Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet Cegléd, 2017. január 19. Cegléd, Malom tér 3.
Munkaközösség neve: Szakértői bizottsági tevékenység Munkaközösség vezetője: Papp Krisztina A munkaközösség legfontosabb eredményei a 2016/17 tanévben: szakmai közösség megalakulása, az értekezleten jelenlévők aktivitása közös gondolkodás, segítség, információcserék, szakmai tudás bővítése segíti a közös álláspontok kialakítását, problémahelyzetek megoldását megyei és a tankerületi szakértői bizottságok közötti kommunikáció segítése létrejött egy levelező csoport, mely a közös gondolkodás, információmegosztás újabb színtere lehet
A munkaközösség legfontosabb célkitűzései a 2016/2017 első félévében: a felmerült kérdések megbeszélése – vizsgálati protokollok, tanulási nehézség – tanulási gyengeség kérdése aktualitások megbeszélése szakmai ismeretek „bővítése” – dr. Torda Ágnes előadása az új iskolaérettségi vizsgálatról
A munkaközösség legfontosabb nehézségei az elmúlt két és fél évben: a munkaközösségre küldött kollégák személye változó információ áramlása nehezített(levelező csoport) nincs egységesség a szakértői bizottsági tevékenységben a tagintézmények között, és a legtöbb nehézség ezeken a területeken adódik: tanulási nehézség vagy tanulási gyengeség felmentések kérdése érettségi előtt álló tanulók vizsgálata a szakértői bizottsági tevékenység, mint szakfeladat elismertsége többletjuttatások (felelősség, magas szintű kompetencia) Megyei bizottságoknál gyógyped.-i pótlék kedvezmények (szakértői vélemények elkészítése)
A munkaközösség legfontosabb kérdései: Várható-e valamilyen elismerés (pl.: órakedvezmény, többletjuttatás) a szakértői tevékenységben dolgozó kollégák felé Mit várnak a munkaközösségtől?
15/2013 (II.26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálatok működéséről A munkaközösség szakmai területén bevezetett jogszabályi változások 2013. február 26.-tól (EMMI rendelet) – 2017. február 04-ig. Előtte: Nevelési tanácsadó (mint közoktatási int.) egyik tevékenysége - diagnosztikai tevékenység, TKVSZB feladata - Országos szakértői és rehabilitációs tev. 15/2013 (II.26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálatok működéséről Szakértői bizottsági tevékenység ellátása – megyei és tankerületi szakértői bizottságok Kijelöli azokat az eseteket, melyeknél a szakértői bizottsági tevékenység keretében végzett vizsgálatoknál szakértői véleményt kell készíteni Meghatározza a szakértői vizsgálat típusait Kijelöli a tankerületi és megyei szakértői bizottság feladatait, ez utóbbi koordinációs feladatait Meghatározza, hogy ki, és hogyan indíthatja a szakértői vizsgálatot (1. melléklet – szakértői vélemény iránti kérelem) Kijelöli a szakértői vizsgálat eljárásrendjét (2. melléklet) Határidők, feladatok meghatározása Szakszolgálati-esélyegyenlőségi szakértő jelenléte a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeknél A szakértői vélemény elkészítésének szakmai követelményei (3. melléklet) Az értékelés, minősítés alóli mentesítés céljából indított szakértői vizsgálatról (ki kérheti, mikor és hogyan) A köznevelési intézményeket tartalmazó jegyzék összeállítása (megyei szakértői bizottságoknál) A szakértői vélemény tartalma, ezzel kapcsolatos szülői tájékoztatásról Fellebbezési lehetőségről Sajátos nevelési igényű tanulók intézménykijelöléséről, annak eljárásrendjéről, és iskolaváltásáról Halmozott fogyatékosság esetén további vizsgálat kezdeményezhetőségéről Értelmi fogyatékosság megállapításának eljárásrendjéről – folyamatos figyelemmel kísérés Felülvizsgálati eljárásról
1. változás: 8/2014 (I.30) EMMI rendelet Megyei szintű szakértői bizottsági tevékenységben: a sajátos nevelési igényű gyermek/tanuló intézménykijelöléséről (16. és 20.§) figyelemmel kísérésről (21.§) intézmény által indított felülvizsgálatról SNI-s gyermek esetében (24.§) Tankerületi szakértői bizottsági tevékenységben: feladatában (11.§) – szükség szerinti orvosi vizsgálat, mit küldjön tovább, ha SNI valószínűsíthető Mindkettőre vonatkozó szakértői véleményről (16.§(2)) – ki írja alá, kiknek a neve szerepeljen a szakértői vélemény tartalma (17.§) - a gyermek, tanuló nevelésével, oktatásával kapcsolatos sajátos követelményeket, fejlesztési feladatokat, a fejlesztési feladatok ellátásának javasolt időkeretét, javaslatot az egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és minősítés alóli mentesítésre
2. változás: 45/2014 (X.27) EMMI rendelet Megyei szakértői bizottsági tevékenységben intézményjegyzék összeállítása (16.§(3)) Megyei és tankerületi szakértői bizottsági tevékenységben szakértői vélemény iránti kérelem (3.mell.) – nemzetiségi hovatartozás
3. változás: 53/2016 (XII.29) EMMI rendelet Megyei szakértői bizottsági tevékenységben: feladata kiegészül 12.§(2) g bekezdéssel – szakértői vélemény készítése 4.§ (2a) bekezdése esetén szakértői véleményt ki kapja (19.§(2)) intézmény kijelöléséről (20.§) Tankerületi szakértői bizottsági tevékenységben: feladata kiegészül 11.§ (1) d): „A szakértői bizottság a tizennyolc hónapnál fiatalabb gyermek esetében szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül, a neonatológia, csecsemő és gyermek fül-orr-gégegyógyászat, audiológia, szemész, ortopédia és traumatológia, gyermek- és ifjúságpszichiátria, fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás, orvosi rehabilitáció csecsemő- és gyermekgyógyászat szakterületen, illetve gyermek-neurológia szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján is elkészítheti.” Mindkettőre vonatkozóan: vizsgálati időpontról (14.§ (1)): A szakértői vizsgálat időpontjáról szóló értesítést a vizsgálat kezdeményezésére irányuló kérelem megérkezését követő naptól számított tíz napon belül, a vizsgálat időpontja előtt legalább tíz nappal meg kell küldeni a szülőnek. a szakértői vizsgálat elmulasztása 14.§: 2 helyett 1 időpont, 15 napon belül, szülői kezdeményezés esetén visszavontnak tekintendő utazási költség igazolására vonatkozó nyomtatvány kiállítása (17.§) szakértői vélemény kézbesítéséről (17.§) felülvizsgálati időpontról, ha a szakértői vélemény készítése 4.§ (2a) bekezdése esetén történt
Köszönöm a figyelmet!