LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZÁMVITEL MSC 2012/2013 SZIGORLATI TÉTELEK Pénzügyi számviteli elemzések.
Advertisements

Fűtéstechnika Épületgépészet B.Sc., Épületenergetika B.Sc. 6. félév május 6. HIDRAULIKAI MÉRETEZÉS.
T ű zvédelmi M ű szaki Irányelv Fire Protection Technical Guideline Azonosító: TvMI 6.1: Beépített t ű zoltó berendezések tervezése, telepítése.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
ECM/DMS A GYAKORLATBAN E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS
AZ OEFI TÁMOP / SZÁMÚ ”EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI SZAKMAI HÁLÓZAT LÉTREHOZÁSA” CÍMŰ KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJE FELADATAI
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Keverés homogenizálás. Szilárd részecskék keverése (homogenizálás) Cél: Homogén eloszlás biztosítása JellegMechanikai művelet Befolyásoló tényezők: a.
1 Az összeférhetőség javítása Vázlat l Bevezetés A összeférhetőség javítása, kompatibilizálás  kémiai módszerek  fizikai kompatibilizálás Keverékkészítés.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
VÁKUUMTECHNIKA Bohátka Sándor és Langer Gábor 13. SZÁMÍTÁSI GYAKORLAT TÁMOP C-12/1/KONV projekt „Ágazati felkészítés a hazai ELI projekttel.
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Magyarország gyógyfürd ő i és gazdasági vonzata. Magyarország különösen gazdag gyógyvizekben, termál- és gyógyvíz készletei alapján Európa országai közül.
Esettanulmány: épületenergetikai korszerűsítés Fűtési rendszerekben jelentkező gravitációs hatások Épületüzemeltetés Épületenergetika B.Sc. 7. félév 2011.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
VÁKUUMTECHNIKA GYAKORLATI ALAPJAI Bohátka Sándor és Langer Gábor ÖNELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK TÁMOP C-12/1/KONV projekt „Ágazati felkészítés a.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Hőre lágyuló műanyagok feldolgozása
CLOOS hegesztőrobot alkalmazások forgóvázgyártás területén
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
SELWOOD szivattyúk Forgalmazza: Komplex-Siker 21 Kft 06/20/
Dr. Kovács László Főtitkár
Becslés gyakorlat november 3.
Áramlástani alapok évfolyam
Beck Róbert Fizikus PhD hallgató
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor
Az elektrosztatikus feltöltődés keletkezése
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
VÁKUUMTECHNIKAI ALAPISMERETEK
Kockázat és megbízhatóság
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Laboratóriumi méréstechnikai gyakorlat 3/15. M osztály részére 2016.
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
SZÁMVITEL.
VákuumTECHNIKAi LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK
A mozgási elektromágneses indukció
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Dr. habil. Gulyás Lajos, Ph.D. főiskolai tanár
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
RUGÓK.
Logisztikai Rendszerek Tervezése és Üzemeltetése. Tápler Csaba
Önköltségszámítás.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
CE-jelölés elhelyezése; Gyártói feladatok a CE-jelölés alkalmazásánál
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Lapkiadó, rendezvényszervező vállalatirányítási rendszer SQL alapon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Üzleti projektterv Előadó neve | Cégnév.
Dr. Krisztián erika – megyei tisztifőorvos
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Áramlástan mérés beszámoló előadás
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Előadás másolata:

LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor VákuumTECHNIKAi LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor 24 ÓRÁS KURZUS TANANYAGA A VÁKUUMTECHNIKA ÉS A VÁKUUMTECHNIKAI ALAPISMERETEK KURZUSOK GYAKORLATI KIEGÉSZÍTÉSÉRE TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0005 projekt „Ágazati felkészítés a hazai ELI projekttel összefüggő képzési és K+F feladatokra"

VákuumTECHNIKAi LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor BEVEZETŐ ÉS TARTALOMJEGYZÉK TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0005 projekt „Ágazati felkészítés a hazai ELI projekttel összefüggő képzési és K+F feladatokra"

VÁKUUMTECHNIKA 24 órás kurzus, illetve Célja a VÁKUUMTECHNIKA 24 órás kurzus, illetve a VÁKUUMTECHNIKAI ALAPISMERETEK 12 órás kurzus elméleti oktatásának kiegészítése gyakorlatok elvégzésével, a legfontosabb vákuumtechnikai eszközök és eljárások gyakorlati megismertetése; Módszere a gyakorlatok elméleti hátterének ismertetése után a gyakorlat leírása olyan módon, hogy annak alapján a gyakorlat – oktató felügyelete mellett – önállóan elvégezhető legyen; Célközönsége a fent említett két kurzus bármelyikét vagy azzal egyenértékű, máshol tartott kurzust elvégzett hallgatók, szakemberek.

A-M2 1. 1. DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚ ALKATRÉSZEINEK MEGISMERÉSE ÉS A SZIVATTYÚ ÖSSZESZERELÉSE 1.1. A DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚ MŰKÖDÉSE 1.2. A DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚ FELÉPÍTÉSE 1.3. A DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚ ALKATRÉSZEI 1.4. A DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚ ÖSSZESZERELÉSE 1.5. A GYAKORLAT MENETE A-M2 2. 2. PIRANI VÁKUUMMÉRŐ MEGISMERÉSE, BEÁLLÍTÁSA, MŰKÖDTETÉSE 2.1. HŐVEZETÉSES VÁKUUMMÉRŐK MŰKÖDÉSÉNEK ELVI ALAPJA 2.2. PIRANI VÁKUUMMÉRŐ 2.2.1. Szilárdtest Pirani mérőfej 2.3. TERMOKERESZTES (TERMOPÁR) VÁKUUMMÉRŐ 2.4. A PIRANI VÁKUUMMÉRŐ BEKAPCSOLÁSA ÉS HITELESÍTÉSE 2.5. A GYAKORLAT MENETE

A-M2 3. 3. DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚS NAGYVÁKUUM-RENDSZER ÜZEMELTETÉSE 3.1. DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚ MŰKÖDÉSI ELVE ÉS TULAJDONSÁGAI 3.2. A LABORATÓRIUMI GYAKORLAT DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚS RENDSZERÉNEK FELÉPÍTÉSE 3.3. SZÍVÓSEBESSÉG MÉRÉSE 3.4. A LABORATÓRIUMI GYAKORLAT DIFFÚZIÓS SZIVATTYÚS RENDSZERÉNEK MŰKÖDTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS FELADATOK 3.4.1. A vákuumrendszer bekapcsolása és használata 3.4.2. Szívósebesség mérése a Vákuumkamra 1.-ben 3.4.3. A rendszer kikapcsolása A-M2 4. 4. FORGÓLAPÁTOS SZIVATTYÚ VÍZZEL SZENNYEZETT OLAJÁNAK MEGTISZTÍTÁSA GÁZBALLASZT ÜZEMMÓDBAN, ELLENŐRZÉSE NYOMÁSMÉRÉSSEL 4.1. FORGÓLAPÁTOS SZIVATTYÚ FELÉPÍTÉSE 4.2. KONDENZÁLÓDÓ GŐZÖK SZIVATTYÚZÁSA – GÁZBALLASZT 4.3. A GYAKORLAT MENETE

A-M2 5. 5. VÁKUUMTECHNIKAI KÖTÉSEK, TÖMÍTÉSEK, ÁTVEZETŐK, ÖSSZEKÖTŐ/ELZÁRÓ ESZKÖZÖK, ALKATRÉSZEK MEGISMERÉSE 5.1 KÖTÉSEK, TÖMÍTÉSEK, CSATLAKOZÓK, ÁTVEZETŐK 5.1.1. Oldható kötések 5.1.2. Fémtömítés – ultravákuum használatra 5.1.3. Egyéb fémtömítések ultravákuum használatra 5.1.4. Állandó kötések 5.1.5. Csatlakozások, átvezetők 5.1.5.1. Hajlékony csatlakozó elemek 5.1.5.2. Mozgásátvezetők 5.1.5.3. Szigetelt átvezetők 5.2. VÁKUUMTECHNIKAI ALKATRÉSZEK, ELEMEK 5.2.1. Szelepek 5.2.2. Zsilipek 5.3. A GYAKORLAT MENETE A-M2 6. 6.TURBÓMOLEKULÁRIS SZIVATTYÚVAL SZÍVOTT NAGYVÁKUUM-RENDSZER ÜZEMELTETÉSE 6.1. A TURBÓMOLEKULÁRIS SZIVATTYÚ MŰKÖDÉSI ELVE 6.2.TURBÓMOLEKULÁRIS SZIVATTYÚVAL SZÍVOTT VÁKUUMRENDSZER LEÍRÁSA 6.3. A GYAKORLAT MENETE

A-M2 7. 7. MÉRÉS KVADRUPÓL TÖMEGSPEKTROMÉTERREL (KTS) 7.1. TÖMEGSPEKTROMETRIAI ALAPFOGALMAK 7.2. A KVADRUPÓL TÖMEGSPEKTROMÉTER (KTS) FELÉPÍTÉSE 7.3. A MÉRŐRENDSZER 7.3.1. A mérőrendszer be- és kikapcsolása 7.3.2. A kvadrupól tömegspektrométer működtetése 7.4. MÉRÉSI FELADATOK KVADRUPÓL TÖMEGSPEKTROMÉTERREL 7.4.1. A KTS kezelőszervei és hatásainak megismerése 7.4.2. A KTS érzékenységének meghatározása A/mbar egységben 7.4.3. Az O2 és Ar izotópok kimutatása levegőben 7.4.4. A kimutatható legkisebb parciális nyomás meghatározása 7.4.5. A kimutatható legkisebb koncentráció meghatározása 7.4.6. Maradékgázok mérése A-M2 8. 8. LYUKKERESÉS 8.1. KERESŐGÁZ HASZNÁLATA 8.1.1. Keresőgáz kiválasztása 8.1.2. Keresőgáz alkalmazásának módja 8.2. A Pirani vákuummérő tulajdonságai

8.3. Az ionizációs vákuummérők tulajdonságai 8.4. A tömegspektrométerek tulajdonságai 8.5. Lyukkeresés hitelesítése 8.6. LYUKKERESÉSI GYAKORLATOK A-M2 9. 9. VÁKUUMRENDSZER ALKATRÉSZEINEK TISZTÍTÁSA MOSÁSSAL 9.1. A TISZTÍTÁS JELENTŐSÉGE 9.2. TISZTÍTÁSI SZEMPONTOK 9.3. A TISZTÍTÁS FOLYAMATA 9.3.1. Szemrevételezés 9.3.2. Mechanikus tisztítás 9.3.3. Kémiai tisztítás 9.3.3.1. Savak használata 9.3.3.2. Hegesztési beégések kezelése 9.3.4. Jelölések 9.3.5. Mosás 9.4. GYAKORLAT: EGY VÁKUUM-ALKATRÉSZ MOSÁSA A-M2 10. 10. VÁKUUMRENDSZER TERVEZÉSE ÉS ÖSSZEÁLLÍTÁSA MEGADOTT KÖVETELMÉNYEK ALAPJÁN, A VÁKUUMTECHNIKAI ESZKÖZÖKET GYÁRTÓ CÉGEK KATALÓGUSAINAK FELHASZNÁLÁSÁVAL

10.1. NAGYVÁKUUM-SZIVATTYÚ TÍPUSÁNAK KIVÁLASZTÁSA 10.2. ELŐVÁKUUM-SZIVATTÚ TÍPUSÁNAK KIVÁLASZTÁSA 10.3. VÁKUUMMÉRŐK KIVÁLASZTÁSA 10.4. A NAGYVÁKUUM OLDALON HASZNÁLT TÖMÍTÉS TÍPUSA 10.5. A TERVEZETT VÁKUUMRENDSZER VÁZLATA 10.6. A TERVEZETT VÁKUUMSZIVATTYÚK SZÍVÓSEBESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA 10.7. ALKALMAZANDÓ ZSILIP MÉRETÉNEK MEGHATÁROZÁSA 10.8. ELŐVÁKUUM-OLDALI CSATLAKOZÓK MÉRETÉNEK MEGADÁSA 10.9. A VÁKUUMEDÉNYEN LÉVŐ VÁKUUMMÉRŐ ÉS KÉZI SZELEP CSATLAKOZÓI 10.10. A VÁKUUMEDÉNYEN LEVŐ CSATLAKOZÓK 10.11. NÉHÁNY ÁLTALÁNOS MEGJEGYZÉS A VÁKUUMELEMEK MEGRENDELÉSÉHEZ 10.12. ÁRAJÁNLATKÉRŐ 10.13. A GYAKORLAT MENETE A-M2 11. 11. CSIGAVONALAS (SCROLL) SZIVATTYÚ TISZTÍTÁSA 11.1. A SPIRÁL VAGY CSIGAVONALAS (SCROLL ) SZIVATTYÚ MŰKÖDÉSI ELVE 11.2. A CSIGAVONALAS SZIVATTYÚ SZÉTSZERELÉSE 11.3. A GYAKORLAT MENETE

A-M2 12. 12. NYOMÁSMÉRÉS EGY FORGÓLAPÁTOS SZIVATTYÚVAL SZÍVOTT CSŐ KÉT VÉGÉN KÜLÖNBÖZŐ GÁZBEÖMLÉSEKNÉL; AZ ÁRAMLÁS JELLEGÉNEK MEGHATÁROZÁSA ÉS A CSŐ VEZETŐKÉPESSÉGÉNEK KISZÁMÍTÁSA A MÉRT NYOMÁSOKON 12.1. A VÁKUUMMÉRÉS ALAPJAI 12.2. A HŐVEZETÉSEN ALAPULÓ VÁKUUMMÉRŐK MŰKÖDÉSI ELVE 12.2.1. A Pirani vákuummérő használatával kapcsolatos megjegyzések 12.3. GÁZOK ÁRAMLÁSA 12.4. ÁRAMLÁSI TARTOMÁNYOK 12.4.1. Viszkózus (kontinuum) áramlás 12.5. GÁZVEZETÉKEK ÁRAMLÁSI VEZETŐKÉPESSÉGE ÉS ELLENÁLLÁSA 12.6. VÁKUUMSZIVATTYÚ SZÍVÓSEBESSÉGE 12.7. GÁZBEÖMLÉS, SZÍVÓSEBESSÉG MÉRÉSE 12.8. ÁRAMLÁS CSÖVEKBEN 12.8.1. Lamináris áramlás csövekben 12.8.2. Átmenet a molekuláris és a lamináris áramlási tartomány között csövekben (Knudsen-áramlás) 12.8.3. Molekuláris áramlás csövekben 12.9. MÉRÉSI ÖSSZEÁLLÍTÁS 12.10. A MÉRÉS MENETE 12.11. MÉRÉSI FELADATOK

A-M2 13. 13. SZÁMÍTÁSI FELADAT MEGOLDÁSA A-M2 14. 14. HIVATKOZOTT ÉS AJÁNLOTT IRODALOM JEGYZÉKE A-M2 15. 15. ÖNELLENÖRZŐ KÉRDÉSEK