Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Konfliktus a barátságban, szerelemben
A serdülőkor egyik fő jellemzője a szoros, baráti kapcsolat igénye TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A serdülőkor egyik fő jellemzője a szoros, baráti kapcsolat igénye Igazi barátságok többnyire az azonos csoporthoz tartozók között keletkeznek A barátválasztás alapvető kritériuma a hasonlóság Érdeklődés Problémák Életszemlélet, stb. 13-14 éves korban megkezdődik a nemek egymáshoz való tényleges közeledése A fejlődés következő lépése, hogy párkapcsolatok alakulnak ki
A Révai Nagy Lexikon a barátságot így határozza meg: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A Révai Nagy Lexikon a barátságot így határozza meg: „A lelkek összhangján alapuló kölcsönös bizalmas viszony olyanok között, kik melléktekintetek nélkül becsülik egymást, egymás örömében, bánatában teljes önzetlenséggel részt vesznek s egymásért bármilyen áldozatra készek.” A kutatók a barátságot a többi személyközi kapcsolattól általában egyedülálló önkéntessége és kevéssé intézményesült volta mentén különböztetik meg. (F.Lassú)
Mindenki máshogyan oldja meg ezeket TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Azonban, mint minden egyes emberi kapcsolatban, a barátságban is előfordulhatnak konfliktusok, pl.: Féltékenység Irigység Versengés Egyéb konfliktusok Mindenki máshogyan oldja meg ezeket
Konfliktus kezelési módok: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Versengő: az a megoldás, amikor minden körülmények között a saját szándékát próbálja véghezvinni a személy Alkalmazkodás: olyan együttműködés, amikor lemondunk saját előnyeinkről Kompromisszumkeresés: akkor lehet rá szükséged, amikor mindkettőtöknek érdeke, hogy találjatok valamilyen megoldást Elkerülés az a megoldás, amikor jobb félre állni teljes mértékben. Ebben az esetben nem történik sem együttműködés, sem önérvényesítés Problémamegoldás: abban különbözik a kompromisszumkötéstől, hogy a saját és mások érdekei is teljesen érvényesülnek a közös megoldásban. kezelési módok: Konfliktus
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A szerelem egy összetett érzés, a másik ember egész lényére irányuló komplex vonzalom. Ez a vonzalom a másik ember egész lénye felé irányul, és a külső megjelenéstől, a lelki közösség harmóniáján át, a nemi vágyakozásig bezárólag, – mindent magába foglal. A szerelem, mint fogalom nehezen meghatározható, de talán a következőképpen leírható:
A párkapcsolat sem mindig mentes konfliktusoktól TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A párkapcsolat sem mindig mentes konfliktusoktól
A leggyakoribb párkapcsolati konfliktusok a pl. következők lehetnek: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A leggyakoribb párkapcsolati konfliktusok a pl. következők lehetnek: életkorból adódó problémák – a felek túl fiatalok, érzelmileg éretlenek különböző egyéniségű emberek állnak egymással kapcsolatban, ami konfliktust eredményez különböző családi, kapcsolati mintákkal rendelkeznek nem megfelelő kommunikáció,illetve a figyelem hiánya bizalom hiánya féltékenység
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Amit tehetsz: Ne feledd, hogy a konfliktusok az élet természetes velejárói, okosan kezelve a kapcsolatok épülését szolgálják. Ha vita is kerekedik belőle – finoman hangot kell adnod a másokétól eltérő véleményednek. Maradj higgadt, ha vitára kerül a sor. Mérlegeld a másik véleményét. Tisztázzátok, a konfliktus okát. Mérlegeld, érdemes-e görcsösen ragaszkodnod valamihez, ami egyikőtök számára sem hozhat megelégedést
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!