Tizenéveseknek szóló honlapok
életkorok Kids, tween, teen, young adult Mi is a különbség? Milyen elvárásaik vannak? Mit szeretnek csinálni egy honlapon?
Adatok Magyarországon a 15-17 évesek körében több mint 93 százalék az internethasználók aránya. a 14 év alatti gyerekek 46 százaléka is napi rendszerességgel használja az internetet, további 40 százalékuk pedig hetente legalább egyszer ellátogat a világhálóra. Gyermekbarát internet charta 2010.
Könyvtárak a tizenévesek számára
Russian State Library for young adults Közel 1 millió könyv 500 újság és magazin 2 000 multi-media dokumentum 70 000 bakelit lemez 40 000 kotta
Medien@age Drezda
Mire használják a tizenévesek az internetet? Iskolai feladatok Hobbi és speciális érdeklődés Szórakozás, zene, játékok Hírek Olyan kérdésekre keresik a választ, amit szégyenlenek megkérdezni Online vásárlás
2005-ös felmérés amerikai és ausztrált 13-17 évesek körében 85 %-uk van online, 5-10 óra/hét a gép előtt Segítenek meghatározni, hogy milyen weboldalakat tervezzek a számukra Számos technológiai eszközt és szolgáltatást használnak – letöltés, mp3, csevegés, IMS, email, mobil telefon, SMS, online napló, blog stb.
Tévhit a tizenévesekkel kapcsolatban Nem internet zsenik 55 %-os siker faktor (felnőtteknél 66 %) Okai: Nem megfelelő olvasási készségek Keresési stratégia hiánya vagy nem megfelelő volta Alacsony türelem szint
Korcsoportok közötti különbség Animáció és hang effektusok Aktív és inaktív elemek megkülönböztetése Reklámok Legörgetés Olvasás Gyerekek + - Tini + - Felnőttek
A tizenévesek nem szeretik… ha nincsenek megkülönböztetve aktív (rákattintható) és inaktív elemek, A túl sok szöveget olvasni, a gyereknek „szólítják”, a túl sok animációt, a színes hátterek, amelyek gyerekesnek tartanak, a kis betű méretet.
Amit a tizenévesek egy határig elviselnek animáció és hangeffektusok hirdetések legörgetés
Mit is szeretnek tehát…. INTERAKCIÓT! online rejtvények, véleménykérő kérdések, ahol ők kérdezhetnek, online szavazás, kép és történet megosztást, üzenő oldal, ha tanácsokat adhatnak illetve fogadhatnak, ha ők is hozzátehetnek valamit az oldalhoz, tartalmat tölthetnek fel, menő kinézetű oldalakat.
Néhány követendő tizenéveseknek szóló oldal
Los Angeles Public Library, Teen web
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Tini oldala
Dr. Kovács Pál Könyvtár Tini oldala
FSZEK 10+ Blog
Körösné Mikis Márta vizsgálata 2000. Középiskolák honlapjai 1. 100 középiskola honlapjának vizsgálata design (87% nem felel meg a követelményeknek) Interaktivitás (¾ nem használja) tartalmi kérdések (adhoc feltöltés) biztonsági és technikai megoldások (85 % -ban hiányzik)
Körösné Mikis Márta vizsgálata 2000. Középiskolák honlapjai 2. A tartalmi szempontból négy fő területet érintettek: Arculat (az iskola története, eredményei, helyi tanterv és pedagógiai program, testvériskolák stb.) – 37%-os átlageredmény Adminisztráció (kapcsolati adatok, órarend stb.) – 33,3%-os átlageredmény Kommunikáció és személyesség (tanárok-tanulók adatai, fogadóórák, anyagok elérhetősége) – 50%-os átlageredmény Az oktatás tartalma (tantárgyak, tantervek, tematikák, feladatok, nyelvtanulás, idegen nyelvű anyagok stb.) – 27,4%-os átlageredmény
Mi jellemzi az iskolai könyvtári honlapokat ma?
Honlapok értékelésének szempontjai Grafikai megoldások Alapadatok feltüntetése, honlap üzemeltetője Könnyű navigáció – honlap térkép Tartalom Tovább lépés – linkek Karbantartás Interaktivitás Biztonsági megoldások ………………….