Becsléselmélet - gyakorlat 2014. október 14.. Példa 1 - Feladatgyűjtemény Egy nagyvállalat személyzeti osztályvezetője azt gyanítja, hogy különbség van.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdaságstatisztika Hipotézisvizsgálatok általános kérdései Nemparaméteres próbák november 6. és november 13.
Advertisements

Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Gazdaságstatisztika, 2015 RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA Gazdaságstatisztika október 20.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Kvantitatív módszerek Becsléselmélet október 7. és 9.
Kvantitatív módszerek Hipotézisvizsgálatok - Nemparaméteres próbák október 16.
Gazdaságstatisztika Hipotézisvizsgálatok általános kérdései Nemparaméteres próbák.
Paraméteres próbák- konzultáció október 21..
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
Kockázat és megbízhatóság
tananyag =előadások és gyakorlatok anyaga (írott és elmondott is)
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Valószínűségi kísérletek
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
1Transzplantációs Alapítvány
2. előadás Viszonyszámok
Alhálózat számítás Osztályok Kezdő Kezdete Vége Alapértelmezett CIDR bitek alhálózati maszk megfelelője A /8 B
Leíró statisztika Becslés
Becslés gyakorlat november 3.
Mintavétel és becslés október 25. és 27.
Kvantitatív módszerek
Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy.
Kockázat és megbízhatóság
Mintavétel és becslés október 27. és 29.
Becsléselmélet - Konzultáció
Kockázat és megbízhatóság
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Kockázat és megbízhatóság
Mintavételes eljárások
Kvantitatív módszerek
Hipotézisvizsgálat.
Kvantitatív módszerek
Mintavételes eljárások
Piaci kockázat tőkekövetelménye
Hipotézisvizsgálatok általános kérdései Nemparaméteres próbák
Becsléselmélet - Konzultáció
V. Optimális portfóliók
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
IV.2. Hozam számtani és mértani átlaga
MINTAVÉTEL, LEÍRÓ STATISZTIKAI MUTATÓSZÁMOK
Varianciaanalízis- ANOVA (Analyze Of VAriance)
Kvantitatív módszerek
Kvantitatív módszerek
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Kvantitatív módszerek
Standardizálás.
Regressziós modellek Regressziószámítás.
STRUKTURÁLT SERVEZETEK: funkció, teljesítmény és megbízhatóság
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
Számítógépes szimulációval segített tervezés
3, u-próba, t-próba Kemometria 2016/2017 3, u-próba, t-próba
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Dr. Varga Beatrix egy. docens
3. előadás.
Statisztika Érettségi feladatok
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A szállítási probléma.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Matematika 11.évf. 1-2.alkalom
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Paraméteres próbák Adatelemzés.
Kísérlettervezés 2018/19.
3. előadás.
Hagyományos megjelenítés
Hipotéziselmélet Adatelemzés.
Mintavételes eljárások
Előadás másolata:

Becsléselmélet - gyakorlat október 14.

Példa 1 - Feladatgyűjtemény Egy nagyvállalat személyzeti osztályvezetője azt gyanítja, hogy különbség van a szellemi és a fizikai dolgozók betegség miatti hiányzása között. A gyanú kivizsgálására véletlenszerűen kiválasztott 45 fizikai és 38 szellemi foglalkozású dolgozót és megvizsgálta az elmúlt egy évben mennyit hiányoztak betegség miatt. A kapott eredményeket az alábbi táblázat mutatja. 90%-os megbízhatósági szinten becsüljük meg a betegség miatti hiányzás várható értékei közötti eltérést! Megoldás: két várható érték különbségének becslése ismeretlen elméleti szórás esetén, de mivel a mintaelemszám mindkét mintában elég nagy (n>30), így a standard normális eloszlás táblázatot használjuk. Kvantitatív módszerek FizikaiSzellemi Mintaszám4538 Átlag10,47,8 Szórás12,85,5

Példa 1 - Megoldás  A konfidencia-intervallum:   = 10 %  z  /2 = z 0,95 =1,65 (=Ф(z)) (standard normális eloszlás táblázatból)  Behelyettesítve: Kvantitatív módszerek FizikaiSzellemi Mintaszám4538 Átlag10,47,8 Szórás12,85,5 -0,876 <  d < 6,076 A hiányzások várható értékei közötti eltérés 90%-os valószínűséggel -0,876 nap és 6,076 nap között van.

Példa 2 - Feladatgyűjtemény Egy új fogászati érzéstelenítő kipróbálására egy rendelőben véletlenszerűen kiválasztottak 10 pácienst. 5 páciens a hagyományos, 5 pedig az újfajta érzéstelenítőt kapta. Kezelés közben megkérték a pácienseket, hogy egy 0-tól 100-ig terjedő skálán értékeljék, hogy mennyire érzik kellemetlennek a kezelést. (A magasabb érték nagyobb kellemetlenséget mutat.) Az eredményeket az alábbi táblázat tartalmazza. Becsüljük meg a páciensek két csoportja közötti kellemetlenségi szint várható értékei különbségét 99%-os megbízhatósági szinten! (A kellemetlenségi szint normális eloszlással írható le, mindkét csoportban.) Kvantitatív módszerek HagyományosÚj Mintaszám55 Átlag60,3332,21 Szórás15,8212,77

Példa 2 - Megoldás  Megoldás: két várható érték különbségének becslése ismeretlen elméleti szórás esetén.  Feltétel: az alapsokaság normalitása és a szórások egyezősége  Végezzük el az F-próbát! Kvantitatív módszerek HagyományosÚj Mintaszám55 Átlag60,3332,21 Szórás15,8212,77 F krit (DF 1 =4; DF 2 =4) = 16 Az alapsokasági szórások egyezőségét elfogadjuk 1%-os szignifikancia szinten.

Példa 2- Megoldás  A konfidencia-intervallum:   = 1 %, DF = n 1 +n 2 -2 = 8  t 0,995 = 3,355 (a Student eloszlás táblázatából) Kvantitatív módszerek HagyományosÚj Mintaszám55 Átlag60,3332,21 Szórás15,8212,77 Az ismeretlen sokasági szórásnégyzet torzítatlan becslőfüggvénye A két érzéstelenítő hatása közötti különbség várható értéke 99%- os valószínűséggel -2,38 és 58,62 pont között van.

Példa 3 - Feladatgyűjtemény Egy tv műsort néző 400 felnőttből és 600 fiatalból álló mintából az derült ki, hogy 100 felnőttnek és 300 fiatalnak tetszett a műsor. Becsüljük meg 95%-os szinten azon felnőtt és fiatal nézők arányának különbségét, akiknek tetszett a műsor! Megoldás: két sokasági arány különbségének becslése Kvantitatív módszerek

Példa 3 - Megoldás   = 5 %  z  /2 = z 0,975=1,96 (a standard normális eloszlás táblázatból)  1-es index: a fiatalok  p 1 = 300/600 = 1/2, q 1 = 1/2, n 1 = 600  2-es index: felnőttek  p 2 = 100/400 = 1/4, q 2 = 3/4, n 2 = 400 Kvantitatív módszerek 0,192 < P 1 -P 2 < 0,308 Az adott tv műsor tetszési arányának fiatalok és felnőttek közötti különbsége 19,2% és 30,8% között van 95%-os valószínűséggel. Azaz nagy valószínűséggel állíthatjuk, hogy a fiataloknak jobban tetszett a műsor, mint a felnőtteknek.

Példa 4 - Feladatgyűjtemény Egy urnában ismeretlen arányban piros és fehér golyók vannak. Az urnából 60 elemű véletlen visszatevéses mintát véve, a golyók 70%-a bizonyult pirosnak. Határozzuk meg a piros golyók tényleges arányának 95 és 99%-os konfidencia intervallumát! Mekkora mintát kellene vennünk, hogy 95, ill. 99%-osan biztosak lehessünk abban, hogy a tényleges arány nem tér el több mint 5%-al a mintabeli aránytól? Megoldás: sokasági arány becslése, illetve mintaszám meghatározása Kvantitatív módszerek

Példa 4 - Megoldás  A sokasági arány becslése  p = 0,7   = 5 %  z  /2 = z 0,975 = 1,96   = 1 %  z  /2 = z 0,995 = 2,58 Kvantitatív módszerek 0,584 < P < 0,816 0,547 < P < 0,853 A piros golyók aránya 58,4% és 81,6% között van 95% valószínűséggel. A piros golyók aránya 54,7% és 85,3% között van 99% valószínűséggel.

Példa 4 - Megoldás   = 0,05  p = 0,7   = 0,95  z 0,975 = 1,96   = 0,99  z 0,995 = 2,58 Kvantitatív módszerek Az elemszám 323 db kell, hogy legyen, ahhoz, hogy a tényleges arány ne térjen el több, mint 5%-kal a mintabeli aránytól. Az elemszám 560 db kell, hogy legyen, ahhoz, hogy a tényleges arány ne térjen el több, mint 5%-kal a mintabeli aránytól.

Példa 5 - Feladatgyűjtemény Egy speciális diéta hatásosságát vizsgálják. Ehhez minden vizsgálati személy testsúlyát megmérték a diéta előtt és után. A hipotetikus kísérlet eredménye 9 kísérleti személyen a következő táblázatban látható: Becsüljük meg 90%-os megbízhatósággal a diéta előtti és utáni testsúly várható értékeinek különbségét! Kvantitatív módszerek A vizsgált személy sorszáma Testsúly a diéta előttTestsúly a diéta után

Példa 5 - Megoldás  Megoldás: várható értékek különbségeinek becslése páros minta esetén Kvantitatív módszerek A vizsgált személy sorszáma Testsúly a diéta előtt Testsúly a diéta után didi

Példa 5 - Megoldás  A keresett konfidencia-intervallum tehát: Kvantitatív módszerek A diéta megkezdése előtti és utáni várható testsúlyok különbsége 90%-os megbízhatósággal 2,69 kg és 6,43 kg között lesz.

Példa 6 - Feladatgyűjtemény Egy közvélemény-kutató 1000 elemű, állítása szerint az ország teljes felnőtt lakosságát reprezentáló FAE mintákkal dolgozik. Két – időben egymást két hónappal követő – közvélemény-kutatás eredménye szerint az egyik politikust a lakosság 62, illetve 68%-a tartotta rokonszenvesnek. 99%-os megbízhatósággal készítsünk becslést a rokonszenvüket kifejezők arányának különbségére! Ha felére kívánjuk csökkenteni a becslés hibáját, akkor mekkora mintát kellene vennünk? Megoldás: két sokasági arány különbségének a becslése, mintaelemszám meghatározása Kvantitatív módszerek

Példa 6 - Megoldás  A mintákat akkor tekinthetjük kellően nagynak, ha az alábbi konfidencia-intervallumok nem tartalmazzák sem a 0-t, sem az 1- et.  α=1%, α/2=0,5%=0,005 Kvantitatív módszerek

Példa 6 - Megoldás  A keresett intervallum: Kvantitatív módszerek Vagyis a két sokasági arány (rokonszenv mértéke) közötti különbség 99%-os megbízhatósággal 5% és 11,5% között van.

Példa 6 - Megoldás  Mintaelemszám meghatározása:  A Δ értéke 0,055, ha ezt felére kívánjuk csökkenteni, akkor az 0,0275.  Így közel 3989 elemű mintát kellene vennünk mindkét időszakban. Kvantitatív módszerek

Példa 7 - Feladatgyűjtemény Egy élelmiszergyárban – többek között – 1kg-os darabos gyümölcskonzerveket csomagolnak automata töltőgéppel. Korábbi felmérések szerint a töltősúly normális eloszlása feltételezhető. A napi termelés ellenőrzésére az első műszakban vettek egy 100 elemű FAE mintát, amelynek töltősúly szerinti megoszlása: Egy másik műszakban vettek egy 200 elemű mintát, ahol az átlagos töltősúly 1002,5 grammra adódott, a minta alapján számolt szórás 7,6 grammra adódott. Kvantitatív módszerek Doboz töltősúlya (g)Darab Összesen100

Példa 7  95%-os megbízhatósággal készítsünk becslést a két műszak várható töltősúlyainak különbségére!  Mekkora mintára van szükség, ha az előző becslés pontosságát 99%-os megbízhatósági szinten kívánjuk garantálni?  A második műszakban az 1000 gramm feletti töltések aránya 52%-os. Készítsünk 95%-os megbízhatósággal becslést a két műszak 1000 gramm feletti töltései arányának különbségére!  Mekkora mintára van szükségünk ha az előző becslésnél a hibát harmadára kívánjuk csökkenteni? Kvantitatív módszerek

Példa 7 - Megoldás  95%-os megbízhatósággal készítsünk becslést a két műszak várható töltősúlyainak különbségére!  A sokasági szórások nem ismertek, de mindkét műszakban a minta elemszáma > 30, így használhatjuk az alábbi képletet: Kvantitatív módszerek Doboz töltősúlya (g)Darab Összesen100

Példa 7 - Megoldás A két műszakban töltött konzervek várható töltősúlya között különbség - 0,409gramm és 3,609 gramm között van 95%-os megbízhatósággal a minták alapján. Kvantitatív módszerek Mekkora mintára van szükség, ha az előző becslés pontosságát 99%-os megbízhatósági szinten kívánjuk garantálni? 221 elemű mintára lenne szükség mindkét műszakból.

Példa 7 - Megoldás A második műszakban az 1000 gramm feletti töltések aránya 52%-os. Készítsünk 95%-os megbízhatósággal becslést a két műszak 1000 gramm feletti töltései arányának különbségére! Kvantitatív módszerek Doboz töltősúlya (g)Darab Összesen100

Példa 7 - Megoldás  α=5%, α/2=2,5%=0,025 Kvantitatív módszerek A minták alapján a két műszakban az 1000 gramm felett töltött konzervek arányának különbsége 7,73% és 30,27% között van. Mekkora mintára van szükségünk, ha az előző becslésnél a hibát harmadára kívánjuk csökkenteni? Δ új =0, Közel 1240 elemű mintára lenne szükség mindkét műszakból.

Példa 8 - Feladatgyűjtemény 7 alkalmazás indításának időszükségletét hasonlították össze egy felső és egy középkategóriás okostelefonon. Az eredmények az alábbi táblázatban láthatóak: Adjon 95%-os konfidencia-intervallumot a két okostelefonon az alkalmazások megnyitásához szükséges idők közötti különbségre! (Tegye fel, hogy az eloszlások normálisak!) Megoldás: két várható érték különbségének becslése – páros minta Kvantitatív módszerek Az alkalmazás indításához szükséges idő [s] AlkalmazásKözépkategóriás telefonFelsőkategóriás telefon 1.5,64,5 2.12,310,4 3.20,623,4 4.11, , ,327,5 7.4,23

Példa 8 - Megoldás Kvantitatív módszerek Az alkalmazás indításához szükséges idő [s]didi AlkalmazásKözépkategóriás telefon Felsőkategóriás telefon 1.5,64,51,1 2.12,310,41,9 3.20,623,4-2,8 4.11,4101,4 5.13,4121,4 6.24,327,5-3,2 7.4,231,2 Átlag13,11412,971

Példa 8 - Megoldás  DF=6 t α/2 =2,447 Kvantitatív módszerek 95%-os megbízhatósággal a két típusú okostelefonon az alkalmazások megnyitásához szükséges várható idők közötti különbség -1,768 és 2,054 sec között van.

Példa 9 - Feladatgyűjtemény Két autósiskolában vizsgálták, hogy a tanulók hány gyakorlati óra után tesznek sikeres vizsgát. Az adatokat a következő tábla mutatja: Feltételezve a mintavételi eloszlás normalitását, adjon 95%-os becslést az autósiskolákban a sikeres vizsga letételéhez szükséges gyakorlati órák számának különbségére! Megoldás: két sokaság várható értékének különbségére vonatkozó becslés, nem ismertek az alapsokasági szórások, csak a minta korrigált tapasztalati szórása. Feltétel: az alapsokasági szórások egyezősége (F-próba) Kvantitatív módszerek Aladár iskolájaBalázs iskolája Mintaszám4462 Átlagos óraszám2824 Korrigált tapasztalati szórás 6,25,4

Példa 9 - Megoldás  A nullhipotézist elfogadjuk, feltételezhető az alapsokasági szórások egyezése.  Az ismeretlen sokasági szórásnégyzet kombinált becslése: Kvantitatív módszerek

Példa 9 - Megoldás Kvantitatív módszerek 95%-os megbízhatósággal az Aladár iskolájában tanulók óraszáma várhatóan 1,758-6,242 órával több, mint a Balázs iskolájában tanulók óraszáma