Közvetítői felügyelés Mohácsi József osztályvezető Közvetítők prudenciális és fogyasztóvédelmi osztálya 2017. május 30-31.
Integrált közvetítői felügyelés 2013-tól önálló szervezeti egység a közvetítők felügyelésére Szervezeti átalakítás 2017. februárban Közvetítői felügyelés integrálása Közvetítők prudenciális és fogyasztóvédelmi felügyeleti osztálya
A közvetítői felügyelés fejlődése 2013-2014 2015 2016 2017 Témavizsgálatok Pénzpiaci adatszolgáltatás Fogyasztóvédelem Prudenciális megbeszélések Új módszerek alkalmazása a szakmaiság vizsgálatában Monitoring mutatók által, adatszolgáltatási minőség javítása Büntetlen előélet ellenőrzése Bejelentés alapján történő intézkedések Monitoring mutatók definiálása Személyi-tárgyi feltételek (tőke, fel.bizt, tev.irányító, adatszolg., büntetlen előélet és képzettség) ellenőrzése Célvizsgálatok Magyar Nemzeti Bank
Jogszabályi előírások, prudenciális elvárások Adatszolgáltatással kapcsolatos elvárások Határidő betartása (2017. július 20. munkanapja) – technikai probléma esetén akadályoztatási jelentés 0 tolerancia az adatszolgáltatást nem teljesítőkkel szemben Megfelelő adatminőség (felügyeleti/vizsgálati ellenőrzés) Nagyságrend (ezer forint) figyelembevétele Regisztráció 2016.07.01-től közvetítői alvállalkozó bejelentése a megbízó felé határidőben (2 munkanap, dokumentáltan) Valós adatok Személyi feltételek Büntetlen előélet (érvényes erkölcsi bizonyítvány) 2016.07.17-től Végzettség/hatósági vizsga megléte
Jogszabályi előírások, prudenciális elvárások II. Tárgyi feltételek Üzlethelyiség Technikai, informatikai/műszaki feltételek (adatszolgáltatáshoz, nyilvántartáshoz) Szabályzatok (üzletszabályzat, panaszkezelési szabályzat) Megfelelő megbízószám (min. 3) Megfelelő megbízási szerződés a pénzügyi intézménnyel (jogok, kötelezettségek, jutalék) Nyilvántartások Közvetítő személyekről Szerződésekről (dokumentum megőrzés: 3 év, a jelentés alátámasztásához 5 év) Ügyféllel kötött (megbízási) Közvetített (pénzügyi szolgáltatási) Függetlenből függő közvetítő Tevékenység váltását megelőzően engedély önkéntes visszaadása Személyi tárgyi feltételek (felelősségbiztosítás, felügyeleti díj) biztosítása az engedély MNB által történő visszavonásáig Felelősségbiztosítás Az engedély hatálya alatt mindvégig díjrendezett biztosítás Megszűnéskor, változáskor bejelentés határidőben (5 munkanap) Regisztráció 2016.07.01-től bejelentési határidő a megbízó felé (2 munkanap illetve 30 nap)
Fogyasztóvédelmi elvárások Tájékoztatás/igényfelmérés Alapadatok (függő-független, panasztétel lehetősége, felügyelet) Aktuális jogszabályi hivatkozások Érthető, személyre szabott tájékoztatás Kielégítő mennyiségű, az ügyfél igényeire szabott ajánlat Adatkezelés Kizárólag az arra jogosult részére történő adatátadás Zárt nyilvántartási rendszerek Panaszkezelés Panasz azonosítása (A közvetítő magatartását, tevékenységét vagy mulasztását érintő kifogás 28/2014. (VII. 23.) MNB rendelet 2§ (1) bek.) Ügyfél szemszögéből vizsgálandó Teljeskörű panasznyilvántartás (435/2016. (XII. 16) Korm. Rendelet) 30 napon belüli válaszadás (akár többször is, pontosító kérdés esetén is) Hangrögzítés (5 évig megőrizni, tájékoztatás szükséges) Szóbeli/telefonos panasz esetén jegyzőkönyv felvétele Megfelelő ügyfélszolgálat (nyitvatartás, akadálymentesség stb.)
Közvetítői vizsgálatok Dr. Szikora Péter csoportvezető Közvetítők prudenciális és fogyasztóvédelmi osztálya 2017. május 30-31.
Prudenciális vizsgálatok típusai Vizsgálati célpontok Kockázati szint alapján Rendszeres adatszolgáltatás Eseti adatszolgáltatás Eseti jelzések Eljárás megindítása Értesítéssel 15 nappal előtte Előzetes értesítés nélkül Célvizsgálat MNB törvény szabályozza Megindítást követő 6 hónapon belül jelentés (rendkívüli célvizsgálat esetén 30 nap) 20 napon belül írásbeli, dokumentumokkal alátámasztott észrevétel lehetősége 60 napon belül MNB döntés Témavizsgálat Egy téma egyidejű vizsgálata több intézménynél Megindítást követő 9 hónapon belül jelentés
Fogyasztóvédelmi vizsgálatok típusai Eljárás megindítása Értesítéssel 15 nappal előtte Előzetes értesítés nélkül Hivatalból indított fogyasztóvédelmi célvizsgálat Megindítást követő 6 hónapon belül jelentés Kérelemre indult fogyasztóvédelmi eljárás Ügyfél kérelmére indul a feltételek fennállása estén Korábbi panasz nem elfogadott kezelése (30 napon túl, nem kapott választ, elutasított panasz) Ügyintézési határidő 3 hónap (Ket. kivételek) Hivatalból indított fogyasztóvédelmi témavizsgálat Megindítást követő 12 hónapon belül jelentés
Vizsgálati hiányosságok Szabályzatok szerinti tényleges eljárások vizsgálata Üzletszabályzat Panaszkezelési szabályzat Esetlegesen Sztv. szerinti egyéb szabályzatok vizsgálata (pl. pénzkezelés) A pénzügyi intézményekkel kötött megbízási szerződések és a végzett tevékenység összhangja Jutalékkorlátok betartása (lízing 30-70, jelzálog 80-20 és 2%) Többes ügynöki és ügynöki tevékenység nem megfelelő szétválasztása Tájékoztatási hiány / félretájékoztatás / igényfelmérés (53/2016. (XII.21.) NGM rendelet) Nem igazolt módon történt Hiányos és téves alapadatok (függő-független, panasztétel lehetősége, felügyelet) Aktuális jogszabályi hivatkozások hiánya Csak 1 megbízó ajánlata
Vizsgálati hiányosságok Titoksértés jogosulatlan személy részére adat átadása nyilvántartási rendszerek zártsága Nyilvántartás Közvetített szerződések nyilvántartásánk adattatartalmi hiányosságai A szerződést nem, csak adattartalom Ideje, tárgya, felek Lényeges feltételei (típus, összeg) A pénzpiaci közvetítőkről vezetett nyilvántartás Végzettség/hatósági vizsga ellenőrzésének hiánya (Hpt. 74. § (6) bek.)
Vizsgálati hiányosságok Panaszkezelési hiányosságok Ügyfél megkeresés nem megfelelő minősítése Hiányos panasznyilvántartás (435/2016. (XII. 16) Korm. Rendelet) 30 napot meghaladó válaszadás Hangrögzítés hiánya Jegyzőkönyvek hiánya (szóbeli és telefonos panasz) Ügyfélszolgálati hiányosságok (nyitvatartás, akadálymentesség stb.) Hivatalból indított fogyasztóvédelmi célvizsgálat PBT együttműködési kötelezettség megszegése
Elérhetőségünk: penzpiacikozvetitok@mnb.hu Köszönjük a figyelmet!