Sz&p prof
A hardver és a szoftver A hardver magában nem más, mint ,,ócskavas''. Ahhoz, hogy hasznos eszközzé váljon, szükség van a szoftverre, amely azt működteti. Ezt úgy is meg lehet fogalmazni, hogy maga a számítógép (hardver) egy rendkívül buta gép, amely mindössze néhány kettes számrendszerben alapműveletnek számító tevékenységet képes elvégezni (összeadni, szorozni stb.) Azonban könnyen meg lehet tanítani ezen alapműveletekre épülő, rendkívül bonyolult tevékenységre. Ennek a tevékenységnek a leírása tulajdonképpen a szoftver.
Szoftver
A program A program olyan egyszerű utasítások, műveletek logikus sorozata, amelyekkel a számítógépet irányítjuk. A program az utasításokat is és az adatokat is kettes számrendszerben leírt számokkal ábrázolja. Meghatározza, hogy a számítógép milyen módon végezzen el egy adott feladatot. A programokat háttértárolón tároljuk, ha éppen nem futnak. Ha egy programot elindítunk, az operációs rendszer a háttértárolóról betölti a programot a memóriába. A CPU számára átadja a program kezdetének címét, majd a program ezután átveszi a számítógép vezérlését és futni, működni kezd.
A hardver a számítógép (megfogható) alkatrészeit foglalja magába A hardver és a szoftver kapcsolata A hardver a számítógép (megfogható) alkatrészeit foglalja magába Szoftver pedig nem más, mint a számítógépes programok A hardver önmagában „nem jó semmire”, ahhoz hogy hasznos feladatot tudjon elvégezni kellenek a programok (a szoftver), ami irányítja A program nem más, mint egyszerű utasítások sorozata, amiket a számítógép a megadott sorrendben végrehajt
A számítógép felépítése A számítógép ismétlődő feladatokat tud elvégezni anélkül,hog ymegunná azokat,vagy elfáradna A számítógép különféle feladatok elvégzésére programozható: – Tervezésre, – Szövegszerkesztésre, – Játékokra, stb.
A számítógép eljárásai nagyszámú, rendkívül egyszerű műveletből állnak A számítógép a folyamatos együttműködés illúzióját kelti bennünk, mert műveleteit hatalmas sebességgel végzi A számítógépek rugalmasak: a feladatok széles skáláját tudják elvégezni
A számítógép felépítése • Központi egység CPU (Central Processing Unit) – Hétköznapi nevén: processzor – Sok tízmillió tranzisztorból áll – Műanyag, fém és főleg szilícium az anyaga – Az első mikroprocesszor 1971-ben jelent meg (4 bites szóhosszúságú volt) – Intel 4004
A processzor feladata, hogy megkeresse a program következő utasítását, és végrehajtsa azt – Ez az utasítás általában adatmozgatás vagy egy számolás elvégzését jelenti – Maga a processzor több egységből áll össze: • ALU – aritmetikai, logikai egység • AGU – címszámító egység • CU – vezérlő egység • Regiszter • Buszvezérlő • Cache
Memória (tár) – RAM (Random Access Memory) • A munkamemória • Írható és olvasható • A programok ide töltődnek be és innen futnak • Ám amikor kikapcsoljuk a gépet (tehát ha nem kap áramot) törlődik a tartalma – ROM (Read Only Memory) • Ez a fajta memória csak olvasható • A számítógép bekapcsolásakor van rá szükség, azok az utasítások és beállítások vannak rajta, amik szükségesek a számítógép elindulásához
Másodlagos (tartós) tárolók – Szükség van az általunk létrehozott adatok tartóstárolására, erre szolgálnak a tartós tárolók – Ezek természetesen sokkal lassabbak,mint a munkamemória, viszont jóval nagyobb a kapacitásuk és tartalmukat megőrzik a számítógép kikacsolása után is – Diszk kontroller segítségével csatlakoznak a sínrendszerhez – Ilyen a: • Merevlemez– harddisk • Floppy disk • Cd
Sín (bus) Perifériák(portok) –Olyan vezetékek csoportja, ami kösszekötik a processzort, a memóriát és a többi egységet Perifériák(portok) – bemeneti-kimeneti „kapu” , amelyen keresztül eszközök és hálózatok adatátviteli kommunikációja történhet az adott számítógéppel – porton keresztül csatlakozik a számítógéphez pl.az egér és a billentyűzet (PS/2vagyUSB port), a nyomtató és egyéb műszerek (párhuzamos és sorosport), szórakoztató eszközök (FireWire és/ vagy USB port)