CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Kommunikáció, kommunikációs zavarok a családban
A jó és rossz családi kommunikáció TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Kommunikáció Általános jellemzők Egy kis ismétlés… A jó és rossz családi kommunikáció Jellemzők, kommunikációs zavar, kommunikációs zavar típusai , lehetséges okai, hatásai Végszó
Kétirányú és tömeg-kommunikáció TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában EGY KIS IMÉTLÉS… Kommunikáció Ismeretközlés Tényezők Direkt/indirekt Verbális Nem verbális Közvetlen/ közvetett Egyirányú/ Kétirányú és tömeg-kommunikáció
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában MÉG EGY KIS ISMÉTLÉS…. Az üzenet az egyik féltől a másikig eljutó információk összessége. Az üzenetek = a konkrét tartalom + kívül más jelzések. Erről szól az a kijelentés: „Nem az számít, hogy mit, hanem ahogyan mondta.” Vagyis az üzenet: tárgyi tartalom + személyes jelentés. Tárgyi tartalom: többnyire tudatos Személyes jelentés viszont nem feltétlenül az. Egy egyszerű „Jó napot” is sokféleképpen mondható. A köszönést fogadónak sokat jelenthet a hanghordozás, a tempó, ahogy az illető köszönés közben ránéz, vagy lesüti a szemét. Az ember egy üzenettel gyakran több információt küld, mint gondolná, és mint amennyit esetleg szándékozott küldeni. A kimenő és a bejövő üzenet egyaránt a kommunikáló háttérismereteihez, korábbi tapasztalataihoz igazodva nyer személyes jelentést, azaz abba illeszkedik, ahogyan az ő fejében elrendeződnek a dolgok. Forrás: http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/az-egeszseges-eletmod/az-egeszseges-eletmod/a-szemelyisegrol-a-stresszrol-es-a-lelektanrol/az-emberi-kapcsolatokrol-kommunikacio-es-konfliktusok
A jó családi kommunikáció jellemzői TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A jó családi kommunikáció jellemzői Tiszteletteljes Megértő Odafigyelő Mindig van idő rá Nyugodt Derűs Oldott Érdeklődő Bizalmas „Baráti” Higgadt
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A rossz családi kommunikáció jellemzői Figyelmetlen Sietős Érdektelen Feszélyezett Tekintélyelvű Nem egymással beszélnek Bizalmatlan Hiányzik „Hangos”
EREDMÉNYE:Kommunikációs zavar TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában EREDMÉNYE:Kommunikációs zavar
Környezeti: Technikai Személyi TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A kommunikációs zavar típusai Technikai (pl.: csatornazaj, zaj hatására bekövetkező jeltorzulás) Személyi ( pl.:előítélet, konfliktus, szorongás) Környezeti: (pl.: hatalom, torzítás a túl hosszú kommunikációs lánc miatt, túl sok információ) Forrás:http://igyk.pte.hu/files/tiny_mce/File/kari_projektek/informaciotudaservenyesules/tananyagok/1_alprojekt/KE/10_Akommunikaciozavarai.pdf
A kommunikációs zavarok lehetséges okai TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A kommunikációs zavarok lehetséges okai A beszélők viszonya A nem Kor Hangnem, Hogyan? A beszélők személye Téma A szituáció
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
A jó családi kommunikáció hatásai: Kiegyensúlyozottság Biztonság TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A jó családi kommunikáció hatásai: Kiegyensúlyozottság Biztonság Jó kommunikáció a környezettel Hatékonyság Könnyebb szocializálódás Célratörőbb érvényesülés Egészséges érzelmi élet A rossz családi kommunikáció hatásai: Szorongás Bizonytalanság Félreértés Nehezebb szocializáció Nehezebb alkalmazkodás Kommunikációs nehézségek Az érzelmi élet zavarai
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Végszó… Nem szorul különösebb magyarázatra, hogy a lelki egészség fenntartása szempontjából, milyen nagy a jelentősége az egyszerű, őszinte, kedves szavaknak, és hogyan rombolhat, miként sérti, sebzi meg az emberi méltóságot akár csak egyetlenegy durva szó is. Nem szólva az ún. gyűlöletbeszédről,ami egész embercsoportokat fordíthat szembe egymással. A mai kor emberével szemben gyakran fogalmazódik meg az a kívánalom, hogy legyen tisztában vele, milyen fontos, hogy képes-e másokkal hatékonyan kommunikálni, képes-e megértetni magát másokkal. Tudni kell azt is, hogy a kommunikációs készségek fejleszthetők, javíthatók, és alapvetően a családból erednek, mint sok minden más is. Forrás: http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/az-egeszseges-eletmod/az-egeszseges-eletmod/a-szemelyisegrol-a-stresszrol-es-a-lelektanrol/az-emberi-kapcsolatokrol-kommunikacio-es-konfliktusok
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!