Közösségi Szolgálat jogszabályi változások és ellenőrzés Dr. Bodó Márton, 2016. november 30.
Iskolai Közösségi Szolgálat
Az IKSZ-et végző iskolák megyei eloszlása 2015/2016.
Tévhitek 3 területen kell szerezni tapasztalatot, Szülő munkahelyén nem lehet végezni, 3 évfolyamra kell elosztani, Csak iskolán belül, Minden esetben kell megállapodás, Csak regisztrált szervezeteknél, Nyáron nem lehet végezni, Cégekhez, magán vállalkozásokhoz is lehet menni, Változó az időkeret életkor szerint.
20/2012. EMMI rendelet 133.§ változásai (2016. VIII.24.) (4) A gimnázium, a szakgimnázium a 9-12. évfolyamos, a szakközépiskola a 9-13. évfolyamos tanulói számára szervezi meg a legalább ötven órás közösségi szolgálatot, vagy annak teljesítésére időkeretet biztosít. (7) A közösségi szolgálat helyszínén a szolgálattal érintett személy segítése tanítási napokon alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb háromórás, tanítási napokon kívül alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb ötórás időkeretben végezhető. (9)e) az iskolán kívüli külső szervezet és közreműködő mentor bevonásakor az iskola és a felek együttműködéséről megállapodást kell kötni, amelynek tartalmaznia kell a megállapodást aláíró felek adatain és vállalt kötelezettségein túl a foglalkoztatás időtartamát, a végzett tevékenységeket, a mentor nevét és feladatkörét. Záradék: 47. A tanuló teljesítette a rendes érettségi vizsga megkezdéséhez szükséges közösségi szolgálatot Tl.
Szakközépiskolások kötelezettsége 97. § (1) Azok a tanulók, akik tanulmányaikat az iskolai nevelés-oktatás kilencedik évfolyamán a 2011/2012. tanévben vagy azt megelőzően kezdték meg, tankötelezettségük azon tanítási év végéig tart, amelyben a tizennyolcadik életévüket betöltik. Azon sajátos nevelési igényű tanulók tankötelezettsége, akik esetében a szakértői és rehabilitációs bizottság e törvény hatálybalépése előtt a tankötelezettség huszadik életévükig történő meghosszabbításáról döntött, annak a tanévnek a végéig tart, amelyben a huszadik életévüket betöltik. (2) Az érettségi bizonyítvány kiadásához a közösségi szolgálat végzésének igazolását először a 2016. január 1-je után megkezdett érettségi vizsga esetében kell megkövetelni. Az Nkt. 6. § (4) bek. szerint a középiskola elvégzését közvetlenül követő érettségi vizsgaidőszakban az érettségi vizsgák megkezdésének feltétele ötven óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása, kivéve a) a felnőttoktatásban részt vevő tanulókat és b) azon sajátos nevelési igényű tanulókat, akiket a szakértői bizottság javaslata alapján a közösségi szolgálat alól az igazgató határozatban mentesített. Miután az Nkt. 7. §-a alapján a szakközépiskola is a középiskola fogalomba tartozik, ezért esetükben is csak a fenti kivételes kör számára nem köt. a közösségi szolgálat.
Szakmai OH ellenőrzés Időpont: 2017. január 2. és 2017. március 31. között. Mire terjed ki ? A vizsgálat az IKSZ visszamenő több éves dokumentációjára terjed ki 2016-ig. Kiket érint? Véletlenszerűen kiválasztott 150-200 érettségit adó intézményt. A vizsgálatot az OH munkatársai végzik a 2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről Nkt. 77. § (3) bekezdés alapján.
Az ellenőrzés célja Jellemző országos helyzetkép – jelentés elkészítése anonim módon, Visszajelzés az intézményeknek a jobbítás szándékával, jó gyakorlatok felmutatásával - írásbeli visszacsatolás javaslatokkal. Előző évek jelentései: www.oktatas.hu/kozneveles/ellenorzesek/kollegiumok_szakmai_ellenorzeserol www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/ellenorzesek/Fegyelmi_jelentes
Felkészülni mivel lehet? Élménybeszámolók a honlapra (minta: kozossegi.ofi.hu/Archivum/Élménybeszámolók Pedagógiai program, Együttműködési megállapodások: Jelentkezési lapok, Törzslapok, Bizonyítványok, Osztálynaplók, Igazolások iskolaváltás esetén, 2016. évi nyári vizsgákban való jelentkezést törlő igazgatói határozatok 100/1997. (VI.13. Kormányrendelet 12.§(15a) A szakértői bizottság mentességről szóló határozatai. A közösségi szolgálati napló a diák tulajdona.
Jelentkezési lap 133.§ 9.a a tanulónak közösségi szolgálati jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét, valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát, Lehet az 50 órára egyszer jelentkeznie a diákoknak, minden területre nem kell minden évben külön!
Pedagógiai program A pedagógiai program ne a jogszabály szövegét tartalmazza, hanem az iskola belső tevékenységeit- azok óraszámát, az intézményiszabályozást: a felelősöket és azok feladatait! A pedagógiai program mellékleteként rugalmasabban lehet a szabályozást változtatni! A fogadó intézmények ne itt szerepeljenek, hanem a honlapon tevékenységekkel, időkerettel, jelentkezhető diáklétszámmal! A sablonok, tájékoztatás feltehetők a honlapra segítve a fogadó intézményeket, szülőket!
Osztálynapló és törzslap 133.9. b) b) az osztálynaplóban és a törzslapon a kijelölt pedagógusnak dokumentálnia kell a közösségi szolgálat teljesítését, A nyári teljesítések a következő évnél szerepelnek mindkét dokumentumban. A bizonyítványban is szerepelnie kell az éves teljesítésnek!
Aki felmenthető azt nem biztos, hogy fel is kell menteni! Igazolás 133.§ 9.c c) az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről a tanulói jogviszony tanév közbeni megszűnésekor igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad, A szakértői bizottság mentességről szóló határozatait meg kell őrizni. Aki felmenthető azt nem biztos, hogy fel is kell menteni!
Iratkezelési szabályzat 133.§ 9. d az iskola a közösségi szolgálattal kapcsolatos dokumentumok kezelését az iratkezelési szabályzatában rögzíti, 5 éven át kell tárolni: igazolás, jelentkezési lap, együttműködési megállapodás (amit különben is őrzünk az itt nem szerepel) A közösségi szolgálati napló a diák tulajdona!
Együttműködési megállapodások Együttműködési megállapodások összegyűjtése, 2016-ig még nem volt kötelező a tevékenység feltűntetése. „A középiskola feladata és az intézmény vezetőjének felelőssége a tanuló választása alapján az iskolai közösségi szolgálat megszervezése állami, önkormányzati, civil, nonprofit szervezetnél, illetve a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetnél, középiskola magánszeméllyel kötött megállapodása alapján magánszemélynél vagy saját intézményben.”133.§ (1)
Fogalomhasználat 2015/16.
Hogyan hívjátok a közösségi szolgálatot az iskolában egymás között. 12 Hogyan hívjátok a közösségi szolgálatot az iskolában egymás között? 12. osztályos diákok n=4922, 2016.
Hasonlat a közösségi szolgálatról 739 diák igen, 2016.
Le kell vonni az első évfolyam tanulságait, Tanúságok Le kell vonni az első évfolyam tanulságait, A felkészítés reflexió szerepét növelni kell, Kulcskérdés a koordinátor időbeosztása, iskolában betöltött szerepe a programnak, Jelenleg a tevékenységek megszervezése veszi még el az energiát, A túlzott adminisztráció megöli az IKSZ-et, A fogalomhasználat a pedagógustól indul!
Alapelvek a helyi közösség erősítése szabad választás közvetlenség kettős cél kölcsönösség változatosság arányosság részre hajlás-ellenesség együtt-működés a helyi közösség erősítése szabad választás szervezett keretek közöttiség érdektől függetlenség
Egy képzésen résztvevő pedagógus záró dolgozatából Amikor elkedvetlenedem a témával kapcsolatban, vagy belefulladok az adminisztrációba,akkor mindig az előző osztályomból egy diákom jut eszembe. Ha neki sikerült adnom valamit, akkor másnak is fogok tudni: B. bukott diák volt. Hangos, szófogadatlan, kekec és nem tanult. Ráadásul bűzlött a cigitől és néha füvezett. B-t senki sem szerette. B. a mi osztályunkba került és mivel korábban is tanítottam egy beszélgetéssel kezdtük az évet. Új alapok, elvárások és korlátok betartása. Cserébe szabadság és nyugalom. B nem lett mintagyerek, de tartotta magát a szabályokhoz és többet nem volt vele gondom. Tudtunk beszélgetni, lelkizni és alkudozni. B-nek erre volt szüksége. Ennek ellenére, egy döglött patkányt sem bíztam volna rá. B csatlakozott néhány haverjához és egy közeli óvodába mentek udvari játékokat festeni. Egyik alkalommal azonban esett, kevesebben is mentek és B kikötött egy csoportban, ahol mesét kellett olvasnia. B másnap csillogó szemekkel és óriási mosollyal érkezett és újságolta, hogy milyen jó volt és hogy szerették őt a gyerekek. Hogy bénán olvasott, de a picik ismerték a mesét és segítettek és hogy ő olyan jól érezte magát és hogy most már mindig ezt szeretné. B nem lett óvóbácsi és nem is járt oda többet az 50 óra letelte után, de abban az időben annyi szeretetet és sikerélményt kapott, amennyi feltöltötte őt arra, hogy elmenjen tőlünk és egy másik iskolában szakmát tanuljon. Azóta már van szakmája, dolgozik és érettségizni szeretne.