játszott a többi kiscsibével Másnap már nem volt annyira szomorú, játszott a többi kiscsibével. Így teltek-múltak a napok, Csibi reménykedett, hogy édesanyja hamarosan érte jön. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Egyik délután meg is érkezett Bóbitás mama és Csibi boldogan rohant az ő anyukájához. Bóbitás mama elmesélte, hogy kapirgálás közben egy ismeretlen kertbe tévedt, ahol csapdába esett. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Nekilátott lyukat ásni a kerítés alatt, de nagyon lassan haladt Nekilátott lyukat ásni a kerítés alatt, de nagyon lassan haladt. Közben rátalált a sündisznó, aki segített neki elhárítani az előtte tornyosuló akadályokat, és így kiszabadult. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Este Csibi már Bóbitás mamájához bújt oda aludni, az égen megmutatta neki a Fiastyúk csillagképet és elmesélte, amit a süntől hallott. Földön és égen van hová bújni a kicsiknek, ha baj van. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Ráhangolódás Játék - Arc - Figyelj! - Érzelmek - Tolmács 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Mottó: „Lehet, hogy a törődés egy apró gesztusa, amelyet már régen elfelejtettél, valaki más életében egyike a legboldogabb emlékeknek…” (Ismeretlen szerző) 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Felvezető kérdés Vajon mire…? 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Címelemzés 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
S E G Í T É S 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A segítségnyújtás helyszínei és szereplői Szakellátás Alanya elsősorban a gyermek Szereplők: gyermek, nevelőszülő/lakásotthon, nevelőszülői/gyámi tanácsadó Célja: „tűzoltás” Alapellátás Alanya a család/gyermek Szereplők: a „családgondozók” és a család Célja: megelőzés 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
1. A gyermekvédelmi munka jogszabályi háttere Gyermekvédelmi törvény Köznevelési törvény Polgári Törvénykönyv 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A Gyermekvédelmi törvény változásai 2013. április 01. Várandós anya válsághelyzete 12 év alatti gyermek elhelyezése - 3 éven aluliak 2014. dec. 31-ig - 3-6 év közöttiek 2015. dec. 31-ig - 6-12 közöttiek 2016. dec. 31-ig Egyházi fenntartású gyermekotthonok és nevelőszülői hálózatok Gyvt. 96. § (8) Írásbeli tájékoztatási kötelezettség Gyvt.148. § (3) 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A Gyermekvédelmi törvény változásai 2013. július 01. Fiatalkorú: szabálysértés 14. év, bűncselekmény 12. év Gyermekjogi képviselő Az otthont nyújtó ellátás: családi pótlék Gyvt. 53. § (7) A családtámogatási törvény: gyermekotthon, javító intézet, büntetésvégrehajtás vezetője Gyvt.13. § 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A Gyermekvédelmi törvény változásai 2013. szeptember 01. Hatósági intézkedések: Gyvt. 15. § (4) a) A hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzet megállapítása Gyvt. VIII. Fejezete 67/A. § 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A Gyermekvédelmi törvény változásai 2014. január 01. Gyermekvédelmi gyám és a nevelésbe vételi eljárás 1-2 év: félévente, 3. évtől évente Gyermekvédelmi gyám Gyvt. 84. § (1) a-d); (2); 86. § (1) a); aa); ab); b-f); kéthetente egy alkalom Befogadó szülők - tartós betegség, súlyos fogyatékosság, testvérek, más ok Támogatás önkormányzati segély 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A Gyermekvédelmi törvény változásai Gyermeki jog: „A hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeknek joga van ahhoz, hogy fokozott segítséget kapjon a fejlődését hátráltató körülmények leküzdéséhez és esélyeinek növeléséhez.” - Fogalombővülés: Gyvt. 67/A. § (1)-(2) bekezdés) Rgyk alacsony iskolai végzettség, alacsony foglalkoztatottság, elégtelen lakáskörülmények, szegregátumnak nyilvánított lakókörnyezet - Halmozottan hátrányos helyzet: a nevelésbe vétel, az utógondozói ellátásban részesülő és tanulói vagy hallgatói jogviszonyban álló fiatal felnőtt 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A Gyermekvédelmi törvény változásai Örökbefogadás engedélyezése - Házastárs vagy rokon gyermeke - Örökbefogói GYES 1895. október 01 – 2014. június 30. anyakönyvezés - Apai elismerő nyilatkozat 2014. január 01. Erkölcsi bizonyítvány Megelőző pártfogói intézmény 2014. július 01. Internet szolgáltatók szűrőszoftver 2014. szeptember 01. Iskola, könyvtárak ingyenes szűrőszoftver, játékszoftverek figyelmeztetés Művi meddővé tétel 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A Gyermekvédelmi törvény változásai Veszélyeztetett gyermek: ideiglenes hatályú elhelyezés állampolgárságtól függetlenül megtehető! 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Polgári Törvénykönyv 2013. évi V. törvény 2014. március 15. Családjogi Könyv fejezet: Közvetítői eljárás, szülői felügyeleti jog, gyermekelhelyezés -, apaság vélelme, kapcsolattartás szabályai, gyermektartási díj, családban történő nevelés, gyermekvédelmi gyámság, örökbefogadás utánkövetése 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Szervezeti átalakulás Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
2014. március 20. HTK Labáth Ferencné Főigazgató Főigazgató Belső ellenőrzés Főigazgatói Hivatal: Gazdasági, szociális és gyermekvédelmi, koordinációs és kommunikációs tanácsadók Főigazgató-helyettes Gazdasági Főosztály Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Főosztály Informatikai Főosztály Beszerzési Osztály Üzemeltetési Osztály Költségvetési Osztály Számviteli Osztály Bérügyi Osztály Pénzügyi Osztály Adatszolgáltatási és Elszámoltatási Osztály Jogi és Igazgatási Főosztály Humánpolitikai Főosztály Módszertani Főosztály Jogi és Igazgatási Osztály Ügyviteli Osztály Személyügyi Osztály Oktatási Osztály Tervezési Osztály Szociális Módszertani osztály Gyermekjóléti és Gyermekvédelmi Módszertani Osztály Monitoring Osztály OGYSZB Intézmény-irányítási Főosztály Szociális Intézmények Osztálya Gyermekvédelmi Intézmények Osztálya Megyei és Fővárosi Kirendeltségek Igazgató Intézmények Vagyon-gazdálkodási Osztály Projekt Igazgatóság Közbeszerzési Osztály Közvetlen Fenntartású Intézmények Főosztálya Főigazgató Belső ellenőrzés Főigazgatói Hivatal: Gazdasági, szociális és gyermekvédelmi, koordinációs és kommunikációs tanácsadók Főigazgató-helyettes Gazdasági Főosztály Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Főosztály Informatikai Főosztály Beszerzési Osztály Üzemeltetési Osztály Költségvetési Osztály Számviteli Osztály Bérügyi Osztály Pénzügyi Osztály Adatszolgáltatási és Elszámoltatási Osztály Jogi és Igazgatási Főosztály Humánpolitikai Főosztály Módszertani Főosztály Jogi és Igazgatási Osztály Ügyviteli Osztály Személyügyi Osztály Oktatási Osztály Tervezési Osztály Szociális Módszertani osztály Gyermekjóléti és Gyermekvédelmi Módszertani Osztály Monitoring Osztály OGYSZB Intézmény-irányítási Főosztály Szociális Intézmények Osztálya Gyermekvédelmi Intézmények Osztálya Megyei és Fővárosi Kirendeltségek Igazgató Intézmények Vagyon-gazdálkodási Osztály Projekt Igazgatóság Közbeszerzési Osztály Közvetlen Fenntartású Intézmények Főosztálya Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Szakmai Felügyeleti Osztály Pénzügyi Osztály Üzemeltetési Osztály 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
2. Az óvodai gyermekvédelmi munka 2.1 Emberi tényezők - Értékelj! - Kik ők? - Szerepkártyák - Gyűjtsd össze! Segítségkérés – Segítő – 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A gyermekvédelmi munka stresszes oldala A jó stressz Kihívás Sok dolga van Élvezi Dönthet Befolyásolni képes „Az élet sava-borsa” A rossz stressz Nem tudja irányítani Terhes szituáció Nem ő uralja a helyzetet Nem ő dönt „A halál csókja” 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A szeretethiányos gyermek Judith E.Carroll Bántalmazás, szülői szeretet hiánya Érzelmi, fizikai megrázkódtatás Testi egészség 756 ember: koszorúér betegség, gyermekkor - kötődés, érzelmi támasz, bántalmazás - Közbelépés! 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Intézkedések 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Mit vár el a gyermekvédelmi rendszer? A szülőtől Az óvodapedagógustól 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
2.2 Kiegészítő szerep - Értékelés - A jéghegy csúcsa 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A család Alapvető nevelési színtér A fejlődést segítő, gátló közeg 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
2014. március 20. HTK Labáth Ferencné I. Formális (Nyílt) II. Mások Pl. szervezeti struktúrák és címek alapszabály munkaköri leírás formális célkitűzések, irányelvek, eljárások, stb. II. Mások érzékelései nézetek a szervezeti és egyéni hatáskörökről nézetek az együttműködési készségről és megbízhatóságról nézetek a végzett munka fontosságáról és időszerűségéről bizalom, magabiztosság érzései stb. III. Informális (Rejtett) különbségek a szerepekről és feladatokról kialakult elképzelésekben hatalmi és hatásrendszerek vetélkedések és szövetségek, egyéni szükségletek, vágyak és érzelmek problémák a feljebbvalókkal, munkatársakkal stb. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
2.3 A prevenció elsőbbsége - Kérdőív - Kulcsfogalmak 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Kulcsfogalmak Kooperáció Szakmai kooperáció Szervezeti kooperáció Családmegtartó szolgáltatások Családmegtartó szolgáltatások integrációja 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A kooperáció Másokra irányul Közös érdekeltség felismerése, illetve annak kialakítása Személyes kapcsolatok fejlesztése, ápolása, bizalmi légkör fenntartása Együttműködés tartalmi/formai kidolgozása, tervezése, közös munka előkészítése - Közös munka, legnagyobb közös előny 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Kooperáció, mint kapcsolati forma Szakmai együttműködés Elsősorban szakmai szükségletek, célok motiválják Szakmai tartalmakra irányul Szakmai kommunikáció kimondott/kimondatlan szabályai mentén formálódik 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Tisztázandó kérdések 1. Milyen probléma kezelése igényli a kooperációt? Mi az egyes intézmények feladata és nehézsége az adott kérdéssel kapcsolatban? Mi lehet a közös érdekeltség? Milyen kölcsönös előnyökkel járhat a kooperáció? Miben egészíthetik ki egymást a résztvevők? Mi lehet a célja a közös munkának? 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Tisztázandó kérdések 2. Ki mit tud a saját lehetőségeihez mérten „bevinni” a közös munkába (szaktudás, eszközök, szakember, pénz, befolyás, stb.) Ki mit nem tud vállalni? Feladatok definiálása: mit kell tennünk a közös cél eléréséhez? Folyamatszabályozás: Ki (szerep-struktúra)? Mikor (idő-struktúra)? Hogyan (tevékenység- struktúra)? 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Szakmai kooperáció összetevői, szintjei Közvetített minták (korszellem) Ágazatok közötti együttműködés adott állapota, minősége (pl.: egészségügy – oktatás – szociális ellátás, stb.) Ágazaton belüli viszonyok (pl.: szociális szervezetek közötti kapcsolatok minősége) Adott szervezet kooperációs színvonala a szervezet egyes alrendszerei között (vezetési/irányítási kultúra; egységek közötti kapcsolatok) Adott szakmai szerepkör, feladatkör milyen elvárásokat tartalmaz, milyen készségeket igényel, és milyen lehetőségeket biztosít a kooperatív magatartáshoz Személyes jellemzők: életszemlélet, érték-orientáció, szociális kompetencia, kooperációs készség színvonala 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A szervezeti kooperáció aspektusai Környezeti feltételek Adott intézmény/szervezet működési jellemzői, szervezeti kultúra Kapcsolat megformálása Szerv.1 ------ Kapcsolat ------- Szerv.2 „Én” „MI” „Te” 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Környezeti feltételek - Aktuál- és szociálpolitikai irányelvek, trendek Jogszabályi környezet Helyi szociálpolitikai stratégia megléte/hiánya (EET) Pénzügyi források szétosztásának stratégiája (MFT) Szolgáltatási rendszer struktúrája Ellátási terület földrajzi szerkezete, közlekedési lehetőségek, stb. Helyi döntéshozók a szakma és intézményközi kooperációt mennyire kezelik prioritásként (elvárják, támogatják, serkentik?) (ÖIT) 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Családmegtartó szolgáltatások Krízis-orientáltak A segítő a jelzést követően 24 órán belül felkeresi a családot A beavatkozás fókuszában a család egésze áll A segítségnyújtás a család otthonában folyik, a családtagok időbeosztásához igazodva Konkrét szolgáltatások és terápiás beavatkozások egysége (tanácsadás, készségfejlesztés, információk nyújtása, képviselet stb.) Magasan képzett szociális munkás nyújtja Kis számú esettel dolgozik Rövid, időhatáros szolgáltatás 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Családmegtartó szolgáltatások integrációja ? 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Prevenció Primer: esetté, áldozattá válás megelőzése Másodlagos: időtartam csökkentése Harmadlagos: rehabilitáció, reintegrálás 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
A prevenció célja A gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése A gyermek szocializációjának támogatása A gyermek veszélyeztetettség megelőzése 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Prevencióval kapcsolatos kérdések Működik? - Szakemberek hiánya - Időhiánya - Pénz hiánya - Felszereltség - Energia hiánya Kinek a feladata? Gyermekjóléti szolgálat Köznevelési intézmények Közművelődési intézmények 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
3. Helyzetek, problémák, megoldási javaslatok, megoldások „ A gyermek nem a gyermekvédelmi rendszerbe születik bele – ha ott van, vagy oda bekerül, az minden esetben azt jelenti, hogy valamilyen helyrehozandó deformációról van szó.” (Asztalosné Zupcsán Erika) 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Legyen … 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Esetnapló A probléma definíciója Cselekvési Terv Megállapodás Intézkedések Ellenőrzés, értékelés 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Esetleírás 1. Esetleírás 2. 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
- Hogy folytatnátok? „…áruld el nekem!” 1. Helyzet - Hogy folytatnátok? „…áruld el nekem!” - Hogy folytatódott? Szerepkártyák: anya, apa, nagytestvér, gyermekjóléti szolgálat, jegyző, gyámhivatal, ügyintéző, iskola igazgató 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Probléma – kérdés – megoldás 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Ima a gyermekek védelméért 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Felhasznált irodalom http://www.szeretetfoldje.hu/.../5233-amiert-szuekseges-az-ima-a-gyermekeker... http://www.maxinfo.hu/gyermekvedelmi-tamogatas-hogyan-mikor-meddig-kinek-jar.html http://www.kormany.hu/hu/gyik/rendszeres-gyermekvedelmi-kedvezmeny-kiegeszito-gyermekvedelmi-tamogatas http://www.betegszoba.hu/hirek/a_szeretethianyos_gyerekek_egesz_eletukben_rosszabb_egeszsegi_allapotban_lesznek/ http://www.obdk.hu/dokumentumletoltes.php?tip=menupontok&kod 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné
Köszönöm a megtisztelő figyelmet és a kiváló együttműködést. Labáth Ferencné Igazgató labathne@humantrening.eu +36/20/491-5569 2014. március 20. HTK Labáth Ferencné