A műszaki szabályozás változása 1133 Budapest, Váci út 76. | | Közúti biztonsági auditor - alapképzés Mérnöki Kamara Nonprofit Kft. Budapest, október 14. Thoroczkay Zsolt ügyvezető, FLAVUS Mérnökiroda Kft. elnök, KTE Közlekedésépítési Tagozat
Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ), valamint KFSZ és VÁFSZ 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |
Az ÚME rendszer átalakítása Az ÚME rendszer óta folyamatosan fejlődött 2011-ig. Az Alaptörvény új jogi környezetet teremtett 2012-ben. Mindenkire kötelező magatartási formát csak jogszabályban lehet meghatározni. Szükségessé vált a műszaki szabályozási rendszer átalakítása. Megoldás 1.: Egyetlen Korm. rendelet hirdeti ki az összes ÚME-t. Megoldás 2.: Valamennyi ÚME-t miniszteri rendelet hirdet ki. Megoldás 3.: Témakörönként egy-egy jogszabály születik. Az új szabályozási rendszer szintjei: 1.) Jogszabályi szint (törvény, Korm. rendelet, miniszteri rendelet). 2.) („Új”) ÚME-k szintje. 3.) Szerződéses rendszer ben kidolgozásra került a KTSZ rendelettervezet elsőként ban az MK NZrt. kapott felkérést a jogszabályok kidolgozására.
1133 Budapest, Váci út 76. | | Törvények, Kormányrendeletek A közúti közlekedésről szóló évi I. törvény [Kkt.] A Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló évi CXXVIII. törvény [Aptv.] 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet a közúti közlekedésről szóló évi I. törvény végrehajtásáról 18/2007. (II. 20.) Korm. rendelet a transzeurópai közúthálózatnak a Magyar Köztársaság területén lévő alagútjaira vonatkozó biztonsági minimumkövetelményekről 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről 432/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő főútvonalak, közutak és közterületek kijelöléséről 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól [KRESZ]
1133 Budapest, Váci út 76. | | Miniszteri rendeletek 1. 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet a közutak igazgatásáról 6/1998. (III. 11.) KHVM rendelet az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 5/2004. (I. 28. ) GKM rendelet a helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló 29/2010. (IV. 7.) KHEM rendelet az országos közutak építésével kapcsolatos minőségi követelmények megvalósulásának ellenőrzéséről
1133 Budapest, Váci út 76. | | Miniszteri rendeletek 2. 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről 3/2001. (I. 31.) KöViM rendelet a közutakon végzett munkák elkorlátozási és forgalombiztonsági követelményeiről 4/2001. (I. 31.) KöViM rendelet a közúti jelzőtáblák méreteiről és műszaki követelményeiről szóló 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló 40/2001. (XI. 23.) KöViM rendelet a közúti útbaigazítás rendszerének és jelzéseinek követelményeiről szóló 41/2003. (VI. 20.) GKM rendelet a forgalomirányító jelzőlámpák követelményeiről, tervezési, telepítési és üzemeltetési előírásairól szóló 11/2001. (III. 3.) KöViM rendelet az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól szóló
1133 Budapest, Váci út 76. | | Egyéb (közúti) jogszabályok Nyomvonal kijelölő Korm. rendeletek és miniszteri rendeletek /2004. (XII. 8.) GKM rendelet [M31] - 1/2005. (I. 12.) GKM rendelet [M9] - 104/2005. (XII. 9.) GKM rendelet [M8] - 22/2007. (II. 14.) GKM rendelet [M8] - 523/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet [M0] - 230/2014. (IX. 5.) Korm. rendelet [M35] Útdíjfizetési rendszerrel kapcsolatos jogszabályok - Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló évi LXVII. törvény - 209/2013. (VI. 18.) Korm. rendelet az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló évi LXVII. törvény végrehajtásáról - 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról - 36/2007. (III. 26.) GKM rendelet az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról - 37/2007. (III. 26.) GKM rendelet a díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról
1133 Budapest, Váci út 76. | | Nemzetközi szerződések HU-SK - 83/2011. (V. 20.) Korm. rendelet (közúti határhidak, határutak módosítás) - 120/2011. (VII. 15.) Korm. rendelet (M30-R4 határmetszés) - 283/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet (Ráróspuszta Ipoly-híd, módosítás) - 284/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet (Pösténypuszta Ipoly-híd, módosítás) évi XXII. törvény (Vámosmikola-Ipolypásztó Ipoly-híd) évi XXIII. törvény (Ipolydamásd-Helemba Ipoly-híd) évi XXIV. törvény (Keretegyezmény) évi CLXV. törvény (Komárom-Révkomárom Duna-híd) évi XLVI. törvény (Abaújvár-Kenyhec Hernád-híd) HU-RO - 134/2011. (VII. 19.) Korm. rendelet (M43-A1 határmetszés) - 135/2011. (VII. 19.) Korm. rendelet (M4-A3 határmetszés) évi LI törvény (Keretegyezmény) HU-HR - 250/2009. (XI. 13.) Korm. rendelet (M6 határmetszés) HU-SLO évi XLIII. törvény (Keretegyezmény)
1133 Budapest, Váci út 76. | | Egyéb (építési) jogszabályok Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló évi LXXVIII. törvény [Étv.] Az Országos Területrendezési Tervről szóló évi XXVI. törvény [OTrT] 253/1997. (XII. 20.) Kor. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről [OTÉK] 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről
1133 Budapest, Váci út 76. | | Jogszabályalkotási feladatok (2016.)
Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |
Közutak Tervezési Szabályzata (KTSZ) A rendelet az összes közútra kiterjed (állami és önkormányzati tulajdonú közutak, valamint a közforgalom céljára megnyitott magánutak. Megszűnnek a tervezési osztályok. Megszűnnek a környezeti körülmények. Miniszteri felmentés lehetősége a tervezési sebesség általános értéke alól. A tervezési sebesség behatárolásra került: gyorsforgalmi utak:130 km/h, 110 km/h, 100 km/h egyéb külterületi utak:90 km/h, 80 km/h, 70 km/h, 60 km/h belterületi utak:50 km/h, 40 km/h, 30 km/h
1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások az útkategóriákban Útkategóriák külterületen: gyorsforgalmi utak (autópályák, autóutak, gyorsutak) főutak (elsőrendű főutak, másodrendű főutak) mellékutak (összekötő utak, bekötő utak, állomáshoz vezető utak) egyéb utak (kiszolgáló utak, gazdasági utak) kerékpárutak Útkategóriák belterületen: kiemelt utak (belterületi gyorsforgalmi utak), főutak mellékutak (gyűjtőutak, kiszolgáló utak, lakóutak) kerékpárutak gyalogutak
1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások a paraméterekben Legkisebb domború lekerekítés: vt = 130 km/h: m m vt = 110 km/h: m m vt = 90 km/h: m m vt = 70 km/h: m m vt = 50 km/h: nem változik (700 m) vt = 30 km/h: nem változik (160 m) Legkisebb helyszínrajzi körívsugár: nem változik Legnagyobb hosszesés: nem változik
1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások a fogalmakban (csomópont) Útkereszteződés (KRESZ) „két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása”
1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások a fogalmakban (csomópont)
1133 Budapest, Váci út 76. | | Változások a fogalmakban (csomópont) Csomópont („KTSZ-rendelet” tervezet szerint): „két vagy több út – amelyek közül legalább kettő közút –, olyan találkozási helye, ahol a különböző irányú forgalmi áramlatok között kapcsolat van” Csomópontrendszer („KTSZ-rendelet” tervezet szerint): „egymáshoz közel fekvő alcsomópontok összessége, amelyek együttesen töltik be a csomóponti funkciót”
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontrendszer
Csomópontrendszer
Csomópontrendszer
Változások a fogalmakban 2. Fejlesztés: új útszakasz, új csomópont vagy új forgalmi sáv létrehozására irányuló beruházás, amely a közúthálózat hosszának vagy a meglévő hálózat teljesítőképességének (kapacitásának), biztonságának növelése céljából valósul meg, illetve meglévő útszakaszon vagy az út részét képező műtárgyon, azok tartozékain végrehajtott olyan beavatkozás, amely a velük szemben támasztott műszaki követelményeket a korábbi kialakítással szemben magasabb szinten képes kielégíteni. Rekonstrukció: új útszakasz vagy új forgalmi sáv létrehozásával nem járó beruházás, amely a forgalomba helyezés óta megváltozott forgalmi igények kiszolgálása érdekében jelentős burkolaterősítése vagy geometriai megváltoztatása céljából valósul meg; továbbá meglévő közúti hidak esetében szélesítéssel, átépítéssel vagy teherbírás növeléssel járó beavatkozás. Korszerűsítés Felújítás: a forgalmi igénybevételtől, az időjárástól vagy más természeti hatástól elhasználódott úttesten, azok tartozékain, az út környezetében, valamint a környezetvédelmi építményeken végzendő azon tevékenységek összessége, amelyek az út használati értékét növelik és a forgalmi igényeknek megfelelő, eredeti műszaki állapot helyreállítását szolgálják. Karbantartás: a meglévő úttesten, azok műtárgyain, az út környezetében, valamint a környezetvédelmi építményeken évente, vagy évente több alkalommal végzett minden olyan beavatkozás, amelyet a folyamatos elhasználódás miatt a rendeltetésszerű, zavartalan, biztonságos üzemeltetés érdekében kell végezni. Fenntartás: a felújítási és karbantartási beavatkozások együttese, a forgalmi igénybevételből és az időjárási, valamint egyéb természeti hatásokból származó természetes leromlás ellensúlyozásához szükséges tevékenységek ellátása.
1133 Budapest, Váci út 76. | | Megállási látótávolság biztosítása 1. Megállási látótávolság vizsgálata jelenleg („KTSZ-ÚME” szerint): „Az út minden pontjában biztosítani kell, hogy a gépjárművezető 1,00 m szemmagasságból a saját forgalmi sávján lévő 0,10 m (vt = 110 km/h esetében 0,30 m, vt = 130 km/h esetében 0,50 m) magas akadályt olyan távolságról megláthassa, hogy a járművét az akadály elérése előtt biztonságosan meg tudja állítani.” Megállási látótávolság vizsgálata jövőben („KTSZ-rendelet” szerint): „15. § (2) A megállási látótávolság akkor megfelelő, ha a sáv középvonalának minden pontjában biztosított, hogy a gépjárművezető a burkolattól számított 1,00 métertől 2,50 méterig terjedő szemmagasságból a saját forgalmi sávjának középvonalán lévő 0,30 méter – gyorsforgalmi utak esetében 0,90 méter – magas akadályt olyan távolságról megláthassa, hogy a gépjárművét az akadály elérése előtt biztonságosan meg tudja állítani.
1133 Budapest, Váci út 76. | | Megállási látótávolság biztosítása 2. Osztott pályás utak esetében: „15. § (5) A megállási látótávolság biztosítására vonatkozó kötelezettség nem áll fenn a fizikai elválasztással rendelkező külterületi közutak tervezése során 130 km/h-s tervezési sebesség esetén az 1000 méternél nagyobb sugarú, 110 km/h-s tervezési sebesség esetén a 800 méternél nagyobb sugarú, 90 km/h-s tervezési sebesség esetén a 600 méternél nagyobb sugarú helyszínrajzi ív esetén, ha a megállási látótávolság biztosítása kizárólag az útkorona szélesítésével valósítható meg, azzal, hogy ilyen esetben a rendelkezésre álló egyéb eszközökkel a minél nagyobb látótávolság biztosítandó.”
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (koncentrikus, irányított áthaladású) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
1133 Budapest, Váci út 76. | | Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók
Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |
Problémák A „20/84”-es 30 év alatt kissé elavult (szerkezetében, szóhasználatában). A „táblás ÚME-k” a KRESZ-től leválva önálló úton indult el. A közúti jelzések ÚME-it jogszabályok hirdették ki, melyek már nem módosíthatók, mert a mellékletben nem lehet normatív tartalom. A „kint felejtett táblák” kérdéskör rendezést igényelt. A „fekvőrendőr probléma” is megoldatlan volt.
1133 Budapest, Váci út 76. | | Előkészített jogszabálytervezetek A közúti jelzőtáblák tervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló NFM rendelet tervezete (KJSZ-JTSZ) A közúti fényjelző készülékek tervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló NFM rendelet tervezete (KJSZ-JLSZ) Az útburkolati jelek és útburkolati jelzőtestek tervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről szóló NFM rendelet tervezete (KJSZ-ÚJSZ) A közutak forgalomszabályozásáról szóló NFM rendelet tervezet (KFSZ) A közúton lévő vasúti átjárók, kerékpáros vasúti átjárók és vasúti gyalogos- átkelőhelyek forgalomszabályozásáról szóló NFM rendelet tervezet (VÁFSZ)
1133 Budapest, Váci út 76. | | Közúti jelzőtáblák
1133 Budapest, Váci út 76. | | Egy vidéki város táblázási gyakorlatából...
1133 Budapest, Váci út 76. | |
Egy másik vidéki városban...
1133 Budapest, Váci út 76. | | Ezek KRESZ-táblák?
Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |
Közutak Kezelési Szabályzata (KKSZ) Közútkezelők feladatai: - nyilvántartás - üzemeltetés, - karbantartás, - információszolgáltatás, - forgalomszabályozás. Kötelező eljárásrendek: - út- és hídellenőrzési, - balesetveszély elhárítási, - úttartozék pótlási, - tisztítási, - téli tisztántartási.
1133 Budapest, Váci út 76. | | Nyilvántartási kötelezettség 21. § (2) e) forgalmi rendre vonatkozó adatok, „…a külön jogszabályban meghatározott adatok.” f) forgalom nagyságára és összetételére vonatkozó adatok, - a forgalomszámlálás helye és érvényességi szakaszhatárai, - a napi forgalom, - a mértékadó óraforgalom, - a forgalom összetételére vonatkozó adatok járműkategóriánként. g) baleseti adatok - személyi sérüléssel járó balesetek adatai (kimenetelük szerint), - a balesetek helyének adatai, - a balesetek időpontjának adatai, - a balesetek körülményeire vonatkozó adatok (ha ismertek), - anyagi káros balesetek (a kezelő tudomására jutottak) - az ismert baleseti gócpontok adatai.
1133 Budapest, Váci út 76. | | Információszolgáltatási kötelezettség A Nemzeti Hozzáférési Pont létrehozása Az EU által előírt feladatot az Útinform fogja ellátni. Az információszolgáltatási kötelezettség előírása - a közútkezelők részére, - a biztonságos és védett parkolót üzemeltető társaságok részére, - a komp- és révközlekedést fenntartók részére. Releváns adatok - statikus útadatok, - dinamikus útadatok, - meteorológiai adatok, - forgalmi adatok.
1133 Budapest, Váci út 76. | | Egyéb létesítmények, berendezések Pontonhidak, kompok, révek. Határátkelőhelyek. Határhidak, határutak. Vasúti átjárók. Országos úthálózatvédelmi-rendszer létesítményei. Az útpálya felett elhelyezett egyéb berendezések - ÚD (útdíjellenőrző) portálok, - VÉDA berendezései. A közút területén elhelyezett egyéb berendezések - parkolóautomaták, - parkolásirányító rendszerek, - tűzcsapok, - elektromos töltőállomások, - jármű infrastruktúra kooperatív rendszerek.
Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |
Közutak Építési Szabályzata (KÉSZ) I. Fejezet:Általános rendelkezések II. Fejezet:A közutak építésének általános szabályai III. Fejezet:A közutak pályaszerkezetének méretezése IV. Fejezet:Minőségügy V. Fejezet:A mérnöki tevékenység szabályozása VI. Fejezet:Az építési tevékenység szabályozása VII. Fejezet:Záró rendelkezések Mellékletek
Az előadásban érintett témák Bevezetés – Jelenlegi szabályozási környezet 1.KTSZ rendelettervezet 2.KJSZ (JTSZ, ÚJSZ, JLSZ) és KFSZ (VÁFSZ) 3.KKSZ rendelettervezet 4.KÉSZ rendelettervezet Összegzés – További jogalkotási feladatok 1133 Budapest, Váci út 76. | |
A jövő feladatai Hidak (és műtárgyak) Tervezési Szabályzata (HTSZ) Közbiztonsági célú közvilágítás és közlekedésbiztonsági célú térvilágítás 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet a közutak igazgatásáról Közúti Visszatartó Rendszerek Szabályzata (KVRSZ)
1133 Budapest, Váci út 76. | | Köszönöm a figyelmet! Thoroczkay Zsolt ügyvezető, FLAVUS Mérnökiroda Kft. elnök, KTE Közlekedésépítési Tagozat