A kognitív fejlődés Piaget-i szakaszai Dr. Krizbai Tímea, egyetemi adjunktus
Szenzomotoros alszakasz (0-2 év) A csecsemő fejlődése elsősorban érzékleteik és egyszerű mozgásos viselkedéseik koordinációjából áll. I. alszakasz (0 – 1 és fél hónap) Reflexsémák gyakorlása II. alszakasz (1 és fél 4 hónap) Elsődleges cirkuláris reakciók III. alszakasz (4-8 hónap) Másodlagos cirkuláris reakciók IV. alszakasz (8-12 hónap) A másodlagos cirkuláris reakciók koordinációja
Szenzomotoros alszakasz (0-2 év) V. alszakasz (12-18 hónap) Harmadlagos cirkuláris reakciók VI. alszakasz (18-24) A szimbolikus reprezentáció kezdetei
Művelet előtti szakasz (2-6 év) A kisgyermekek a világot a maguk számára szimbolikus, képzeleti képek, szavak és gesztusok segítségével képesek leképezni A tárgyaknak és eseményeknek már nem kell jelen lenniük, hogy gondolni lehessen rájuk A gyerekek nem képesek saját nézőpontjukat másokétól megkülönböztetni Áldozatául esnek a felszíni látszatnak és sokszor összekeverik az oksági viszonyokat
Művelet előtti szakasz (2-6 év) Centrális azaz a legkiugróbb vonásokra való koncentráció Egocentrizmus – a gyerek a világot a saját nézőpontjából látja (Három hegy kísérlet http://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0) A gyerekek egymás társaságában inkább kollektív monológban, mint dialógusban bocsátkoznak A gyerekek nem tudják tartályok űrtartalmának összehasonlításakor azok magasságát és szélességét egyszerre figyelembe venni http://www.youtube.com/watch?v=pH35cBLQJ24
Művelet előtti szakasz (2-6 év) Látszat és valóság összekeverése A gyerekek úgy viselkednek mintha a farsangi maszk valójában megváltoztatná a maszkot viselő személyt Azt hiszik, hogy egy félig vízbe mártott szívószál valójában meggörbül Helytelenül válaszolnak arra, hogy milyen színe van egy fehér lapnak, amit a szemük láttára színes fóliával letakarnak Prekauzális gondolkodás - illogikus gondolkodás Ok-okozat iránti érzéketlenség
Konkrét műveleti szakasz (6-12 év) Az iskolás gyerekek mentális műveletek elvégzésére lesznek képesek Logikai rendszerben illeszkedő belső cselekvés sor Lehetővé teszik a műveleti gondolkodás, hogy a gyerek tárgyakat és cselekvéseket fejben összerakjon, szétválasszon, sorba rendezzen és átalakítson Azért konkrét műveletek mert a bennük részt vevő tárgyak és események jelenlétében hajtódnak végre
Konkrét műveleti szakasz (6-12 év) A decentrálás – a gyerekek a tárgyaknak egyszerre egynél több tulajdonságát is képesek figyelembe venni és többszörös kritériumok alapján képesek kategóriákat képezni A konzerváció – a tárgyak bizonyos tulajdonságai akkor is változatlanok maradnak, ha egyes külső jellemzők megváltoznak A logikai szükségszerűség – bizonyos tulajdonságok megőrződése logikailag szükségszerű a látszat megváltozása ellenére is
Konkrét műveleti szakasz (6-12 év) A változatlanul hagyás - A gyerekek megértik, hogy ha semmit sem vesznek el és nem is adnak hozzá, a mennyiség azonos marad Kiegyenlítés – képesek fejben a probléma két vonatkozását összevetni, hogy megítéljék kiegyenlítik- e azok egymást vagy sem „A folyadék magasabb de a pohár vékonyabb”. A megfordíthatóság – egyes műveletek megfordíthatják vagy megsemmisíthetik mások hatását „ ha visszaöntöd látni fogod, hogy ugyanannyi”
Konkrét műveleti szakasz (6-12 év) Az egocentrizmus csökkenése – a gyerekek képesek hatékonyan kommunikálni olyan tárgyakról, amelyeket a hallgató nem lát Szociális nézőpont váltás – a gyerekek el tudják képzelni, milyennek látják őket mások. (Selman kísérlet – Helga). A gyerekek szabályok segítségével képesek interakciókat vezérelni és elkezdenek szabályjátékokat játszani A gyerekek a jó és rossz viselkedés megítélésekor figyelembe veszik a szándékokat (autonom moralitás) és úgy vélik, hogy a büntetésnek a bűnnel arányosnak kell lennie
Formális műveleti szakasz (12-19 év) A serdülőkorban a fejlődő egyén azt a képességet sajátítja el, hogy egy problémán belül minden logikai kapcsolatot módszeresen végiggondoljon. A serdülők lelkes érdeklődést mutatnak az elvont eszmék és magának a gondolkodásnak a folyamatai iránt Formális műveleti gondolkodás, amelyben a gondolkodás minden egyes láncszeme a problémához, mint egészhez kapcsolódik
Formális műveleti szakasz (12-19 év) A személyes identitásképzésben a serdülők figyelembe veszik, hogy miként ítélnek másokról, hogy mások hogyan ítélik meg őket, hogy milyennek tartják mások ítéleteit, és hogy mindezek, hogyan felelnek meg a társadalom kategóriáinak. A serdülők elvont elveket alkalmazva gondolkodnak a politikáról és a törvényekről, és képesek arra, hogy a törvényeknek ne csak a büntető hanem a jótékony oldalát is felismerjék.