Történeti kutatás: kiegészítés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
Avagy a jövő börtönei és bűnözői Schlachta Fruzsina.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Tudás, hatalom, diskurzus
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Nevelés- és oktatásszociológia
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Kultúra – nemzet – emlékezet 4. A kultúra mint szimbólumrendszer (2.)
Kultúra – nemzet – emlékezet
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Kulturális antropológia /I.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Kulturális antropológia II.. Evolucionizmus* Evolúció = Változás? Fejlődés? Rendezőelv? Integráció ~ differenciálódás Szociáldarwinizmus * Teoretikus.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A pszichikumról általában
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
Személyiségelméletek
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
Kulturológia története III.
A deviancia értelmezési kerete
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
A magyarság őstörténete
Nyelvtudományi irányzatok és módszerek a 20. században KGRE, november 11. Strukturalizmus Biró Tamás Universiteit van Amsterdam (UvA)
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
A generatív nyelvelmélet
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Antropológusok – a Földön
Bevezetés a nyelvtudományba
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Strukturalizmus, hermeneutika és dekonstrukció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Nagy elbeszélések október 4..
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Történeti kutatás: kiegészítés

Carl Hempel és az általános törvény (covering law) "nincs különbség a történelem (történetttudomány) és a természettudományok között. Mindkettő csak általános fogalmak keretében tud számot adni tárgyáról. ... Még nem rendelkezünk valóban szigorú történelmi magyarázatokkal, a mostani magyarázatok csak vázlatok. ... de ha eljutunk az általános törvényhez ... ez egyet jelent az ilyen jellegű jövőbeli események előrejelezhetőségével (megjósolhatóságával)".

Sir Karl Popper (1902-1994) kritikai racionalizmusa: az általános előrejelezhetőség szerinte a holisztikus utópiák körébe tartozik, próféciának tekinthető. Előrejelzés csak kis lépésekben tehető, megfigyelve az eredményeket, korrigálva a hibákat. Nevéhez fűződik a falszifikációs elmélet, miszerint egy feltevés addig érvényes, amíg meg nem cáfolják (falszifikálják). A megismerés tehát nyitott folyamat. A 60-as, 70-es években építészeti munkákban hivatkoztak Popperre: pl. Royston Landau: New Directions in British Architecture. George Braziller Inc., New York, 1968;, Colin Rowe – Fred Koetter: Collage City. The MIT Press 1978.

A nyelvi fordulat és a strukturalizmus Ferdinand Saussure: strukturális nyelvészet, language/parole (nyelv/beszéd) A nyelv mint rendszer: önmagát tartalmazó, szabályozó és átalakító (transzformáló) A kultúra mint nyelv: Claude Lévi-Strauss: Strukturális antropológia Az építészet mint nyelv

Claude Lévi-Strauss (1908-2009)

Claude Lévi-Strauss Francia etnográfus, a strukturalista módszer kidolgozója. Alapfeltevése, hogy a kultúra nyelvként működik, a kulturális jelenségek a nyelvi rendszer működésének analógiájára írhatók le. A kultúra alapvető rendszereiként elemezte a rokonsági kapcsolatokat és a mitoszokat. Különböző primitív kultúrákat tanulmányozva alapvető rokonságot talált a struktúrájukban.

Strukturalizmus A társadalmi-kulturális jelenségek osztályozása, rendszerezése és elemzése A jelenségeket jelekként, nyelvi elemekként kezeli. Saussure: language – parole, szinkron rendszer, oppozíciók Belső összefüggés, rendszer, mélystruktúra (Chomsky, Lévi-Strauss, Roman Jacobson, Propp) A mélység magyarázza a felszínt. A társadalmi jelenségek kaotikus és előreláthatatlan jellege bizonyos fokig illúzió. Mögöttük rejtett generatív mechanizmusok működnek. Ez a mélyebb szint strukturált. A generatív eljárások révén rendezett, szervezett mintázatok jönnek létre, amelyek véges számú elemekből állnak. Objektív működésmód, az események és jelentések nem az individuális cselekvőtől, hanem a generatív eljárásoktól, szabályoktól függenek. Ezért a vizsgálódásnak erre a rendszerszerűségre és nem a szubjektumokra kell figyelnie (‘túl a humanizmuson’).

A strukturalizmus jellemzői Rendszerszerűség, egészelvűség: a részek egy egészbe illeszkednek. A jelentés a részek kapcsolatából, összefüggéséből adódik. Az állandó szint hangsúlyozása a változóval szemben. A közvetlenül láthatóval, tapasztalhatóval szemben a rejtett, mélyebb struktúra meghatározó szerepe. A cselekvéseket, szándékokat meghatározza a mélyebben fekvő (társadalmi) struktúra.

Noam Chomsky (1928) Transzformatív általános nyelvészet Nyelvi mélystruktúra Szintaktika (a nyelvi jelek rendszere) – szemantika (a jelek összekapcsolásának szabályai, jelentéselmélet) Hatása az építészet(elméletben): Peter Eisenman

Strukturalizmus - posztstrukturalizmus A strukturalizmus zártságának felülbírálata: a jelentések és cselekvések nem foghatók fel csupán a mélyen fekvő struktúrák megjelenési formájaként. Sokféle változat, variáció, nyitott rendszer. Küzdelem a jelentések és identitások között. Politikai és hatalmi dimenzió. Nincs folytonosság a múlt és a jelen között. A történetiség szerepe

Posztstrukturalizmus (Roland Barthes, 1915-1980) A nyelvi jelek játéka, nincs megrögzíthető, állandónak tekinthető mélystruktúra Roland Barthes: Mitológiák A szöveg öröme

https://prezi.com/nzav3lkdigjb/roland-barthes-mitologiak/

Jean-Francois Lyotard: A posztmodern állapot A „nagy elbeszélés” (általános magyarázat, fejlődés-ideológia vége) Különbözőség, sokféleség, relativizmus

Michel Foucault (1926-1984): diskurzus-elmélet Foucault témái: tudás, hatalom, szubjektivitás Tudás, a dolgok feletti rendelkezés viszonyai Hatalom, a másokra ható cselekvés viszonyai Szubjektivitás, az önmagunkhoz való viszony

Jel, nyelv, diskurzus Nyelv és beszéd: rendszer és konkrét megvalósulás/ítás. Nem: ki beszél, milyen szándékok szerint beszél, hanem: milyen feltételek és szabályok szerint. A beszéd társadalmi hely(zet)hez kötöttsége, intézményesültsége. Különösen jellemző a kapcsolati háló sűrűsége, az intézményesültség intenzitása a modern korra. Diskurzus: intézményes gyakorlatokkal összeszövődő nyelvi cselekvések. A kategóriák, jelentések nem rögzítettek, hanem a társadalmi kapcsolatokban konstruálódnak. Hatalmi viszonyokba ágyazottság. De önmagával mindenki alakítója is a hatalmi viszonyoknak, nemcsak elszenvedője azoknak.

A fegyelmezés stratégiái A tér újfajta kialakítása az egyének szabályozott elhelyezésével és a test regulázásával A cselekvések végeredményének ellenőrzése helyett a cselekvések lefolyásának ellenőrzése Az egyén, az egyéni viselkedés szüntelen felügyelete A történések, cselekvések, eredmények folyamatos lejegyzése, osztályozása és minősítése.

A fegyelmezés eljárásai Hierarchikus felügyelet normalizáló szankció vizsgamechanizmus Intézményesülés és architektonizáció katonai tábor iskolaépület nagyüzemek, műhelyek

Épülettípusok (gyár, iskola, börtön, kórház) – space syntax elemzési módszer (Bill Hillier)