A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Első előadás.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
A koragyermekkori nevelésről
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A harmadik erő elméletei
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A mentális betegségek osztályozása,
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Természeti erőforrások védelme
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Bevezetés a pszichológiába
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Harmadik előadás.
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Képesség, készség, adottság, tehetség
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Az emberi tanulás.
Kontinuitás és változás
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
A pszichikumról általában
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Pszichológiai Ismeretek
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Szeretettel köszöntöm
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Domszky András: Önmenedzselés és etikai kérdések a szakértői munkában A szakértői munka jelentősége, elismertsége az ellátórendszerben. Függetlenség, szervezeti.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
A fizika mint természettudomány
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A jellem. A jellem fejlesztése
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI. A TÖRZS- ÉS EGYEDFEJLŐDÉS.

A fejlődéslélektan vizsgálatának tárgya: a fejlődő személyiség, vagyis a pszichikum kialakulása és fejlődése a filogenezis (törzsfejlődés) és az ontogenezis (egyedfejlődés) során. Egyedfejlődés vizsgálata: XIX. század II. felében indult, eleinte csak a gyermekkorra vonatkozóan. Ma 4 fő terület: gyermek-, ifjúság-, felnőttkor pszichológiája, gerontopszichológia (öregedés lélektana)

Jelentősége: megismerés a dolgok kialakulásának, fejlődésének folyamatában - emberekkel foglalkozó kollégák számára elengedhetetlen (+ önismeret!) Módszerekben 3 alapelv: - objektív szemlélet - oksági magyarázat - céltudatos alakítás közbeni vizsgálat elve Alapvető módszerek közül itt is mindegyik használatos!

KUTATÁSI TERVEK hosszmetszeti (longitudinális) kutatás: ugyanazon gyermekek ismételt vizsgálata hosszabb időn át (hátrány: a tesztek megismétlése érvénytelenítheti az eredményeket, költséges) keresztmetszeti (transzverzális) kutatás: különböző életkorú gyerekek vizsgálata azonos időpontban (hátrány: nem érzékeli a fejlődés folyamatosságát)

kohorszlánckutatás: hosszmetszeti kutatás több különböző kohorsszal megismételve (kohorsz: nagyjából egy időben született emberek népessége, akik olyan közös tapasztalatokban osztoznak, amelyek megkülönböztetik őket az előttük és utánuk születettektől) mikrogenetikus módszerek: ugyanazon gyerekek ismételt vizsgálata egy rövid időszakban, amikor gyors változáson mennek keresztül (hátrány: hosszabb időszakra nehezen általánosítható)

A pszichikum filogenezise Állatlélektani megfigyelések jelentősége (tudatosan szervezett kísérletek a XIX. századtól kezdődően) Magasabb fokú alkalmazkodás: i d e g r e n d s z e r által Ennek fejlődésében 3 tendencia: differenciálódás és centralizáció kefalizáció hierarchizálódás A pszichikus visszatükrözés fejlődési lépcsői: -elemi érzékelés -észlelés és emlékezet megjelenése -értelmes viselkedés, állati intelligencia megjelenése

Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői A nevelőmunka szempontjából a legfontosabb ezzel tisztában lenni! Filogenezis törvényszerűségei az ontogenezisben bizonyos formában fellelhetők. Fejlődés fogalma (!) Fejlettség mutatói: differenciáltság és integráció foka Fejlődési szakaszok egymásutánja Hajtóerők: belső ellentmondások (lehetőségek és képességek között)

Az egyedfejlődést meghatározó tényezők I.Belső feltételrendszer II.Külső feltételrendszer 1.Öröklött adottságok és Környezeti tényezők: tendenciák (indulási alapok) 1.Természeti 2.Az érés 2.Társadalmi 3.Alkati sajátosságok a.) makrokörnyezet 4.A szerzett tapasztalat, tudás b.) mikrokörnyezet 5.Tartós, vagy ideiglenes 3.Gazdasági személyiségtulajdonságok (jólét,egészség stb.)

III.Nevelés: céltudatos, tervszerű, szervezett, rendszeres nevelőhatások A környezeti hatások megszervezése Az egyén önfejlesztése, önnevelése, aktív önszabályozása

Érés: lehetőségek kibontakozása biológiai program alapján - szomatikus és pszichikus (eltérések lehetnek ütemükben!) - viszonylag független, külső hatások gyorsíthatják, vagy lassíthatják. tanulás és érés kölcsönhatása (pl.: optimális tanulási idő) Öröklött vagy szerzett tulajdonságok dominálnak? - biogenetikus elméletek (preformizmus) - szociáldeterminizmus - kéttényezős (konvergencia-) elmélet – Stern

A fejlődés eltérő üteme: - akceleráció, regresszió, retardáció A fejlődés eltérő iránya: - devianciák Schmidt: tevékenységközpontú fáziselmélet: követelmények – életkori szerepek – tevékenységformák – életkori sajátosságok Életkori és egyéni sajátosságok fogalma

Életkori periodizáció (Clauss, Hiebsch): 0 – 2 hó: újszülöttkor 2 hó – 1 év: csecsemőkor 1 – 3 év: kisgyermekkor 3 – 6 év: óvodáskor 6 – 10 év: kisiskolás kor 10 – 13 év: prepubertás kor 13 – 17 év: pubertás kor 17 – 20, 24 év: ifjúkor 25 – 30 év: korai felnőttkor 30 – 45 év: középső felnőttkor 45 – 60 év: késői felnőttkor 60 év felett: öregkor