A foglalkozási rehabilitáció várható változásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A civil szféra munkaerő-piaci lehetőségei, foglalkoztatási kapacitás növelése Ea: Tóth István.
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Megváltozott munkaképességűek ellátásai
A megváltozott munkaképességűek ellátásai
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
A nyugdíjazással kapcsolatos változások Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Dr. Papp Ildikó humán erőforrás szolgáltató központvezető.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
Foglalkozási Rehabilitációs Főosztály
A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatása
Megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatása
A komplex minősítés tapasztalatai az ORSZI Dél-dunántúli Regionális Igazgatóságánál előadó Dr. Benkovics László.
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A rokkantsági nyugdíjrendszer átalakítása
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatása 2012.
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A TÁMOP /1 projekt működési modelljéről, a megvalósult fejlesztésekről Budapest, november 19.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Csongrád Megyei Kormányhivatal Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
A nyugdíj jogszabályok évtől bekövetkező változásai
IGÉNYLÉSTŐL AZ ELBÍRÁLÁSIG
Horvát-Magyar Szakértői Akadémia szeminárium megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatása, rehabilitációs projektek.
Az egészségkárosodáson alapuló nyugellátásban és nyugdíjszerű ellátásban részesülők ellátásainak átalakítása Jogszabály helyek ▫ évi CXCI. törvény.
Rehabilitációs hozzájárulás 2009.DECEMBER 08.. Rehabilitációs hozzájárulás A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.
Intézményen belüli foglalkoztatás
A megváltozott munkaképesség véleményezése február
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A megváltozott munkaképességűek foglalkoztatási lehetőségei
FOGLALKOZTATÁS BŐVÍTŐ TÁMOGATÁSOK ÉS KEDVEZMÉNYEK ÉV Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja, Szombathely Szombathely,
Fogyatékos munkavállalók foglalkoztatásának magyarországi keretei Előadó: Tatosné Takács Andrea június 23.
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
CSR és HR, stratégiai javaslatok a rehabilitáció területéről
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Munka és/vagy rokkantosítás?
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Kovács Nóra osztályvezető Munkaerő-piaci kapcsolatok osztály Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Fejér Megyei Kormányhivatal Rehabilitációs Szakigazgatási Szerve.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Foglalkoztatási támogatások, kedvezmények Előadó: Patai Ferencné Munkavállalási tanácsadó Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Gyöngyösi Kirendeltség.
Foglalkozási rehabilitáció a társadalmi integráció szolgálatában „Új utak és kihívások a foglalkozási rehabilitációban” Székesfehérvár január 29.
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Postapartner Program: IV. ütem meghirdetése és információs nap Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Zalaegerszeg, 2009.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
1 A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható támogatások Székesfehérvár, január 29.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
Járulék- és egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséggel kapcsolatos változások év.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény GAZDÁLKODÓI TÁJÉKOZTATÓ Berta-Mudri Krisztina Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság Háza 8000.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Társadalombiztosítás, szociális hozzájárulási adó, egészségügyi hozzájárulás 2017-es változásai Dr. Kiss Mariann.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai
Rehabilitációs járadék,-hozzájárulás
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

A foglalkozási rehabilitáció várható változásai Cegléd, 2009. november 26.

Rehabilitációs hozzájárulás A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991 évi IV. törvény 41/A §-a alapján minden munkaadó – a nemzetgazdaság valamennyi szektorában – a megváltozott munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációjának elősegítése érdekében rehabilitációs hozzájárulás fizetésére köteles.

Kiket érint a rehabilitációs hozzájárulás? Azon foglalkoztatókat érinti ez a fizetési kötelesség, ahol az átlagos statisztikai létszám meghaladja a 20 főt és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességűek aránya nem éri el a létszám 5 százalékát. A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásával (kvóta teljesítése) ki lehet váltani a rehabilitációs hozzájárulást. A rehabilitációs hozzájárulás összege megegyezik a tárgyévet megelőző második év nemzetgazdasági éves bruttó átlagkereset 8%-val. 2009-ben 177.600 Ft/fő/év volt ez az összeg.

2010. január 1-jét követő változások A rehabilitációs hozzájárulás összege január 1-jétől 964.500 Ft/fő/évre emelkedik. Az érintett munkaadóknak negyedévenként előleget kell fizetniük, így ennek mértéke az aktuális tárgynegyedévre vonatkozó adatok alapján kiszámított éves rehabilitációs hozzá-járulás fizetési kötelezettség 25%-a. A rehabilitációs hozzájárulást a fizetésére kötelezett munkaadó maga vallja be, állapítja meg, és közvetlenül fizeti be az állami adóhatóságnál vezetett számla javára.

A foglalkoztatási kötelezettség teljesítése Hogyan igazolható a teljesítés? A foglalkoztatási kötelezettségbe történő beszámításra egyaránt addig van lehetőség, amíg adott egészségkárosodást igazoló szakvélemény érvényes. A munkaadó ezen munkavállalóiról külön nyilvántartást köteles vezetni. (1991.évi IV. törvény 57/A § (10) bekezdése) Lehet-e a támogatott munkavállaló foglalkoztatásával teljesíteni? Jelenleg igen. – költségvetési bértámogatás – munkahelyteremtő beruházás

Ki számít megváltozott munkaképességűnek? I. 2009. január 1-től a 177/2005.(IX.2) kormány rendelet 2§. (1) bekezdésének e) pontja határozza meg. ea) a munkaképesség-csökkenés - az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet (a továbbiakban: ORSZI), 2007. augusztus 15-ét megelőzően az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Országos Orvosszakértői Intézete (a továbbiakban: OOSZI) szakvéleménye, illetőleg 2001. január 1-jét megelőzően, vasutas biztosítottak esetében a Magyar Államvasutak Orvosszakértői Intézetének szakvéleménye szerint - 50-66 százalékos mértékű, illetőleg az egészségkárosodás - az ORSZI szakvéleménye szerint - 40-49 százalékos mértékű, vagy eb) a munkaképesség-csökkenés - az ORSZI vagy az OOSZI szakvéleménye, illetőleg 2001. január l-jét megelőzően, vasutas biztosítottak esetében a Magyar Államvasutak Orvosszakértői Intézetének szakvéleménye szerint - 67-100 százalékos mértékű, vagy ec) az egészségkárosodás - az ORSZI szakvéleménye szerint - 79 százalékot meghaladó mértékű, vagy ed) az egészségkárosodás - az ORSZI szakvéleménye szerint - 50-79 százalékos mértékű, és ezzel összefüggésben a jelenlegi, vagy az egészségkárosodását megelőző munkakörében, illetve a képzettségének megfelelő más munkakörben való foglalkoztatásra rehabilitáció nélkül nem alkalmas, azonban az ORSZI szakvéleménye alapján rehabilitációja nem javasolt, vagy ee) a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 23. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján látási fogyatékosnak minősül, vagy a vakok személyi járadékában részesül, vagy

Ki számít megváltozott munkaképességűnek? II. ef) az Ftv. 23. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján a személyiség egészét érintő fejlődés átható zavara miatt fogyatékossági támogatásban részesül, eg) külön jogszabály szerint súlyos értelmi fogyatékosnak minősül és erre tekintettel a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló külön törvény szerint adóalapot csökkentő kedvezmény igénybevételére jogosult, vagy eh) siket vagy súlyosan nagyothalló, halláskárosodása audiológiai szakvélemény szerint a 60 decibel hallásküszöb értékét eléri vagy meghaladja, vagy ei) a súlyos mozgáskorlátozottak közlekedési kedvezményeiről szóló külön jogszabály szerint súlyos mozgáskorlátozottnak minősül, vagy ej) az egészségkárosodás - az ORSZI szakvéleménye szerint - 50-79 százalékos mértékű, és ezzel összefüggésben a jelenlegi, vagy az egészségkárosodását megelőző munkakörében, illetve a képzettségének megfelelő más munkakörben való foglalkoztatásra rehabilitáció nélkül nem alkalmas és rehabilitálható, vagy ek) az ea)-ej) pontokban meghatározott mértékű munkaképesség-csökkenés, egészségkárosodás, illetőleg fogyatékosság nem állapítható meg, azonban az OOSZI, vagy az ORSZI szakvéleménye szerint jelenlegi munkakörében vagy tanult foglalkozásában, illetőleg más munkakörben vagy foglalkozás keretében személyre szóló rehabilitáció megvalósításával foglalkoztatható tovább;

Ki számít megváltozott munkaképességűnek? 2009. január 1-jétől a 177/2005. (IX. 2.) Kormányrendelet 2. § (1) bekezdésének e) pontja határozza meg. ea) MKCS 50–66% vagy ÖEK 40–49%, eb) MKCS 67–100% ec) ÖEK>79% ed) ÖEK 50–79% és a rehabilitációja nem javasolt ee) látási fogyatékosnak minősül, vagy a vakok személyi járadékában részesül ef) a személyiség egészét érintő fejlődés átható zavara miatt fogyatékossági támogatásban részesül eg) külön jogszabály szerint súlyos értelmi fogyatékosnak minősül eh) siket vagy súlyosan nagyothalló ei) súlyos mozgáskorlátozottnak minősül ej) ÖEK 50–79% és a rehabilitálható ek) MKCS<50% vagy ÖEK<40%, illetőleg fogyatékosság nem állapítható meg, azonban szakvélemény szerint jelenlegi munkakörében vagy tanult foglalkozásában, illetőleg más munkakörben vagy foglalkozás keretében személyre szóló rehabilitáció megvalósításával továbbfoglalkoztatható

Megváltozott munkaképesség összegezve Minimum 40%-os egészségkárosodással vagy min. 50%-os munkaképesség-csökkenéssel vagy súlyos fogyatékos (látás, hallás, értelem, mozgás, személyiség egészét érintő fejlődés átható zavara) szakvéleménnyel kell, hogy rendelkezzenek a munkavállalók. Megfelel a követelménynek az is, ha az említett százalékok alatti igazolással rendelkeznek, de a szakvéleményen szerepel, hogy munkakörében, vagy tanult foglalkozásában csak személyre szóló rehabilitációval foglalkoztatható tovább (vagy tartalmában ezzel megegyező szöveg). További információk a rehabilitációs hozzájárulásról: www.afsz.hu.

Rokkantsági nyugdíj melletti kereset szabályozása A rokkantsági nyugdíj egy jövedelemarányos keresetpótló ellátás, amely annak jár, aki az egészségkárosodása miatt nem, vagy a korábbinál lényegesen kevesebbet tud dolgozni, ezért keresetvesztesége van. A rokkantsági nyugdíj addig jár, amíg a rokkantság egészségügyi és jogi értelemben fennáll. Ha valaki az egészségkárosodása ellenére képes ugyanannyit dolgozni és keresni, mint azt megelőzően, annak meg kell szüntetni a rokkantsági nyugdíját.

Az új szabályozás 2009 július 1-jével a III. rokkantsági csoportba tartozó, nyugdíjkorhatárnál fiatalabb személy részére mindaddig folyósítani kell – és nem lehet megszüntetni –, amíg az érintett bruttó keresetének előző hat havi átlaga a rokkantsági nyugdíja kétszeresét meg nem haladja. Ha a rokkant személy a minimálbérnél nem keres többet, nem kell a keresetét a nyugdíja kétszereséhez viszonyítani.

Kereső tevékenység szabályainak változásai I. I.-II. csoportos rokkant: nincs kereseti korlát III. csoportos rokkant: 6 egymást követő hónapra vonatkozó nettó keresetének havi átlaga a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkereset (illetve annak megállapítását követően a rendszeres nyugdíjemelések mértékével növelt) összegének 90%-a, de legalább a mindenkori minimálbér (Ezt meghaladó összeg: ellátás megszüntetése követi.)

Kereső tevékenység szabályainak változásai II. Rehabilitációs járadékos: 3 egymást követő hónapra vonatkozó nettó keresetének havi átlaga a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkereset (illetve annak megállapítását követően a rendszeres nyugdíjemelések mértékével növelt) összegének 90%-a, de legalább a mindenkori minimálbér (Ezt meghaladó összeg: ellátás felezése követi.) 6 egymást követő hónapra vonatkozó nettó keresetének havi átlaga a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkereset (illetve annak megállapítását követően a rendszeres nyugdíjemelések mértékével növelt) összegének 90%-a, de legalább a mindenkori minimálbér (Ezt meghaladó összeg: ellátás megszüntetése követi.) 24 hónapon belül újra megállapítható!

Közös szabály (III. csoportos, baleseti rokkantsági nyugdíjas, rehabilitációs járadékos) Az egymást követő hónap alatt elért kereseteket, jövedelmeket havonta kell a személyi jövedelemadóval és a járulékokkal csökkenteni, majd ezek átlagát kell a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj megszűnésének elbírálásakor figyelembe venni. Ha a kereseti korlát túllépése miatt szűnt meg a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra jogosultság a szolgálati idő tartalmától függetlenül feléled, ha a jogosultság egyéb feltételei (orvosi, jogi) a nyugdíj megszűnését követő öt éven belül újra bekövetkeznek. Bővebb információ a kereseti korlátról: www.onyf.hu

A munkaügyi központok által nyújtható támogatások Foglalkoztatást bővítő bértámogatás Központi költségvetésből nyújtott rehabilitációs bértámogatás (akkreditáció) – foglalkoztatás támogatása – munkahelyi segítő költségkompenzációja TÁMOP 1.1.1 program támogatásai – munkavállalóknak – munkaadóknak.

A KMRMK adatbázisa megváltozott munkaképességű álláskeresők rendszeres szociális járadékban részesülők rehabilitációs járadékban részesülők

A KMRMK célja Részvétel a sikeres rehabilitációban Az ügyfelek munkaerőpiacra történő visszajuttatása. Biztosítani az információáramlást. A kommunikációt kiemelten kezelni. Hosszú távú eredmények elérése. Az új rendszer helyi szintű kialakítása, működtetésére és felkészülés: egy új szemléletre, a munkaadói és a civil szféra bevonására, a rehabilitációt folyamatként való kezelésre, egy növekvő indikátorokat tartalmazó rendszerre. Eredményessé tenni ezt a nem csak nevében „komplex” rendszert, – a támogatások és a jogszabályváltozások mentén – ebben pedig a társzervekkel való magas szintű együttműködése mellett számítunk a civil szervezetek és a munkáltatók aktív részvételére is.

Köszönöm a figyelmet! Csete László rehabilitációs osztályvezető Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ (1) 279-4799 csetel@lab.hu