„C” komponens Köszöntjük a résztvevőket! Szakiskolai fejlesztési program.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
AZ OEFI TÁMOP / SZÁMÚ ”EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI SZAKMAI HÁLÓZAT LÉTREHOZÁSA” CÍMŰ KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJE FELADATAI
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az Országos Felnőttképzési Szakmai Központ éves tevékenysége, eredményei Évzáró értekezlet Budapest, december 16.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Bolyai Farkas Szakképző Iskola „ Régi hagyományok… … új tudományok”
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Projektszellemű tanítási foglalkozások a szakiskola évfolyamán
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A magyar LLG Tanács ülése
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Mátészalkai Szakképző Iskola
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
HHR.
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Előadás másolata:

„C” komponens Köszöntjük a résztvevőket! Szakiskolai fejlesztési program

Programkoordinációs Iroda Elérhetőségek: n Irodavezető:Menner Ákos n Tel.szám: n n „C” referens:Angyal Szabolcs n Tel.szám: n

A szakképesítés megszerzésének lehetősége KOMPONENS C Nagy Zoltán komponensvezető Budapest november 12.

A szakiskolák helyzete és problémái A Szakiskolai fejlesztési program A „C” komponens célkitűzései A „C” komponens tervezett tevékenységei, várható eredményei A „C” komponensben a 2003/2004-es tanév feladatai

A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a képzésben való érdekeltség nem megfelelően érvényesül n szakmunkás presztízs csökkenése n szakmaváltás nehézkessége

A szakiskolák helyzetének alapvető problémái II. n tanulási kudarccal terhelt tanulók magas aránya n szociálisan hátrányos helyzetűek magas aránya n demotiváltság n magas lemorzsolódás, bukási arány

Középfokon tanulók %-os aránya Szakiskolai tanuló: fő Szakiskolai tanuló: fő

Bukási arányok a évfolyamokon NSZI 573 intézményt érintő reprezentatív vizsgálata alapján: 9. évfolyamon félévkor 43,8% tanév végén 25,5% 10. évfolyamon Félévkor 35% tanév végén 17,7%

Tantárgyi bukások megoszlása Magyar 18,9% ill.20,3% Matematika33,9% ill.31,7% Történelem20,1% ill.18,8% Szakmai elők.12,3% ill.14,0%

Kudarcok okai A tanulók véleménye alapján: - Általános iskolában semmit sem tanultak. - A tananyag nagy része unalmas. - A tananyag túl elméleti. - Nem gyakorlatiasak és érdekesek a tanórák. - A tanárok egy része csak diktál, elutasító, keveset magyaráz. - Elégtelen osztályzattal fegyelmeznek.

Lemorzsolódás

Gyakorlati képzőhelyek száma a szakképzésben 1990/ /98 90/9191/9292/9393/9494/9595/9696/9797/9897/98-as adat a 90/91-es százalékos arányában Iskolákban ,6 Vállalatoknál ,1 Összesen ,0

Szakmunkástanulók száma képzőhelyek és gazdasági szektorok szerinti lebontásban 1999/2000-ben

A Szakiskolai fejlesztési program

A fejlesztési program jellemzői n Egységes közismereti és szakmai fejlesztés n Iskola egészében gondolkodás n Meghatározó szereplőkre épít n Szakértők és iskolában dolgozók együttműködése n A képzés tárgyi feltételeinek javítása n Kapcsolódás az NFT-hez, EU irányokhoz

A „C” komponens célkitűzései Hatékonyan elősegítse a szakiskolákban tanuló hátrányos helyzetű, tanköteles kort betöltött, alapiskolai végzettséggel nem rendelkező fiatalok bennmaradását és visszakerülését a képzésbe. Ezáltal jussanak szakképesítéshez, és jelentősen javuljanak foglalkoztatási esélyeik.

VÉGREHAJTÁS, AKTIVITÁSOK Szakképzés megkezdésével kapcsolatos kompetenciarendszer kialakítása (felkészülés + útmutató + kb. 18 bemeneti kompetenciakör kialakítása) Projektmódszerrel támogatott egy éves programok létrehozása (felkészülés + útmutató + kb. 18 program elkészítése) Tanártovábbképzés, eszközfejlesztés

TÉNYLEGES LEHETŐSÉGET ADNI! A SZAKKÉPZÉS BEFEJEZÉSI FELTÉTELEINEK MEGFELELŐ BEMENETI KOMPETENCIÁK MEGÁLLAPÍTÁSA BEMENET SZINTEZÉSE, PONTOS PEREMFELTÉTEL MEGHATÁROZÁSA ELEMZÉS ALAPJÁN A FIATAL VÁLASZTHASSON!!!

A SZAKKÉPZÉSRE FELKÉSZÍTŐ ÉVFOLYAM MIT – AZT, AMI A SZAKKÉPESÍTÉS MEGSZERZÉSÉHEZ KELL HOGYAN – PROJEKTMÓDSZERREL SZAKÍT A FRONTÁLIS TANÍTÁSI MÓDSZERREL EGYÉNI HALADÁST TESZ LEHETŐVÉ A FIATAL BÁRMIKOR BEKAPCSOLÓDHAT (LEMORZSOLÓDÁS VISSZASZORÍTÁSA) SIKER EGY ÉVES PROGRAM – 1,5 ÉVES HATÁS

Oktatási törvény 27.§ (8.D.) „Ha a tanuló az e bekezdésben meghatározottak szerint nem szerezhet vagy nem kíván alapfokú iskolai végzettséget szerezni, a felzárkóztató oktatásban egy évig (tíz hónapig) tartó szakképzést előkészítő évfolyam keretében a szakképzésbe történő bekapcsolódáshoz szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket (kompetenciát) szerzi meg, és a szakképzési évfolyamon a szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott elméleti és gyakorlati tudáselemek (kompetencia) meglétéhez kötött szakképesítés megszerzésére készülhet fel.”

IDŐTÉNYEZŐK OKJ bemeneti szint: Projektmódszerrel támogatott egy éves programok létrehozása: Felkészülés, kísérleti fázis: A „termékek” bevezetése:

A TÁMOGATOTTAK KAPNAK („C” + „D”) KOMPLEX TÁMOGATÁS!!! Továbbképzést, módszertani felkészítést (hazai és nemzetközi) (100%) Képzési programokat (pályaorientáció + szakképzésre történő felkészítő) (100%) Az iskola megújulásának lehetőségét Eszközfejlesztést

Az Önfejlesztő iskolai program n Olyan képzési módszer, melynek során a résztvevők elsajátítják a fejlesztés és a változásmenedzsment korszerű módszereit n Az elméleti tudás mellett mindig az iskolájukhoz kapcsolódó gyakorlati feladatokon keresztül valósul meg a képzés. n A képzési sorozat végére jól megformált elképzelésekkel fognak rendelkezni iskolájuk helyzetéről, a szükséges fejlesztési irányokról, és a megvalósítás lehetséges módozatairól

Minőségfejlesztési komponens n Az intézmények képesek lesznek a szakiskolára adaptált önértékelési modell alkalmazására, eredményeik rendszerezett, összehasonlítható bemutatására. n Az adottságaikra és eredményeikre épülő fejlesztési tervek megfogalmazására n Minőségirányítási rendszerük megtervezésére és a bevezetés koordinálására

A TÁMOGATOTTAK FELADATA Részvétel a programban végzett tevékenysé- gekkel kapcsolatos továbbképzésekben Részvétel az OKJ kompetencia alapú bemeneti feltételrendszerének kidolgozásában Részvétel a pályaorientációs programok kialakításában Részvétel a projektmódszerrel támogatott képzési programok kidolgozásában Elkötelezettség a megújító munkában Kölcsönös informálás, tapasztalatátadás

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK I. A szakiskolák megújulása A szakképzésre történő felkészítő évfolyam bevezetésével kapcsolatos törvényi előírások biztosítása Iskolai vezetés felkészítése („D” komponensben) A szakképzés megkezdéséhez bemeneti kompetencia-rendszer kialakítása

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK II. A projektmódszer elterjesztése Tanártovábbképzés, felkészítés A tanárok felkészítése a módszer alkalmazására A szakképzésre felkészítő évfolyam programjainak kialakítása Technikai támogatás a programok végrehajtására A programok kipróbálása és módosítása

2003/2004 tanév feladatai I. n Kutatás, anyaggyűjtés és jelentés készítése a szakképzés megkezdésének bemeneti kompetencia rendszereiről. n Kutatás, anyaggyűjtés és jelentés készítése a projektmódszerrel támogatott szakképzésre történő felkészítő évfolyam, hátrányos helyzet kezelése témákban.

2003/2004 tanév feladatai II. n Szakértői csoport - pedagógusok és a munka világának képviselői bevonásával - elkészíti az útmutatókat és megvalósítási terveket a kidolgozó csoportok számára n A kidolgozó csoportok szervezése és felkészítése bemeneti kompetencia- rendszerek témában n A szakmai és vizsgakövetelményekhez illeszkedően a bemeneti követelmények kompetencia alapú kialakítása

2003/2004 tanév feladatai III. n Az útmutató kidolgozásában résztvevő szakértők és pedagógusok 2 csoportjának tanulmányútja Angliában, a bemeneti kompetencia-rendszerekkel kapcsolatban n Pedagógusok módszertani továbbképzése n Módszertani oktatási anyag (CD) fejlesztése n Szakértői műhelymunkák, tájékoztató fórumok szervezése

A „C” komponens rövid távú hatásai n Létrejön és alkalmazhatóvá válik a hátrányos helyzetű és tanulási nehézséggel küzdő szakiskolai tanulók részére írt egy éves, szakképzésre felkészítő program. n Kifejlesztésre kerül és mindenki számára hozzáférhető az egy éves programhoz létrehozott tananyag csomag.

A „C” komponens rövid távú hatásai II. n A programban résztvevő szakiskolákban a pedagógusok egy része módszertanilag és pedagógiailag képzetté válik a hátrányos helyzetű és tanulási nehézséggel küzdő tanulókkal való foglalkozásra. n Az OKJ bemeneti feltételei módosulnak, melynek rövidtávon nem csak az iskolai rendszerű szakképzésre, hanem a munkaerőpiaci képzésekre is hatása lehet.

A „C” komponens hosszú távú hatásai n Folyamatosan nő a szakiskolát megkezdő fiatalok száma. n Csökken a lemorzsolódás. n Nő a szakképzésbe visszakerülők száma. n Csökken a szakképzéssel nem rendelkezők száma.

A „C” komponens hosszú távú hatásai II. n Az egy éves program használata kiterjed a programban nem résztvevő iskolák körére. n Az ehhez a programhoz kapcsolódó pedagógiai-módszertani tudás széles körben terjed a szakiskolai pedagógusok körében és a pedagógusképzésben.

A magyar szakképzés jövője Európában Irányítás: regionalitás Jog: rugalmasság, esélyteremtés Finanszírozás: átláthatóság, programfinanszírozás, minőségelvűség Intézmények: konzorciális intézmények Képzési kínálat:szabvány, szakma-orientált, módszertani sokszínűség Képzési cél:kompetenciaelvű Humánerőforrás:szakember pedagógus Egyéb:nyelv, ICT EU kommunikáció: adatok, célok, képviselet.

Ha egy évre tervezel, vess gabonát, ha tíz évre, ültess fát, ha egy életre tervezel, akkor oktasd és képezd az embereket! (kínai közmondás)