Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működése és tapasztalatai 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projektek pénzügyi végrehajtása. Pénzügyi megvalósítás alapvető dokumentumai  Támogatási szerződés  Szakmai és pénzügyi végrehajtásra vonatkozó előírásokat.
Advertisements

2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
Építőipari kivitelezési tevékenységgel kapcsolatban néhány gondolat… 191/2009.(IX.15.) Kormányrendeletből.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
Präsentationsbeginn.
A kormány 290/2007 (X. 31.) Korm. rendelete
Tájékoztató előadás. A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
Egyes eljárásfajták: elvi engedélyezési eljárások, telekalakítás,
az elektronikus építési napló
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
IKSZT A támogatás igénylésének feltételeit érintő változások, aktualitások.
Polgári jog Szerződések joga évi IV. törvény:
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
tűzvédelmi tapasztalatai
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Projektzárással kapcsolatos teendők
Tartalékkeret és Pótmunka engedélyezése, finanszírozása
Phare ellenőr feladata, szerepe a Programban Karlik Csilla Közbenső Fórum 2002/2003 évi területfejlesztési Phare program Február 1. Debrecen.
Építőipari kivitelezési tevékenységgel kapcsolatban néhány gondolat…
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Intézkedések a lánctartozás megfékezése érdekében
Építési projectek monitoringja a szakmai szakértő szemével
Tájékoztató előadás. A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Etikai kódex, ajánlott szerződésminták az építőiparban
1. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok  évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
A tervezési munka előkészítése és folyamata
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
A kivitelezési tevékenység
VONATKOZÓ JOGSZABÁLYOK Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló LXXVIII. Tv. (Étv.) - 2.§. 19. pontja: építési napló, mint dokumentum.
Az elektronikus építési napló bevezetésének jogszabályi hátterének ismertetése Belügyminisztérium szeptember.
Az elektronikus építési napló bevezetésének jogszabályi hátterének ismertetése szeptember.
1 Teljesítésigazolási Szakértői Szerv MIRŐL IS BESZÉLÜNK MOST ITT? teljesítésigazolásról Szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítéséről s annak elismeréséről,
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működése és tapasztalatai 1.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
1990. évi C. törvény a helyi adókról MUISZ közgyűlés, Sousse.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működése és tapasztalatai
A felelős műszaki vezető
Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével.
Kötelező Tervezői - kivitelezői felelősségbiztosítás tájékoztató
Röviden a közbeszerzésről
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Az európai fizetési meghagyásos eljárás
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével.
Vállalkozási Szerződések
Közbeszerzési tudnivalók
Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás Az eljárás menete Kérelem Hiánypótlás Befogadás Szakértői tanács kirendelése Helyszíni szemle Szakvélemény.
Elektronikus építési napló
Angyal László főosztályvezető november 16..
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
A Közbeszerzési Hatóság szerződésellenőrzési tapasztalatai
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Teljesítésigazolási Szakértői Szerv működése és tapasztalatai 1

Építőipari kintlévőségek GVI-MKIK kutatás (2014-ben,1.000 építőipari vállalat megkérdezésén alapul) -A cégek 80 %-ának volt késedelmes kifizetése -A cégek 25 %-ának van 5 éven túli kifizetetlen számlája -A cégek felénél 5 éven belül előfordult, hogy adót, munkabért, illetve beszállítót nem tudtak fizetni, mert nekik is késedelmesen fizettek 2

Teljesítésigazolási Szakértői Szerv létrehozása A kintlévőségek, lánctartozások gyors rendezése érdekében 2013 közepén, jogszabályi háttérrel hozták létre a Teljesítésigazolási Szakértői Szervet (TSZSZ). 3

Működést szabályozó jogszabályok  évi XXXIV. évi törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról  236/2013. (VI.30.) Korm. rendelet a Teljesítésigazolás Szakértői Szervvel kapcsolatos egyes kérdésekről  Ügyrend Mindegyik dokumentum megtalálható a TSZSZ weblapján 4

Internetes elérhetőség 5

Törvény hatálya  Magyarországi építési beruházásokra terjed ki  Építészeti műszaki tervezési, építési, kivitelezési szerződés teljesítéséből eredő kérdésekben ad szakvéleményt, ha a  teljesítésigazolás nem került kiadásra,  kiadása vitás, vagy  a teljesítésigazolás kiadása megtörtént, de kifizetése nem (jogszabály a TSZSZ szakvéleményére alapított perben előnyt biztosít).  A Szerv véleménye a szerződést biztosító mellékkötelezettségek érvényesíthetőségéhez is kérhető (pl. bankgarancia, zálogjog, kezesség), ha az vitás a felek között.  Írásos szerződés megléte esetében járhat el. 6

Időbeli hatály  Teljesítés vizsgálata esetén, ha a felek megállapodását segíti elő, akkor bármeddig visszamenőleg. Ha Bírósági eljárás indítása a cél, akkor az elévülési idő.  Mellékkötelezettség esetén, jellemzően a jogszabály hatálybalépését követően megkötött szerződések esetében járhat el (tapasztalat, hogy a bankgarancia lejárati idejét meghosszabbítják, a lejárat időpontja előtt annak teljes összegét lehívják). 7

Szakértői szakterületek  Tűzvédelmi, vagy ipari baleset-megelőzési terület  Közlekedési és közlekedéssel kapcsolatos sajátos építményfajtákra vonatkozó terület  Környezetvédelem és természetvédelem területei  Vízügy terület  Lakásügy terület  Építésügy terület 9/2006.(II.27.) IM rendelet szerinti főszakterületek A jelenlegi szakértői létszám 178 fő. Új szakértői pályázat! 8

A szakvéleményben megválaszolandó kérdések Teljesítés vizsgálata esetén a szakvélemény a következő kérdések tárgyában készül: a) a szerződés műszaki tartalma szerint a vállalkozót (alvállalkozót) terhelő tervezési és kivitelezési munkák leírása, b) az a) pont szerinti munkák közül a teljes bizonyossággal megállapíthatóan teljesített tervezési és kivitelezési munkák mennyiségének és minőségének meghatározása, c) az a) pont szerinti munkák közül a teljes bizonyossággal megállapíthatóan el nem végzett tervezési és kivitelezési munkák meghatározása, és d) a b) és c) pont szerinti munkáknak a szerződés szerinti költségvetési tételek, vagy az átalánydíj arányos részének alapulvételével meghatározott értéke. (törvény 6. § (2)) 9

A szakvéleményben megválaszolandó kérdések: Mellékkötelezettség vizsgálata esetén: A mellékkötelezettség érvényesítése (pl. bankgarancia lehívása)  indokolt,  nem indokolt,  részben indokolt. 10

TSZSZ hatáskörének bővítése A 308/2015.(X.27.) Korm. rendelet (közbeszerzési eljárások eredményeként megkötött szerződések teljesítésének és módosításának Közbeszerzési Hatóság által végzett ellenőrzése) 9. § (1) szerint: Az építési beruházás tárgyú szerződések ellenőrzése tekintetében a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv, valamint az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság – külön megállapodás alapján- az e rendelet szerinti hatósági ellenőrzések során a Hatóság kijelölése alapján szakhatóságként működik közre. 11

TSZSZ eljárás A TSZSZ eljárásaiban az eljáró szakértői tanácsoknak a beadott dokumentumok és a helyszíni szemlén tapasztalatai alapján kell megállapítaniuk a teljesítés tényét és összegszerűségét. 12

Mire használható a szakvélemény  Felek közötti megállapodás elősegítésére  Kereset indításához (szakvélemény kézbesítésétől számított 60 napon belül)  A TSZSZ szakvéleményére alapított per a kiemelt jelentőségű perek kategóriáján belül speciális eljárástípus.  Kérelemre a bíróság ideiglenes intézkedésben elrendeli a szakvéleményben teljes bizonyossággal megállapíthatóan teljesített tervezési, kivitelezési munkák értékének teljesítését. 13

A TSZSZ szakvéleményére alapított per  A keresetet a szakvélemény kézhezvételét követő 60 napon belül kell benyújtani. A keresetlevéllel együtt be kell adni:  A TSZSZ szakértői véleményt  A szakvélemény kézhezvételét igazoló okirati bizonyítékot (tértivevény)  A másik féllel történő megegyezésre irányuló kísérletről okirati bizonyítékot (a szakvélemény kézhezvételét követő levelezés) Hiánypótlásra nincs lehetőség. 14

Ideiglenes intézkedés  A TSZSZ szakvéleményében megállapított, teljes bizonyossággal teljesített tervezési, építési, kivitelezési munkák szerződés szerinti értékére történik, de ez a 400 MFt- ot nem haladhatja meg  A kérelmezőnek igazolnia kell, hogy az ideiglenes intézkedés hatályvesztése, hatályon kívül helyezése esetén, annak visszatérítésére alkalmas biztosítással vagy hitelintézet vagy pénzügyi vállalkozás által nyújtott garanciával rendelkezik, vagy a követelés összegének megfelelő összeget bírósági elnöki letétbe helyezett. 15

Építési regisztrációval kapcsolatos szankció A 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 40/B § (2) szerint, a TSZSZ szakvéleménye alapján a kérelmező nemfizetési jelzéssel élhet az MKIK-nál. Az MKIK határidőt ad a nem fizető félnek a tartozás kiegyenlítésére, amennyiben ez határidőre nem történik meg, és a kötelezett nem jelzi, hogy bírósági eljárás van folyamatban, törli a nyilvántartásból. 16

TSZSZ eddigi „eredményei” számokban szeptemberig több mint 600 db kérelem érkezett be. Átlagosan havonta db kérelmet adnak be ről 2015-re a beadott kérelmek számában 40 % növekedés volt. Az eddig beadott kérelmekhez tartozó beruházási érték: ≈ 150 Mrd Ft. Ebből a vitatott összegek értéke összesen ≈ 20 Mrd Ft. A legnagyobb vitatott összeg ≈ 1,5 Mrd Ft, a legkisebb 200 eFt volt. A szakvéleménnyel lezárult ügyek esetében átlagosan a vitatott összegek %-át állapították meg a szakértők. 17

Statisztika  A beadott kérelmek kb. 25 %-nál nem indult eljárás  Kb. 3 %-nál nem volt írásos szerződés  Kb. 10 %-nál a kérelmező visszavonta a kérelmét  Kb. 10 %-nál hiánypótlást nem teljesített  Többi: nem magyarországi helyszín, nem tartozott a TSZSZ kompetenciájába (pl. műszaki ellenőrzés, bankgarancia megfogalmazásának felülvizsgálata stb.) 18

Kérelmek megoszlása kérelmezők szerint  60 % alvállalkozó  29 % fővállalkozó  8 % megrendelő  3 % tervező 19

Kérelmek megoszlása vitatott összeg szerint  50 % < 6 MFt  40 % 6 – 45 MFt közötti  10 % > 45 MFt feletti (ebből 5% 100 MFt feletti) 20

Kérelmek megoszlása szakterület szerint  Tűzvédelem 1 %  Vízügy 9 %  Közlekedés 7 %  Környezetvédelem 1 %  Építésügy (magasépítés)82 %, ebből Épületgépészet 6 % Épületvillamosság9 % Mellékkötelezettség: 5 % 21

Az ügyek területi megoszlása a kérelmező székhelye szerint 22

Az ügyek területi megoszlása a vitatott teljesítés helyszíne szerint 23

Érdekességek, eljárás során felmerülő problémák  Ellenérdekű fél nem ügyfél, az eljárás megindításáról csak a helyszíni szemle kiértesítővel szerez tudomást. Ezért kérünk egy nyilatkozatot a kérelmezőtől, hogy minden releváns dokumentációt beadott (volt már arra példa, hogy a szerződés mellékletei nem egyeztek meg a két félnél).  Bizonyítási eljárás lefolytatására nincsen mód (pl. tanúk meghallgatása, szakhatósági állásfoglalások bekérése).  Helyszíni szemle megtartásához rendőri segítség is kérhető (négy esetben fordult eddig elő).  Három szakértő van kijelölve, nekik közös álláspontra kell jutniuk. 24

Mire vezethetők vissza a felek közötti viták?  egyoldalú, vagy nem jól értelmezett szerződésekre (ide sorolandó a szerződés mellékleteinek hiányosságai, a műszaki tartalom nem egyértelmű megfogalmazása)  pótmunkák-többletmunkák problémáira (pl. gyakoriak a menetközbeni változtatások),  minőségi észrevételekre (vélt, vagy valós minőségi észrevételek),  átadás-átvételi eljárás hiányosságaira (eljárás elmaradására),  hiányos dokumentálásra,  gyakran előfordul a megtagadási ok megnevezésének a hiánya is, illetve felszámolás alá kerülő megrendelő. 25

Bírósági ítélettel zárult eset  A vállalkozó egy középület tetőszigetelésének felújítására szerződött.  A munkát elvégezte, átadás-átvételi jegyzőkönyvben átvették, ezt később a megrendelő visszavonta, azzal az indokkal, hogy nem jogosult írta alá.  A fentiek miatt a kifizetést megtagadták, a vállalkozó kérelemmel fordult a TSZSZ-hez.  A szakértői tanács a megtartott helyszíni szemle során megállapította, hogy a kivitelezés hiba és hiánymentesen elkészült, jár a vállalkozónak a szerződésben meghatározott összeg.  A megrendelő a szakvélemény alapján sem volt hajlandó a kifizetésre, ezért a vállalkozó a TSZSZ szakvéleménnyel keresetet nyújtott be a bíróságra.  A bíróság kb. fél éven belül első-, majd másodfokon is megállapította, hogy a vállalkozónak jár a díjazása, amit aztán ki is fizettek 26

Szakértői eljárások általános tapasztalata Nem elégséges a munkát a szerződésnek megfelelő színvonalon elvégezni, annak folyamatát és eredményét a jogszabályoknak megfelelő mértékben dokumentálni is szükséges. Vállalkozói indok, hogy problémájával miért nem fordul a TSZSZ-hez annak ellenére, hogy kintlévősége van: „Nincsen időm és energiám erre.” 27

Minőség: elkészült, de hogyan?

191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről Szabályozza a kivitelezés folyamatát a szerződéstől az átadás-átvételi eljáráson keresztül a tulajdonos jókarbantartási kötelezettségéig 29

Szerződés A Ptk. nem ír elő az alakszerűségre vonatkozó követelményeket, az Étv., Épkiv., Szakgyr. igen. -Írásbeliség követelménye - üzletszerű gazdasági tevékenységként folytatott építőipari kivitelezési tevékenység esetén írásba kell foglalni. - Kötelező tartalmi elemek. 30

191/2009.(IX.15.) Korm. rendelet  kivitelezési szerződés tartalmazza  a felek adatait (MKIK regisztrációs szám)  a szerződés tárgyában megjelölve a vállalt építőipari kivitelezési tevékenység vagy építési-szerelési munka pontos megnevezését, az építési munkaterület pontos körülírását (cím, helyrajzi szám), az építményre, építési tevékenységre vonatkozó követelmény ( mennyiségi és minőségi mutatók) meghatározásával, (tervek, műszaki leírás, költségvetés, de ezek viszonylag gyakran nem kerülnek csatolásra a szerződéshez, illetve előfordult, hogy a szerződő felek különböző tervet tekintettek a szerződés mellékletének) 31

Szerződés tartalma  a vállalt teljesítési szakaszokat, határidőket részletesen (ideértve a kivitelezési tervszolgáltatásnak, az építési munkaterület átadásának, az építési napló megnyitásának, a tervezett kezdésnek, figyelemmel a részteljesítés, az átadás-átvétel, a birtokbaadás határidejét vagy határnapját, az igényelt befejezési határidőt vagy határnapot), (menetközben pl. a műszaki tartalom gyakorta módosul, de szerződés módosításra nem kerül sor);  a vállalkozói díj összege mellett az elszámolás formáját, módját, a fizetés módját, határidejét, (átalányár – tételes elszámolás)  annak rögzítését, hogy az építtető, vagy a megrendelő vállalkozó kivitelező, alvállalkozó igénybevételéhez nem járul hozzá, 32

Szerződés tartalma  az építőipari kivitelezési tevékenység végzése során esetlegesen felmerülő pótmunka díjának elszámolási módját (pl. rezsióradíjat),  fővállalkozói szerződés esetén a teljesítésigazolás kiadására jogosult építési műszaki ellenőr, alvállalkozói szerződés esetén a teljesítésigazolás kiadására jogosult felelős műszaki vezető megnevezését (különösen alvállalkozói szerződéseknél ritkán fordul elő),  a szerződő felek erre irányuló megállapodása és a jogszabályi feltételek fennállása esetén annak rögzítését, hogy a szerződéses jogviszonyukból keletkező vitájuk rendezése érdekében igénybe vesznek-e speciális vitarendező fórumot (pl. TSZSZ) 33

Szerződés tartalma  az építtető nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a szerződésben meghatározott építőipari kivitelezési tevékenység ellenértékének pénzügyi fedezetével rendelkezik,  a tartalékkeret felhasználásának részletes szabályait, ha a szerződő felek a pótmunka fedezetének biztosítására tartalékkeretet kötnek ki, 34

Szerződés részlet 1. 35

Szerződés sz. melléklet: 36

Szerződés részlet 3. Szerződés kelte: október

Pótmunka  Az építési naplóban köteles haladéktalanul közölni  a) a fővállalkozó kivitelező az építtetővel a pótmunka műszaki szükségességét,  b) az építtető a fővállalkozó kivitelezővel a pótmunka igényét. 38

Pótmunka - többletmunka 6:244. § [Többletmunka. Pótmunka] (1) A vállalkozó köteles elvégezni a vállalkozási szerződés tartalmát képező, de a vállalkozói díj meghatározásánál figyelembe nem vett munkát és az olyan munkát is, amely nélkül a mű rendeltetésszerű használatra alkalmas megvalósítása nem történhet meg (többletmunka). (2) A vállalkozó köteles elvégezni az utólag megrendelt, különösen tervmódosítás miatt szükségessé váló munkát is, ha annak elvégzése nem teszi feladatát aránytalanul terhesebbé (pótmunka). 6:245. § [A vállalkozói díj] (1)Ha a felek átalánydíjban állapodtak meg, a vállalkozó az átalánydíjon felül a pótmunka ellenértékét igényelheti, a többletmunka ellenértékének megtérítésére nem jogosult. A megrendelő köteles azonban megtéríteni a vállalkozónak a többletmunkával kapcsolatban felmerült olyan költségét, amely a szerződés megkötésének időpontjában nem volt előrelátható.

Átadás-átvételi eljárás  Az elektronikus teljesítésigazolási naplóban elektronikus teljesítésigazolás (a továbbiakban: e-teljesítésigazolás) kitöltésére kerül sor az építtető és a fővállalkozó kivitelező vagy a megrendelő vállalkozó kivitelező és az alvállalkozó kivitelező között létrejött szerződés alapján, ha a fő- vagy alvállalkozó kivitelező az általa vállalt szerződés tárgya szerinti építési tevékenységet a szerződésben foglaltak, a jogszabályban előírtak és a kivitelezési dokumentációban meghatározottak szerint elvégezte és ezt az építtetőnek vagy – alvállalkozói szerződés esetén – a megrendelő vállalkozó kivitelezőnek az elektronikus teljesítésigazolási naplóba rögzítve jelenti.  Az átadás-átvételi jegyzőkönyv tartalmazza mindazokat a tényeket, amelyekre jogvita esetén jelentősek lehetnek. A 191/2009. Korm. rendelet tartalmaz felsorolást a jegyzőkönyv tartalmára. 40

Szolgáltatás átadás-átvétele Sok esetben előfordul, különösen alvállalkozói teljesítés esetén, hogy az átadás-átvételi eljárás nem kerül lefolytatásra.  Határidőben teljesít a vállalkozó, ha az átadás-átvétel a szerződésben előírt teljesítési határidőn belül megkezdődik.  Az átadás-átvétel időtartama harminc nap.  Nem tagadható meg az átvétel a mű olyan hibája miatt, amelynek kijavítása vagy pótlása nem akadályozza a rendeltetésszerű használatot.  Ha a megrendelő az átadás-átvételi eljárást nem folytatja le, a teljesítés joghatásai a tényleges birtokbavétel alapján állnak be. (Ptk 6:247) 41

A vállalkozói díj kifizetése  Átadás-átvételi eljárás lefolytatása 30 nap alatt  Teljesítésigazolás kiállítása 15 napon belül  Kifizetés 30 napos határidővel Vállalkozói díj kifizetésének biztosítása:  Az alvállalkozó i kivitelezési szerződés esetén a műszaki átadás-átvételi eljáráson felmerült és jegyzőkönyvbe vett hibák, hiányosságok kijavítását, a teljesítésigazolás kiadását, továbbá a teljesítésigazolás alapján kiállított számla ellenértékének kézhezvételét követően az alvállalkozó kivitelező átadja a megrendelő vállalkozó kivitelezőnek az építési munkaterületet.  A megrendelővel szerződést kötő fővállalkozó az elvégzett munka után járó díj teljes kiegyenlítésére csak akkor jogosult, ha igazolta az alvállalkozók kifizetését.  Fővállalkozó az építési munkaterületet az építménnyel együtt csak akkor köteles átadni a megrendelőnek, ha az őt kifizette – építésügyi hatóság csak akkor adja ki a használatbavételi engedélyt, ha a megrendelő igazolja, hogy a munkaterületet a fővállalkozó átadta.  TSZSZ 42

Köszönöm a figyelmüket: Csermely Gábor TSZSZ vezető-helyettes 43