A műszaki szabályozás változása 1133 Budapest, Váci út 76. | | Közúti biztonsági auditor - alapképzés Mérnöki Kamara Nonprofit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 A Transz-európai Közlekedési Hálózat (TEN-T) M8-8. sz. főút folyosóján a KÖZOP keretein belül megvalósulandó fejlesztések 2013-ig Hajmáskér, március.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Tűzterhelés. Az építmény adott tűzszakaszában, helyiségében jelen lévő és / vagy beépített éghető anyagok tömegéből és a fűtőértékből számított hőmennyiség.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az IM csomópont funkciója, főbb tervezési kérdései
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Közúti pályák tervezése előadás vázlat
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
R76 gyorsút M7 autópálya és Keszthely között
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Az úttervezési előírások változásai - KTSZ
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Úthálózatvédelem a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nél
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Kerékpáros Tárcaközi Bizottság munkája számokban a Kerékpáros Magyarország Program tükrében Sztaniszláv Tamás titkár
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Előadás másolata:

A műszaki szabályozás változása 1133 Budapest, Váci út 76. | | Közúti biztonsági auditor - alapképzés Mérnöki Kamara Nonprofit Kft. Budapest, október 14. Thoroczkay Zsolt ügyvezető, FLAVUS Mérnökiroda Kft. elnök, KTE Közlekedésépítési Tagozat

Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ), valamint KFSZ és VÁFSZ 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |

Az ÚME rendszer átalakítása Az ÚME rendszer óta folyamatosan fejlődött 2011-ig. Az Alaptörvény új jogi környezetet teremtett 2012-ben. Mindenkire kötelező magatartási formát csak jogszabályban lehet meghatározni. Szükségessé vált a műszaki szabályozási rendszer átalakítása. Megoldás 1.: Egyetlen Korm. rendelet hirdeti ki az összes ÚME-t. Megoldás 2.: Valamennyi ÚME-t miniszteri rendelet hirdet ki. Megoldás 3.: Témakörönként egy-egy jogszabály születik. Az új szabályozási rendszer szintjei: 1.) Jogszabályi szint (törvény, Korm. rendelet, miniszteri rendelet). 2.) („Új”) ÚME-k szintje. 3.) Szerződéses rendszer ben kidolgozásra került a KTSZ rendelettervezet elsőként ban az MK NZrt. kapott felkérést a jogszabályok kidolgozására.

1133 Budapest, Váci út 76. | | Törvények, Kormányrendeletek A közúti közlekedésről szóló évi I. törvény [Kkt.] A Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló évi CXXVIII. törvény [Aptv.] 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet a közúti közlekedésről szóló évi I. törvény végrehajtásáról 18/2007. (II. 20.) Korm. rendelet a transzeurópai közúthálózatnak a Magyar Köztársaság területén lévő alagútjaira vonatkozó biztonsági minimumkövetelményekről 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről 432/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő főútvonalak, közutak és közterületek kijelöléséről 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól [KRESZ]

1133 Budapest, Váci út 76. | | Miniszteri rendeletek 1. 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet a közutak igazgatásáról 6/1998. (III. 11.) KHVM rendelet az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 5/2004. (I. 28. ) GKM rendelet a helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló 29/2010. (IV. 7.) KHEM rendelet az országos közutak építésével kapcsolatos minőségi követelmények megvalósulásának ellenőrzéséről

1133 Budapest, Váci út 76. | | Miniszteri rendeletek 2. 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről 3/2001. (I. 31.) KöViM rendelet a közutakon végzett munkák elkorlátozási és forgalombiztonsági követelményeiről 4/2001. (I. 31.) KöViM rendelet a közúti jelzőtáblák méreteiről és műszaki követelményeiről szóló 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló 40/2001. (XI. 23.) KöViM rendelet a közúti útbaigazítás rendszerének és jelzéseinek követelményeiről szóló 41/2003. (VI. 20.) GKM rendelet a forgalomirányító jelzőlámpák követelményeiről, tervezési, telepítési és üzemeltetési előírásairól szóló 11/2001. (III. 3.) KöViM rendelet az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól szóló

1133 Budapest, Váci út 76. | | Egyéb (közúti) jogszabályok Nyomvonal kijelölő Korm. rendeletek és miniszteri rendeletek /2004. (XII. 8.) GKM rendelet [M31] - 1/2005. (I. 12.) GKM rendelet [M9] - 104/2005. (XII. 9.) GKM rendelet [M8] - 22/2007. (II. 14.) GKM rendelet [M8] - 523/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet [M0] - 230/2014. (IX. 5.) Korm. rendelet [M35] Útdíjfizetési rendszerrel kapcsolatos jogszabályok - Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló évi LXVII. törvény - 209/2013. (VI. 18.) Korm. rendelet az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló évi LXVII. törvény végrehajtásáról - 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról - 36/2007. (III. 26.) GKM rendelet az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról - 37/2007. (III. 26.) GKM rendelet a díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról

1133 Budapest, Váci út 76. | | Nemzetközi szerződések HU-SK - 83/2011. (V. 20.) Korm. rendelet (közúti határhidak, határutak módosítás) - 120/2011. (VII. 15.) Korm. rendelet (M30-R4 határmetszés) - 283/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet (Ráróspuszta Ipoly-híd, módosítás) - 284/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet (Pösténypuszta Ipoly-híd, módosítás) évi XXII. törvény (Vámosmikola-Ipolypásztó Ipoly-híd) évi XXIII. törvény (Ipolydamásd-Helemba Ipoly-híd) évi XXIV. törvény (Keretegyezmény) évi CLXV. törvény (Komárom-Révkomárom Duna-híd) évi XLVI. törvény (Abaújvár-Kenyhec Hernád-híd) HU-RO - 134/2011. (VII. 19.) Korm. rendelet (M43-A1 határmetszés) - 135/2011. (VII. 19.) Korm. rendelet (M4-A3 határmetszés) évi LI törvény (Keretegyezmény) HU-HR - 250/2009. (XI. 13.) Korm. rendelet (M6 határmetszés) HU-SLO évi XLIII. törvény (Keretegyezmény)

1133 Budapest, Váci út 76. | | Egyéb (építési) jogszabályok Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló évi LXXVIII. törvény [Étv.] Az Országos Területrendezési Tervről szóló évi XXVI. törvény [OTrT] 253/1997. (XII. 20.) Kor. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről [OTÉK] 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről

1133 Budapest, Váci út 76. | | Jogszabályalkotási feladatok (2016.)

Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |

Közutak Tervezési Szabályzata (KTSZ) A rendelet az összes közútra kiterjed (állami és önkormányzati tulajdonú közutak, valamint a közforgalom céljára megnyitott magánutak. Megszűnnek a tervezési osztályok. Megszűnnek a környezeti körülmények. Miniszteri felmentés lehetősége a tervezési sebesség általános értéke alól. A tervezési sebesség behatárolásra került: gyorsforgalmi utak:130 km/h, 110 km/h, 100 km/h egyéb külterületi utak:90 km/h, 80 km/h, 70 km/h, 60 km/h belterületi utak:50 km/h, 40 km/h, 30 km/h

1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások az útkategóriákban Útkategóriák külterületen: gyorsforgalmi utak (autópályák, autóutak, gyorsutak) főutak (elsőrendű főutak, másodrendű főutak) mellékutak (összekötő utak, bekötő utak, állomáshoz vezető utak) egyéb utak (kiszolgáló utak, gazdasági utak) kerékpárutak Útkategóriák belterületen: kiemelt utak (belterületi gyorsforgalmi utak), főutak mellékutak (gyűjtőutak, kiszolgáló utak, lakóutak) kerékpárutak gyalogutak

1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások a paraméterekben Legkisebb domború lekerekítés: vt = 130 km/h: m m vt = 110 km/h: m m vt = 90 km/h: m m vt = 70 km/h: m m vt = 50 km/h: nem változik (700 m) vt = 30 km/h: nem változik (160 m) Legkisebb helyszínrajzi körívsugár: nem változik Legnagyobb hosszesés: nem változik

1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások a fogalmakban (csomópont) Útkereszteződés (KRESZ) „két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása”

1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások a fogalmakban (csomópont)

1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások a fogalmakban (csomópont) Csomópont („KTSZ-rendelet” tervezet szerint): „két vagy több út – amelyek közül legalább kettő közút –, olyan találkozási helye, ahol a különböző irányú forgalmi áramlatok között kapcsolat van” Csomópontrendszer („KTSZ-rendelet” tervezet szerint): „egymáshoz közel fekvő alcsomópontok összessége, amelyek együttesen töltik be a csomóponti funkciót”

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontrendszer

Csomópontrendszer

Csomópontrendszer

Változások a fogalmakban 2. Fejlesztés: új útszakasz, új csomópont vagy új forgalmi sáv létrehozására irányuló beruházás, amely a közúthálózat hosszának vagy a meglévő hálózat teljesítőképességének (kapacitásának), biztonságának növelése céljából valósul meg, illetve meglévő útszakaszon vagy az út részét képező műtárgyon, azok tartozékain végrehajtott olyan beavatkozás, amely a velük szemben támasztott műszaki követelményeket a korábbi kialakítással szemben magasabb szinten képes kielégíteni. Rekonstrukció: új útszakasz vagy új forgalmi sáv létrehozásával nem járó beruházás, amely a forgalomba helyezés óta megváltozott forgalmi igények kiszolgálása érdekében jelentős burkolaterősítése vagy geometriai megváltoztatása céljából valósul meg; továbbá meglévő közúti hidak esetében szélesítéssel, átépítéssel vagy teherbírás növeléssel járó beavatkozás. Korszerűsítés Felújítás: a forgalmi igénybevételtől, az időjárástól vagy más természeti hatástól elhasználódott úttesten, azok tartozékain, az út környezetében, valamint a környezetvédelmi építményeken végzendő azon tevékenységek összessége, amelyek az út használati értékét növelik és a forgalmi igényeknek megfelelő, eredeti műszaki állapot helyreállítását szolgálják. Karbantartás: a meglévő úttesten, azok műtárgyain, az út környezetében, valamint a környezetvédelmi építményeken évente, vagy évente több alkalommal végzett minden olyan beavatkozás, amelyet a folyamatos elhasználódás miatt a rendeltetésszerű, zavartalan, biztonságos üzemeltetés érdekében kell végezni. Fenntartás: a felújítási és karbantartási beavatkozások együttese, a forgalmi igénybevételből és az időjárási, valamint egyéb természeti hatásokból származó természetes leromlás ellensúlyozásához szükséges tevékenységek ellátása.

1133 Budapest, Váci út 76. | | Megállási látótávolság biztosítása 1. Megállási látótávolság vizsgálata jelenleg („KTSZ-ÚME” szerint): „Az út minden pontjában biztosítani kell, hogy a gépjárművezető 1,00 m szemmagasságból a saját forgalmi sávján lévő 0,10 m (vt = 110 km/h esetében 0,30 m, vt = 130 km/h esetében 0,50 m) magas akadályt olyan távolságról megláthassa, hogy a járművét az akadály elérése előtt biztonságosan meg tudja állítani.” Megállási látótávolság vizsgálata jövőben („KTSZ-rendelet” szerint): „15. § (2) A megállási látótávolság akkor megfelelő, ha a sáv középvonalának minden pontjában biztosított, hogy a gépjárművezető a burkolattól számított 1,00 métertől 2,50 méterig terjedő szemmagasságból a saját forgalmi sávjának középvonalán lévő 0,30 méter – gyorsforgalmi utak esetében 0,90 méter – magas akadályt olyan távolságról megláthassa, hogy a gépjárművét az akadály elérése előtt biztonságosan meg tudja állítani.

1133 Budapest, Váci út 76. | | Megállási látótávolság biztosítása 2. Osztott pályás utak esetében: „15. § (5) A megállási látótávolság biztosítására vonatkozó kötelezettség nem áll fenn a fizikai elválasztással rendelkező külterületi közutak tervezése során 130 km/h-s tervezési sebesség esetén az 1000 méternél nagyobb sugarú, 110 km/h-s tervezési sebesség esetén a 800 méternél nagyobb sugarú, 90 km/h-s tervezési sebesség esetén a 600 méternél nagyobb sugarú helyszínrajzi ív esetén, ha a megállási látótávolság biztosítása kizárólag az útkorona szélesítésével valósítható meg, azzal, hogy ilyen esetben a rendelkezésre álló egyéb eszközökkel a minél nagyobb látótávolság biztosítandó.”

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (koncentrikus, irányított áthaladású) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |

Problémák A „20/84”-es 30 év alatt kissé elavult (szerkezetében, szóhasználatában). A „táblás ÚME-k” a KRESZ-től leválva önálló úton indult el. A közúti jelzések ÚME-it jogszabályok hirdették ki, melyek már nem módosíthatók, mert a mellékletben nem lehet normatív tartalom. A „kint felejtett táblák” kérdéskör rendezést igényelt. A „fekvőrendőr probléma” is megoldatlan volt.

1133 Budapest, Váci út 76. | | Előkészített jogszabálytervezetek A közúti jelzőtáblák tervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló NFM rendelet tervezete (KJSZ-JTSZ) A közúti fényjelző készülékek tervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló NFM rendelet tervezete (KJSZ-JLSZ) Az útburkolati jelek és útburkolati jelzőtestek tervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló NFM rendelet tervezete (KJSZ-ÚJSZ) A közutak forgalomszabályozásáról szóló NFM rendelet tervezet (KFSZ) A közúton lévő vasúti átjárók, kerékpáros vasúti átjárók és vasúti gyalogos- átkelőhelyek forgalomszabályozásáról szóló NFM rendelet tervezet (VÁFSZ)

1133 Budapest, Váci út 76. | | Közúti jelzőtáblák

1133 Budapest, Váci út 76. | | Egy vidéki város táblázási gyakorlatából...

1133 Budapest, Váci út 76. | |

Egy másik vidéki városban...

1133 Budapest, Váci út 76. | | Ezek KRESZ-táblák?

Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |

Közutak Kezelési Szabályzata (KKSZ) Közútkezelők feladatai: - nyilvántartás - üzemeltetés, - karbantartás, - információszolgáltatás, - forgalomszabályozás. Kötelező eljárásrendek: - út- és hídellenőrzési, - balesetveszély elhárítási, - úttartozék pótlási, - tisztítási, - téli tisztántartási.

1133 Budapest, Váci út 76. | | Nyilvántartási kötelezettség 21. § (2) e) forgalmi rendre vonatkozó adatok, „…a külön jogszabályban meghatározott adatok.” f) forgalom nagyságára és összetételére vonatkozó adatok, - a forgalomszámlálás helye és érvényességi szakaszhatárai, - a napi forgalom, - a mértékadó óraforgalom, - a forgalom összetételére vonatkozó adatok járműkategóriánként. g) baleseti adatok - személyi sérüléssel járó balesetek adatai (kimenetelük szerint), - a balesetek helyének adatai, - a balesetek időpontjának adatai, - a balesetek körülményeire vonatkozó adatok (ha ismertek), - anyagi káros balesetek (a kezelő tudomására jutottak) - az ismert baleseti gócpontok adatai.

1133 Budapest, Váci út 76. | | Információszolgáltatási kötelezettség A Nemzeti Hozzáférési Pont létrehozása Az EU által előírt feladatot az Útinform fogja ellátni. Az információszolgáltatási kötelezettség előírása - a közútkezelők részére, - a biztonságos és védett parkolót üzemeltető társaságok részére, - a komp- és révközlekedést fenntartók részére. Releváns adatok - statikus útadatok, - dinamikus útadatok, - meteorológiai adatok, - forgalmi adatok.

1133 Budapest, Váci út 76. | | Egyéb létesítmények, berendezések Pontonhidak, kompok, révek. Határátkelőhelyek. Határhidak, határutak. Vasúti átjárók. Országos úthálózatvédelmi-rendszer létesítményei. Az útpálya felett elhelyezett egyéb berendezések - ÚD (útdíjellenőrző) portálok, - VÉDA berendezései. A közút területén elhelyezett egyéb berendezések - parkolóautomaták, - parkolásirányító rendszerek, - tűzcsapok, - elektromos töltőállomások, - jármű infrastruktúra kooperatív rendszerek.

Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |

Közutak Építési Szabályzata (KÉSZ) I. Fejezet:Általános rendelkezések II. Fejezet:A közutak építésének általános szabályai III. Fejezet:A közutak pályaszerkezetének méretezése IV. Fejezet:Minőségügy V. Fejezet:A mérnöki tevékenység szabályozása VI. Fejezet:Az építési tevékenység szabályozása VII. Fejezet:Záró rendelkezések Mellékletek

Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |

A jövő feladatai Hidak (és műtárgyak) Tervezési Szabályzata (HTSZ) Közbiztonsági célú közvilágítás és közlekedésbiztonsági célú térvilágítás 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet a közutak igazgatásáról Közúti Visszatartó Rendszerek Szabályzata (KVRSZ)

1133 Budapest, Váci út 76. | | Köszönöm a figyelmet! Thoroczkay Zsolt ügyvezető, FLAVUS Mérnökiroda Kft. elnök, KTE Közlekedésépítési Tagozat