Önkormányzat és állam.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Területi államigazgatási szervek
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Közigazgatási alapismeretek
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
A közigazgatás felépítése és működése
Szabálysértési méltányossági kérelem
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
A polgármester.
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Helyi önkormányzatok I.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Danka Ferenc december 15.. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETE 2013 – 2014.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
főosztályvezető-helyettes
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
Közigazgatási alapvizsga
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető
Kisebbségi Akadémia 2011 Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
A közigazgatás felépítése
A területi államigazgatás átalakítása
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Az önkormányzati igazgatás
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
2014 BelügyminisztériumMiniszterelnökség. A helyi önkormányzás alapja:  a közhatalom forrása a nép;  a közhatalom gyakorlásának letéteményesei a helyi.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A helyi önkormányzatok I.. Tartalom 1.A helyi önkormányzatok szabályozása az Alaptörvényben. 2.Önkormányzattípusok. 3.A központi szervek helyi önkormányzatokat.
A helyi önkormányzatok II.. Tartalom 1.A képviselő-testület. 2.A képviselő-testület bizottságai. 3.Településrészi önkormányzat. 4.Tisztségviselők. 5.Polgármesteri.
Helyi önkormányzatok Néhány tudnivaló az évi LXV. Törvényből (Ötv) K.A.2006.
1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye önkormányzata (a továbbiakban: helyi önkormányzat)
dr. Bedő Katalin1 Hatóságokat érintő gondolatokról és tervekről.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
Helyi önkormányzatok Győr A helyi önkormányzatok jogállása I. Állami szervek, a végrehajtó hatalom gyakorlásának egyik formája A közigazgatási szervezeti.
A közigazgatási eljárás II.
Minisztériumok, központi közigazgatás
A közigazgatási bíráskodás alapjai
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Önkormányzat és állam

Ma 3177 (3154+23) települési és 19 megyei önkormányzat működik Ma 3177 (3154+23) települési és 19 megyei önkormányzat működik. Több mint 1700 település lakosságának száma nem éri el az 1000 főt. A községgé nyilvánítás feltételeként meghatározott 300 fős lakosságszám következtében számos olyan község jött létre, amely önállóan nem képes a közszolgáltatások biztosítására, népessége stagnál, vagy inkább fogy.

Az összes település száma: 3154 50 fő alatti lakos 23 (0,73%) 200 fő alatti lakos 344 (10,9%) 500 fő alatti lakos 1046 (33%) 1000 fő alatti lakos 1724 (55%) 2000 fő alatti lakos 2368 (75%) – (5 város) 3000 fő alatti lakos 2662 (84%) – (26 város) 10 e fő alatti lakos 3007 (95%) 10 e-50 e közötti lakos 127 (4%) 50 e fő feletti lakos 20 (0,63%) 100 e fő feletti lakos 9 (0,29%) Budapesten él az ország lakosságának közel egyötöde.

Önkormányzati feladatok A helyi önkormányzat törvényben meghatározott kötelező feladat- és hatásköröket lát el, önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyekben mindent megtehet, ami jogszabállyal nem ellentétes, finanszírozása a saját bevételek terhére lehetséges.

A községnek, a városnak, a járásszékhely városnak, a megyei városnak, a fővárosnak és kerületeinek, valamint a megyei önkormányzatnak egymástól eltérő feladat- és hatáskörei lehetnek. Jogszabály a hatáskör telepítésével egyidejűleg meghatározza a feladat- és hatáskörellátás minimális szakmai, személyi, tárgyi és gazdasági feltételeit.

Helyi önkormányzati feladatok: - településügy=településfejlesztés+ településrendezés+településüzemeltetés - lakásgazdálkodás; - vízgazdálkodás, vízkár-elhárítás; - katasztrófavédelem, - közfoglalkoztatás;  

Törvény vagy törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendelet a polgármester, a főpolgármester, a megyei képviselő-testület elnöke számára államigazgatási feladat- és hatáskört állapít meg. Ha a polgármester, a főpolgármester, a megyei képviselő-testület elnöke államigazgatási feladat- és hatáskörében jár el, a képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.

A főváros Budapest főváros kétszintű önkormányzata a fővárosi és a kerületi szintű önkormányzatokból áll. A fővárosi, valamint a fővárosi kerületi önkormányzatok önkormányzati alapjogaikat tekintve egyenlőek, feladat- és hatásköreik egymástól eltérnek.

Az Ötv., továbbá az adott önkormányzati feladat meghatározásáról szóló törvény (pl. az Étv.) határozza meg, hogy rendelkezései végrehajtására a fővárosi képviselő-testület vagy a fővárosi kerületi képviselő-testület alkothat rendeletet.

Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, az önkormányzati hivatal, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, továbbá a társulás.

A 10.000 fő lakosságszám feletti települési önkormányzat képviselő-testülete rendeletében a törvény által hatáskörébe utalt településrendezési terv jóváhagyását a polgármesterre, a képviselő-testület bizottságára, a törvényben meghatározott társulására átruházhatja.

A polgármester irányítja az önkormányzati hivatalt, a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza az önkormányzati hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában; dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben,

egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, az önkormányzati hivatal ügyintézőjére; a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására; a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét; gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében;

A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat az önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében; gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról; döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket; dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át; dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben; a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

A polgármester nevezi ki a jegyzőt. A polgármester egyetértése szükséges az önkormányzati hivatal köztisztviselője kinevezéséhez, vezetői megbízásához, felmentéséhez, vezetői megbízásának visszavonásához és jutalmazásához.

Közös önkormányzati hivatalt hoznak létre azok a járáson belüli települési önkormányzatok, amelyek közigazgatási területét legfeljebb egy település közigazgatási területe választja el egymástól és a települések lakosságszáma nem haladja meg a 2000 főt. A 2000 fő lakosságszámot meghaladó település is tartozhat közös önkormányzati hivatalhoz. A közös hivatalhoz tartozó települések összlakosságszáma legalább 2000 fő, vagy a közös hivatalhoz tartozó települések száma legalább hét.

Törvényességi felügyelet A fővárosi és megyei kormányhivatal a helyi önkormányzatok törvényességi felügyelete körében : törvényességi felhívással élhet; kezdeményezheti a képviselő-testület összehívását, kezdeményezheti a Kormánynál, hogy indítványozza az Alkotmánybíróságnál az önkormányzati rendelet Alaptörvénnyel való összhangjának felülvizsgálatát;

kezdeményezheti a bíróságnál az önkormányzat határozatának felülvizsgálatát és ezzel egyidejűleg felfüggeszti az önkormányzati határozat végrehajtását; kezdeményezheti a határozathozatali, feladat ellátási kötelezettségét nem teljesítő helyi önkormányzattal szemben bírósági eljárás megindítását; pert indíthat a sorozatos törvénysértést elkövető polgármester tisztségének megszüntetése iránt; fegyelmi eljárást kezdeményezhet a helyi önkormányzat polgármestere és jegyzője ellen; törvényességi felügyeleti bírságot szabhat ki a helyi önkormányzatra

A fővárosi és megyei kormányhivatal vezetője a rendeletet a helyi önkormányzat nevében, az önkormányzati rendeletre irányadó szabályok szerint alkotja meg azzal, hogy a rendeletet a fővárosi és megyei kormányhivatal vezetője írja alá és a Magyar Közlönyben hirdeti ki. A kihirdetett rendeletet a fővárosi és megyei kormányhivatal megküldi a helyi önkormányzatnak.

Ha a jogszabálysértő önkormányzati határozat végrehajtása a közérdek súlyos sérelmével vagy elháríthatatlan kárral járna, a fővárosi és megyei kormányhivatal a jogszabálysértő határozat bíróság általi felülvizsgálatának kezdeményezésével egyidejűleg a helyi önkormányzat határozatának végrehajtását felfüggeszti.