Paradigmaváltás a köznevelésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Környezettan-tanári mesterszak 1. A szakirány célja: A szak célja olyan tanárok képzése, akik képesek a környezettannal, környezetvédelemmel, természetvédelemmel.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Kutatásalapú tartalmi és módszertani fejlesztések.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
A év értékelése és a év újdonságai
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A magyar LLG Tanács ülése
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
A matematikatanítás aktuális kérdései február
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Kispálné Horváth Mária

D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Projektmunka Földrajzolok
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
HHR.
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Felhasználóképzés a kórházban
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DARUS.
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Paradigmaváltás a köznevelésben Ádám Péter MESTERPEDAGÓGUSOK III. SONKÁDI SZABADEGYETEME 2017.06.29.

Munkaközösség javaslata Bemutatkozás Munkaközösség javaslata 15 fő fejlesztő, 32 fő tanár 2008 OKNT Bizottság („válságkezelés”) – tanulmány 2010 „Természettudomány mindenkinek” kerettanterv – kémia, biológia, fizika – humán, általános, reál 2012 NAT, Kerettantervek – „A”, „B” 2015 Kísérleti tankönyvek

Körülmények Exponenciális technológiai, társadalmi fejlődés (globalizáció, problémák) Tudományok „hihetetlen” fejlődése Infokommunikációs forradalom – „minden” információ mindenkinek mindenütt elérhető Tudásalapú társadalom Köz- és felsőoktatás tömegesedése (25% 70%, 10% 40%) Mások a fiatalok?! (memória, vizualitás, időzítés)

Kinek, mit, miért, hogyan? Oktatás célja: Eredményesség: Alapelvek Kinek, mit, miért, hogyan? Oktatás célja: Általános műveltség, tájékozottság Hasznos ismeretek, használható tudás Gondolkodás fejlesztése Eredményesség: Hasznosított tartós képesség, ismeret Optimalizálás: Információ mennyisége (bit), átadás sebessége (bit/s), bonyolultság – illesztés a befogadóhoz (motiváció)

Optimalizálás

Probléma Hatékonyság, eredményesség (hosszú távú), hasznosság A közérzet – tanár, diák, szülő… Tanárhiány (tantárgyfüggő) Továbbtanulók száma, felkészültsége Forma – infrastruktúra, irányítás, szervezés, mérés, ellenőrzés, óraszám, kimeneti szabályozás (érettségi rendszer) …

Optimalizálás - cél Problémák kezelése Minden szinten a társadalomban javuljon a hatékonyság, igényesség, sikeresség (betanított munkás, szakmunkás..., szakember, tudós) Társadalom közérzete javuljon, „Tudásalapú társadalom” Minden szinten legyen javulás a közoktatásban Folyamatosság, minimális zavar Lehetnek „magasabb rendű” célok is (politika)

Paradigmaváltás - definíció Köznevelés egészére kiterjedő, koherens, több elemet érintő (tartalom, módszer, forma) jelentős változás 1868 Eötvös József – kötelező népoktatás (66 %) 1928 Klebelsberg K. – 8 osztályos iskola (1940), tantárgyak, tartalom (~1960) – diszciplináris logika, kiválasztó jelleg, felső szint a cél Időszerűség: Jelentősebb társadalmi, gazdasági változások Résztvevő „populáció szegmens” változása Változtatások, próbálkozások nem járnak eredménnyel Szereplők egyetértenek vele Klebelsberg Kunó: tantárgyak, Budó Ágoston – tartalom, Marx György - modernizálás

Paradigmaváltás – a javaslat általános jellemzői Nemzetközi trendnek megfelelő – az 5-10 év múlva várható legfejlettebb gyakorlatot célozza meg Figyelembe veszi a magyar hagyományokat és a jelen helyzet lehetőségeit A felsorolt problémákra megoldást nyújt, egyéb problémákat („25” és „12” pontok) kezel 5-10 év alatt valósítható meg Rugalmas, részleteiben alakítható Oktatási kísérletként is elindítható Az elmúlt időszak „támadott” változtatásai közül többnek értelmet ad, több jelenlegi fejlesztés beilleszthető

Paradigmaváltás – javaslat, felismerés A diákok többségének a jelenleg tanított közismereti tantárgyak a „szaktárgyi logika” szerint nem taníthatók eredményesen Az életükben várhatóan szükséges ismereteket, készségeket csak részben, rossz hatékonysággal kapják meg Tartalmi, módszertani, formai változás egységes rendszerben

Paradigmaváltás - javaslat Tartalom: Jelenleg oktatott tantárgyaknál: hasznos „mindennapi” ismeretek, általános műveltség (tájékozottság), gondolkodás aktuális „mindennapi” problémákban – memorizálás helyett gyakorlat, alkalmazás Példa: Természettudományok, „Science education” tudományok üzenete, természettudományos gondolkodás a köznapi gondolkodásban – a teljes iskolai időszakra koherens módon (lehet diszciplinárisan is) Általános iskola: alapkészségek, motiváció, orientáció NAT nevelési céljainak, fejlesztési területeinek, a kompetenciák fejlesztésének megfelelő oktatási gyakorlat (tartalom) eddiginél jelentősebb arányú alkalmazása

Paradigmaváltás - javaslat Eddig nem (kis mértékben) tanított hasznos ismeretek tanítása: életviteli, egészségügyi, orvosi, gazdasági, pénzügyi, informatikai, technológiai, jogi, pszichológiai, kommunikációs, menedzsment, logisztikai, politológiai, média... Módszer: Oktatás a gyakorlatban tevékenységeken keresztül – kontakt órák száma 30-40%-kal kevesebb - „Life like learning” (duális közismereti képzés), epochális oktatás Minden módszer használható (problem-, project-, inquiry- based learning) – megfelelő tartalom esetén a frontális oktatás is eredményes Értékelés: cél megtalálni ki miben jó, a tanulás segítése

Paradigmaváltás - javaslat Forma: Optimális differenciálás 2/3 1/3

Paradigmaváltás – javaslat Elektronikus tankönyv e-tankönyv, IKT eszközök folyamatos használatát jelenti, lehetővé teszi a differenciálást alapszinttől a tehetséggondozásig – része „tevékenységtár”, tanári kézikönyv Iskolán kívüli tevékenységek Erdei iskola; üzemek, munkahelyek, színház, múzeum, kulturális események látogatása; projekthetek (epochális tanulásszervezés)...

Fejlesztési területek – nevelési célok Paradigmaváltás – NAT 2012 Fejlesztési területek – nevelési célok Önismeret, fenntarthatóság, környezettudatosság, pályaorientáció, gazdasági és pénzügyi nevelés, médiatudatosság, tanulás tanítása… Kulcskompetenciák: Anyanyelvi, idegen nyelvi kommunikáció matematikai, természettudományos és technikai, digitális, szociális és állampolgári, kezdeményezőképesség és vállalkozói, művészeti, tanulási 4K(C): kommunikáció, kooperáció, kreativitás, kritikus gondolkodás

Példa – Fizika kerettantervek Témakörök: „B” Mechanika (mozgás, erő, energia, munka) Hőtan (gázok, folyadékok) Elektromosságtan (elektrosztatika, áram, mező, indukció) Fénytan (rezgések és hullámok) Modern fizika Magfizika, csillagászat „A” Mozgások, közlekedés (30) Energia (25) Elektromosság (35) Környezeti fizika (20) Kommunikáció, információ, sugárzás (35) Csillagászat (20)

Példa – Fizika „A” kerettanterv Leckék címei (Energia) : Mi az energia és mivé alakul? Energia nélkül nem megy… Az élet és az energia, mi az a kalória? Mit és mennyit együnk? Mi hajtja a járműveinket? Különleges meghajtású járművek Legfontosabb energiaforrásunk a Nap A napenergia felhasználása A hőterjedés formái Korszerű házak, lakások Atomenergia Energiagondok

Teendők Politikai támogatás, közmegegyezés (oktatási szakemberek, egyetemi szakemberek, tananyagfejlesztők, tanárok) Tartalom, módszerek, differenciálás – NAT, kerettantervek, elektronikus tananyagok, tevékenységtárak, tanári kézikönyvek Kimeneti szabályozás, érettségi rendszer (pl.: GCSE, szaktárgyi érettségi továbbtanulóknak) Szaktanácsadói rendszer, tanártovábbképzések, tanárképzés

Köszönöm a figyelmet!