Paradigmaváltás a tudás- és tanulásfelfogásban Dr. Kaposi József 2014

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Műveltségkép és pszichológia
A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Dr. Dárdai Ágnes Tankönyvelmélet I. Dr. Dárdai Ágnes
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Paradigmaváltás a tudásfelfogásban Kaposi József
A feladatok szerepe Kaposi József.
A feladatok és a problémamegoldás
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
NEVELÉSELMÉLET.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái Történelem szak - Levelezők Dr. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Tantervelmélet Kaposi József.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Paradigmaváltás a tudás- és tanulásfelfogásban Dr. Kaposi József 2014

Felhasznált irodalom Csapó Benő: A tudáskoncepció változása: nemzetközi tendenciák és a hazai helyzete UPSZ 2002/2. Csapó Benő: Az iskolai műveltség Osiris 2002. Halász Gábor: A kompetencia, kihívások és értelmezések OKI 2006. Vágó Irén: Az oktatás tartalma (Jelentés a közoktatásról 2000. OKI) Pála Károly: A kompetencia alapú oktatás és a taneszközök (Tankönyvdialógusok OFI 2008.) F. Dárdai Ágnes: Új trendek, paradigmaváltás PTE honlap Kertesi Gábor – Kézdi Gábor: A tanári munka minőségének meghatározó szerepe (Közgazdasági Szemle, 2005. ápr.)

Az előadás fő kérdései Miként változtak a tanulásfelfogások az évszázadok során? Melyek az elmúlt évtizedek változásainak okai, jellemzői? Melyek a tudás szerveződésének főbb dimenziói? Mik az újabb trendek és távlatok? Miként hat az új tudásfelfogás a tanulási módszerekre?

Tanulásfelfogások módosulása I. Ókor, középkor: interpretált rendszer elsajátítása, dogmák, tanulás élőszóval, reprodukció Örökség: tudás tisztelete, deduktív logika, tanító, tanítás dominanciája, verbalizmus Klasszikus pedagógia: ismeretforrás a valóság észlelése, tantárgyak, metodika kialakulása, ismeretátadás Örökség: szemléltetés, induktív logika, tananyag-központúság, normatív értékek, a tanuló passzivitása, a nevelés szerepe

Tanulásfelfogások módosulása II. Reformpedagógia: társadalmilag szükséges ismeretek elsajátítása, integrált műveltségterületek, ismeretszerzés Örökség: gyermekközpontúság, társadalmi szerepre felkészítés, oktatás, nevelés + képzés szerepe Napjaink: LLL, edukatív társadalom, önképzés Elvárás: Információkeresés és -kezelés, csoportmunka, adaptív, rugalmas gondolkodás, problémamegoldó tanulás

A változások háttere A „kognitív forradalom”, a kognitív pszichológia, illetve a tágabban vett kognitív tudomány, konstrukív pedagógia is hatott az oktatás elméletére. az „információrobbanás”, „gyorsuló idő”, „jövősokk”. „szertefoszlott az egész életre megszerezhető tudás illúziója […] felértékelte az információkezelést, azaz a mit tudásával szemben általában a hogyan tudását” A tudás egyre inkább a gazdaság legfontosabb mozgatórugójává válik. Előállítása, termelése, adása-vétele és felhasználása iparszerű tevékenységgé vált. A tudásgazdaság, a tudás alapú társadalom a távoli utópiából hétköznapi valósággá válik.

A tudás szerveződésének dimenziói a tudományok tanulmányozása révén megszerezhető diszciplináris tudás, a szakértelem, az „értelem kiművelése” által kifejlesztett általános (információfeldolgozó, gondolko-dási) képességek, kompetenciák, és az iskolán kívüli életben hasznosítható, praktikus tudás, a műveltség.

Szakértelem A szakértelem egy jól meghatározott területen alkalmazható „fogások”, sémák összessége. Begyakorlott rutinok ismerős helyzetben való alkalmazása. A transzfer hatása kisebb, mint korábban feltételezték. Az ilyen tudás nem vihető át automatikusan más területekre. Ez a „matematikusok matematikája”, as „kémikusok kémiája” így azoknak hasznos, akik magát a tudományt (diszciplinát) akarják tanulni.

Kompetencia A tudásnak arra a formájára utal, amelynek elsajátítása természetes közegben, életszerű tapasztalatok révén történik, és így alkalmazása is természetes könnyedséggel és hatékonyság-gal valósul meg. „..az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást (ismereteket, készségeket és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémameg-oldó cselekvéssé alakítsuk”.. (Halász G.) A „ meg kell tudni csinálni” kihívása, mely a munka világának legfontosabb elvárása

Műveltség Az eredetileg írástudást jelentő angol „literacy” kifejezés általánosítása nyomán terjedt el. Bizonyos tudásterületekhez kapcsolódó általá-nos tájékozottságot, biztonságos eligazodást, áttekintést, a nagy összefüggések átlátását, alkalmazható tudást jelent. Koncepcióját a PISA vizsgálatok szakértő csoportjai dolgozták ki. Ez a hétköznapi, a gyakorlati hasznosság szempontjait állítja középpontba. Nem feltétlenül közvetlenül gyakorlati, lehet pl. versrészlet, mely közösségi integrációs elemként funkcionálhat.

Trendek, távlatok I. A „tudásfajták” beazonosítása: deklaratív tudás: tudni, hogy MIT (know what) pl. adatok, ismeretek, tények procedurális tudás: tudni, hogy HOGYAN (know how) pl. a megszerzett ismeretek alkalmazása különböző helyzetekben, kontextusokban a tudás forrása: tudni, hogy KITŐL (know who) a tudás indokoltsága: tudni, hogy MIÉRT (know why)

Trendek, távlatok II. A problémamegoldás középpontba állítása, mely az egyén arra való képessége, hogy kognitív eljárásokat használjon valós, a tudományterületeket átfogó helyzetekben, ahol a megoldás menete nem egyértelmű, és nem begyakorolt. A tevékenységközpontú oktatás elterjedése, mely kiemelten kezeli a tanulók „érintettségét”. Környezettudatos természettudomány, realisztikus matematika, gondolkodtató tudomány stb. A tartalomba ágyazott képességfejlesztés, mely a tudományok jól strukturált elemeit hasznosítja. A tanulási potenciál, a tanulás készségeinek és szokásainak közvetlen tanítása.

A tudás dimenziók integrációja A szakértelem, kompetencia és műveltség hármasának harmonikus egysége a cél. A gondolkodás tantervét kellene a középpontba állítani, mely nem abból indul ki, hogy valamit azért kell tudni, mert az ott van a fizikában, a kémiában, hanem megfordítja a logikát, a képességek fejlesztésének igényeihez igazítja. Alapja egy új taxonomia, mely a gondolkodási, információfeldolgozási, kommunikációs stb képességek - életkorhoz rendelt - egymásra épülését tartalmazza. A megértett, alkalmazható diszciplináris tudás jelenti a tudásgazdaságban a minőséget, versenyképességet.

Klasszikus vagy pragmatikus tudás? Klasszikus műveltség: múlt orientált Pragmatikus hasznos tudás: jelen orientált tiszta ismeret, reprezentáció, visszaadás, kultiváció, memória, ünnep, élvezet, szabadidő iskolaalapú, rögzített tudás célja a felhasználás, megcsinálás, működés, kreativitás, cselekvés, változtatás, munka, köznapi alapú, változó, újraszerveződő

Paradigmatikus és az „örömtudás” Pragmatikus gondolatmenet „Tudás öröme’”gondolatmenet A tudás közvetlen alkalmazása a fontos. A tudás váratlan alkalmazása a fontos. Minden motiváció haszonelvű. A cselekvés és a kezdeményezés öröm forrása. Kompetencia-motiváció. A tudás pusztán a haszna alapján értékelendő. A félelem és a szorongás irányítanak. A kíváncsiság és az unalom kerülése irányítanak. „[…] tudás örömforrás: a sokat emlegetett kompetencia motivációs oldala a kézbentartás felett érzett öröm.”

Tudni, mit és tudni, hogyan „[…] tudásrendszereink egyszerre tartalmaznak ’tudni, mit’ és ’tudni, hogyan’ jellegű mozzanatokat. [...] Egyszerre tartalmaznak kategorikus ismereteket és egyedi tényeket. Egyszerre tartalmaznak könyvszagú és csakis a ’hands on experience’ alapján elsajátítható tudásrendszereket.” „Tudásvilágunk egyszerre tartalmaz iskolai és utcai tudásokat.” (Az iskolai tudások kijelentésszerűek és jól kódolhatók - Az utcai tudások viszont készségszerűbbek) – „[…]a kétféle tudás elválaszthatatlanul egymáshoz kapcsolódik.” „Nemcsak készségek vannak, hanem tartalmak is. Az erőfeszítést kívánó elsajátítás és a spontán ’learning by doing’ egyszerre vezet a tudás öröméhez.” Forrás: Pléh Csaba: Tudás és kompetencia viszonya a tanulás és tanítás tudományában (Iskolakultúra 2010/4)

Összegzés Két nagy szemléleti váltásnak lehettünk tanúi az elmúlt évtizedekben. Miután tudatosult, hogy nem lehet minden fontos tartalmat megtanítani, az oktatás tartalma másodlagossá vált, az egyes tantárgyak tananyagának megtanulása a képességek kifejlesztésének eszköze lett. Amikor világossá vált, hogy a szükséges képességek is egyre gyorsabban változnak, a konkrét képességek többségének elsajátítása is másodlagossá vált, és csupán azt az elsődleges célt szolgálta, hogy a tanulással kapcsolatos értékeket, a tudás megszerzésének képességeit kifejlesszük. (attitüdök, motiváció)

Új pedagógiai születése Az oktatás feladata: nem „ünnepi”, hanem „alkalmazkodó” tudás kialakítása Tanulás: nem pusztán befogadás, hanem aktív részvétel Az oktatás nem tanár-, hanem tanuló centrikus Módszerek gazdag választéka: tanáré + tanulóé Ellenőrzés: nemcsak ismeretek, hanem képességek is

A paradigmaváltás gyakorlati jellemzői képességorientált tanulóorientált önálló produktív emocionális, pragmatikus aktív elsajátítás ismeretorientált tanárorientált irányított receptív és reproduktív Kognitív passzív befogadás