A tehetséggondozás rögösebb útján Dr. Gyarmathy Éva
Egy gyorsan változó világban az egyetlen stratégia, amely garantáltan vesztes az, ha nem kockáztatunk. Mark Zuckerberg
A tehetség fejlődésre és fejlesztésre irányuló természeti erő, belső hajtóerő Nem érdekel, hogy lehetetlen képesség ötletek amely sajátos attitűdben jelenik meg.
Fejlődés Teljesítmény Álmodozás Öntörvényűség GYAKORLÁS Talentum, avagy a teljesítményben megjelenő tehetség Tehetség, mint lehetőség GYAKORLÁS külső/belső katalizátorok Tökéletességre törekvés Tevékenységvágy x x Fejlődés Teljesítmény
Kihívás Fejlődés Teljesítmény Álmodozás Öntörvényűség GYAKORLÁS Talentum, avagy a teljesítményben megjelenő tehetség Tehetség, mint lehetőség GYAKORLÁS külső/belső katalizátorok x x Kihívás Tökéletességre törekvés Tevékenységvágy x x Fejlődés Teljesítmény
Teszt: „Nagyszerű tehetséggondozó vagyok?” A számolási műveleteket megtanulni képtelen gyerekből lehet matematikus. Vandál destruktív gyerekből válhat konstruktív gondolkodó. Érzelmi zavarokkal küzdő gyerekből kiemelkedően teljesítő egyén lehet.
Teszt: „Nagyszerű tehetséggondozó vagyok?” A társaktól elhúzódó gyerekből jó társas helyzetű gyerek lehet. Rajzolni nem akaró gyerekből lehet képzőművész. Értelmi fogyatékosnak ítélt gyerek válhat kiváló intellektusú egyénné.
Teszt: „Nagyszerű tehetséggondozó vagyok?” Diszlexiás kisdiák olvasó emberré válhat, lehet színész, író, költő, ügyvéd, orvos, tábornok, programozó és tanár is akár. Lehet zenei tehetség a hamisan éneklő figyelem zavart mutató gyerekből.
1. Gátakat állítunk a fejlődés elé, ha a fejlődés szokatlan útjait hibának tekintjük, és ezt az attitűdöt átadjuk a gyerekeknek.
A tehetség az önmagával való küzdelemből is előnyt faraghat A különlegesség kihívás, és így a bátrak terepe a fejlődésre
Válasszad a kihívást, és sikeres leszel
2. Gátakat állítunk a fejlődés elé, ha a gyerekek képességeinek csak töredékét használjuk, és így csak a töredéke fejlődik ki a lehetőségeknek.
A SOKFÉLE TEVÉKENYSÉG SOKFÉLE ÚT A FEJLŐDÉSHEZ vakon gépírni siketnéma jelelést megtanulni mandalát hajtogatni filmezni számítógépet programozni sakkozni meditálni tanulási technikákat kipróbálni vitakörben részt venni klubot alapítani zongorázni madárhangokat felismerni versben beszélni regényt írni
A fejlődéshez tevékenységre van szükség A sokféleség érték, a túlélés eszköze
3. Gátakat állítunk a fejlődés elé, ha folyton tanítjuk a gyerekeket, és alig hagyjuk tanulni, így levesszük a gyerekekről a fejlődésükért viselendő felelősséget.
Játék vagy tanulás?
A tanulás a szabad kalandozással kezdődik „A játék a kutatómunka legmagasabb formája” Albert Einstein A tanulás a szabad kalandozással kezdődik
A nagyszerű nevelő bízik a változás képességében, a sokféle út erejében, önmagában és a gyerekekben.
A zavarokat a hiányok hozzák létre hiányzó bizalom hiányzó szabályok hiányzó szabadság hiányzó kihívás A zavarokat a hiányok hozzák létre
A tehetséget a kihívás hozza létre fejlődés érdeklődés, játék, feladat tehetség fejlődés érdeklődés, játék, kihívás 2 2 2 kiemelkedő fejlődés érdeklődés, játék, kihívás 3 3 3 átütő-kivételes fejlődés érdeklődés, játék, kihívás x Kihívás x x Fejlődés Teljesítmény
Változni nehéz. Nem változni végzetes. http://www.diszlexia.hu http://www.slideshare.net/gyarme/presentations