Történelemtanár a 21. századi oktatási gépezetből

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Komplex Instrukciós Program
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A pedagógusminősítési rendszer
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Személyiség- pszichológia II
A tanácsadó és a mentor szerepe
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A team-munka elméleti alapjai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Kompetencia alapú szakoktatás
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Történelemtanár a 21. századi oktatási gépezetből A pedagógus Történelemtanár a 21. századi oktatási gépezetből

Tanári pályára motiváló tényezők modellje Factors Influencing Teaching Choice Scale FIT-Choice Scale Szocializáció Társadalmi hatások a döntések előtt Elvárások és visszatérések Önértékelés Intrinzik értékek Személyes haszon társadalmi haszon B-terv munkaerőpiac Tanári pálya választásának motivációja

A pályaképpel kapcsolatos faktorok és tételek (A FIT-Choise 1-7-es skálán) Szakértelem (jelentkezők: 5,64 – gyakorló: 6,19) * Magas szintű szakmai tudást igényel * Magas szintű gyakorlati tudást igényel * Magas szintű speciális tudást igényel Nehézségek (jelentkező 5,42 – gyakorló: 6,22) * Sokat dolgoznak * Érzelmileg megterhelő A pálya elvárásai

A pályaképpel kapcsolatos faktorok és tételek (A FIT-Choise 1-7-es skálán) Társadalmi státus (jelentkezők: 4,27 – gyakorló ped.:3,92) A munkát általában hivatásnak tekinti elkötelezettek Magas presztízsű foglalkozásnak értékelik Fizetés (jelentkezők: 2,98 – gyakorló pedagógus: 2,86) A munkát jól megfizetik A fizetése általában magas A pálya előnyei

A pedagóguspálya értéke Nemzetközi összehasonlításban magas elvárások láthatóak a hazai mezőnyben A pálya elvárásai (1-7 skála); Szakértelem; Mo:6,19, Átlag: 5,17 Nehézség; Mo: 6,22; Átlag: 5,14 A pálya előnyei; Társadalmi státus; Mo 3,93; Átlag 3,91 Fizetés; Mo: 2,86 Átlag 3,53

A pálya előnyei és hátrányai A pedagóguspálya hátrányai Jövedelem Karrier Társadalmi presztízs A pálya pozitívumai A családdal történő összeegyeztethetőség Szakmához kapcsolódó örömforrás Állásbiztonság

Kiből lesz pedagógus? A kilencvenes évektől folyamatosan csökken a pályára lépők száma A pedagógusképzés egyik elsődleges funkciója az elsőgenerációs értelmiségi képzés A nők túlreprezentáltak a jelentkezőknél (80%-os az arány, a középiskolai tanárnál kiegyensúlyozottabb a helyzet) Van átörökítő hatás is Intézményi tényezőknek (milyen középiskola) nincs szignifikáns szerepe Átlagos képességűek választják a pályát A területiség nem döntő

Változó tanári szerepek Tudásátadó tanárból facilitátort faragni majd a gyerek optimális fejlődést biztosító tanárt teremteni Pedagógiai elképzelések – irányzatok; 1. adaptív pedagógus, Alkalmazkodni tud a rábízott tanulók tanulási igényeihez, 2. reflektív pedagógia, Elemzően gondolkodik és beépíti a szakmai anyagba 3. inkluzív pedagógia

A pedagógus személyisége (A Big Five-modell) Neuroticizmus Érzelmi kiegyensúlyozottság, szorongás, depresszió, feszültség Extraverzió Magabiztosság, impulzusok szabad kifejezése, dominancia, önbizalom, társaságkedvelés Nyitottság a tapasztalatra Képzeletgazdagság, logikus gondolkodás, érdeklődés, kreativitás, esztétikai érzék, intellektuális kíváncsíság Barátságosság Szeretetreméltóság, gondoskodás, érzelmi támasz nyújtása, bizalom, őszinteség Lelkiismeretesség Beszabályozottság, felelősség, tervezés/kitartáscélokért küzdelem, kötelességtudat, engedelmesség, önfegyelem, megfontoltság

Az érzelmi intelligencia - EQ Az érzelmi intelligencia öt alapvető összetétele Érzelmeik ismerete Érzelmek kezelése Mások érzelmeinek (f)elismerése A kapcsolatok kezelése Önmaga motiválása célok elérésében

Az érzelmi intelligencia - EQ A magas érzelmi intelligencia jellemzői; megbízható, becsületes, rugalmas a változásokra, Ellenőrzés alatt tartja az érzelmeket, Nyitott; a bírálatra, az új elgondolásokra, az új megközelítésekre, Tudatában van korlátjainak és az ésszerű elvárásoknak, Világosabban gondolkodik, Hatékonyan kommunikál, Visszafogni a megosztást kiváltó állításokat, Az EQ-nak évek múltán lesz szerepe, A nők esetében az interperszonális EQ magasabb,

A tanári pályán maradást befolyásoló fő tényező Támogatás Adminisztratív Kollegialitás Pályakezdés során kapott támogatás

A tanári pályán maradást befolyásoló fő tényező Egyéni jellemzők Intrinzik motiváció Képesség, hogy a dolgokat ne vegyék személyeskedésnek Korlátok ismerete és elfogadása Rugalmasság és a változatosság elfogadása Érzelmi és viselkedészavaros gyerekek iránti őszinte érdeklődés

A kilenc (magyar) tanári kompetencia A tanulói személyiség fejlesztése, A tanulói csoportok, közösségek alakulása, segítése, A pedagógiai folyamat tervezése, A szaktudományi tudás felhasználásával a tanulók műveltségnek, készségeinek és képességeinek fejlesztése, Az egész életen át tartó tanulás képességét megalapozó kompetenciák hatékonyságának fejlesztése, A tanulási folyamat szervezése és irányítása, A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása, Szakmai együttműködés és kommunikáció, Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért,

A pedagógusi szerep tartalmi elemei – Sallai Éva szerint 1. Teoretikus háttér, Szakmai ismeret, Pszichoanalíízis Indivuiduálpszichológia Személyközpontú megközelítés - Rogers önismeret, emberismeret,

A pedagógusi szerep tartalmi elemei – Sallai Éva szerint 2. Bizalomteli légkör megteremtésének képessége Feltétel nélküli elfogadás, Pozitív érzelmi hozzáfordulás, Nem viszonosságra épít, Metakommunikáció struktúra, Empátia, Megérzés, beleérzés, Kongruencia, Értékekben való bizonyosság, v

A pedagógusi szerep tartalmi elemei – Sallai Éva szerint 3. Szaktudományi szempont, 4. Tudás, tudástechnikai készségek Szerepviselkedési-biztonság, Kommunikációs ügyesség, Rugalmas gazdag viselkedésrepertoár, Gyors helyzetfelismerés, konstruktív helyzetkialakítás, Erőszakmentes, kreatív konfliktuskezelés, 5. Együttműködés igénye és képessége; diák- szülő-tanár, 6. Pedagógiai helyzetek, jelenségek elemzése, A kompetencia határoknak a felismerése, 7. Mentális egészség

Gyakorlati készségek I. Tervezési készségek Interaktív készségek Óravezetési készség Motiváló órakezdés Változatos óravezetés Hatékony összefoglalás

Gyakorlati készségek II. Kérdések – legfontosabb dolog, Nem gondolkodtató kérdések Tartalmi kérdések, Ténymegállapító, Adatmegállapító, Tulajdonság megállapító, Speciális, Felesleges, Érzelmi mozzanatra utaló Egyéb Szervezési Nevelési, Személyes, Keret, Gondolkodtató kérdések

Gyakorlati készségek III. Kérdések – legfontosabb dolog, Gondolkodtató kérdések Probléma megoldó, Problémafelvető, Módosítást igénylő, Megoldási javaslatra irányuló, Kritikát követelő, Kételkedést ébresztő, Pszichológiai műveleti kérdések, Analizáló és szintetizáló, Összehasonlítást igénylő, Általánosításra és elvonatkozásra irányuló, Viszonyításra irányuló, Variálásra irányuló, Kiegészítésre irányuló,

Gyakorlati készségek IV. Logikai műveleti kérdés, Meghatározásra irányuló, Fejlesztésre irányuló, Következtetésre irányuló, Komplex, Problémamegoldás és pszichológiai művelet, Problémamegoldás és logikai művelet, Probléma és algoritmizálás, Probléma megoldó és pszichológiai műveltet igénylő,

Gyakorlati készségek V. Magyarázat, Tanári-tanulói interakció és kommunikáció készségei, Osztálymunka szervezése, Megfigyelési-elemzési értékelési készségek,