Az iskolaérettség (alkalmasság) jelei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kompetencia - Interakció Összeállította: Alseczné Sipos Ibolya NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Óvoda.
Szülői elégedettség mérés eredménye
KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Az iskolaérettség kérdése
Hatodik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Programozás Imagine Logo.
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
1. Anya – gyermek kapcsolat
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Az iskoláskor küszöbén
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Jó játék a mozgás !.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Az iskolaérettség kritériumai A BAJZA UTCAI ÁLTALÁNOS ISKOLA INDULÓ OSZTÁLYAI.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Horváthné Moldvay Ilona gyógypedagógus, közoktatási szakértő
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Új környezet Új emberek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

Az iskolaérettség (alkalmasság) jelei

Az iskolaérettség kritériumai Testi fejlettség Idegrendszeri fejlettség Pszichikus fejlettség: Motoros fejlettség Szociális érettség

Fizikai alkalmasság: Bizonyos fizikai mutatók: 110 cm, 18 kg A kisgyerek termete fizikai változásának tipikus jelei: a fej és test aránya kb. 1:6; megnyúlnak a végtagok, fejlettebbé válnak az ízületek és ujjízületek, láthatóvá válnak a térdkalácsok, kiformálódik a lábboltozat, laposabbá válik a mellkas, eltűnik a pocak A csecsemővonásokat egyéni arcvonások váltják fel Kialakul a gerinc S-görbülete Fogváltás (általában a hatodik zápfog és az első, második metszőfog) Lateralizáció (kezesség) egyértelműsége

Ép érzékszervek Jól működő hallás és látás. Érzékszervi fogyatékosság esetén nehezített a tanulás. Jó ceruzafogás, könnyed eszközkezelés A helytelen ceruzafogás nehezíti az írástanulást. A kézfej izmai görcsös állapotba merevednek. A nehézkes ceruzakezelés sok energiát emészt fel, hamarabb elfárad az író gyermek.

Az elemi mozgások összerendezettsége E mozgások pontatlan, hibás kivitelezése az idegrendszer éretlenségére utal, ami megnehezíti az olvasás, írás tanulását (70 %).

Testséma Fontos, hogy a gyermek ismerje saját testét, biztonsággal tájékozódjon rajta. A hiányos testséma nehezíti a tájékozódást, bizonytalan személyiséget eredményezhet. Kézdominancia Fontos, hogy mire iskolába kerül a gyermek, kialakult kézdominanciával. Lábdominancia A dominanciák akkor hibátlanok, ha azonos oldalra esnek. Szemdominancia Akkor jó, ha a domináns kéz oldalára esik. Füldominancia

Jó egyensúlyérzék Az egyensúlyérzék bizonytalansága idegrendszeri rendellenességre utal. Keresztcsatornák A keresztcsatornák jó működése biztosítja, hogy a gyermek egymástól függetlenül tudja mozgatni a végtagjait. Ha nem történt meg a függetlenedés, nehezített az írástanulás, mert a gyermek nemcsak a kezével ír, hanem a lába, a nyelve, az egész teste követi a kéz mozgását

A szemmozgás koordináltsága Fixálás, pupillareflexek: az olvasás, írás megtanulását nehezíti, ha a két szem koordinálatlanul mozog, vagy nehezen fixál. Gyakran együtt jár a boka merevségével és befelé forduló lábfejekkel.

Térirányok felismerése térben és síkban A térirányok felismerése fontos feltétele az írás-, olvasástanulásnak. Ha a gyermek bizonytalan a térirányok megítélésben, nem tudja elkülöníteni a jobbot a baltól, a fentet a lenttől. Reprodukáló képesség térben és síkban Az olvasás, írás előfeltétele, hogy a gyermek le tudja utánozni, másolni a látott mozdulatot, térbeli konstrukciót, vagy síkban alkotott mintát. Ennek hiányában képtelen lesz önállóan dolgozni.

Pszichés alkalmasság: A gyerek szeretne iskolás lenni (ezt néha el is játssza) Kitartás (nem hagy félbe feladatokat), feladattudat Képes kapcsolatot teremteni és fenntartani kortársaival (fokozatosan ez kerül előtérbe) Képes kapcsolatot teremteni és fenntartani a felnőttekkel Nehézségek nélkül tud a csoportjába beilleszkedni Függetlenség, önellátás A teljesítmény igénye 

Feladattudat A feladattudat fejlődése 6 éves kor körül felgyorsul. Ha nem alakul ki, nehéz lesz az iskola, nyűg a tanulás. Jó kudarctűrő képesség Fontos, hogy a gyermek szembe tudjon nézni azzal, ha valami nem sikerül rögtön. Ne veszítse el a kedvét, ha valamit ki kell javítania. Fontos, hogy megtanulja: hibázni szabad. A hibázás a tanulás útja.

Felnőttekhez való viszony Fontos, hogy elfogadja a felnőtteket, bizalommal forduljon hozzájuk, ha segítségre van szüksége. A pedagógus csak azért a gyermekért tud felelősséget vállalni, amelyik betartja a szabályokat, szót fogad. Szocializáció Megfelelő mértékű szocializáció nélkül nehezített, vagy lehetetlen a beilleszkedés az iskola rendjébe. A társakhoz való kapcsolódás képessége nélkül a gyermek nem érezheti jók magát a közösségben.

Szükséges kognitív képességek   képes tartósan (10-15 percig) lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével, könnyedén megtanul rövidebb versikéket, mondókákat,  képes magát egyszerűbb összetett mondatokban kifejezni; nincs beszédhibája,  némi gyakorlatot szerzett már finom motorikus mozgásokban, rajzol, színez, fest, gyurmázik  bizonyos szintű mennyiségfogalom kialakult (jól használja a kisebb/nagyobb több/kevesebb fogalmát, igazodjon el az 1-10ig terjedõ számok között). 

Figyelem 6-7 éves gyermek mentális fejlettségének fontos mutatója a figyelmének minősége a gyermek képes 5-10 percig figyelmét akaratlagosan irányítani eléri a 40-45 percet is, de játék közben akár 90-95 percig is képes a figyelme összpontosítására. A nehezen rögzíthető, könnyen elterelhető, megtapadó figyelem nehezíti, vagy lehetetlenné teszi az ismeretszerzést.

Beszédkészség Hat éves korára minden gyermeknek tökéletesen kell ismernie az anyanyelvét. Árnyaltan kell kifejeznie érzéseit, gondolatait. Egy adott képről, vagy témáról önállóan kell mondania néhány összefüggő mondatot. A megfelelően fejlett beszéd alapozza meg az írott beszéd megtanulását.

Általános tájékozottság Hat éves korára a gyermeknek széleskörű ismeretekkel kell rendelkeznie az őt körülvevő világról. El kell tudnia helyezni magát az időben és a társadalmi környezetben. Ismernie kell a személyi adatait, lakhelyét, az évszakok, napszakok, napok váltakozását.

Gondolkodás Hat éves korára a gyermeknek spontán el kell végeznie az elemi gondolkodási műveleteket, ha ép az értelme. Ha gondolkodásmenete ne logikus, vagy nem tudja elvégezni az elemi gondolkodási műveleteket (összefüggések felismerése, következtetések levonása, elemi logikai műveletek, ítéletalkotás), felmerül az értelmi fogyatékosság gyanúja.

Problémamegoldó gondolkodás A gyermek a tanulás során lépten-nyomon problémahelyzettel találkozik. („Vegyem a kezembe a ceruzát, vagy ne vegyem? Hol kezdjem az írást? Hol nyissam ki a könyvet?” stb.) Emlékezet - Vizuális emlékezet - Auditív emlékezet - Ritmus emlékezet.

Az iskolaérett gyerek ily módon a következőket mutatja: fülét megérinteni a feje fölött átnyújtott, ellenkező oldali kezével (mely a testarányok fejlettségét mutatja meg, pl. a karok és a törzs viszonylagos hosszúságát) végigmenni egy gerendán, fatörzsön vagy vonalon, ami a jó egyensúlyérzékre utal elkapni és visszadobni egy nagy labdát, mely során csak a kezeit és karjait használja, nem az egész testét

féllábon szökdécselni (bármelyiken) váltott lábakkal felmenni a lépcsőn (ezt általában már 4-5 éves kortól tudják) csomókat vagy esetenként csokrot kötni; saját ruháját begombolni, becipzározni ujjait ügyesen használni (pl. varrni, hurok- vagy ujj-játékokat játszani, stb.)

oldalt ugrálni nyusziugrásra (lábak együtt) úgy lépdelni, hogy lábbujjait szorosan az elöl lévő láb sarkához helyezi, ill. hátrafelé menni a padlóra rajzolt széles vonalon

kézfejeit úgy elfordítani, hogy közben nem mozgatja az egész karját keresztezve járni (pl. lépéskor az ellenkező oldali kezét lendíti), mely már szokássá vált benne váltott lábakkal felmenni a lépcsőn (de nem feltétlenül tud lefelé is jönni így) kezet fogni úgy, hogy hüvelykujja nincs együtt a többivel, tehát nem az egész kezét nyújtja

Érzékszervi fejlettség úgy utánozni egy ritmust, hogy tikfával kopogja az asztalon, pl. hosszú-hosszú-rövid-rövid-rövid, hosszú-rövid-rövid-rövid-hosszú, rövid-rövid-hosszú-hosszú-hosszú ismeretlen szótagokat tiszta artikulációval megismételni; pl. szu-me-ra-ti, ga-bo-dé-la, do-me-ra-fu felismerni egy formát és azt kiegészíteni (pl. sárkányrajzok) tükrözni egy adott formát hogy azt kiegészítse (pl. fa rajzolás) bizonyos háttér előtt felismerni dolgokat (pl. csillag, Hold, Nap rajz) lemásolni egyszerű alakzatokat (pl. máltai kereszt, hal, ház)]

Az iskolaérett gyerekben kifejlődik (vagy segítséggel kifejlődhet): nagyobb mérvű öntudat (a fiúk gyakran figyelmet követelnek, míg a lányok félénkké válhatnak); ugratás, kötekedés, ingerkedés alakulhat ki; a fiúknak gyakran fizikai kontaktusra van szükségük és durva játékokba kezdenek előnyben részesíti a barátságos szemkontaktust, vagy a barátok, családtagok fizikai ölelését kérdések az élet, a halál és a családi kapcsolatok vonatkozásában mások szükségleteinek átérzése mélyebb barátságok kezdete

a tekintély egyre nagyobb tudatossága, mint ahogy ezt pl a tekintély egyre nagyobb tudatossága, mint ahogy ezt pl. az állatokkal és gazdáikkal kapcsolatos játékok is bizonyítják képes tárgyak és helyzetek elképzelésére képes szerepjátékra kreatív játékokban képes gondoskodni saját étkezéséről, ivásáról, mosakodásáról, ill. dolga elvégzéséről képes odafigyelni tanárára, szüleire, ill. képes kivárni, míg rá kerül a sor valamiben képes követni az utasításokat és véghezvinni egy feladatot vagy valamilyen tevékenységet képes arra, hogy ne függjön túlságosan valamilyen biztonságot jelentő dologtól (pl. a hüvelykujja, takaró, stb.)

Az iskolaérett gyerek: kettős szimmetriát mutat a szabadkézi rajzolásban, mely az agyféltekék funkcióinak kialakulását jelzi „fogváltás”-rajzokat készít, melyekben vízszintes ismétlődések jelennek meg, pl. repülő madarak, hegysorok, lőrés-sorok, stb., amik fogsorokra emlékeztetnek megkülönbözteti az ég és a föld sávjait, mely mutatja, hogy tisztában van a „fent-lent” közti különbséggel, szemben a kisgyerek egység-érzésével az átlók használata (kapcsolatban a perspektívával) – ez gyakran látható a háztető vagy a lépcsők megrajzolásában az emberek, házak, fák, stb., a földön vagy a füvön állnak, a lap alja közelében

Az érzés fejlődése jelzéseket tesz, hogy képes kezelni saját érzéseit szeret bizonyos embereknek tárgyakat – mint ajándékot – becsomagolni nagyon szereti a humort, a limerick-eket (ötsoros vidám abszurd vers a a b b a rímképlettel - a ford.), a rigmusokat, szójátékokat, bolondos, csintalan szavakat, melyek azt jelzik, hogy a nyelv és a nyelv erejének új tudatosságát szerezte meg jeleit adja, hogy tudatában van a ritmusnak szeret suttogni és titkolózni (a külső és belső megkülönböztetése) valamint előfordul, hogy szeret mesélni az álmairól

A gondolkodás fejlődése elkezdte kifejleszteni az egyszerű oksági gondolkozást konkrét helyzetek vonatkozásában („ha”, „mert”, „ezért” - pl.: „Ha ezeket összekötöm, akkor elérem velük az ajtót.”) a nyelvtani időket helyesebben használja szeret ravaszkodni, tervezgetni, fondorkodni élvezi a rejtvényeket kérésre képes emlékeket tudatosan előhívni nyugalomban tisztán és folyékonyan beszél

képes egy kiválasztott feladatra 10-15 percig koncentrálni kérésre képes belső képekben megjeleníteni valamit s azt jellemezni elkezd „valódi” kérdéseket feltenni (ezek már nem a kicsi gyerek tipikus ’miért’ kérdései (kontaktusteremtő kérdések), melyeket csupán a kérdésfeltevés kedvéért tesz fel) A fiúk fejlettsége ebben az életkorban általában 6 hónappal a lányok mögött jár.

Alkalmatlanság:  biológiai érés lassúbb: fáradékonyság, gátlási folyamatok lassú fejlődése, idegrendszeri labilitás nagyfokú mozgékonyságú figyelem elterelhető, szétszórt → emlékezeti zavarok pszichésen: önirányítás fejletlen – érzelmi és akarati téren nem tud alkalmazkodni az isk. követelményeihez (agresszív v. regresszív)

nincs feladattudata csak nehezen kezd dolgozni, munkatempója lassú beilleszkedési zavarok, másokat is zavar tájékozatlan (nem tudja a szülei nevét, foglalkozását stb.) fejletlen beszédkészség, beszédhiba, szegényes szókincs 

Mi történjen az iskolaéretlen gyermekkel? Szerencsére a beiskolázási kötelezettség tág határok között mozog, így lehetőség nyílik az iskolakezdés kitolására.

Jövő szeptembertől már azok a gyerekek is tankötelesek, akik csak augusztus 31-én lesznek hatévesek (korábban ez a határidő május 31-e volt)  Az óvodavezetőknek, illetve a szakértői bizottságnak azonban megmarad a lehetősége, hogy ha a gyerek nem áll készen, még egy évet az óvodában tartsák.

45. § (2) A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. Az a gyermek, akinek esetében azt a szakértői bizottság javasolja, további egy nevelési évig az óvodában részesül ellátásban, és ezt követően válik tankötelessé. … Ha a gyermek az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget korábban eléri, a kormányhivatal a szülő kérelmére szakértői bizottság véleménye alapján engedélyezheti, hogy a gyermek hatéves kor előtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését.

(4) A tankötelezettség kezdetéről a) az óvoda vezetője, b) ha a gyermek nem járt óvodába az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság, c) az óvoda, az iskola vezetője vagy a szülő kezdeményezésére az iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság dönt.

A törvény szövege szerint az a gyerek, aki az adott évben augusztus 31-ig betölti a 6. életévét, tanköteles korba lép, ami azt jelenti, hogy elkezdheti az iskolát. Azonban ez nem kötelező, hiszen legkésőbb a következő naptári év szeptemberében, vagyis a 7 éves kor betöltése után kell iskolába mennie. Gyakorlatilag tehát csak néhány hónappal tolódott el a rendszer az eddigiekhez képest.

Dönteni kell arról is - ha már alkalmassá válik gyermekük az iskolai életre- hogy milyen iskolát válasszanak.

Köszönöm figyelmüket!