Kompetenciamérés – Salgótarján

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos kompetenciamérés eredményeinek helyi felhasználása és az intézkedési terv Zalaegerszeg május 21.
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
„Ezt egy életen át kell játszani”
Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Az országos mérések megújult rendszere
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Kompetencia- mérés Somogyi József Általános Iskola
Méltányossági elvek a közoktatásban
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Középpontban a fejlődés
A Kt. 9. § (4) szerint országos mérések keretében rendszeresen kell mérni, értékelni a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet,
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
BABITS MIHÁLY GIMNÁZIUM
Táblázatkezelés Középszint: 50 perc, 30 pont Emelt szint: 30 perc, 15 pont.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A középiskolai oktatás szabályzatai
Kompetencia mérések elemzések
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató.
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Kompetencia alapú oktatás alkalmazását támogató módszertani továbbképzés.
Az országos mérések megújult rendszere
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Országos kompetenciamérés
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
A 2014/15-ös tanév mérései Nemzetközi szint: PISA mérés (15 éves tanulók.) Országos mérések: A köznevelési törvény, a 20/2012 (VIII.31.)EMMI rendelet,
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Országos kompetenciamérés május 21. A kompetenciamérésben szereplő feladatsorok célja, tartalma - matematika -
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Felvételi a középfokú iskolákba
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Új skála – új lehetőségek
Iskolafejlesztési lehetőségek: utak és dimenziók OFI, január 27.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
SZFP II Kompetenciamérés
Szociális kompetencia
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatainak hasznosítása
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Gáspár Katalin Az országos kompetenciamérések eredményei a „zebegényi példa”-ként ismert Kokas-csoportban Kivonat a Szerző Személyiségformálás, kompetenciafejlesztés.
Országos Kompetencia Mérés 2011
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Az országos kompetencia mérések és az eredmények hasznosítása és szerepe az iskolai tanítás tervezésében Salgótarján, 2007.08.31. Kiss Róbert robekiss@gmail.com

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Jogszabályi háttér - A Kt. 99. § (5)-(6) bekezdéseinek módosításával az országos méréssel, értékeléssel kapcsolatos feladatok kiegészültek, így minden tanévben a szakiskola tizedik évfolyamán folytatott mérésnek az olvasás és szövegértés alapkészség vizsgálatára is ki kell terjednie, továbbá az országos mérés, értékelés összesített és intézményekre vonatkozó eredményét az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján nyilvánosságra kell hozni. Szigorodtak és következményekkel egészültek ki az intézményekre, ill. a fenntartókra háruló feladatok. Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (a továbbiakban: OKÉV) minden fenntartónak megküldi az országos mérés, értékelés eredményeit és felhívja a fenntartó figyelmét, amennyiben az eredmények alapján indokolt valamelyik iskolában az intézkedése. Ha az adott iskolában folyó pedagógiai tevékenység az országos mérés, értékelés eredményei szerint nem éri el a jogszabályban meghatározott minimumot, a fenntartó köteles felhívni az iskola igazgatóját, akinek intézkedési tervet kell készítenie a törvényben leírtak figyelembe- vételével. Ha a következő évi országos mérés, értékelés eredménye szerint az iskola ismét nem éri el a jogszabályban meghatározott minimumot, az OKÉV felhívja a fenntartót, hogy három hónapon belül készítsen intézkedési tervet. A fenntartó ehhez pedagógiai szakmai szolgáltató intézmény, szakértő vagy más szakmai szervezet közreműködését köteles igénybe venni. Az OKÉV hatósági ellenőrzés keretében vizsgálja az intézkedési tervben foglaltak végrehajtását. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium a 2008/2009. tanév értékelésének hozzáférhetővé tételéről köteles első ízben gondoskodni. Ettől az időponttól kezdődően kötelező a jelen módosításban meghatározottak szerint végezni a tizedik évfolyamon a mérést. A 2006/2007. tanévben végzett országos mérés, értékelés alapján lehet első ízben felhívni a fenntartó figyelmét arra, hogy intézkedés megtételére van szükség.

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Jogszabályi háttér 3/2002. (II. 15.) OM rendelet 7. § (1) Az országos mérés 6., 8. és 10. évfolyamra vonatkozó tartalmi keretét a 2. számú melléklet tartalmazza.      (2) A Hivatal a közoktatásról szóló törvény 99. §-ának (7) bekezdése alapján akkor hívja fel      a) az iskola fenntartójának figyelmét arra, hogy kezdeményeznie kell az általa fenntartott iskolában az intézkedési terv elkészítését, ha az adott évben elvégzett mérések központilag feldolgozott eredményei alapján a felmért évfolyamok vonatkozásában az iskola bármely telephelyére - és a 10. évfolyamon bármely képzési típusra - járó tanulók nem érték el az előírt minimumot. Az előírt minimum e rendelet alkalmazásában azt jelenti, hogy a központilag feldolgozott eredmények alapján a felmért évfolyamokra meghatározott 1. képességszintet a tanulók legalább fele nem érte el szövegértésből és legalább huszonöt százaléka nem érte el matematikából,      b) az iskola fenntartóját arra, hogy készítsen intézkedési tervet és nyújtsa be jóváhagyásra, ha az a) pontban meghatározott felhívást követő évben elvégzett mérések során az általa fenntartott iskolák a felmért évfolyamok vonatkozásában továbbra sem érik el az előírt minimumot.

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Kompetencia – értelmezés A kompetencia képesség komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására. (Nem szinonimája a képességnek.) (OECD, 2003) Divatos fogalom. Az oktatásban dolgozók is többféle értelemben használják, sokszor attól függően, hogy éppen mennyire szükséges népszerűen fogalmazni. Ha az igény a mindennapi életben is hasznosítható tudás megszerzése, felkészítés a munkaerő-piaci kihívásokra, olyan tudás átadása, amely lehetővé teszi a munkába állás után az eszközök optimális használatát, szükséges ehhez olyan feladatok, problémaszituációk gyakoroltatása, amelyek mindezt megkönnyítik.

Ezek azonban önmagukban kevésbé működőképesek. Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Kompetencia – értelmezés Az ilyen feladatok (és általában a valóság jelenségei) azonban sokkal összetettebbek, mint azok, amelyek csupán az ismeretek egyszerű visszaadását igényelik. Az ilyen feladatok megoldásához is szükséges az ismeretek megfelelő szintű elsajátítása. Ezek azonban önmagukban kevésbé működőképesek. Szükség van olyan készségek, képességek kialakítására, amelyek adott szituációban a megtanult ismereteket alkalmazva működnek. Szükséges megfelelő motiváció, attitűd, az optimális megoldáshoz. Ezek a felsorolt tényezők együtt, rendszerbe szerveződve fogják azt eredményezni, hogy egy adott szituációban valaki kompetensen döntést tud hozni, elfogadható megoldást fog találni.

Motiváció, megfelelő attitűdök Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Kompetencia – értelmezés Ismeretek Készségek, képességek Motiváció, megfelelő attitűdök Rendszerré szerveződés. A rendszerré szerveződést természetesen nagyon sok tényező befolyásolhatja. Az előzetes ismeretek, a kulturális szokások, környezet stb. A rendszerré szerveződés fokától, módjától, a befolyásoló tényezőktől függően a szakirodalom szerint beszélhetünk szakértelemről, műveltségről, kompetenciáról.

„Ha van 12 almánk és abból elveszünk 4-et, akkor marad 8 alma” Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Kompetencia – értelmezés A tudáselemek rendszerré szerveződésében sok előre nem látható tényező játszhat szerepet. (A példa alapjának forrása: Sternberg – Ben-Zeev (1999)). Általános iskolai, írásbeli kivonási feladat (a megoldás valós szituáción alapul): „Ha van 12 almánk és abból elveszünk 4-et, akkor marad 8 alma” „kivonás esetén helyiértékenként végezzük el a műveletet” „mindig a nagyobb számból vonjuk ki a kisebbet”

Szig. 43 % Szórás: „Átlagtól való átlagos eltérés.” 2003. év 2004. év Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Tesztelméleti alapfogalmak Szórás értelmezése (példa):   A osztály B osztály Jegyek 3 5 1 Átlag: Szórás: Szórás: „Átlagtól való átlagos eltérés.” 3,00 3,00 0,00 2,31 Szignifikancia szint (példa): 2003. év 2004. év 511 pont 520 pont Szig. 43 %

Az októberi vagy a decemberi eredménye a jobb a tanulónak? Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Tesztelméleti alapfogalmak Standardizálás (pl.) Egy tanuló október hónapban történelem tantárgyból 58 pontos dolgozatot írt (max. 100), az osztályátlag 49, a szórás 35 volt. Ugyanez a tanuló december hónapban szintén történelemből 62 pontos dolgozatot írt (max. 100), az osztályátlag 55, a szórás 60 volt. Az októberi vagy a decemberi eredménye a jobb a tanulónak? 500-as átlagra és 100-as szórásra standardizálva: Októberi eredmény standard pontban: 526 Decemberi eredmény standard pontban: 512

Standardizálás (pl.) Tesztelméleti alapfogalmak Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Tesztelméleti alapfogalmak Standardizálás (pl.)

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31.

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31.

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31.

Matematikai eszköztudás Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Kompetenciamérés – 2006 Matematikai eszköztudás Tartalmi területek Gondolkodási műveletek Mennyiségek és műveletek Hozzárendelések és összefüggések Alakzatok síkban és térben Események statisztikai jellemzői és valószínűségük Tényismeret és rutinműveletek Modellalkotás, iteráció Komplex megoldások és kommunikáció Szövegértés Szövegtípusok Gondolkodási műveletek Elbeszélő Dokumentum Magyarázó Információ visszakeresés (explicit, implicit) Kapcsolatok és összefüggések felismerése Értelmezés

Egyszerű, ismerős kontextusú feladatok. Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Matematika – 2006 1. Képességszint Egyszerű, ismerős kontextusú feladatok. Többnyire egy lépéses, a szövegből következő megoldás. Számítások elvégzése, műveletek végrehajtása, matematikai tények, tulajdonságok felidézése. 2. Képességszint Egyszerűbb szituációkban megjelenő problémák átlátása. Táblázatosan, grafikon megjelenített adatokkal egyszerű műveletek, algoritmusok végrehajtása. 3. Képességszint Szituációk matematikai értelmezése, a megoldáshoz vezető stratégia kiválasztása és alkalmazása. Modellek alkalmazása. A gondolatmenet megfogalmazása és leírása. 4. Képességszint Önálló matematikai modell megalkotása összetett problémák esetén is. Általánosítás, újszerű problémák megoldása. Logikus érvelés, az érvek, gondolatok megfelelő kommunikációja.

Az információ explicit formában jelen van a szövegben. Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Szövegértés – 2006 1. Képességszint Egymástól független információk azonosítása egy visszakeresési szempont alapján. Az információ explicit formában jelen van a szövegben. Információk közötti egyszerű kapcsolatok felismerése. 2. Képességszint Több szempont alapján egy vagy több információ azonosítása., a szövegben szembetűnő, hasonló információk megtalálása. Egyszerű kapcsolatok felismerése, alacsony szintű következtetések levonása. Tudja értelmezni a szöveg egy meghatározott részét. Háttértudása alapján a szöveg egy-egy jellemzőjének értékelése. 3. Képességszint Több szempont szerint az információk közötti kapcsolatok megtalálása. Összefüggések felismerése, következtetések levonása a szöveg egy vagy több részéből. A szövegrészek vázlatba rendezése. Kevésbé hétköznapi ismeretanyagra vonatkozóan értelmezés, a háttértudása alapján. Reflektálás a szövegre saját tudás és gondolatok alapján. 4. Képességszint A szövegben nem szereplő információk azonosítása, elrendezése. Bonyolult összefüggések feltárása egy ismeretlen szövegben. Következtetések levonása, értelmezés a szöveg egy vagy több részére vonatkozóan. Tartalmi és formai jegyek kritikai megítélése, értelmezése, a szöveggel kapcsolatos hipotézisek felállítása.

Példák különböző nehézségi szintű feladatokra (1. szint): Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Matematika – 2006 Példák különböző nehézségi szintű feladatokra (1. szint):

Példák különböző nehézségi szintű feladatokra (2. szint): Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Matematika – 2006 Példák különböző nehézségi szintű feladatokra (2. szint):

Példák különböző nehézségi szintű feladatokra (3. szint): Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Matematika – 2006 Példák különböző nehézségi szintű feladatokra (3. szint):

Példák különböző nehézségi szintű feladatokra (4. szint): Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Matematika – 2006 Példák különböző nehézségi szintű feladatokra (4. szint):

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31.

Információ visszakeresés (1. nehézség): Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Információ visszakeresés (1. nehézség): Kapcsolatok, összefüggések felismerése (2. nehézség): Értelmezés (2. nehézség):

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31.

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31.

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31.

Otthon található könyvek száma Szülők iskolai végzettsége Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. Kompetenciamérés – 2006 CSH-index Otthon található könyvek száma Szülők iskolai végzettsége Legalább egy otthoni számítógép Saját könyv

Kompetenciamérés – Salgótarján 2007.08.31. 10. X osztály Tényismeret és rutinműveletek Modellalkotás, iteráció Komplex megoldások és kommunikáció Mennyiségek és műveletek 51,9 46,8 22,3 53 31 11 Hozzárendelések és összefüggések 63,9 43,7 23,5 71 33 25 Alakzatok síkban térben 69,5 50,3 14,7 51 49 22 Események statisztikai jellemzői és valószínűsége 47,8 25,5 18,7 46 12 4