Az Önkormányzati ASP .
Az ASP lényege, előnye Az ASP modell lényege, hogy a felhasználók egy egyszerű böngésző program segítségével az interneten keresztül vehetik igénybe a távoli szolgáltató központtól a tevékenységük támogatásához szükséges szoftvereket, alkalmazásokat. Előnye, hogy kiépítése és működtetése (a verziók követése) költséghatékonyabb és biztonságosabb, mint a helyi gépekre telepített programok esetén.
Az önkormányzatok informatikai fejlesztéseinek tapasztalatai A nagyobb lélekszámú, erőforrásokban gazdagabb önkormányzatok voltak sikeresek. Az e-közigazgatási megoldások jellemzően a saját honlap létrehozásában merültek ki. Szigetszerű megoldások jöttek létre. A szakrendszerek közötti integráltság szintje nagyon alacsony. Mindebből következik: Az önkormányzati informatikai fejlesztéseket koncentráltabb formában célszerű folytatni. A műszaki minőségi standardok elterjesztésének igénye, az optimális beruházási, illetve a működtetési forrásfelhasználás követelménye vetette fel az önkormányzati ASP megvalósítását.
az önkormányzatok önkéntes részvételével (ASP1 projekt); Az önkormányzati ASP Az ASP technológia segítségével történő önkormányzati feladatellátás-támogatás kiterjesztése két lépcsőben valósul meg: az önkormányzatok önkéntes részvételével (ASP1 projekt); az önkormányzatok kötelező részvételével, országos kiterjesztés (ASP 2.0 projekt).
Az ASP 1 projekt I. Az önkormányzatok feladattámogatáshoz szükséges fejlesztések megvalósítása uniós támogatással történt a közép-magyarországi régióban. A projekt célja az ASP rendszer kialakítása volt; azzal, hogy ahhoz az önkormányzatok önkéntesen csatlakozhattak. Az „Önkormányzati ASP központ felállítása” című projekt keretében megvalósult az ASP rendszer, melyhez 2015. első félévében 55 önkormányzat sikeresen csatlakozott.
önkormányzati adó rendszer, gazdálkodási rendszer, Az ASP 1 projekt II. A projekt megvalósítása kapcsán keretrendszer és a következő szakrendszeri szolgáltatások jöttek létre: önkormányzati adó rendszer, gazdálkodási rendszer, ingatlan-vagyonkataszter rendszer, iratkezelő rendszer, önkormányzati és elektronikus ügyintézési portálrendszer, ipar- és kereskedelmi rendszer.
A 62/2015. (III.24.) Korm. rendelet értelmében: Az ASP 1 projekt III. A 62/2015. (III.24.) Korm. rendelet értelmében: A Magyar Államkincstár szervezeti keretein belül felállításra került az Önkormányzati ASP Alkalmazásokat Támogató Főosztály (ASP központ) az ASP rendszer működtetésére, és az alkalmazásokat igénybevevő önkormányzatok kiszolgálására. Az önkormányzati ASP központ működését biztosító adatközponti és hálózati informatikai infrastruktúra üzemeltetője a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.
Az országos kiterjesztés – az ASP 2.0 projekt előzménye Az elektronikus közigazgatás kiterjesztésével kapcsolatos feladatokról szóló 1743/2014. (XII. 15.) Korm. határozat felhívta a belügyminisztert, hogy az „Önkormányzati ASP központ felállítása” című kiemelt projekt keretében megvalósuló fejlesztés országos kiterjesztését készítse elő. Az országos kiterjesztés, valamint az ASP1 projekt továbbfejlesztése az ASP 2.0 projekt keretében történik.
Az Önkormányzati ASP 2.0 projekt főbb céljai: Az ASP 2.0 projekt I. Az Önkormányzati ASP 2.0 projekt főbb céljai: a szolgáltatásrendszer országos kiterjesztése, az önkormányzati csatlakoztatások központi támogatása, az e-közigazgatási szolgáltatások fejlesztése, a szakrendszerek bővítése és továbbfejlesztése, adattárház megvalósítása, kapcsolódó hálózat és infrastruktúra bővítése (NTG)
A projekt megvalósítása lehetővé teszi: Az ASP 2.0 projekt II. A projekt megvalósítása lehetővé teszi: az önkormányzati feladatellátás és belső működés támogatását, az önkormányzati gazdálkodás korszerű eszközökkel és módszerekkel történő monitorozását, az ügyfelek számára az elektronikus ügyintézési szolgáltatások egységes platformon történő elérését A szakrendszerek folyamatos, központilag biztosított joghatályos állapota javítja az önkormányzati jogalkalmazás minőségét.
NTG – Nemzeti Távközlési Gerinchálózat A Kormány a GINOP keretében lehetőséget biztosít az állami hálózatfejlesztési célok bővítésére. A Nemzeti Távközlési Gerinchálózat (NTG) kiépítése a végpontokig GINOP forrásokból történik. A CE routerek beszerzése már a KÖFOP-ból az ASP2.0 projekt keretében valósul meg.
Az önkormányzati ASP rendszer elemei
Keretrendszer A Keretrendszer biztosítja az ASP rendszer felhasználóinak azonosítását, a szakrendszerek integrációját, valamint a rendszer használata kapcsán a vezetők részére igény szerinti kimutatások készítését.
gazdálkodási szakrendszer ingatlan-vagyon- kataszter szakrendszer A szakrendszerek adó szakrendszer gazdálkodási szakrendszer ingatlan-vagyon- kataszter szakrendszer ipar-, és kereskedelmi szakrendszer iratkezelő szakrendszer portál-rendszer (települési portál, ELÜGY portál, elektronikus űrlap szolgáltatás) hagyatéki leltárrendszer
Adó szakrendszer Az egységes és jogszabályoknak megfelelő működés . Az adatok minősége megfelel a Nemzetgazdasági Minisztérium által megfogalmazott elvárásoknak. Központi adatbázis kezelés, jegybanki alapkamat betöltés, és adómérték maximum beállítás.
Gazdálkodási szakrendszer Korszerű, a jogszabályoknak megfelelő program alkalmazása, amelyből a programkövetés nem terheli a felhasználókat. Felhasználó munkájának elősegítése: Kontírsablonok használata, Előtöltés lehetősége (egyszeres adatbevitel ellenőrzéssel), Listázási lehetőségek variálhatósága. Támogatja az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését (költségvetés, beszámoló összeállítása, évközi adatszolgáltatások teljesítése.)
Ingatlanvagyon-kataszter szakrendszer Új ingatlan felvitele, meglévő ingatlan szerkesztése, törlése, Telekmegosztás, telekösszevonás, Bruttó és becsült érték nyilvántartás, Fix riportok és táblázatos riportok elkészítése, OSAP 1616 és OSAP 1390 statisztikák elkészítése, Statisztikai hibalisták előállítása, Migráció és adatkicsatolás, Integrációs kapcsolat a gazdálkodási szakrendszerrel.
Irat szakrendszer Biztosítja a beérkező, kimenő iratok azonosítását, Ügyiratok állapotának nyomon követését a munkavégzés során, Gyors munkavégzés, ügyfélcentrikus szolgáltatás biztosítása, Határidő figyelés, vezetői információk biztosítása, Iratforgalom kezelése, adatvédelmi előírások betartása, Iratkezelésért fennálló személyi felelősség egyértelműen megállapítható.
Ipar- és kereskedelmi szakrendszer Engedélyezési, bejelentési eljárások támogatása, ügymenet támogatás Nyilvántartás karbantartása (új engedély, módosítás, törlés) Iratok készítése sablonok segítségével, iratok szerkesztése saját szövegszerkesztővel Kötelező adatszolgáltatások (KSH) támogatása Eseti (ad-hoc) adatszolgáltatás támogatása Listák készítése, lekérdezések
Hagyatéki leltár A hagyatéki nyilvántartó rendszer segítségével az önkormányzat jegyzője az elhunyt hagyatékára és örököseire vonatkozó adatokat összegyűjti. A rögzített adatok alapján a rendszerrel hagyatéki leltárt készít. A felhasználó a rendszerből a kinyomtatott papír alapú, illetve a rendszerből kinyert elektronikus hagyatéki leltárt eljuttatja az illetékes közjegyzőnek, aki a hagyatéki eljárást lefolytatja.
Elektronikus ügyintézés Szolgáltatások: Adóegyenleg lekérdezése Ügykövetés Ügyindítás
Az önkormányzati adattárház Adattartalma a kormányzati és önkormányzati döntések előkészítését szolgálja. Adatainak forrása: a szakrendszerekben képződött, illetve az interfészen átadott, valamint a Kincstár rendszereiben az önkormányzati körre vonatkozóan rendelkezésre álló, Személyes adatnak és adótitoknak nem minősülő, a 257/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet 3. mellékletében meghatározott adatok.
Az önkormányzatok kötelező csatlakozásának kérdései Az önkormányzati ASP kötelező alkalmazásához a törvényi alapot az Mötv. módosításáról szóló 2016. évi LIV. törvény teremtette meg. Az önkormányzati ASP rendszerhez való csatlakozás módjának, határidejének, meghatározását kormányrendeleti szintre utalja. Az önkormányzati ASP rendszerről szóló 257/2016. (VIII.31) Korm.rendelet differenciált szabályozást tartalmaz.
A 257/2016. (VIII. 31.) ASP Korm. rendelet értelmében: A csatlakozás módja A 257/2016. (VIII. 31.) ASP Korm. rendelet értelmében: Rendszercsatlakozás: az önkormányzat a feladata ellátásának támogatásához az önkormányzati ASP rendszer megfelelő szakrendszerét használja. Interfészes csatlakozás: az önkormányzat a saját informatikai rendszerének megtartása mellett meghatározott adatok számítógépes, automatizált adatátadás útján egy szabványosított csatolófelületen átadásra kerülnek az önkormányzati adattárház számára.
Csatlakozási határidők A csatlakozások három ütemben történnek meg: I. ütem – 2017. január 1. A kormányrendelet 4. számú mellékletében felsorolt önkormányzatok csatlakoznak a gazdálkodási és az önkormányzati adó rendszerhez. II. ütem – 2017. október 1. Az önkormányzati adó rendszerhez - kizárólag rendszercsatlakozással - csatlakozik valamennyi önkormányzat. III. ütem – 2018. január 1. 2018. január elsejéig az önkormányzati ASP rendszer valamennyi szakrendszeréhez csatlakozik az összes önkormányzat, vagy interfésszel kapcsolódik az adattárházhoz.
Csatlakozás A csatlakozásra kötelezett önkormányzat alapértelmezésben rendszercsatlakozással csatlakozhat azzal, hogy az interfészes csatlakozás – kivételesen - az e-közigazgatásért felelős miniszter döntése alapján lehetséges. A miniszter döntése ellen nincs jogorvoslat, a döntés ugyanis „nem hatósági jogkörben kiadott egyedi hozzájárulás”. Interfészes csatlakozás esetén minden szakrendszer interfésszel csatlakozik az adattárházhoz – ez alól csak az ASP Adó szakrendszer jelent kivételt, amely ebben az esetben is rendszercsatlakozással kerül bevezetésre.
Az önkormányzati ASP előnyei az önkormányzatok számára Egységes, ingyenes központilag menedzselt, magas színvonalú támogató szolgálattal nyújtott szolgáltatás Jogszabályoknak megfelelő működés minden szakrendszerben Magas szintű rendelkezésre állás Állam által biztosított biztonságos hálózat (NTG) Böngésző alapú, kliens oldali alkalmazások telepítése nem szükséges Az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvénynek való – központi oldali – megfelelés
Csatlakozási feladatrendszer bemutatása Az önkormányzatoknak számos feladatot kell végrehajtaniuk a sikeres csatlakozás érdekében. Ezek a következők.
Oktatás 1 A képzések tantermi és géptermi oktatások keretében. Rendelkezésre álló anyagok: Felhasználói kézikönyv, elearning, egyéb segédletek (folyamatok végigvezetése) A képzések illeszkednek a közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről szóló 273/2012. Kormányrendelet által szabályozott rendszerbe, azokat a Kincstár nyilvántartásba vett továbbképzésként valósítja meg.
Oktatás 2. 2016. évben országosan - átlagosan 93 fő oktató közreműködésével - lefolytatott oktatások: Gazdálkodás szakrendszert érintően 360 csoportban 3313 fő Adó szakrendszert érintően 85 csoportban 1311 fő
Csatlakozó önkormányzatok szakmai tevékenységei Az ASP 2.0 projekt keretében a csatlakozó önkormányzatoknak a következő szakmai tevékenységeket szükséges ellátniuk: Eszközök beszerzése Működésfejlesztés, szabályozás Elektronikus ügyintézés feltételeinek kialakítása Adatminőség javítás Tesztelés, ellenőrzés Eszközök (szoftverrel együtt) beszerzése Eszközök (szoftverrel együtt) beszerzése
Ki mit biztosít? Adatközpont Szakrendszeri alkalmazások Informatikai feltételek: Munkaállomás(ok) Monitor Kártyaolvasó Nyomtatók Hálózati feltételek: Rack szekrény Switch Szünetmentes áramforrás Helyi strukturált hálózat Adatközpont Szakrendszeri alkalmazások Távközlési kapcsolatok Végponti csatlakozás
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!