Kompetencia Végzettség A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szerepvállalása a duális szakképzés kialakításában
Miért vált szükségessé a magyar szakmunkásképzés rendszerének újjáépítése?
A szakiskola presztízsének helyreállítása A tanulók alapkészségeinek hiánya A tanulás iránti érdektelenség, teljesítmény nélküliség A fizikai munka elutasítása Iskolai morál felbomlása, nagyfokú lemorzsolódás A szakiskola presztízsének leértékelődése Nőtt a képzésben eltöltött idő és az iskolázottsági szint, ezzel arányosan nem növekedett a tanulók tudásszintje
Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: 14-19 év a legkritikusabb! 2002-2010 között általános iskolába járók száma: 112 000-108 000, lemorzsolódás 4 ezer fő (3,6 %) 2010-ben a 19 évet betöltött korosztály létszáma: 127 ezer fő ebből 31 ezer főnek 8 osztályos vagy alacsonyabb iskolai végzettsége volt (24,7%)
Kormányprogram, kormány-kamara szakképzési keret megállapodás A szakképzés rendszerének teljes átalakítása, a duális képzés bevezetése A felnőttképzési rendszer és a foglalkoztatás összhangjának megteremtése A munkaerő-piaci szükségletekhez igazodó felsőoktatási rendszer kialakítása A változtatásokhoz kamarai szakképzési feladatok kiszélesítése: felelősségvállalás és cselekvőképesség
A 2011/2012-es tanévben 48 szakmában már a duális képzés követelményei szerint 50%-kal növekedett a gyakorlati órák száma és a nyári összefüggő gyakorlatok ideje Megszűntek a 4-5 napig tartó maratoni vizsgáztatások Az új szakmai és vizsgakövetelmények és központi programok: A munkatevékenységbe ágyazott szakmatanulás pedagógiai modellje szerint A 2011. szeptemberi tanévinduláskor 10 ezer tanuló került beiskolázásra a kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumokra.
Az új OKJ fejlesztésének eredményei I. A kamara szakmai koordinációjával elkészült és 2012. júliusban, kormányrendeletben már megjelent az új OKJ. Kidolgozásában 7 minisztérium 14 államtitkársága, 250 szakmai szervezet és 800 fejlesztő vett részt.. Az eddigi átláthatatlan, kezelhetetlen OKJ rendszer helyett egy szélesebb alapozású szakmai keretrendszert sikerült kialakítani, amelynek köszönhetően a kimenetek számát sikerült a felére csökkenteni. Az elméletorientált, akadémikus jellegű szakmatanulás helyett a munkával egybekötött szakmatanulás került a középpontba. A szakma tanulás súlypontja a vállalati-üzemi gyakorlati képzésre helyeződött, amely a teljes képzési időkereten belül meghatározóvá vált.
Az új OKJ fejlesztésének eredményei II. Bevezetésre kerül a komplex szakmai záróvizsgáztatás rendszere, amely a modulokon átnyúló kulcskompetenciákat, legfontosabb munkaműveleteket, verseny és piacképes gyakorlati ismereteket helyezi majd a középpontba. Atomizált, virtuális ismeretek helyett: használható gyakorlati tudás A felnőttképzés és az iskolarendszerű képzés szakmai összhangjának a megteremtése A modul rendszer és a tantárgyszemlélet összhangja Egyidejűleg alulról és felülről történő expanzió. A kerettantervi ajánlások megjelentetésével opcionálisan már az idei tanévtől lehetővé válik az új OKJ szerinti kerettantervi képzések kipróbálása.
Kedvező jelek, elmozdulások, biztató sikerek a szakképzés megítélésében!
A válság ellenére javult saját szakmában a tanulók elhelyezkedése! MKIK GVI felmérés 2 ezer tanuló körében 2012.
Presztízsben javuló tendenciák, szakképzett elit! MKIK GVI felmérés 2012.
Javult az elhelyezkedők aránya: Összesen 48,3% dolgozik MKIK GVI felmérés 2012.
Érezhetően javult a képzőhelyek megítélése MKIK GVI felmérés 2012.
A vállalati gyakorlati képzőhellyel kapcsolatos elégedettség a legmagasabb MKIK GVI felmérés 2012.
Vállalati gyakorlati oktatói felmérés eddigi eredményei: az oktatók 55%-a több, mint szakmunkás!
Új időszámítás a magyar szakképzésben 2013. Az új szakképzési szerkezet 2013. szeptembertől válik teljessé: 8. osztályra épülő 3 éves szakmunkásképzés Tankötelezettség: általános és szakmai Új OKJ, kerettantervi rendszer 37 ágazati szakközépiskola, technikusképzés FSZ képzés kivezetése az OKJ-ból A kamarák megnövekedett felelőssége, szerepvállalása
De a fordulat éve a 2012. június 4-i parlamenti döntés már idén szeptembertől 33%-os közismereti szabály alkalmazása 9. évfolyamon ellenőrzött körülmények között vállalati tanműhelyben tanulószerződéssel Szintvizsga mindenkinek kötelező Híd program: az általános iskola problémájának kezelése Nem százalékokról szólt a vita: elvekről, lényegről, a szakiskola döntően a szakmatanulásról szól
Középtávon elérendő célok A szakképzés és a szakiskola presztízsének helyreállítása, a vonzerő növelése A kihullók számának csökkentése, a szakmával rendelkezők növelése, versenyképes és eladható szaktudás biztosítása Adófizető állampolgár, középosztályba történő felemelkedés, szakképzett elit, élethossziglan tanulás A szakképzés szereplőivel történő összefogás, duális képzés lehetőség egy életszerűbb rendszer működtetésére
Az előadás elérhető: www.mkik.hu Köszönöm a figyelmet! Az előadás elérhető: www.mkik.hu