Mesterek és Tanítványaik Készítette: Méri Károly 2017.04.06.
Tehetségfejlesztés a Belvárban Mesterek és Tanítványok
Hogyan lehetünk eredményesek a Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete által középiskolásoknak kiírt matematika pályázaton?
Tehetséggondozás Egyéni fejlesztés Szakkör Tehetségműhely Kutató Diák Program
Kutató Diák Program Lineáris programozás Fraktálok Mátrix és az egyenletrendszer Affinitás és centrális kollineáció Livegraphics 3D Kétváltozós függvények Mátrix és a geometriai transzformáció Pólus poláris kapcsolat Négy dimenzió Numerikus módszerek Kétváltozós függvények érintője Intarziakészítés
Eredmények Kovács Bálint Fodor Bálint Kovács Nóra 2011: 3. helyezés
Kovács Bálint 2011
Egy újabb háromszög a kombinatorikában 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 0! 1! 2! 3! 4! 5! 44 45 20 6! 265 264 135 40 15 7! 1854 1855 924 315 70 21 8! 14833 14832 7420 2464 630 112 28 9! 133496 133497 66744 22260 5544 1134 168 36 10! 1334961 1334960 667485 222480 55650 11088 1890 240
Zárt alak keresése az első oszlopra Függvényegyenlettel Két mértani sorozat összegével Generátorfüggvénnyel valamiféle szabályosság felfedezésével
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 0! 1! 2! 3! 4! 5! 44 45 20 6! 265 264 135 40 15 7! 1854 1855 924 315 70 21 8! 14833 14832 7420 2464 630 112 28 9! 133496 133497 66744 22260 5544 1134 168 36 10! 1334961 1334960 667485 222480 55650 11088 1890 240
Fodor Bálint 2015
A fiktív háromszög Gondolatok egy Arany Dániel feladat kapcsán 2013. döntő - I. kategória - 3.feladat
OF = 31
Megoldások keresése Eredeti területes Paraméteres (szakasz) Paraméteres (szög) Arányosság (kicsinyítés, nagyítás) Arányosság (terület)
Ha adott két metsző szakasz, és rögzítjük a metszésponját, akkor a szakaszok végpontjait összekötő egyenesek metszéspontjai két kört határoznak meg.
Kovács Nóra, Gulyás Berta 2016
Kovács Nóra
Egy szerkesztés nehézségei
Gulyás Berta
Kétváltozós függvények szélsőértéke és érintője
Parciális deriváltak
Szélsőérték Parciális deriváltak Egyenlet rendszer Másodrendű parciális deriváltak Mátrix Determináns
Érintő A függvény érintője: A függvény: A parciális deriváltjai:
Interaktivitás Bemenő paraméterek <applet archive="live.jar" code="Live.class" width="500" height="500" align="centre"> <param name="INPUT_FILE" value=„FUGGVENY2s.TXT"> <param name="INDEPENDENT_VARIABLES" value="{ x ->2, y -> -3}.txt"> <param name="DEPENDENT_VARIABLES" value="{ x -> If[x < -4, -4, x], x -> If[x > 4, 4, x], y -> If[y < -4, -4, y], y -> If[y > 4, 4, y], d ->3, t -> (x*x + y*y ), z -> 5*(Sin[t])/(t), dx -> 10*x*((t)*Cos[t]-Sin[t])/(t*t), dy -> 10*y*((t)*Cos[t]-Sin[t])/(t*t), hx -> (dx^2+1)^0.5, hy -> (dy^2+1)^0.5, vx -> 1/hx/d, vy -> 0, vz -> dx/hx/d, wx-> 0, wy -> 1/hy/d, wz -> dy/hy/d, }"> <PARAM NAME="magnification" VALUE="1.4">
Összegzés szorgalmas tanuló jó téma közös munka
„Egy matematikai problémának nehéznek kell lennie, hogy csábító legyen, de nem lehet teljesen elérhetetlen, mert csak csúfot űz belőlünk. Útjelzőnek kell lennie a rejtett igazságokhoz vezető útvesztőben, és végső soron emlékeztetni kell bennünket a sikeres megoldás adta örömre.” David Hilbert
Sok sikert a pályázatokhoz!
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!