A Repülésbiztonsági Kockázat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

Új utak a hazai aszálykezelés területén A vízügyi ágazat aszálykezelése – aszálystratégia L ÁNG I STVÁN M ŰSZAKI F ŐIGAZGATÓHELYETTES - Törzsvezető O RSZÁGOS.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI TÁMOGATÁSI ESZKÖZÖK Szombathely, november 19.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
Magyar információbiztonsági szabványok
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
Drónok November.
3. tétel.
Járművek használatának megbízhatósági analízise - a rendelkezésre állás alapú fenntartás mennyiségi vizsgálatának egyik eszköze Dr. Zvikli Sándor f. tanár.
Valószínűségi kísérletek
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
Tianmen-hegység: Kínában található, észak Hunan tartományban, a közeli város Dayong. (Sokan elbizonytalanodnak a neve miatt, Tianmen, mely nagyon hasonlít.
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Becslés gyakorlat november 3.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Áramlástani alapok évfolyam
Projektfinanszírozás
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Öröklési szerződés és Köteles rész
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
SZÁMVITEL.
Kockázat és megbízhatóság
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
2.1. Használhatósági célok
Környezetgazdaságtan 1
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Munka és Energia Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Tartalékolás 1.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Cipész, maradj a kaptafánál!
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Munkanélküliség.
Adatbázis Hasonlóság- elemzés Előrejelzés Stratégia- elemzés
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
A megelőző karbantartás és a hibaelhárítás
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
műszaki osztályvezető
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
Pénzügyi kontrolling bemutatása
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
beruházás-tervezési ABCD
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Miért kössünk biztosítást? Bevezetés a biztosításszakmai kérdésekbe
A Szociális Ágazati Regiszter használatával kapcsolatos tudnivalók
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Üzleti projektterv Előadó neve | Cégnév.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kockázatértékelés és kockázatcsökkentés
A Tudatos biztonság létrehozása
Előadás másolata:

A Repülésbiztonsági Kockázat KBSZ szakmai nap - 2015 október

A Repülésbiztonsági Kockázat meghatározása és értékelése Cél: Jelentendő események kockázati értékének meghatározása – alkalmazható tudás Tartalom: Alapok Folyamat Példák Pekk Antal

A Kockázatértékelés célja Az erőforrások hatékony elosztása Egy erőforrás-elosztó rendszeren belül kockázati rangsor felállítása A kockázati érték nagysága és kifejezésének módja másodlagos, de alkalmasnak kell lennie: A rangsor kialakítására A kockázatcsökkentés mérésére 3

Repülésbiztonsági veszély A veszély: Tárgy, vagy Állapot.. Pl. Pályairányra merőleges oldalszél 4

Repülésbiztonsági Kockázat A kockázat – Egy veszély következményeinek az előre jelezhető, a valószínűséggel (probability) és a súlyossággal (severity) kifejezhető értéke, melyet a legsúlyosabb előre látható következményre kell meghatározni. Egy pályairányra merőleges oldalszél - veszélyforrás. A pályaelhagyás – mert előfordulhat, hogy a pilóta nem képes vezetni a repülőgépet le és felszálláskor -a veszély egyik következménye A potenciális pályaelhagyás következményeinek értékelése a gyakoriság és súlyosság együttes értékében kifejezve a kockázat. 5

Valószínűség Meghatározás: Valószínűség – számszerű kifejezése valamely nem biztonságos esemény (vagy körülmény) előfordulási gyakoriságának; 6

Valószínűség Az esemény előfordulásának valószínűsége Meghatározás Magyarázat Érték Gyakori Valószínűen többször előfordulhat (gyakran előfordult) 5 Alkalomszerű Valószínűen időnként előfordul (nem gyakran fordult elő) 4 Ritka Nem valószínű, hogy előfordul, de lehetséges 3 Valószínűtlen Nagyon valószínűtlen (nem ismert előfordulása) 2 Nagyon valószínűtlen Szinte lehetetlen, hogy előforduljon 1 7

Súlyosság Meghatározás: Súlyosság – Valamely esemény, vagy feltétel bekövetkezésekor figyelembe vehető legrosszabb következmény mérőszáma. 8

Súlyosság Az esemény súlyossága Meghatározás Magyarázat Érték Katasztrofális Az eszköz megsemmisült, többszörös halálos sérülés A Súlyos Súlyos sérülés az eszközökben, súlyos személyi sérülés B Jelentős Jelentős sérülés az eszközökben, személyi sérülés C Enyhe Működési korlátozások, vészhelyzeti eljárások alkalmazása D Elhanyagolható Jelentéktelen következmények E 9

Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix A kockázati érték Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix Katasztrofális A Súlyos B Jelentős C Enyhe D Elhanyagolható E Gyakori 5 5A 5B 5C 5D 5E Alkalomszerű 4 4A 4B 4C 4D 4E Ritka 3 3A 3B 3C 3D 3E Valószínűtlen 2 2A 2B 2C 2D 2E Nagyon valószínűtlen 1 1A 1B 1C 1D 1E 10

Tolerálható kockázati szint Kockázatértékelés Nem tolerálható Kockázati szint A kockázat elfogadhatatlan a jelen körülmények között, A kockázat elfogadható a kockázatcsökkentő intézkedések fenntartásával (költség-haszon elemzés szükséges) Tolerálható kockázati szint Elfogadható szint A kockázat elfogadható jelenlegi állapotában (intézkedés nem szükséges)

A Kockázatértékelés lépései Jelentés – esemény Esemény – veszély Veszély – következmény Következmény – gyakoriság Következmény – súlyosság Gyakoriság és súlyosság – kockázati érték Kockázati érték – kockázatértékelés

Gyakran előforduló események Madárral ütközés Nem stabil megközelítés TCAS TA, RA RTO Medical PAN Jogellenes utas Műszaki meghibásodás

Valószínűség Az esemény előfordulásának valószínűsége Meghatározás Magyarázat Érték Gyakori: Madárral ütközés, Valószínűen többször előfordulhat (gyakran előfordult) 5 Alkalomszerű: Valószínűen időnként előfordul (nem gyakran fordult elő) 4 Ritka: Nem valószínű, hogy előfordul, de lehetséges 3 Valószínűtlen: Nagyon valószínűtlen (nem ismert előfordulása) 2 Nagyon valószínűtlen Szinte lehetetlen, hogy előforduljon 1 14

Súlyosság Az esemény súlyossága Meghatározás Magyarázat Érték Katasztrofális Az eszköz megsemmisült, többszörös halálos sérülés A Súlyos Súlyos sérülés az eszközökben, súlyos személyi sérülés B Jelentős Jelentős sérülés az eszközökben, személyi sérülés C Enyhe Működési korlátozások, vészhelyzeti eljárások alkalmazása D Elhanyagolható Madárral ütkozés Jelentéktelen következmények E 15

Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix A kockázati érték Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix Katasztrofális A Súlyos B Jelentős C Enyhe D Elhanyagolható E Gyakori 5 5A 5B 5C 5D 5E Alkalomszerű 4 4A 4B 4C 4D 4E Ritka 3 3A 3B 3C 3D 3E Valószínűtlen 2 2A 2B 2C 2D 2E Nagyon valószínűtlen 1 1A 1B 1C 1D 1E 16

A madárral ütközés kockázata Jól csináltuk??

A Kockázatértékelés lépései Jelentés – esemény ? Volt ütközés? Esemény – veszély ? Hol történt? Veszély – következmény ? Kicsi, nagy? Következmény – gyakoriság Következmény – súlyosság Gyakoriság és súlyosság – kockázati érték Kockázati érték – kockázatértékelés

A veszélytől a balesetig Leszállás madarak jelenlétében Madarak a repülőtéren Repülőgép sérülés Veszélyes helyzet Veszély Madárral ütközés Következmény Repülőgép / madár pálya-keresztezés Esemény Leszállás Kapcsolódó esemény Jelző esemény

Valószínűség Az esemény előfordulásának valószínűsége Meghatározás Magyarázat Érték Gyakori: Madárral ütközés, Valószínűen többször előfordulhat (gyakran előfordult) 5 Alkalomszerű: Valószínűen időnként előfordul (nem gyakran fordult elő) 4 Ritka: Nem valószínű, hogy előfordul, de lehetséges 3 Valószínűtlen: Nagyon valószínűtlen (nem ismert előfordulása) 2 Nagyon valószínűtlen Szinte lehetetlen, hogy előforduljon 1 20

Súlyosság Az esemény súlyossága Meghatározás Magyarázat Érték Katasztrofális Az eszköz megsemmisült, többszörös halálos sérülés A Súlyos Súlyos sérülés az eszközökben, súlyos személyi sérülés B Jelentős Jelentős sérülés az eszközökben, személyi sérülés C Enyhe Működési korlátozások, vészhelyzeti eljárások alkalmazása D Elhanyagolható Jelentéktelen következmények E 21

Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix A kockázati érték Repülésbiztonsági kockázatelemzési mátrix Katasztrofális A Súlyos B Jelentős C Enyhe D Elhanyagolható E Gyakori 5 5A 5B 5C 5D 5E Alkalomszerű 4 4A 4B 4C 4D 4E Ritka 3 3A 3B 3C 3D 3E Valószínűtlen 2 2A 2B 2C 2D 2E Nagyon valószínűtlen 1 1A 1B 1C 1D 1E 22

Tolerálható kockázati szint Kockázatértékelés - I Nem tolerálható Kockázati szint A kockázat elfogadhatatlan a jelen körülmények között, A kockázat elfogadható a kockázatcsökkentő intézkedések fenntartásával (költség-haszon elemzés szükséges) Tolerálható kockázati szint Elfogadható szint A kockázat elfogadható jelenlegi állapotában (intézkedés nem szükséges) 23

Tolerálható kockázati szint Kockázatértékelés - II Nem tolerálható Kockázati szint Példa: madárral ütközési ráta > 3 / 1000 movement, és/vagy a sérüléses ütközési ráta > 0,3 / 1000 movement, A kockázat elfogadható a kockázatcsökkentő intézkedések fenntartásával, pl: 3 > madárral ütközési ráta > 1; és/vagy a sérüléses ütközési ráta : 0,3 > madárral ütközési ráta > 0,1; Tolerálható kockázati szint Elfogadható szint Kockázatcsökkentő intézkedés nem szükséges, pl: madárral ütközési ráta < 1, és az ütközéses ráta < 0,1; 24

25