Mayer József (oktatáskutató)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakképzés jelene és jövője
Advertisements

Közoktatási fejlesztések, pályázati lehetőségek
Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A gyakorlatvezető mentor
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
A 3 éves szakiskola közismereti programja Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ 1.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A 3 éves szakiskola közismereti programja Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Fejlesztési és Innovációs Központ 1.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Speciális gyermekvédelem
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Az országos mérések megújult rendszere
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
A második esély program - kutatás és fejlesztés Singer Péter Országos Közoktatási Intézet Iskolafejlesztési és Integrációs Központ június 17.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Mérhető-e a fenntarthatóság? – Az Európa 2020 stratégia példája Fenntarthatóság és Magyarország 2025-ben SJTB Tudományos ülés, november 19.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Mérés-értékelés konferencia március 12. Szolnok.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A szakiskola jelene és jövője
Szakiskolai fejlesztési program
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

A korai iskolaelhagyás, mint oktatáspolitikai és intézménypolitikai kérdés Mayer József (oktatáskutató) Eszterházy Károly Egyetem –Oktatáskutató és fejesztő Intézet

Miről szól ez az előadás? Miért „értékelődött fel” az iskolai lemorzsolódás kérdése? Miért vált szükségessé e kifejezés „átfogalmazása”? A kérdés történeti dimenziójában rejlő tanulságok Európában és itthon. Lehet- e erre a problémára (oktatás)politikai és intézményi szintű megoldásokat találni? Akik a legnagyobb veszélyben vannak…

Mit értünk korai iskolaelhagyáson? A „korai iskolaelhagyás” kifejezés azokkal kapcsolatban használatos akik az alsó középfokú végzettséggel vagy annak megszerzése előtt kilépnek az oktatási és képzési rendszerből és a továbbiakban nem vesznek részt oktatásban vagy képzésben. (ISCED 3) Mi az alapprobléma? A Európa Tanács 2003. május 5–6-i következtetéseiben megállapította, hogy a korai iskolaelhagyók arányának 2010-re 10 % alá kellene csökkennie. E referenciaértéket nem sikerült elérni. Jelenleg a fiatalok egy hetede a felső középfokú tanulmányainak befejezését megelőzően kilép az oktatásból, illetve a képzésből.

A kiindulópont Az európai gazdasági válság (2008) és következményei: A. „A válság megsemmisítette a közelmúlt eredményeit” B. „Fény derült Európa strukturális hiányosságaira” 23 millió ember munkanélküli. Az elért haladás ellenére a 20–64 évesek körében átlagban 69 %-os európai foglalkoztatási rátája alacsonynak tekinthető a világ más (USA, Japán) részeivel szemben Az 55–64 éves korosztálynak csak 46 %-a áll alkalmazásban A baby-boom generáció nyugdíjba vonulása miatt az EU aktív népessége 2013/2014-től kezdve csökkenni fog. Forrás: EURÓPA 2020 Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája

Válasz a kihívásra: EURÓPA 2020 STRATÉGIA 3 egymást támogató prioritás: 1. Intelligens növekedés: tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítása. 2. Fenntartható növekedés: erőforrás-hatékonyabb, környezetbarát és versenyképesebb gazdaság. 3. Inkluzív növekedés: magas foglalkoztatás, valamint szociális és területi kohézió jellemezte gazdaság kialakításának ösztönzése. Alapvető célkitűzések: A 20–64 évesek legalább 75 %- ának munkahellyel kell rendelkeznie. – Az EU GDP-jének 3 %-át a K+F-re kell fordítani. – Teljesíteni kell a „20/20/20” éghajlat-változási/energiaügyi célkitűzéseket (ideértve megfelelő körülmények között a kibocsátás 30 %- kal történő csökkentését). – Az iskolából kimaradók arányát 10 % alá kell csökkenteni, és el kell érni, hogy az ifjabb generáció 40 %-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel. – 20 millióval csökkenteni kell a szegénység kockázatának kitett lakosok számát.

Egy kedvezőtlen adatsor… Forrás: Statisztikai tükör –oktatási adatok (2016.04.28) KSH

Nézőpontok … ma már vállalható cél csak az egységes érettségivel záruló 12 évfolyam célkitűzése lehet, amely vizsga letétele után bárki alkalmas egy szakma megtanulására, a jobb eredményt elérők pedig a felsőfokú tanulmányokra.” Csapó Benő: Az emberfők kiművelés – a tanulás hatalma (ÉS, 2015.06.26. 8‒9. o.) „A munkaerőpiacon az érettségivel rendelkezők sikeresebbek, foglalkoztatásuk magasabb, többet keresnek és kisebb arányban kényszerülnek segéd- és betanított munka végzésére. (Az érettségi védelmében. Budapesti Munkagazdasági Füzetek. BWP-2015/1)

A problémának van múltja Magyarországon…

Korai iskolaelhagyás – 1948. népiskola (%)

Az alapprobléma Ankét a Pedagógiai Szemlében, 1967, február 17. Bakonyi Pál: A szocializmus: osztály nélküli társadalom, amelyben a politikai szükségszerűség, hogy ne tegyünk adminisztratív eszközökkel származás szerint megkülönböztetést növendékeink között. Az azonban kétségtelen, hogy a mi konkrét, szociális körülményeink között nem indulnak egyenlő feltételekkel a tanulók az iskolában. De az valószínű hogy teljesen egyenlő feltételek még hosszú történelmi korszakon át sem fognak létrejönni.” Fő problémának azt látja, hogy a budapesti középiskolákból a fizikai dolgozók gyermekeinek a 37,6%-a morzsolódik le, szemben a szellemi dolgozók gyermekeinek 5,8%-val Javaslata: önállóság fejlesztése az ismeretek megszerzésében, az iskola oldja meg a tanulási nehézségekből adódó feladatokat, s ezeket ne hárítsa szülőkre, az órai munka hatékonyságának növelése érdekében szükségesnek tartja a differenciált foglalkozások bátrabb alkalmazását, a tanulók jobb és alaposabb megismerését.

A vita folytatódik… Gazsó Ferenc (vezető szakfelügyelő): „Valamennyi rendelkezésünkre álló adat azt igazolja, hogy az iskola nyolc, sőt tizenkét évi munkával sem tudja eléggé hatékonyan ellensúlyozni a családi környezet adta művelődési hátrányokat.” Kiss Árpád: „Igen finom módon kell a követelményeket és az előrehaladás ütemét az egyes tanulókhoz is hozzáigazítani”. Ballér Endre: „… amíg ezen és más feladatokon belül (módszertan, tanulókkal való bánásmód stb. – M. J.) nem történik jelentős előrelépés, addig a hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás nem lehet eredményes”. Kozma Tamás: „A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozást a gazdaság igényei is megkövetelik.”

A rendszerváltás és az új évezred küszöbén

A legnagyobb probléma: a nem tanulók

A második nagy probléma: a kimaradók

Alapfokú végzettséggel rendelkező 18-24 évesek (%)

Esettanulmány I. A HÍD -programok

A korai iskolaelhagyásra figyelmeztető jelek: a. az iskolai hiányzás

A korai iskolaelhagyásra figyelmeztető jelek: B A korai iskolaelhagyásra figyelmeztető jelek: B. A tanulói eredményesség

Esettanulmány II. A közfoglalkoztatási programok

A képzésbe bevontak iskolai végzettsége és korösszetétele A képzésbe bevontak iskolai végzettsége és korösszetétele (Bal oldal: férfiak jobb oldal: nők)

Baloldali ábra: „Mi az oka annak, hogy nem fejezte be általános iskolai tanulmányait?” Jobb oldali ábra: „Ön hogyan ítéli meg általános iskolai tanulmányait?”

A tanulói teljesítményekről

A 16 éves tanulók létszámaránya a teljesítménycsoportokban az iskolatípusok szerint (%) Forrás: Monitor ’95. A tanulók tudásának mérése szerkesztette: Vári Péter OKI, 1997. 164.o.

Országos Kompetenciamérés A legnagyobb probléma: A szakközépiskolai (korábban: szakiskolai) tanulók teljesítményei

Országos Kompetenciamérés A legnagyobb probléma: A szakközépiskolai (korábban: szakiskolai) tanulók teljesítményei

Tanulói teljesítmények mikro-szintje A.

Tanulói teljesítmények mikro-szintje B.

Összegzés: Az iskolai kudarc és a lemorzsolódás okai Nemzetközi tapasztalatok OFI: Kutatási-fejlesztési Kaleidoszkóp pedagógusok számára (2015) Szakiskola mentorok információi Az otthonról hozott tudás elégtelensége és az eltérő kulturális háttér Az általános iskolai tanulásból fakadó hiányosságok Tanulási nehézségek (következményei: bukás vagy gyengébb intézménybe távozás) Az oda nem figyelő tantestület Nehezek a családi körülmények Motiválatlanság (igazolatlan órák) „Unalmas iskola” – frontális oktatás, kommunikáció hiánya a tanulókkal Motiválatlanok a tanulók, nincs jövőképük Családtól történő elszakadás Nem megfelelő tartalmú taneszközök Agresszív viselkedés Beilleszkedési problémák (kollégiumi túlzott szabályok) Standardizált tesztek alkalmazása, amely a hátrányos helyzetű tanulók szempontjából problémákat vet fel A hiányok pótlására nincs lehetőség a szakiskolákban Családot alapít / élettársi kapcsolatot létesít / gyermeket szül Túlterhelt diákok Messze vagy külföldre távozik A szülők bevonásának a hiánya Házirend megszegése (italozás, károkozás, lopás), fegyelmivel távozik Személyes konfliktusok diáktársakkal eléri a tankötelezettségi korhatárt

Korai iskolaelhagyók (2014.)

Az előadás a következő kutatási programokra és tanulmányokra épült: A tanulók munkaterhei Magyarországon OKI 2004. (Szerkesztette: Mayer József) A tanulói munkaterhek intézményi szintű mérése OKI 2005. (Szerkesztette: Mayer József) Mayer József: Iskolaelhagyók Taní-tani. 44. szám 2008/1. 20-27.o. Frontvonalban FPPTI, 2008. (Szerkesztette: Mayer József) Glosszárium (100 000 szó a szakiskoláról) OFI, 2009 (Szerkesztette: Mayer József) Mayer József: Híd programok szerepe a köznevelési rendszerben Nevelés –oktatás határon innen és túl XV. Országos Közoktatási Szakértői konferencia - Hajdúszoboszló 2013. Mayer József- Vígh Sára: Alapozó megújító fejlesztés (Újra olvasok, írok, számolok!) Türr István Képző és Kutató Intézet, Bp. 2014. Korai iskolaelhagyók és újrakezdő tanulók OFI, 2016 (Szerkesztette: Mayer József