A kognitív fejlődés Piaget-i szakaszai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
TANÁRLÁZADÁS ÉS ISKOLAPOLITIKA – TÉTEK, REMÉNYTELENSÉGEK ÉS REMÉNYEK NAHALKA ISTVÁN OKTATÁSKUTATÓ, NY. EGY. DOCENS
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
Esélyek a munkaerőpiacon
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
ÉFOÉSZ LILIOM NAPKÖZI OTTHON Hódmezővásárhely
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Colorianne Reinforce-B
A mozgási elektromágneses indukció
Környezeti teljesítményértékelés
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
Projektmunka Földrajzolok
Nemzeti jövedelem és tőkefelhalmozás Magyarországon
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
Bemutatkozik az iskolapszichológus
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
AVL fák.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Környezeti Kontrolling
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A Microsoft SharePoint testreszabása Online webhely
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Állampolgári jogok és kötelességek
A gyermeki jogok érvényesítése
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A geometriai transzformációk
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

A kognitív fejlődés Piaget-i szakaszai Dr. Krizbai Tímea, egyetemi adjunktus

Szenzomotoros alszakasz (0-2 év) A csecsemő fejlődése elsősorban érzékleteik és egyszerű mozgásos viselkedéseik koordinációjából áll. I. alszakasz (0 – 1 és fél hónap) Reflexsémák gyakorlása II. alszakasz (1 és fél 4 hónap) Elsődleges cirkuláris reakciók III. alszakasz (4-8 hónap) Másodlagos cirkuláris reakciók IV. alszakasz (8-12 hónap) A másodlagos cirkuláris reakciók koordinációja

Szenzomotoros alszakasz (0-2 év) V. alszakasz (12-18 hónap) Harmadlagos cirkuláris reakciók VI. alszakasz (18-24) A szimbolikus reprezentáció kezdetei

Művelet előtti szakasz (2-6 év) A kisgyermekek a világot a maguk számára szimbolikus, képzeleti képek, szavak és gesztusok segítségével képesek leképezni A tárgyaknak és eseményeknek már nem kell jelen lenniük, hogy gondolni lehessen rájuk A gyerekek nem képesek saját nézőpontjukat másokétól megkülönböztetni Áldozatául esnek a felszíni látszatnak és sokszor összekeverik az oksági viszonyokat

Művelet előtti szakasz (2-6 év) Centrális azaz a legkiugróbb vonásokra való koncentráció Egocentrizmus – a gyerek a világot a saját nézőpontjából látja (Három hegy kísérlet http://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0) A gyerekek egymás társaságában inkább kollektív monológban, mint dialógusban bocsátkoznak A gyerekek nem tudják tartályok űrtartalmának összehasonlításakor azok magasságát és szélességét egyszerre figyelembe venni http://www.youtube.com/watch?v=pH35cBLQJ24

Művelet előtti szakasz (2-6 év) Látszat és valóság összekeverése A gyerekek úgy viselkednek mintha a farsangi maszk valójában megváltoztatná a maszkot viselő személyt Azt hiszik, hogy egy félig vízbe mártott szívószál valójában meggörbül Helytelenül válaszolnak arra, hogy milyen színe van egy fehér lapnak, amit a szemük láttára színes fóliával letakarnak Prekauzális gondolkodás - illogikus gondolkodás Ok-okozat iránti érzéketlenség

Konkrét műveleti szakasz (6-12 év) Az iskolás gyerekek mentális műveletek elvégzésére lesznek képesek Logikai rendszerben illeszkedő belső cselekvés sor Lehetővé teszik a műveleti gondolkodás, hogy a gyerek tárgyakat és cselekvéseket fejben összerakjon, szétválasszon, sorba rendezzen és átalakítson Azért konkrét műveletek mert a bennük részt vevő tárgyak és események jelenlétében hajtódnak végre

Konkrét műveleti szakasz (6-12 év) A decentrálás – a gyerekek a tárgyaknak egyszerre egynél több tulajdonságát is képesek figyelembe venni és többszörös kritériumok alapján képesek kategóriákat képezni A konzerváció – a tárgyak bizonyos tulajdonságai akkor is változatlanok maradnak, ha egyes külső jellemzők megváltoznak A logikai szükségszerűség – bizonyos tulajdonságok megőrződése logikailag szükségszerű a látszat megváltozása ellenére is

Konkrét műveleti szakasz (6-12 év) A változatlanul hagyás - A gyerekek megértik, hogy ha semmit sem vesznek el és nem is adnak hozzá, a mennyiség azonos marad Kiegyenlítés – képesek fejben a probléma két vonatkozását összevetni, hogy megítéljék kiegyenlítik- e azok egymást vagy sem „A folyadék magasabb de a pohár vékonyabb”. A megfordíthatóság – egyes műveletek megfordíthatják vagy megsemmisíthetik mások hatását „ ha visszaöntöd látni fogod, hogy ugyanannyi”

Konkrét műveleti szakasz (6-12 év) Az egocentrizmus csökkenése – a gyerekek képesek hatékonyan kommunikálni olyan tárgyakról, amelyeket a hallgató nem lát Szociális nézőpont váltás – a gyerekek el tudják képzelni, milyennek látják őket mások. (Selman kísérlet – Helga). A gyerekek szabályok segítségével képesek interakciókat vezérelni és elkezdenek szabályjátékokat játszani A gyerekek a jó és rossz viselkedés megítélésekor figyelembe veszik a szándékokat (autonom moralitás) és úgy vélik, hogy a büntetésnek a bűnnel arányosnak kell lennie

Formális műveleti szakasz (12-19 év) A serdülőkorban a fejlődő egyén azt a képességet sajátítja el, hogy egy problémán belül minden logikai kapcsolatot módszeresen végiggondoljon. A serdülők lelkes érdeklődést mutatnak az elvont eszmék és magának a gondolkodásnak a folyamatai iránt Formális műveleti gondolkodás, amelyben a gondolkodás minden egyes láncszeme a problémához, mint egészhez kapcsolódik

Formális műveleti szakasz (12-19 év) A személyes identitásképzésben a serdülők figyelembe veszik, hogy miként ítélnek másokról, hogy mások hogyan ítélik meg őket, hogy milyennek tartják mások ítéleteit, és hogy mindezek, hogyan felelnek meg a társadalom kategóriáinak. A serdülők elvont elveket alkalmazva gondolkodnak a politikáról és a törvényekről, és képesek arra, hogy a törvényeknek ne csak a büntető hanem a jótékony oldalát is felismerjék.