CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Családi szerepek, családi modellek
Téma 1 A család Az anya szerepe Az apa szerepe A nagyszülők szerepe TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Téma 1 A család Az anya szerepe Az apa szerepe A nagyszülők szerepe Téma 2 Családmodellek
A család Már a párválasztás sem egyszerű a mai világban. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A család Már a párválasztás sem egyszerű a mai világban. A családalapítás pedig életünk egyik legfontosabb lépése.
Az első gyermek megszületésével a házaspárból család lesz. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az első gyermek megszületésével a házaspárból család lesz. A teljes, jól működő család pozitívan hat a gyermek fejődésére.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A gyermeknevelés viszont bonyolult feladat, melynek eredménye csak jóval később nyilvánul meg.
Az anya szerepe a családban TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az anya szerepe a családban A gyermek születése után a legnagyobb feladat az anyára hárul. Már a terhesség során kialakul az a szoros kapcsolat a gyermek és az anya között, mely a születés után tovább mélyül.
A nőnek feleségként, társként és anyaként is meg kell állnia a helyét. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A nőnek feleségként, társként és anyaként is meg kell állnia a helyét.
Az apa szerepe Napjainkban már általában nem egyedüli családfenntartó. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az apa szerepe Napjainkban már általában nem egyedüli családfenntartó. Lényeges, hogy összhangban legyen az anyával a nevelés tekintetében.
Fontos, hogy részt vegyen a gyermeknevelésben. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Fontos, hogy részt vegyen a gyermeknevelésben.
Egyre nagyobb részt vállal a házimunkában. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Egyre nagyobb részt vállal a házimunkában.
A nagyszülők nagy segítséget jelenthetnek a gyermeknevelésben. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A nagyszülők szerepe A nagyszülők nagy segítséget jelenthetnek a gyermeknevelésben. Tapasztalataikkal rengeteget segíthetnek. Ugyanakkor a generációs különbségek miatt egyes kérdésekben eltérő véleményen lehetnek a szülőkkel. Ezeket a nézetkülönbségeket ne a gyerek előtt vitassák meg.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A nagypapák és a nagymamák jelenthetnek egyfajta ellensúlyt a szülőkkel szemben. Viszont problémákhoz vezethet, ha túlságosan a fiatalokra akarják erőltetni az elképzeléseiket.
(Dr. Pálhegyi Ferenc alapján) TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Családmodellek (Dr. Pálhegyi Ferenc alapján) 1. A diktátor
Az apa van a középpontban. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A diktátor jellemzői: Az apa van a középpontban. Az anya megtesz mindent, amit férje kér, követel. Gyerekeket az anya látja el, akik apahiánytól szenvednek. Mennyire gyakori ez a családmodell manapság?
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 2. Az anyakirálynő
Az anyáé a vezető szerep, mindenki fölött áll. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az anyáé a vezető szerep, mindenki fölött áll. Az apa próbál a kedvében járni. A gyerekek tőle várják a segítséget a tanuláshoz.
3. „Minden döntések asszonya” TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 3. „Minden döntések asszonya”
Minden feladat az anyára hárul. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Minden feladat az anyára hárul. Az apa kihasználja ezt, semmit nem segít. A gyerekek nevelése egyre nehezebb.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 4. Egyenlők káosza
Ez már egy napjainkra leginkább jellemző modern családmodell. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Ez már egy napjainkra leginkább jellemző modern családmodell. A szülők kivételeznek. Határozatlanság jellemzi őket. A gyermek a határozatlanságot tanulja meg.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 5. Egymást túlüvöltve
A szülők állandóan veszekednek. Mindenki ragaszkodik a saját igazához. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A szülők állandóan veszekednek. Mindenki ragaszkodik a saját igazához. Nincs elfogadás, empátia, alkalmazkodóképesség a szülők között. A gyerek bizonytalanságban él, nem tudja, kinek a pártjára álljon.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 6. A csonka család
Az egyik szülővel történt valami (meghalt, elment). TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az egyik szülővel történt valami (meghalt, elment). A másik fél szerepkörét is vállalnia kell annak, aki a gyerekekkel egyedül maradt. A gyereknek látnia kellene férfi és női modellt, ami itt nem adatik meg neki. Ez a későbbiekben a saját életében vezethet prolémákhoz.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 7. Kapcsolat nélkül
Az apa a munkájába menekül. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az apa a munkájába menekül. Nincs a felesége, gyermekei mellett a fontos pillanatokban. A gyerekek vágynak apjuk szeretetére, de csak ritkán kapják meg. A szülők magányosak a házasságban, nincs igazi kapcsolat közöttük.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 8. A szülők kedvence
Egy gyerek van a családban. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Egy gyerek van a családban. A szülők mindent megadnak neki, elkényeztetik. A gyerek ezt gyakran ki is használhatja.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 9. Az anyós a főnök
A szülőket bábként irányíthatja. Érzelmileg zsarolhatja a szülőket. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A szülőket bábként irányíthatja. Érzelmileg zsarolhatja a szülőket. Élettapasztalata révén általában azt hiszi, joga van beleszólnia mindenbe. A szülők testi-lelki egységét megzavarhatja ez a folyamat.
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 10. Az ideális család
Működik az elfogadás, tolerancia. Tudnak egymáshoz alkalmazkodni. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A szeretet alapul. Működik az elfogadás, tolerancia. Tudnak egymáshoz alkalmazkodni. Ideális női-férfi szerepeket töltenek be a szülök. Az apa vezeti a családot. Az anya biztosítja a családi összetartást. Minden tagnak jó érzés otthon lenni.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!