3 éves gyermekek szűrése, ellátása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A gyermekek nyelvelsajátítása
Angol nyelvi kompetencia
A „HANGOK TANÁTÓL” A BESZÉDTECHNOLÓGIÁIG
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Tanuláselméleti megközelítés
Rokszin Mónika Pszichológus
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
10. tétel Az 1–3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Pedagógiai szakszolgálat
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Integráló iskolák a közoktatásban
A „diszes” problémák korai jelei
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
1. Anya – gyermek kapcsolat
Az alapvető kommunikáció
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Vigyázat: minden üzenet!
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Gyermekek hallási magatartási indexe KorZajkibocsájtók (közelítő SPL) (dB) Várt válaszok 0-6 hét50-70 Szem tágra nyitása, pislogás, megmoccanás vagy Alvásból.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A könnyen érthető kommunikáció az önérvényesítők szemszögéből
Szolnoki Tagintézmény
Bevezetés a nyelvtudományba
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A nyelv és beszéd fejlődése
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Előadás másolata:

3 éves gyermekek szűrése, ellátása Jogszabály-változás: 15/2013. EMMI rendelet 2017. szeptember 1-től kötelezővé teszi a 3 éves gyermekek beszéd és nyelvi fejlettségének szűrését

25.§ (3) A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéves kori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.

Szűrés menete Szeptemberben kérdőív a szülőknek Kérdőívek értékelése Egyeztetés az óvónőkkel, szülőkkel Szükség esetén logopédiai vizsgálatok, a szülőkkel anamnézis felvétele Fejlesztés vagy tanácsadás, ha szükséges A terápia segíti a gyermek beszédfejlődését, de eredményt csak a szülőkkel karöltve lehet elérni!

Nyári „feladat” Beszélgetés, játék Sok mozgás a szabadban Fejlődik a beszéd című tájékoztató kiadvány

Elérhetőségeink Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XI. kerületi Tagintézménye 1117 Bp. Erőmű u. 4. Logopédia telefonszáma: 209-2396, 30 6767807 Email: info.11@fpsz.net

A nyelvfejlődésről (0-6 éves korig)

Születés előtt Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 6 hónapos kortól képes hangokat kibocsátani A magzat észleli és reagál anyanyelve hangzórendszerére, dallamára, ritmusára

Újszülöttkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Testbeszéd, sírás, nevetés, szemkontaktus 6. hét után: kettős hangzók megjelenése (pl. oá, au) 2. hónap után: pozitív érzések hanggal való kifejezése Élénkebben reagál a beszédhangokra, mint egyéb zajforrásokra Megkülönbözteti az anyanyelvét más idegen nyelvektől

Csecsemőkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 3-6 hónap Gagyogás első szakasza, mássalhangzók és magánhangzók együttes megjelenése Hangadási játékok a beszédszervek funkciógyakorlására Hangadásban önmaga utánzása Köszönő hangok megjelenése Kapcsolatfenntartó kommunikáció Kellemetlen hangokra sírással reagál, kedves hangokra válaszol 6-9 hónap Gagyogásában már csak az anyanyelve hangzórendszerét alkalmazza, mely egyre hosszabb és változatosabb Képes gagyogással kommunikálni egy másik személlyel, adott tárgyról Hangjuk alapján felismeri a beszélőket

9-12 hónap Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Tárgyra mutatás megjelenése, amely előfeltétele a szó megjelenésének Előszavak (a környezet értelmes szavaknak minősíti, de ezek még a gagyogás során véletlenszerűen megjelenő szavak) Mások utánzása jellemző Az anyanyelvi észlelés és értés további erősödése

Kisgyermekkor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 1 éves kor Első szavak (5-10 szó) Egyszavas mondatok Reagál a nevére Kb. 50 szót megért Fontos a gesztus, mimika, hangsúly, hanglejtés 1-1,6 év között 30-100 szó Kritikus szókincs min. 50 szó Szókombinációk, távirati stílusú beszéd megjelenése, pl. Baba el! Képes követni az egyszavas utasításokat Rámutat a kért tárgyakra, testrészeire Nemleges válasz esetén fejét csóválja

Kisgyermekkor 1,6-2,6 éves kor Szókincsrobbanás: 100-200 szó Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 1,6-2,6 éves kor Szókincsrobbanás: 100-200 szó 2 éves kor körül raghasználat megjelenése (feltétele min. 100 szó), pl. tejet Személyes névmások megjelennek „Mi ez?” korszak Kérdésekre bólintással vagy fejrázással válaszol Felismeri a megnevezett képeket Megérti a személyes névmásokat Képes kétféle utasítást megérteni és végrehajtani 2,6-3 éves kor Aktív szókincs: 900-1000 szó 3-4 szavas szószerkezetek Gyakori raghasználati hibák megjelennek, pl. lók, majomok Élettani beszédhibák megjelenése: pöszeség és a nem folyamatos beszéd korszaka „Kulcsszó” stratégiát alkalmaz a megértésben Eldöntendő kérdésekre igennel/nemmel válaszol Az általános névmás (valaki) jelentésével is tisztában van

Óvodáskor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 3-4 éves kor Növekvő szókincs Szószerkezetek bővülése 4-5 szavas mondatok alkotása Élmények elmesélése „Miért?” korszak Folyékony beszéd A „nem folyamatos beszéd” ismét megjelenhet Többes szám, tárgyeset biztos használata Az igét és igekötőt néha rosszul párosítják, pl. „rontsuk össze” Négy színt ismer fel Ellentétekkel tisztában van Kategóriák alapján mutat meg tárgyakat Átvitt értelmű beszélgetéseket is egyre jobban megért Finomodik a beszédészlelés, egyes hangokat könnyebben (a, o, u), másokat nehezebben (ö, ü) ismer fel

Óvodáskor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése 4-5 éves kor Összetett mondatok alkotása Képes elismételni a hallott történetet 5 éves kor után a mássalhangzók rendszere a gyermekek többségénél kialakul, már korrekten produkálják azokat Egyre kevésbé fordul elő a túláltalánosítás, pl. kenyért kenyeret helyett Mindenféle szófajt képesek használni Fejlődik a globális megértés Hallott mondatok szerkezete befolyásolja az értést Az időbeliség fogalma kialakult Képes követni az összetett verbális utasításokat

6 éves kor Nyelvi fejlődés - produkció Nyelvi fejlődés - a beszéd észlelése, értése Aktív szókincs kb. 3000 szó Többnyire kialakul a helyes raghasználat Anyanyelve hangzórendszerét képes tisztán artikulálva használni Felnőtt nyelvi minta jelenik meg, majdnem az összes toldalékot már megfelelően használja, kivétel pl. hót havat helyett Biológiai sorompó: eddig az életkorig tanítható meg a gyermek a beszédre Képes anyanyelve hangzórendszerének felismerésére, azonosítására A szerialitás, a hangok egymásutánisága kerül előtérbe, vagyis a gyermek felismeri, hogy egy hang a hangsorban hol helyezkedik el

Felhasznált irodalom: Sósné Pintye Mária, Fehérné Kovács Zsuzsa: Játsszunk beszédet! Central Médiacsoport Zrt., 2010