A fizika tanítása 9. lecke Szemléltetés és motiváció a fizikaórán 2, tanulói kísérletek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Az olvasástanítás módszere:
Komplex Instrukciós Program
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Értékelés a pedagógiában
Fontosabb fogalmak Képesség :
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
A testnevelés tanításának módszertana
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
KÍSÉRLETEK FIZIKÁBÓL KÖRNYEZETÜNK TÁRGYAIVAL
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Projektmunka.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Iskolakert.
Iskolakert.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Graciela Sbertoli / Vox A kisebb települések önkormányzatainak támogatása az életen át tartó tanulás szemléletének népszerűsítésében MANORKA – zárókonferencia.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
A fizika tanítása 7. lecke Ismeretalkalmazás 2, mérési gyakorlat.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Nemzeti Köznevelési Portál
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Tóth Zoltán és Szalay Luca
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Előadás másolata:

A fizika tanítása 9. lecke Szemléltetés és motiváció a fizikaórán 2, tanulói kísérletek

2 Kísérletezés fizika órán A kísérletek csoportosítása (ismétlés): 1. A kísérletező személye szerint Tanulói kísérlet a. Megfigyelés, bemutatás, tanulókísérleti óra, otthoni b. Laboratóriumi gyakorlat, mérőkísérlet Tanári (demonstrációs) kísérlet

Mottó: 3 Kínai közmondás „Amit olvasok, azt elfelejtem, amit látok, arra emlékszem, amit csinálok, azt tudom.”

A tanulói kísérletek 4  A tanulói kísérlet definíciója: „A tanulónak az a tevékenysége, melynek során közvetlen megismerő céllal, vagy elméletek bizonyítása, illetve cáfolása végett maga idéz elő természeti vagy fizikai jelenségeket, azokat befolyásolja, eközben megfigyeléseket, esetenként méréseket végez.” Varga Lajos, neveléstudományok kandidátusa, kandidátusi disszertációneveléstudományok kandidátusa  A korszerű fizikatanítás, amely a megismerés és a cselekvés egységét hangsúlyozza, ma elképzelhetetlen tanulókísérletes fizikaoktatás nélkül, mind az általános, mind a középiskolában.  Didaktikai elv: a tanár vezető szerepe és a tanulók fokozódó önállósága csak úgy tartható, hogy ennek a fizika órákon helyet adunk.  Az oktatás eredményességének feltétele: a tanuló ne csupán passzív szemlélője legyen a tanítási-tanulási folyamatnak, hanem aktív résztvevője is.  Nem zárja ki a tanári kísérletet!  Pl.: Tanuló - az erő függ a felületek anyagi minőségétől és a nyomóerőtől  Pl.: Tanár - µ meghatározása Demonstráció

A tanulói kísérletek A tanulókísérletes oktatás és tanulás előnyei: Melyek ezek?  Az önálló tanulói kísérlettel, tevékenységgel szerzett ismeretek mélyebbek, maradandóbbak, tartósabbak  Segítik az önállóság kialakítását (személyiség formálása)  Magas fokú szellemi és manuális aktivitást igényel, ez egy minőségi változás a bemutató-kísérletes oktatással szemben  Manuális készségek fejlesztése  Leleményesség, rugalmasság, nyitott szemmel járás – önálló tervezés esetén különösen  Tantervi követelmény: „jártasságok kialakítása az ismeretek alkalmazásában, a mérési eljárások elsajátításában”… ezt nagy mértékben segíti  Szereplésvágyat elégít ki  Vizuális típusú diáknak nagyon jó  Előkészítik a tanulókat a mérési gyakorlatok sikeres elvégzésére 5

A tanulói kísérletek A tanulókísérletes oktatás és tanulás nevelő hatása: NAGY, Melyek ezek? mert a tanulókísérletek nevelnek:  Önállóságra  Alkotókészségre, alkotótevékenységre  Fegyelemre, kitartásra  Munkafegyelemre: pontos, precíz munka vezet eredményre…  Társak munkájának tiszteletére  Tanár munkájának (kísérletező) tiszteletére  Egészséges versenyszellem kialakítására (csoportok közötti munka, munkamegosztás)  Az utasítások, a tanult ismeretek hiánytalan, következetes végrehajtására  A sikerélményen keresztül a tárgy megszerettetésére  Munka- és balesetvédelem fontosságára 6

A tanulói kísérletek A tanulókísérletekkel kapcsolatban felmerülő problémák Melyek ezek? A tanárnak számolnia kell a következőkkel:  Előzetes gyakorlati jártasságokat és készségeket igényel  Törekedni kell a „Fokozódó terhelés” elv betartására…, egyszerűvel kell elkezdeni  Időigényesek (különösen, ha ritkán csinálják, nagyon fontos!!!, óratervezésnél figyelni kell erre!!!)  Nagy számú kísérleti eszközt igényel  Segítség: egységcsomagok (Demonstráció)  Általános iskola:Középiskola:  MechanikaiMechanikai  ElektromosságtaniElektromosságtani  Hőtani  Fegyelmezett, pozitív hozzáállású osztályt igényel  12-esekkel nehéz elkezdeni, felvételi „átírhatja” a hozzáállást 7

8 A tanulói kísérletek VÁLTOZATAI A SZÍNHELY SZERINT: 1. A tanítási óra alatti kísérletezés (ezek a legfontosabbak)  Egyéni (különböző didaktikai feladatoknál találkozunk vele, pl.: feleltetéskor, új anyag feldolgozásnál, alkalmazásnál, összefoglaláskor)  Tömeges (azt jelenti, hogy az oktatási folyamat minden egyes mozzanatában minden tanuló részt vehet a kísérletben)  a. azonos munkájú, frontális  b. forgószínpad rendszerű  c. csoportmunka Projekt : Hogyan lehet a súrlódás vizsgálatát a három változatra beállítani? 2. Otthoni vagy házi kísérletezés (Balesetvédelem!!!)  Jóval nagyobb lehetőség rejlik benne, mint ahogyan alkalmazzák  Nagy önállóságot követel  Kötetlen a forma, kötetlen az idő  Szakkönyvtár kialakítása, pl.: Öveges könyvek  3. Szakköri tanulói kísérletezés – kötetlenebb és motiváltabb munka  4. Különböző események, Kutatók Éjszakája, Múzeumok Éjszakája, Fizika Napja, performanszok stb. …

9 A tanítási óra alatti kísérletezés (ezek a legfontosabbak) Egyéni (különböző didaktikai feladatoknál találkozunk vele, pl.: feleltetéskor, új anyag feldolgozásnál, alkalmazásnál, összefoglaláskor) Főleg kvalitatív, könnyen elvégezhető kísérletek legyenek Megismételheti az előző órai kísérletet Nagyon hasznos (sajnos ritkán alkalmazzák), mert… Növeli a tanulók önállóságát Növeli a tanulók óra alatti figyelmét, (tudja, hogy ő is felelhet belőle) Segíti a tanulói önálló érzékelést, a tapasztalatok levonását, majd a törvényalkotást Fejleszti a kísérletező készséget Támogatja a jó manuális készségű, de az elméleti anyagot nehezebben befogadó tanulót Sok esetben levezeti a feszültséget, drukkot Szimultán feleltetést tesz lehetővé (felelés+levezetés+feladatmegoldás) A tanulói kísérletek Részletesen 1: feleltetéskor…

10 A tanítási óra alatti kísérletezés (ezek a legfontosabbak) Egyéni (különböző didaktikai feladatoknál találkozunk vele, pl.: feleltetéskor, új anyag feldolgozásnál, alkalmazásnál, összefoglaláskor) Egyik legsikeresebb módszere a tanulói érdeklődés felkeltésének. A tanuló maga előtt látja a problémát, az óra további részében érdekeltté válik, hogy megoldást keressen. Ahol lehet, adjunk alkalmat a tanulóknak az önálló megfigyelések végzésére. Konstruktív pedagógia: már a legkisebb korban is lehetséges, a hagyományos didaktika a felső tagozatra teszi ennek idejét. Fontos, mert növeli az osztály figyelmét, érdeklődését. előkészíti a tömeges tanulókísérletet, azaz a tanulókísérletes órát. Segít megismerni a tanulót. Formája: bemutatás segédkezés az összeállításban ki-, bekapcsolás az egyes mozzanatokban mérőműszer leolvasás A tanulói kísérletek Részletesen 2: új anyag feldolgozásakor…

11 A tanítási óra alatti kísérletezés (ezek a legfontosabbak) Egyéni (különböző didaktikai feladatoknál találkozunk vele, pl.: feleltetéskor, új anyag feldolgozásnál, alkalmazásnál, összefoglaláskor) Általában kisebb a lehetőség, mert az alkalmazások a tömeges jellegű kísérletek színterei az összefoglalások pedig kísérletszegény részei a tanításnak... Tanárnak ad óriási terhet, mert összefoglaló órára be kell készíteni az összes látott kísérletet A tanulói kísérletek Részletesen 3: alkalmazáskor…

12 A tanári és tanulói kísérlettel kapcsolatos tudnivalók nagyban megegyeznek: A kísérletek kiválasztásakor és előkészítésekor az alábbi szempontokra gondolni kell!  Legvilágosabban mutassa a jelenséget  Kísérletek halmozása öncélú, szükségtelen, időt rabló  Alapelv: tankönyv kísérletei (más: ha sokkal jobb.., ha az van…)  Kerülni kell: ami nem veszi figyelembe a tanulók életkori sajátosságait, sok technikai felesleges részlet van stb.  Szertár, előadó, előkészítő, segédszemély, szertáros tanuló(k) műhely, igazgató  Szükséges: tálca, tolókocsi, guruló asztal, „szertáros tanuló” Tanári és tanulói kísérletekkel kapcsolatos tudnivalók 1:

13  A kísérlet kipróbálása  Kísérletek dokumentálása (óravázlatban, vagy külön erre a célra készített füzetben…)  Kvantitatív kísérleteket ki kell mérni!!!  Elfogadhatatlan a lyukas órában való kipróbálás, előre nem látható akadályok léphetnek fel.  Bemutatása (balesetveszély, tanulói fegyelem irányítása,… sikertelen kísérlet)  A kísérletek utáni feladatok (visszaszállítás, javítás…)  Eszközrendelés (pályázatok figyelése, igazgató…) Tanári és tanulói kísérletekkel kapcsolatos tudnivalók 2:

14 Köszönöm a figyelmet!