00. GYAKORLAT Bevezető
Bevezető Az Arduino egy olyan hardverplatform amelyhez könnyen lehet elemeket csatlakoztatni és egyszerűen lehet programot írni C nyelven. Ebben az utasításban az Arduino UNO fejlesztőlap lesz bemutatva. Az Arduino-hoz nagyszámú kiegészítő modul illeszthető amelyeket Shield-eknek nevezünk (pajzs).
Fejlesztőlap A fejlesztőlap digitális bemeneti/kimeneti lábacskákkal rendelkezik (0-13), melyek közül valamelyeknek impulzusszélesség moduláció lehetőségei is vannak (PWM). A PWM lábacskáknak “~” jelük van. A 0 és 1 lábacskák a soros kommunikációra szolgálnak. (RX és TX). A fejlesztőlapnak analóg bemenetei is vannak (A0-A5) amelyek képesek kezelni a váltakozó feszültséget a 0V-5V tartományból. Az analóg bemenetekre 10 bites A/D átalakítók vannak beépítve.
Fejlesztőeszközök A szoftver fejlesztése az alábbi ábrán látható fejlesztőkörnyezetben történik. A szerkesztőben írt programokat “skecs”-eknek nevezik (sketch).
Csatlakoztatás Az első csatlakoztatás alkalmával az alapvető beállításokat és az installációt a Device Manager-ben kell elvégezni. Itt határozzuk meg, hogy melyik port-on keresztül fog történni a kommunikáció a számítógép és az Arduino között.
Csatlakoztatás A hardveres összeköttetés az Arduino és a számítógép között soros USB kábel segítségével történik.
Szoftverfejlesztés A szoftvert az Arduino fejlesztőkörnyezetben fejlesszük. A program megírása után, az “Upload” paranccsal töltjük a programot a fejlesztőlapra. (nyíl ikon ). Amennyiben a programkód nem tartalmaz szintakszishibákat, a végrehajtás rögtön az “Upload” feltöltés művelet után kezdődik. Ha a soros monitoron keresztül szeretnénk követni valamit, a monitort a Tools/Serial Monitor menüből hívhatjuk elő.
Szoftverfejlesztés A szoftver néhány jól elkülöníthető részből áll. Az első a setup(), amely csak egyszer hajtódik végre. Ide az inicializációs adatokat írjuk. A másik mindig jelenlevő rész a loop(). A loop-ban lévő program folyamatosan fut.