Eger március 17. Komenczi Bertalan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Advertisements

Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Fókuszban az önkormányzati tagsággal rendelkező szociális szövetkezetek _ A pályázatkezelői felület bemutatása.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Bevezetés a pszichológiába - tanulás Illés Anikó.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Berényi Eszter – Damásdi Judit
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Pedagógus szerep és változásai
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás
Budapest XVI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Mayer József Budapest február 27.
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A humán kognitív architektúra és a tanulás
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Az emberré válás biológiai feltételei:
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
1 Információelmélet 9. Információ és nyelvhasználat – a nyelvi jel
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Projektmunka Földrajzolok
INFORMÁCIÓ ÉS TÁRSADALOM II.
Az információs társadalom joga
MEGKEZDTÜK A FELKÉSZÜLÉST A TANULÓI LAPTOP PROGRAMRA
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Eger /16 – második félév Komenczi Bertalan
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
DARUS.
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A személyiség mint komponensrendszer
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Eger 2017. március 17. Komenczi Bertalan Pedagógiai információforrások II. A humán kognitív architektúra kialakulása (Donald nyomán). Eszterházy Károly Egyetem, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Oktatás- és Kommunikációtechnológia Tanszék http://www.ektf.hu/~kbert kbert@ektf.hu 1

Elektronikus tanulási környezetek I. A tanítás és a tanulás rendszerszemléletű megközelítése I. 1. Oktatáselméleti reflexiók az információtechnológiai kihívásra 2. Az oktatáselmélet pozicionálása 3. A tanulás alapformái – genetikai és kulturális átadás 4. A humán kognitív evolúció szakaszai 5. A modern humán elme kognitív architektúrája Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

kulturális evolúció intencionalitás elmeteória kumulatív Genetikai átadás Kulturális átadás Humán kognitív architektúra A tanulás egyéni útja .. a valóságra irányuló kettős tudáskészlet... A kulturális tanulás alapformái utánzásos tanulás tanítás alapján történő tanulás együttműködő tanulás intencionalitás elmeteória + konstrukciós készség kulturális evolúció + kommunikációs készség + összehangolódási készség kumulatív Szociogenezis A genetikai és a kulturális átadás

1. A tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítése Tanítás és tanulás a kulturális evolúció rendszerében A vertikális dimenzió 1. Hierarchikus, rendszerszemléletű pozícionálás

A humán kognitív architektúra evolúciója Kognitív evolúció

MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS Kognitív evolúció Modern elme IKT: képernyők, szenzorok, adatbázisok, hálózatok automatikus, gépi kogníció, MI? Hálózati Szingularitás? Gutenberg TEORETIKUS Külső memória eszközök: szimbólumkezelő technológiák eszközökkel támogatott kogníció Technikai evolúció Nyelv: nyitott, megosztott virtuális valóság, absztrakció MITIKUS szimbolikus kogníció Mimézis: a test kommunikációs eszközként használata MIMETIKUS preszimbolikus kogníció Kulturális evolúció EPIZODIKUS Biológiai evolúció Kognitív evolúció

A mimetikus kultúra Epizódikus Mimetikus Főemlősök Korai emberfélék A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete Eseményészlelés, helyzetelemzés- és felidézés, korlátozott reprezentáció. Kontextuális, szituációs, az idegrendszer saját világába zárt tudás. Főemlősök Epizódikus Elme Külvilág Korai emberfélék Homo erectus intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Mimetikus Külvilág Szociális szemantika A saját testtel való reprezentáció referenciális, vizuális, motoros Közös tudás, megosztott tapasztalatok A személy B személy Szemiotikus készség ! A mimetikus kultúra

Természetes pedagógia S még az is nyitott kérdés, hogy a pedagógia kizárólag társadalomtudomány-e, vagy van embertudományi, kommunikáció-tudományi, hermeneutikai, netán metafizikai arculata is. Zsolnai József: Metapedagógiai reflexiók a hetven éves Nagy József életművéhez. Iskolakultúra 2001/2

Vannak-e eredményei 17 éve a neveléstudománynak? Pléh Csaba válasza: Iskolakultúra, körkérdés , 2007. Vannak-e eredményei 17 éve a neveléstudománynak? Ami a nemzetközi perspektívát illeti, döntő fejleménynek azt látom, hogy az utóbbi húsz év neveléstudománya igen élénken összekapcsolódik a biológiai ihletésű pszichológiával... a modern fejlődéslélektan új biológiai értelmezését adja a nevelési folyamatnak, amikor a „kompetens csecsemő” fogalmát kiterjesztve jut el például a természetes pedagógia koncepciójáig.... Ezt az igen provokatív elméletet magyar kutatók, Gergely György és Csibra Gergely fejtik ki, anélkül azonban, hogy a magyar neveléstudományra a legcsekélyebb hatást is gyakorolnának, vagyis nem a magyar, hanem a nemzetközi tudományosság részeként.

A pedagógia a társas tanulás speciális fajtája elsődleges humán adaptáció magában foglalja az általánosít- ható tudás explicit manifesztá-cióját vertikális tudásátadásra szelektálódott a tanuló részéről beépített elvárásokat és feltételezéseket tartalmaz Strauss, S, 2005 .. a „pedagógia” veleszületett evolúciós design-ja Csibra G.- Gergely Gy.: Társas tanulás és társas megismerés. A pedagógia szerepe. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 2007/1. A kulturális evolúció szakaszai

A mitikus kultúra Epizódikus Mimetikus Mitikus Főemlősök intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Korai emberfélék Homo erectus Mimetikus Homo sapiens szimbolikus invenció dialógusok más elmékkel Mitikus A mitikus kultúra

Feltárultak az absztrakció határtalan lehetőségei A narratív elmeszerkezet kialakulásával világunk egyszerre virtuálissá változott… Kognitív képességeink kibővültek a változtatható nézőpontok és közelítések eszköztárával….. Feltárultak az absztrakció határtalan lehetőségei Újonnan megszerzett kognitív eszközünk lehetővé tette mások elméjének közvetlen befolyásolását … Pléh Csaba: Donald, A MIND SO RARE

A teoretikus kultúra Epizódikus Mimetikus Mitikus Teoretikus Főemlősök Korai emberfélék intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Homo erectus Mimetikus Homo sapiens szimbolikus invenció dialógusok más elmékkel Mitikus külső memória eszközök Teoretikus 500 év A Gutenberg-galaxis .. a beszélt nyelv narratív stílusának egyeduralmával történő szakítás

K T R A teoretikus kultúra Külső szimbolikus tár Külvilág A személy Gutenberg-galaxis Külső emlékezeti mező Külső szimbolikus tár Exogramok Külvilág Szociális szemantika Merlin Donald: The Exographic Revolution: Neuropsychological Sequelae.In: Malafouris L. & Renfrew C.(eds) The Cognitive Life of Things: Recasting the boundaries of the mind. Cambridge, UK: McDonald Institute Monographs, 2010  A személy B személy Engramok Engramok motor skills conditioned emotional responses perceptual learning semantic memories episodic memories A tudástartalmak külső reprezentációja K T R A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete

TARTÓS KÜLSŐ SZIMBOLIKUS TÁROLÓRENDSZEREK A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete HOSSZÚ TÁVÚ EMLÉKEZET MUNKAMEMÓRIA + metakognitív dimenzió A TUDATOSSÁG FÓKUSZA KÜLSŐ EMLÉKEZETI MEZŐ TARTÓS KÜLSŐ SZIMBOLIKUS TÁROLÓRENDSZEREK

Elektronikus tanulási környezetek I. A tanítás és a tanulás rendszerszemléletű megközelítése I. 1. Oktatáselméleti reflexiók az információtechnológiai kihívásra 2. Az oktatáselmélet pozicionálása 3. A tanulás alapformái – genetikai és kulturális átadás 4. A humán kognitív evolúció szakaszai 5. A modern humán elme kognitív architektúrája Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

Mimetikus Mitikus Teoretikus Epizódikus Információs forradalmak Merlin Donald 1991/2001 Információs forradalmak Főemlősök Korai emberfélék Epizódikus 6 millió év Az új kommunikációs technikák átszervezik a gondolkodásmódot és a megismerés szerkezetét kulturális átadás Homo erectus Mimetikus 2 millió év Homo sapiens Mitikus 100 ezer év Kognitív architektúra I. Kognitív architektúra II. 5 ezer év Teoretikus Homo s. tipograficus Gutenberg 500 év Homo s. interneticus ? Hálózati 50 év Antropogenezis A kulturális evolúció szakaszai

Epigenezis és reprezentáció Első szint Kognitív architektúra I. Az emberi idegrendszer genetikailag kódolt szerkezeti elemei, az emberi agy szerveződésének és működésének keretfeltételei, illetve rendszerállapotainak kulturálisan invariáns paraméterei Második szint Kognitív architektúra II. Az adott korra jellemző „életvilág”, a mindenkori „kognitív habitus” lenyomata, az információfeldolgozás individuális különbségeinek alaprétege, a megismerés kulturálisan kialakult „állványzata” Következésképp az ember agya legalább háromféle reprezentációt tartalmaz és hoz létre.... (285) Harmadik szint A jelen agykérgi „leképeződése”, a környezet aktuális ingermintázata, amely a rövid távú és a hosszú távú memória kölcsönhatásrendszerében realizálódik.

? KOGNITÍV TECHNOLÓGIÁK KULTÚRÁK exogramok engramok Homo typographicus? Goldhaber M. H.: The mentality of Homo interneticus: Some Ongian postulates. First Monday, volume 9, number 6 (June 2004), Gutenberg Homo interneticus?? ? Hálózatok TEORETIKUS KULTÚRÁK MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS külső emlékezeti tároló rendszer exogramok biológiai emlékezet engramok Az új kommunikációs technikák átszervezik a gondolkodásmódot és a megismerés szerkezetét Kognitív architektúra I. Kognitív architektúra II. Homo habilis Homo erectus Homo sapiens 19

Kognitív evolúció Fehérje alapú high-tech teoretikus kultúra posztmodern média-kultúra? IKT4 hálózati kommunikáció teoretikus kultúra Szilícium alapú elektronikus high-tech IKT3 írás mitikus kultúra Fehérje alapú high-tech IKT2 nyelv mimetikus kultúra IKT1 mimézis epizódikus kultúra A kulturális evolúció szakaszai A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete 20 20

Kognitív evolúció teoretikus kultúra mitikus kultúra mimetikus kultúra posztmodern média-kultúra? delokalizált, hibrid hálózati mátrix teoretikus kultúra külső memória mátrix mitikus kultúra lingvisztikai mátrix mimetikus kultúra kognitív-kulturális keretrendszer mimetikus mátrix kulcs-algoritmusai betöltődnek az elmébe epizódikus kultúra meghatározzák a memória, a gondolkodás és a tudásszerkezet paramétereit elsődleges adatbázis holisztikus, nem-szimbolikus epizód- és esemény tudás az elme kreatív mélyszerkezete a világ közvetlen megtapasztalása alapvető szemantikai folyamatok A kulturális evolúció szakaszai Antropogenezis 22 22

In the natural world nervous systems don’t use symbols In the natural world nervous systems don’t use symbols.... Real brains work by fuzzy recognition, using a nonsymbolic, holistic or analogue style.... Basic animal awareness intuits the mysteries of the world directly, allowing the universe to carve out its on image in the mind. This is a largely receptive mode of knowing.... In contrast, the symbolizing side of our mind is more aggressive. It creates a sharply defined, abstract universe, that is largely of its own invention. We are part analogue, and part symbolic in our mode of operation. Human beings maintain a precarious balance between these two computational modes. Most of our early experience is gained in a nonsymbolic manner. Pléh Csaba: Donald, A MIND SO RARE

..A szimbólumok csupán a játékszerei egy elképzelhetetlenül okos, irracionális, manipulatív, körvonalaiban artikulálatlan lénynek, amely az általunk konstruált kifinomult kulturális felszín alatt rejtőzik. Ez a szenvedélyes és fondorlatos intelligencia mozgatja együttes vállalkozásainkat, és miközben észrevehetetlenül a háttérben leselkedik, szemantikai gránátokat dobál különböző képzeletbeli célokra – feszélyezett tudatossággal, kételkedve önmaga értékében, és jórészt figyelmen kívül hagyva a kulturális mátrix kifinomult komplexitását.

A kulturális evolúció szakaszai külső szimbólumkezelő technológia delokalizált, hibrid hálózati mátrix Kognitív evolúció Szilícium alapú elektronikus high-tech külső memória mátrix fehérje alapú high-tech lingvisztikai mátrix belső szimbólumkezelőtechnológia Szimbólumhasználó kogníció mimetikus mátrix epizódikus kultúra Hernád István (1996): A szimbólum-lehorgonyzás problémája. In: Kognitív tudomány, Szerk.: Pléh Csaba, Budapest, Osiris Kiadó, 1996. 208-222. o. A kulturális evolúció szakaszai 25 25