Az Európai Unió gazdasági joga Belső piac szabályozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Szabadka, november A CARTESIO-ÜGY: ITT A SZÉKHELY, HOL A SZÉKHELY? KLENANC Miklós (Szegedi.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. Székhelyáthelyezés és határokon átnyúló egyesülés az Európai Unióban A letelepedés szabadságának.
Állampolgársága végképp eltörölve
Mennyiségi korlátozások és azokkal azonos hatású intézkedések 1.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedések 2.
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
A kozmetikai termékekre vonatkozó szabályozás
Webshopok nemzetközi ügyleteinek adótervezése Mihály Péter
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Európai Unió 2. A 4 alapszabadság.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
Munkavállalás az Európai Unióban
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
A tagállami árszabályozás keretei az Európai Unió jogában, különös tekintettel a liberalizált piacokra Dr. Nagy Csongor István, LL.M., Ph.D., S.J.D. „Lendület”
Az adatvédelem szabályozása
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
Fogyasztók diszkriminációja az EU-ban Bak Pál Európai Köz-és Magánjogi Tanszék
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Az Európai Unió gazdasági joga Belső piac szabályozása Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
SOLVIT A belső piaci informális vitarendezési mechanizmus Miniszterelnöki Hivatal Európai Ügyek Hivatala.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A "KÜLFÖLDIEK", MINT ELLENSÉGEK, ÉS AZ EGYSÉGES BELSŐ PIAC Ziegler Dezső Tamás április
Az Európai Unió gazdasági joga Nemzetközi magánjog Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Exportellenőrzési Osztály Nemzetközi szankciókban elrendelt külkereskedelmi korlátozásokról November 5.
Az egységes belső piac létrejötte és jellemzői I.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Polgári perjog előadás
A jogforrási rendszer II.
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
A regionális gazdasági integrációk
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Az EU jogrendszere őszi szemeszter Szegedi László NKE-ÁKK
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

Az Európai Unió gazdasági joga Belső piac szabályozása Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens

Közös piac – négy szabadság Áruk szabad mozgása Személyek szabad mozgása Letelepedés szabadsága és szolgáltatások szabad mozgása Tőke szabad mozgása

Vámok és vámokkal azonos hatású intézkedések tilalma Vám és vámmal azonos hatású intézkedés: a határátlépésre tekintettel fizetendő díj. Irreleváns, hogy a díj diszkriminatív-e. Irreleváns, hogy nincs a termékkel versengő hazai termék.

Mennyiségi korlátozások és azonos hatású intézkedések Mennyiségi korlátozások a vámok mellett a másik fontos külkereskedelmi szabályozási eszköz. A WTO/GATT rendszer tiltja a mennyiségi korlátozásokat, azokat vámokká kellett átalakítani (tarification), így azok világszinten visszaszorultak. A közösségi jogban a jogi teszt két eleme: - mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésről van-e szó? - a közérdek indokolja el az intézkedést?

Mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedés „minden olyan tagállami kereskedelmi szabály, amely közvetve vagy közvetlenül, ténylegesen vagy potenciálisan akadályozhatja a Közösségen belüli kereskedelmet”. [Dassonville ügy] Rendkívül tág fogalom: minden intézkedés, amely negatív hatással lehet a tagállamközi kereskedelemre, mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek minősül, akkor is, ha nem diszkriminatív. Minden műszaki, közegészségügyi, közbiztonsági stb. szabvány ebbe a körbe tartozik, ha az az egyes tagállamokban eltér (ez elvezet a kölcsönös elismerés elvéhez).

Értékesítési módokkal kapcsolatos korlátozások Az értékesítési módokra vonatkozó szabályok nem tekinthetők mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek: „az értékesítés meghatározott formáit korlátozó nemzeti jogszabályok nem minősülnek a tagállamközi kereskedelmet közvetve vagy közvetlenül, ténylegesen vagy potenciálisan akadályozó intézkedésnek feltéve, hogy a szabály a tagállam területén működő minden kereskedőre kiterjed, és mind jogilag, mind ténylegesen ugyanúgy érintik a hazai és a más tagállamból származó termékek értékesítését.” [Keck és Mithouard ügy]

Összesítés: termékkötött és értékesítési módokkal kapcsolatos korlátozások Termékkötött (termékhez kapcsolódó) intézkedések: a tagállami szabály a termékre (tartalmára, összetételére, csomagolására stb.) vonatozik → vonatkozik rá a Dassonville formula. Értékesítési módra vonatkozó intézkedések: csupán azt határozza meg, hogy miként lehet az adott terméket értékesíteni – nem vonatkozik rá a Dassonville formula. A reklámmal kapcsolatos korlátozások speciális helyzetben vannak: az Európai Bíróság gyanakvással szemléli azokat, mivel az a kiindulópontja, hogy az importált termékek esetén a reklámnak nagyobb a jelentősége, mint a belföldi termékek esetén, ez utóbbiakat ugyanis a fogyasztók már ismerik.

Nem mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedés, amelyet kényszerítő körülmények indokolnak „a nemzeti jogszabályok közötti különbözőségekből fakadó Közösségen belüli forgalom korlátozásai annyiban fogadhatóak el, amennyiben e rendelkezések szükségesnek tekinthetőek, különösen a pénzügyi felügyelet hatékonyságával, a közegészség védelmével, a kereskedelmi ügyletek tisztességével és a fogyasztók védelmével kapcsolatos kötelező érvényű követelményeknek való megfelelés szempontjából.” [Cassis de Dijon ügy] Amennyiben ilyen körülmények indokolják az intézkedést, és az nem diszkriminatív (!), az nem tekinthető mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek. Fontos, hogy be kell tartani az arányosság követelményét.

Kivételek a tilalom alól „A 34. és a 35. cikk rendelkezései nem zárják ki a behozatalra, a kivitelre vagy a tranzitárukra vonatkozó olyan tilalmakat vagy korlátozásokat, amelyeket a közerkölcs, a közrend, a közbiztonság, az emberek, az állatok és növények egészségének és életének védelme, a művészi, történelmi vagy régészeti értéket képviselő nemzeti kincsek védelme vagy az ipari és kereskedelmi tulajdon védelme indokol. Ezek a tilalmak és korlátozások azonban nem lehetnek önkényes megkülönböztetés vagy a tagállamok közötti kereskedelem rejtett korlátozásának eszközei.” [EUMSZ 36. cikk] Fontos különbség a 36. cikk és a Cassis de Dijon teszt között, hogy az előbbivel diszkriminatív intézkedések is indokolhatók.

Azonos hatású intézkedés Akadályozhatja (Dassonville) „Belső” kivétel: kényszerítő körülmények (Cassis de Dijon) Kivétel Külső kivétel: EUMSZ 36. cikk

Példa: francia likőr A Cassis de Dijon ügyben Németország nem engedélyezte a Cassis de Dijon likőrként történő értékesítését, mivel az nem felelt meg a minimális alkoholtartalommal kapcsolatos német követelményeknek. Németország azzal védekezett, hogy ez nem egy diszkriminatív intézkedés, ezért a közösségi jog nem tiltja. Az Európai Bíróság azonban arra az álláspontra helyezkedett, hogy mivel a német jognak ez a rendelkezése kizárja más tagállamokban jogszerűen termelt áruk bevitelét, illetve behozatalát (vö. kölcsönös elismerés elve), mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek minősül annak ellenére, hogy nem diszkriminatív.

Példa: német sörtisztaság Németország a „sör” elnevezés használatát azokra a termékekre korlátozta, amelyek megfeleltek a tradicionális német követelményeknek. Voltak és vannak olyan országok, ahol a nem a német minta vagy követelmények szerint gyártják a sört. Ezeket a termékeket nem lehetett sörnek nevezni. Az Európai Bíróság megállapította, hogy ugyan a sörtisztasági törvény valóban nem diszkriminatív, mégiscsak korlátozza a külföldről történő behozatalt. Bár a fogyasztóvédelem egy legitim cél, az intézkedés aránytalan.

Példa: „Vegyél Ír Terméket” A Bizottság kontra Írország ügyben az Európai Bíróság lényegében azért marasztalta el Írországot az EUMSZ 34. cikk megsértése miatt, mert az ír fogyasztókat – szervezett keretek mellett – az ír termékek vásárlására buzdította. Egyrészt, bátorította a „Garantáltan Ír” jelzés használatát az Írországban előállított termékek vonatkozásában; ennek a megjelölésnek a használatával kapcsolatban az Ír Terméktanács létrehozott egy speciális rendszert, amely a megjelölést viselő termékekkel kapcsolatos panaszok kivizsgálását volt hivatott ellátni. Másrészt, a kormányzat az Ír Terméktanács révén egy nagy reklám-kampányt szervezett az ír termékek érdekében; ennek keretében az Ír Terméktanács, többek között, olyan kiadványokat tett közzé és terjesztett, amelyek a fogyasztókat arra ösztönözték, hogy kizárólag belföldi termékeket vásároljanak.

Személyek szabad mozgása Címzettek: európai polgárok – tagállamok állampolgárai. Eredetileg a munkavállalókra vonatkozott (gazdasági integráció), napjainkban már minden személyre vonatkozik (európai polgár alapjoga). Egyenlő elbánáshoz való jog.

Jogosultságok Ki- és beutazás joga: automatikus Tartózkodás joga három hónapig Tartózkodás joga három hónapon túl: önfenntartás feltétele. Huzamos tartózkodás joga öt év után

Tartózkodás joga három hónapon túl - feltételek Munkavállalók és önfoglalkoztatók: önfenntartás vélelmezett. Hallgatók: anyagi források + egészségbiztosítás. Playboy-ok: anyagi források + egészségbiztosítás.

Kivételek A tagállamok korlátozhatják az uniós polgárok és családtagjaik szabad mozgáshoz való jogait, amennyiben ezt a közrend, a közbiztonság vagy a közegészségügy indokolja. Azonban ezeknek az indokoknak valósaknak kell lenniük, ténylegesen fenn kell állniuk, ilyenkor is be kell tartani az arányosság követelményét, indokolt határozatot kell hozni, biztosítani kell a jogorvoslathoz való jogot stb.

Letelepedés szabadsága és a szolgáltatások szabad mozgása Letelepedés: állandó jellegű jelenlét egy másik tagállamban – pl. gazdasági társaság alapítása, abban részesedés szerzése, fióktelep alapítása. Szolgáltatás: határon átnyúló szolgáltatás-nyújtás nulla vagy minimális jelenléttel a másik tagállamban.

Példák letelepedés szabadságára A Daily Mail ügyben egy vállalkozás át akarta tenni székhelyét Angliából Hollandiába, azzal a nyilvánvaló céllal, hogy a székhely áthelyezésével (az angol adójogot megkerülve) a holland adójogszabályok hatálya alá kerüljön, és ezzel elkerüljön egy komoly adófizetési kötelezettséget. Az angol jog értelmében adóhatósági hozzájárulásra volt szükség a székhely áthelyezéséhez, amelyet megtagadtak. Az Európai Bíróság azonban azon az állásponton volt, hogy a jogi személyeket a tagállamok hozzák létre, a tagállamok adományozzák a jogi személyiséget, és ők is jogosultak meghatározni a jogi személyiség fennmaradásának és megszűnésének feltételeit.

Példák letelepedés szabadságára A Centros ügyben dán állampolgárok alapítottak egy kft-t Angliában, azonban azzal a bevallott céllal, hogy minden tevékenységüket Dániában végezzék (az angol szabályok kedvezőbbek voltak a számukra). A dán hatóság azonban megtagadta az angol kft. dániai fióktelepének bejegyzését. Az Európai Bíróság kimondta, hogy amennyiben egy tagállamban érvényesen és jogszerűen megalapítottak egy gazdasági társaságot, más tagállamok nem vonhatják kétségbe ennek a társaságnak a létezését és kötelesek elfogadni azt.

Tőke szabad mozgása – aranyrészvény ügyek Többletjogokat állapítanak meg az állam számára (vétójog, vezető tisztségviselők delegálása stb.) Take-over megakadályozására irányulnak, menedzsment védelme. Magyarországi vonatkozása: ÖMV kontra Mol → lex Mol.

Aranyrészvény ügyek (példák) A Volkswagenwerk GmbH privatizációjáról szól 1960-as törvény az alábbi rendelkezéseket tartalmazta: - 20%-ban maximálta a szavazati jogot, - felhatalmazta a német államot és Alsószászország tartományát arra, hogy két-két tagot delegáljon a felügyelőbizottságba, amíg azoknak részesedésük van a társaságban, - előírta, hogy amikor a részvénytársaságokról szóló törvény a közgyűlésen háromnegyedes szótöbbséget ír elő, ott négyötödös többséget kell érteni.

Aranyrészvény ügyek (példák) A Bizottság kontra Belgium ügyben egy királyi rendelet, a hazai ellátás veszélye esetére vétójogot ruházott az illetékes miniszterre az energetikai cégek tevékenységével kapcsolatban, amelyet 21 napon belül gyakorolhatott. Emellett a miniszter két tagot delegálhatott az érintett vállalatok vezetőségébe, amelyek azonban csak tanácskozási joggal rendelkeztek, valamint négy munkanapon belül kezdeményezhették a tagállam energiapolitikájával ellentétes társasági határozatok megsemmisítését. Az Európai Bíróság a fenti szabályokat a közösségi joggal összhangban lévőnek találta, mivel azok célja az energiaellátás minimális szintjének biztosítása volt, valamint határidőt állapítottak meg a vétójog gyakorlására.

Köszönöm a figyelmet! Várom kérdéseiket! Email: csongor.nagy@gmail.com