„C” komponens Köszöntjük a résztvevőket! Szakiskolai fejlesztési program
Programkoordinációs Iroda Elérhetőségek: n Irodavezető:Menner Ákos n Tel.szám: n n „C” referens:Angyal Szabolcs n Tel.szám: n
A szakképesítés megszerzésének lehetősége KOMPONENS C Nagy Zoltán komponensvezető Budapest november 12.
A szakiskolák helyzete és problémái A Szakiskolai fejlesztési program A „C” komponens célkitűzései A „C” komponens tervezett tevékenységei, várható eredményei A „C” komponensben a 2003/2004-es tanév feladatai
A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a képzésben való érdekeltség nem megfelelően érvényesül n szakmunkás presztízs csökkenése n szakmaváltás nehézkessége
A szakiskolák helyzetének alapvető problémái II. n tanulási kudarccal terhelt tanulók magas aránya n szociálisan hátrányos helyzetűek magas aránya n demotiváltság n magas lemorzsolódás, bukási arány
Középfokon tanulók %-os aránya Szakiskolai tanuló: fő Szakiskolai tanuló: fő
Bukási arányok a évfolyamokon NSZI 573 intézményt érintő reprezentatív vizsgálata alapján: 9. évfolyamon félévkor 43,8% tanév végén 25,5% 10. évfolyamon Félévkor 35% tanév végén 17,7%
Tantárgyi bukások megoszlása Magyar 18,9% ill.20,3% Matematika33,9% ill.31,7% Történelem20,1% ill.18,8% Szakmai elők.12,3% ill.14,0%
Kudarcok okai A tanulók véleménye alapján: - Általános iskolában semmit sem tanultak. - A tananyag nagy része unalmas. - A tananyag túl elméleti. - Nem gyakorlatiasak és érdekesek a tanórák. - A tanárok egy része csak diktál, elutasító, keveset magyaráz. - Elégtelen osztályzattal fegyelmeznek.
Lemorzsolódás
Gyakorlati képzőhelyek száma a szakképzésben 1990/ /98 90/9191/9292/9393/9494/9595/9696/9797/9897/98-as adat a 90/91-es százalékos arányában Iskolákban ,6 Vállalatoknál ,1 Összesen ,0
Szakmunkástanulók száma képzőhelyek és gazdasági szektorok szerinti lebontásban 1999/2000-ben
A Szakiskolai fejlesztési program
A fejlesztési program jellemzői n Egységes közismereti és szakmai fejlesztés n Iskola egészében gondolkodás n Meghatározó szereplőkre épít n Szakértők és iskolában dolgozók együttműködése n A képzés tárgyi feltételeinek javítása n Kapcsolódás az NFT-hez, EU irányokhoz
A „C” komponens célkitűzései Hatékonyan elősegítse a szakiskolákban tanuló hátrányos helyzetű, tanköteles kort betöltött, alapiskolai végzettséggel nem rendelkező fiatalok bennmaradását és visszakerülését a képzésbe. Ezáltal jussanak szakképesítéshez, és jelentősen javuljanak foglalkoztatási esélyeik.
VÉGREHAJTÁS, AKTIVITÁSOK Szakképzés megkezdésével kapcsolatos kompetenciarendszer kialakítása (felkészülés + útmutató + kb. 18 bemeneti kompetenciakör kialakítása) Projektmódszerrel támogatott egy éves programok létrehozása (felkészülés + útmutató + kb. 18 program elkészítése) Tanártovábbképzés, eszközfejlesztés
TÉNYLEGES LEHETŐSÉGET ADNI! A SZAKKÉPZÉS BEFEJEZÉSI FELTÉTELEINEK MEGFELELŐ BEMENETI KOMPETENCIÁK MEGÁLLAPÍTÁSA BEMENET SZINTEZÉSE, PONTOS PEREMFELTÉTEL MEGHATÁROZÁSA ELEMZÉS ALAPJÁN A FIATAL VÁLASZTHASSON!!!
A SZAKKÉPZÉSRE FELKÉSZÍTŐ ÉVFOLYAM MIT – AZT, AMI A SZAKKÉPESÍTÉS MEGSZERZÉSÉHEZ KELL HOGYAN – PROJEKTMÓDSZERREL SZAKÍT A FRONTÁLIS TANÍTÁSI MÓDSZERREL EGYÉNI HALADÁST TESZ LEHETŐVÉ A FIATAL BÁRMIKOR BEKAPCSOLÓDHAT (LEMORZSOLÓDÁS VISSZASZORÍTÁSA) SIKER EGY ÉVES PROGRAM – 1,5 ÉVES HATÁS
Oktatási törvény 27.§ (8.D.) „Ha a tanuló az e bekezdésben meghatározottak szerint nem szerezhet vagy nem kíván alapfokú iskolai végzettséget szerezni, a felzárkóztató oktatásban egy évig (tíz hónapig) tartó szakképzést előkészítő évfolyam keretében a szakképzésbe történő bekapcsolódáshoz szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket (kompetenciát) szerzi meg, és a szakképzési évfolyamon a szakmai és vizsgakövetelményekben meghatározott elméleti és gyakorlati tudáselemek (kompetencia) meglétéhez kötött szakképesítés megszerzésére készülhet fel.”
IDŐTÉNYEZŐK OKJ bemeneti szint: Projektmódszerrel támogatott egy éves programok létrehozása: Felkészülés, kísérleti fázis: A „termékek” bevezetése:
A TÁMOGATOTTAK KAPNAK („C” + „D”) KOMPLEX TÁMOGATÁS!!! Továbbképzést, módszertani felkészítést (hazai és nemzetközi) (100%) Képzési programokat (pályaorientáció + szakképzésre történő felkészítő) (100%) Az iskola megújulásának lehetőségét Eszközfejlesztést
Az Önfejlesztő iskolai program n Olyan képzési módszer, melynek során a résztvevők elsajátítják a fejlesztés és a változásmenedzsment korszerű módszereit n Az elméleti tudás mellett mindig az iskolájukhoz kapcsolódó gyakorlati feladatokon keresztül valósul meg a képzés. n A képzési sorozat végére jól megformált elképzelésekkel fognak rendelkezni iskolájuk helyzetéről, a szükséges fejlesztési irányokról, és a megvalósítás lehetséges módozatairól
Minőségfejlesztési komponens n Az intézmények képesek lesznek a szakiskolára adaptált önértékelési modell alkalmazására, eredményeik rendszerezett, összehasonlítható bemutatására. n Az adottságaikra és eredményeikre épülő fejlesztési tervek megfogalmazására n Minőségirányítási rendszerük megtervezésére és a bevezetés koordinálására
A TÁMOGATOTTAK FELADATA Részvétel a programban végzett tevékenysé- gekkel kapcsolatos továbbképzésekben Részvétel az OKJ kompetencia alapú bemeneti feltételrendszerének kidolgozásában Részvétel a pályaorientációs programok kialakításában Részvétel a projektmódszerrel támogatott képzési programok kidolgozásában Elkötelezettség a megújító munkában Kölcsönös informálás, tapasztalatátadás
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK I. A szakiskolák megújulása A szakképzésre történő felkészítő évfolyam bevezetésével kapcsolatos törvényi előírások biztosítása Iskolai vezetés felkészítése („D” komponensben) A szakképzés megkezdéséhez bemeneti kompetencia-rendszer kialakítása
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK II. A projektmódszer elterjesztése Tanártovábbképzés, felkészítés A tanárok felkészítése a módszer alkalmazására A szakképzésre felkészítő évfolyam programjainak kialakítása Technikai támogatás a programok végrehajtására A programok kipróbálása és módosítása
2003/2004 tanév feladatai I. n Kutatás, anyaggyűjtés és jelentés készítése a szakképzés megkezdésének bemeneti kompetencia rendszereiről. n Kutatás, anyaggyűjtés és jelentés készítése a projektmódszerrel támogatott szakképzésre történő felkészítő évfolyam, hátrányos helyzet kezelése témákban.
2003/2004 tanév feladatai II. n Szakértői csoport - pedagógusok és a munka világának képviselői bevonásával - elkészíti az útmutatókat és megvalósítási terveket a kidolgozó csoportok számára n A kidolgozó csoportok szervezése és felkészítése bemeneti kompetencia- rendszerek témában n A szakmai és vizsgakövetelményekhez illeszkedően a bemeneti követelmények kompetencia alapú kialakítása
2003/2004 tanév feladatai III. n Az útmutató kidolgozásában résztvevő szakértők és pedagógusok 2 csoportjának tanulmányútja Angliában, a bemeneti kompetencia-rendszerekkel kapcsolatban n Pedagógusok módszertani továbbképzése n Módszertani oktatási anyag (CD) fejlesztése n Szakértői műhelymunkák, tájékoztató fórumok szervezése
A „C” komponens rövid távú hatásai n Létrejön és alkalmazhatóvá válik a hátrányos helyzetű és tanulási nehézséggel küzdő szakiskolai tanulók részére írt egy éves, szakképzésre felkészítő program. n Kifejlesztésre kerül és mindenki számára hozzáférhető az egy éves programhoz létrehozott tananyag csomag.
A „C” komponens rövid távú hatásai II. n A programban résztvevő szakiskolákban a pedagógusok egy része módszertanilag és pedagógiailag képzetté válik a hátrányos helyzetű és tanulási nehézséggel küzdő tanulókkal való foglalkozásra. n Az OKJ bemeneti feltételei módosulnak, melynek rövidtávon nem csak az iskolai rendszerű szakképzésre, hanem a munkaerőpiaci képzésekre is hatása lehet.
A „C” komponens hosszú távú hatásai n Folyamatosan nő a szakiskolát megkezdő fiatalok száma. n Csökken a lemorzsolódás. n Nő a szakképzésbe visszakerülők száma. n Csökken a szakképzéssel nem rendelkezők száma.
A „C” komponens hosszú távú hatásai II. n Az egy éves program használata kiterjed a programban nem résztvevő iskolák körére. n Az ehhez a programhoz kapcsolódó pedagógiai-módszertani tudás széles körben terjed a szakiskolai pedagógusok körében és a pedagógusképzésben.
A magyar szakképzés jövője Európában Irányítás: regionalitás Jog: rugalmasság, esélyteremtés Finanszírozás: átláthatóság, programfinanszírozás, minőségelvűség Intézmények: konzorciális intézmények Képzési kínálat:szabvány, szakma-orientált, módszertani sokszínűség Képzési cél:kompetenciaelvű Humánerőforrás:szakember pedagógus Egyéb:nyelv, ICT EU kommunikáció: adatok, célok, képviselet.
Ha egy évre tervezel, vess gabonát, ha tíz évre, ültess fát, ha egy életre tervezel, akkor oktasd és képezd az embereket! (kínai közmondás)