Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével."— Előadás másolata:

1

2 Tájékoztató előadás

3 A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok
2013. évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról (módosul ) 236/2013. (VI.30). Korm. rendelet a Teljesítésigazolási Szakértői Szervvel kapcsolatos egyes kérdésekről (módosul ) A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Ügyrendje A fentiek mindegyike – egyéb információk mellett – megtalálható a honlapon a baloldali Teljesítésigazolási Szakértői Szerv menüpontban.

4 Az eljárás menete Kérelem Hiánypótlás Befogadás
Szakértői tanács kirendelése Helyszíni szemle Szakvélemény készítése (szakértői tanács) Szakvélemény megküldése(titkárság)

5 A TSZSZ hatásköre TSZSZ eljárás indítható: építészeti tervezés és kivitelezés teljesítésével összefüggésben kialakult vita esetén műszaki szakmai kérdésekben. A TSZSZ eljárása csak a Magyarországon történő építési beruházásokra terjed ki. A megkötés csak a helyszínre vonatkozik, a felek bármelyike lehet külföldi, azzal, hogy az eljárás nyelve minden esetben a magyar, a beadott dokumentumok lefordításáról a kérelmezőnek kell gondoskodnia. A TSZSZ eljárása kérhető szerződést biztosító mellékkötelezettség (bankgarancia, zálogjog, kezesség) érvényesíthetőségével kapcsolatban is, amennyiben az érvényesítés vitatott. Az eljárást elindíthatja a megrendelő, a tervező, a kivitelező vagy az alvállalkozó, a teljesítési garancia adó vagy a képviseletükben eljáró ügyvéd. Legfontosabb, hogy írásbeli szerződés álljon rendelkezésre a vitatott teljesítéssel kapcsolatban A Tszsz a Közbeszerzési Hatóság kijelölése alapján szakhatóságként működik közre a Közbeszerzési szerződések teljesítésének és módosításának ellenőrzésére irányuló eljárásban

6

7 A törvény hatálya -tervezési -kivitelezői szerződés esetén Területi hatály Magyarország területe Időbeli hatály - Ha a felek megállapodását segíti elő, akkor bármeddig visszamenőleg - Ha bírósági eljárás indítása a cél, akkor az elévülési idő (ált. 5 év)

8 A törvény időbeli hatálya szerződést biztosító mellékkötelezettségek esetén
A Tszszt. hatályba lépését ( ) megelőzően kiadott bankgaranciák TSZSZ általi vizsgálhatóságával kapcsolatban a közös álláspontunk az alábbi: A TSZSZ minden esetben műszaki szakértői véleményt ad, melynek megállapításai az időbeli hatálytól függetlenek. Ilyen esetekben (azaz, ha a bankgarancia, illetve a felek közötti szerződés kelte a Tszszt. hatályba lépését megelőző) jelezzük a kérelmező felé az időbeli hatály problémáját, kérjük, hogy egyeztessen a bankjával, és a bank állásfoglalásától függően döntsön a kérelem beadásáról. Megjegyzendő, hogy a szavatossági garancia esetén a TSZSZ eljárásban a szakértő tanács a Ptk. 6:436.§ [Nyilvánvalóan visszaélésszerű vagy rosszhiszemű fizetési felszólítás] (2) b) és c) pontnak való megfelelést vizsgálja. A megállapítás így az időbeli hatálytól független. A régi Ptk. hatálya alá eső követelések vizsgálata esetén is ezt vizsgálja a TSZSZ. Ugyancsak itt jegyzendő meg, hogy a szakértői eljárás jogkérdésekkel nem foglalkozik. Ide tartozónak tartja a TSZSZ a banki eljárás felfüggesztésének, az elévülési idő vizsgálatának, a lehívás alaki és formai követelményeknek való megfelelésének vizsgálatát.

9 A Tszsz eljárása szerződést biztosító mellékkötelezettségek esetén
A szakértői tanács megállapítja, hogy a mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt részben indokolt indokolt

10 Milyen dokumentumokra van szüksége a TSZSZ szakértői tanácsnak a lehívás indokoltságának megállapításához? Teljesítési garancia terhére történő lehívás vizsgálatához: A szerződésszerű teljesítés dokumentumait (jegyzőkönyvek, átadási dokumentáció, stb.). Szavatossági garancia esetén: A szavatossági idő alatt felmerült hibák kijavításáról ra szóló felhívás(ok). A hibák kijavítását igazoló dokumentumok. A hibák javításának megtagadása esetén ennek indoklása. Mindkét esetben nyilatkoznia kell a garancia adónak arról, hogy az eljárás összes releváns dokumentumát a TSZSZ felé benyújtotta.

11 A szakértői tanács megállapításai
Abban az esetben, ha a szakértői tanács szavatossági garancia esetében megállapítja, hogy a hiba fennáll, de a hiba oka, illetve a felelősségi arány megállapításához feltárás, vagy egyéb vizsgálatok szükségesek, de ezek elvégzését a kérelmező nem vállalja, vagy releváns dokumentumok hiányoznak, abban az esetben a szakértői tanács megállapítja, hogy a bankgarancia lehívása indokolt vagy részben indokolt (ha a javítás költsége számottevő mértékben elmarad a lehívás összegétől). Amennyiben a szakértői tanács azt a megállapítást teszi, hogy a bankgarancia lehívása „részben indokolt” a szakértői tanács minden esetben összegszerű megállapítást kell, hogy tegyen,arányosítással,vagy az átadott javítási költségvetés véleményezése alapján Szavatossági/jótállási garanciánál előfordul, hogy a kedvezményezett nem vesz részt az eljárásban (a helyszíni szemlén nem jelenik meg, nem ad át dokumentumokat), emiatt a lehívás jogossága nem állapítható meg. Ebben az esetben a szakértői tanács a lehívás „nem indokolt” megállapítást teszi.

12 A kérelmező lehetőségei a szakvélemény kézhezvétele után
Egyeztet a kérelmezettel Kereset beadás (60 napos határidő) Bírósági eljárás

13 Van-e utólag lehetőség a szakértői vélemény tartalmának módosítására?
A szakértői vélemény leadása és ellenjegyzése után a szakértői vélemény nem módosítható. Amennyiben a későbbiekben a szakértői vélemény tartalmát bármely fél a kifogásolja, azzal kapcsolatban észrevételeket/panaszt tesz, ezt tájékoztatásul megküldjük a szakértői tanács tagjai részére. A szakértői vélemény kiegészítésére/módosítására azonban abban az esetben sincs lehetőség, ha egyértelmű (pl. számszaki) hibára hívják fel a figyelmet. A szakértői eljárás keretében jogorvoslatra lehetőség nincs, az észrevételek megválaszolására a bírósági eljárás keretében a szakértői tanács elnöke a bíróságra beidézhető.

14 A bírósági eljárás menete
Az eljárás elindításának feltétele a kérelmező egyeztetése a kérelmezettel a TSZSZ szakvélemény alapján(60 napon belül). Ha az egyeztetés sikertelen: kereset beadása a szakvélemény kézhezvételétől számított 60 napon belül (kiemelt ügy). Kérelemre ideiglenes intézkedés a TSZSZ szakvéleményben megállapított követelés (max. 400 millió Ft) erejéig. Ha ideiglenes intézkedés nem (feltételei nem biztosítottak), akkor kérhető biztosítási intézkedés. A TSZSZ szakvéleményére alapított perben meghallgatják a kérelmezett tanúit és vizsgálják a jog-, minőségi és mennyiségi kérdéseket. A felek kérelmére a szakértői tanács elnöke a tárgyalásra megidézhető, új szakértőt is kirendelhet a bíróság. Bíróság dönt.

15 TSZSZ eddigi „eredményei” számokban
2016. március végéig majdnem 530 db kérelem érkezett be. Átlagosan havonta db kérelmet adnak be, de a februári csúcs 42 ügy volt. Az eddig beadott kérelmekhez tartozó beruházási érték: ≈ 133 Mrd Ft. Ebből a vitatott összegek értéke összesen ≈ 17,4 Mrd Ft. A legnagyobb vitatott összeg ≈ 1,5 Mrd Ft, a legkisebb 315 eFt volt. A szakvéleménnyel lezárult ügyek esetében átlagosan a vitatott összegek %-át állapították meg a szakértők.

16 Statisztika 2016. január végéig lezárt ügyek száma 460 db.
A beadott kérelmek kb. 25 %-nál nem indult eljárás (103 db), az alábbi okok miatt: Kb. 12 %-nál nem volt írásos szerződés Kb. 35 %-nál a kérelmező visszavonta a kérelmét Kb. 35 %-nál hiánypótlást nem teljesített Többi: nem magyarországi helyszín, nem tartozott a TSZSZ kompetenciájába

17

18

19 Amit nem lehet számszerűsíteni
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) 2014 évi konjunktúra felmérése kitért a lánctartozások kérdésére is. A felmérésben résztvevő, mintegy 400 cég véleménye szerint: „A 2013 augusztusában létrejött Teljesítésigazoló Szakértői Szerv működése óta csökken a lánctartozásban lévő összeg. Ezt tükrözi, hogy a kintlévőség 90%-át a cégek biztonsággal behajthatónak minősítik”

20

21

22

23 Kb. 1400-as havi látogatószám

24 Szakvélemények utánkövetése

25 Köszönöm a figyelmet! Máté Miklós vezető Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Telefon:


Letölteni ppt "Tájékoztató előadás. Tájékoztató előadás A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével."

Hasonló előadás


Google Hirdetések