Bevezetés a jog- és államtudományokba 10. előadás A modern állam megszerveződése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Közjogi és önkormányzati rendszer
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Ellenőri továbbképzés Budapest, Ellenőri továbbképzés Budapest, MLSZ JB.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Az önkormányzati igazgatás
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
3. tétel.
Választások és választási rendszerek
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A jogérvényesítés módjai, lehetőségei, eszközei
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Egészségügyi közbeszerzések
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A közigazgatás személyi állománya
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Konfliktusok az iskolában
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Ákr. – új eljárási törvény a közigazgatásban
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Szervezet-fejlesztés
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Szabálytalanságkezelés
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Bevezetés a jog- és államtudományokba 10. előadás A modern állam megszerveződése

Hatalommegosztás Montesquieu: a törvények szelleméről Törvényhozás, végrehajtás, bírói hatalom Az állami berendezkedés legfontosabb modern elve – hiánya szükségszerűen vezet el a zsarnoki rendszerekig Munkamegosztás Korlátozás Ellenőrzés Jog eszközével történik A mai államok mindegyike alkalmazza

Törvényhozás A legfőbb államhatalmi szerv – a népszuverenitás letéteményese Választott képviselőkből áll – pártok versengenek a képviselői helyekért A legfontosabb kérdésekben dönt – kialakítja a „közakaratot” nyilvános vitákban A vitázó funkciója ugyanolyan fontos, mint a törvényhozási Megalkotja a törvényeket – általános jellegű szabályokat alkot, igen ritkán avatkozik bele egyedi ügyekbe – a törvények uralma érvényesül - jogállam Háború és békekötés Állami költségvetés Legfontosabb további állami tisztségek megválasztása

Törvényhozás fajtái Nyílt politikai rendszerZárt politikai rendszer Specializált törvényhozás Parlament„Szavazógépezetek” a szocializmus idején Nem specializált törvényhozás Közvetlen demokrácia fórumai Zsarnokság, junta Nyílt – zárt dimenzió: a bekerülés lehetséges-e Specializált – nem specializált: van-e külön szervezet felállítva Egykamarás és kétkamarás rendszerek – a felsőház funkciója sokféle lehet – a tiszta választási szempontokon kívüli szempontokat hagyja érvényesülni.

Végrehajtás Az államfő, a monarcha, a szuverén maradványa – a törvényhozás és a bíráskodás után megmaradt „államrész” Történetileg alakult így: a királlyal szemben a rendek jelentettek egyensúlyt, ebből lett a parlament, a király személyes jelenléti bíróságaiból pedig a jog bonyolultabbá válása miatt a szakértői bíráskodás Funkciója: a törvények érvényre juttatása, a valóságba történő átültetése (nem teljesen igaz, mert maga is hoz általános jellegű normákat – ld. Kormányrendelet) A végrehajtás az „állami” hatalom legősibb formája

Végrehajtás Két részre bomlik: Kormányzat Közigazgatás Központi Helyi Feje (?): az államfő – de ez csak az ún. prezidenciális rendszerekben van így (ez esetben azonban nincsen kormány) A parlamenti rendszerekben az államfő nem a végrehajtó hatalom része, hanem a hatalmi ágak között a nemzet egységét megtestesítő, szimbolikus figura, ill. az államélet válsága esetén színre lépő szereplő Nem része továbbá a kormányzatnak az önkormányzat. Ez a kormányzattól, (a végrehajtó hatalomtól) független autonómia Nem részei az állami intézmények (költségvetésből gazdálkodó, vagy állami tulajdonban levő szervezetek) Igazgatási apparátuson keresztül zajlik – a politikus és a szakember elválasztásának jelentősége – nem szabadna zsákmányszerzési lehetőségként tekinteni rá

Bírói „hatalom” Nem gyakorol valódi hatalmat Távolságot kell tartson a másik két hatalmi ágtól – bírói függetlenség – a politikum és a vh hatalom nem befolyásolhatja, a parlament pedig csak általános törvények meghozásával befolyásolhatja, nem mondhatja meg az egyedi döntést (v.ö. devizatv.) Jogviták egyéni elbírálása a feladata Függetlenség a felektől is, pártatlanság Jogalkotást ellenőrző szerepkör: alkotmánybíróság (kétféle modellje) Végrehajtást ellenőrző szepepkör: közigazgatási bíróság

Bírói „hatalom” II. Bíróságok típusai Közjogi bíróságok Igazságszolgáltatás (rendesbíróságok) Polgári Büntető Egyéb bíróságok (pl. regisztrációs bíróságok) Bírósági hierarchia Általában három, vagy négyszintű Első jogorvolslat, fellebbezés (rendes) Második jogorvoslat (redkívüli) Különleges bíróságok: Népbíróságok, statáriális bíróságok, stb. Békeidőben: választottbíróságok (a felek közös akaratból „kikerülik” a rendesbíróságokat)

A szervezet A szervezet: emberek strukturált együttműködése közös célok érdekében Munkamegosztás és célirányos együttműködés Önálló léttel bír Környezetétől elkülönül Személytelen Pozíciók és szerepek, amelyekben az emberek cserélhetőek Szabályoknak alávetettség Önmagára irányuló tevékenysége is van (igazgatás) Hierarchikus felépítés Legfontosabb típusa a bürokratikus szervezet

A bürokratikus szervezet Személytelen, gépszerű, és ettől kiszámítható működés – bedobom a kérelmet, pontosan kipottyan a határozat Üzemszerű működés (reprodukálható, futószalag-szerű, aktákon, írásbeliségen alapuló) Fegyelem (szabályok, hierarchia, kiszámítható, lojális szakemberek) + Az ügy egyéni jellegzetességeit, az embert nem látja meg; gépiesen dolgozik Elbújik a szabályok mögé, aktákat tologat, nem az ügy elintézése a fő célja, hanem a személyes felelősség elhárítása Túlzott megfelelési igény, nem az ügyfelek, és a célok, hanem a „főnök” parancsainak való megfelelési kényszer hajtja -