A Feuerbach-kör és annak alkalmazása feladatokban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Jubileumi év partnertalálkozójaPécs, február 29. „Új típusú partnerséggel együtt a jövőért” Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar.
Dr. Pók László SZECSKAY ÜGYVÉDI IRODA Köthetünk-e útján szerződést? „INFORMÁCIÓVÉDELEM MENEDZSELÉSE” LXII. SZAKMAI FÓRUM szeptember.
{ Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B
A 2017-es felsőoktatási felvételi pontszámítás
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Geometriai transzformációk
2017. Szeptemberében induló képzések
Pályaválasztási tanácsadás
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
A matematikatanítás aktuális kérdései február
Fraktálok a tőzsdén Szegedi Tudományegyetem
KÉSZÍTETTE: ÁRPÁS ATTILA
Egy szerkesztés nehézségei
Mesterek és Tanítványaik
Útravaló ösztöndíjprogram Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
A mozgási elektromágneses indukció
Tartalékolás 1.
Felvételi
Sokszögek modul Pitagórasz Hippokratész Sztoikheia Thalész Euklidesz
Egy test forgómozgást végez, ha minden pontja ugyanazon pont, vagy egyenes körül kering. Például az óriáskerék kabinjai nem forgómozgást végeznek, mert.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
A projektek jelentősége a Műegyetemen
Hasonlóság Összefoglalás
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Szerkezetek Dinamikája
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
? A modell illesztése a kísérleti adatokhoz
A hiperbolikus sík kiterjesztett formuláiról G
A rendszeres gyógyszerszedők aránya %
Körmendi Dániel MAS Meeting Scheduler.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
AVL fák.
A Feuerbach-kör titkai
Merre tovább a középiskola után?
SZAKMAI ÉLETRAJZ Dr. HÓDI Sándor
A KRÉTA rendszer céljai, fejlesztési irányai
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Nem mindig az a bonyolult, ami annak látszik azaz geometria feladatok megoldása egy ritkán használt eszköz segítségével Rátz László Vándorgyűlés 2018.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Bináris kereső fák Definíció: A bináris kereső fa egy bináris fa,
Matematika I. BGRMA1GNNC BGRMA1GNNB 8. előadás.
Hallgatói ösztöndíjak
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Lorem ipsum.
Matematika 11.évf. 1-2.alkalom
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
KRÉTA-ESL Bemutató.
Családi vállalkozások
Fizikai kémia 2 – Reakciókinetika
Munkagazdaságtani feladatok
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Vektorok © Vidra Gábor,
A geometriai transzformációk
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Algoritmusok.
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A tehetséggondozás kihívásai
Pitagorasz-tétel.
Előadás másolata:

A Feuerbach-kör és annak alkalmazása feladatokban Csorba Benjámin Hallgató (Eötvös Loránd Tudományegyetem), alapító tag (Szilágyis Diákkör) csorba.benjamin@gmail.com Az előadás feladatai korábban az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium matek diákkörén vagy Természettudományos Önképző Körén is elhangzottak 2017. 07. 06., Természettudományos Önképző Kör Tábor

A Feuerbach-kör („9 pont köre”) Mely pontokra illeszkedik? A háromszög oldalfelező pontjaira A háromszög magasságainak talppontjaira A háromszög magasságpontját a csúcspontokkal összekötő szakaszok felezőpontjaira Mi a középpontja, sugara? Középpont: a magasságpontot a háromszög köré írható kör középpontjával összekötő szakasz felezőpontja (ez illeszkedik az Euler-egyenesre) Sugara ( 𝒓 𝒇 ): feleakkora, mint a háromszög köré írható kör sugara (R), azaz: 𝒓 𝒇 = 𝑹 𝟐 = 𝒂𝒃𝒄 𝟖𝑻 (ahol a, b, c a háromszög oldalai, T a területe)

További érdekes tulajdonságok Azonos a felezőpontok által meghatározott háromszög köré írható körrel, és a talpponti háromszög körül írható körével. Feuerbach-tétel: a Feuerbach-kör kívülről érinti a háromszög hozzáírt köreit, és belülről a háromszög beírt körét, az érintési pontok a Feuerbach-pontok. A háromszög körülírt körének bármely pontját a magasságponttal összekötő szakasz felezőpontja illeszkedik a Feuerbach-körre. Feuerbach csak a „hat pont körét” fedezte fel, amit Terquem egészített ki 9 pontra.

Egy bevezető feladat Feuerbach-kör alkalmazására Bizonyítsuk be, hogy egy háromszögben MAMCFA szög és MAFCFA szög nagysága egyenlő! Keressünk további egyenlő szögeket!

A Feuerbach-kör megjelenése feladatokban KöMaL, A. 648. feladat (javasolta: Bíró Bálint, matematikatanár, Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium, Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskola): Az ABC hegyesszögű háromszög BC, CA és AB oldalainak felezőpontjai rendre D, E, illetve F. A háromszög C pontjából induló magasságának talppontja T1. Egy, a C ponton áthaladó, de a T1 pontra nem illeszkedő egyenesen az A-ból és B-ből bocsátott merőlegesek talppontjai T2, illetve T3. Bizonyítsuk be, hogy a DEF kör átmegy a T1T2T3 kör középpontján.

Ráadás: két feladvány az idei tanévből Természettudományos Önképző Köri előadás, 2017. január 3., előadta Zentai Márton (diák, Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium): Képzeletben egy szalaggal körbe akartuk tekerni a Földet az Egyenlítő mentén, azonban körülérve azt tapasztaljuk, hogy 1 m-nyi szalag kimaradt. Ugyanezt megtesszük egy másik szalaggal egy focilabdával is, ismét 1 m szalag kimarad. A szalagot levágni nem akarjuk, inkább magasítjuk annak menetét. Melyik esetben kell nagyobb magasítást végrehajtani? (A Földet és a labdát is gömb alakúnak feltételezzük.) Valaki különböző pozitív egész számokat akar továbbítani a barátjának (szóközökkel elválasztva azokat). Azonban laptopján bizonyos billentyűk elromlottak. Minimum hány különböző billentyű kell ahhoz, hogy megfelelő kódolással az üzenet továbbítható legyen?

Köszönöm a figyelmet! Forrás: Középiskolai Matematikai Lapok, 2015. 6. és 8. szám www.fazekas.hu https://hu.wikipedia.org/wiki/Feuerbach-k%C3%B6r Pósa Lajos versenyfelkészítő hétvégéi