Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai 2014. November 27. Dénes Rita.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Fejlesztési technikák Szántóné Solymosi Ildikó
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1063 Budapest, Munkácsy M. u. 16.  Tel/Fax: , web: 
Minőségmenedzsment 4.előadás
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A projekttervezés első lépései
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezetfejlesztési Program
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
A kontrolling és a minőségmenedzsment kapcsolata
Operációkutatás eredete
Adatfolyam modellezés az SSADM-ben
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 11.
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Kritikai áttekintés.
Kérdések a második zh-hoz
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
HEFOP Minőségirányítás 13. hét: A minőségfejlesztést segítő technikák I.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az elemzés és tervezés módszertana
Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve.
A minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései
Értékelési javaslat az LB tagjai számára Bernáth Lajos.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Ugrás az első oldalra Folyamatközpontútanácsadás/ 1 1 Folyamatközpontú tanácsadás Folyamat = ember + tevékenység feltételek Folyamat = a tevékenységek.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minőségbiztosítás LB-II.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
INFORMÁCIÓMENEDZSMENT Dr. Szalay Zsigmond Gábor adjunktus, intézeti tanszékvezető VEZETÉS ÉS SZERVEZÉS MSC SZAK SZENT ISTVÁN EGYETEM.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
Üdvözöljük!. Napirend és tárgyalandó témakörök Cégtörténet és a cég jövője Ki kicsoda Cégen belüli szabályok Előnyök Teljesítménykimutatások Egyéb források.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Önértékelési projektterv
A problémafeltárás technikái
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
DEBRECENI EGYETEM AGRÁRTUDOMÁNYI CENTRUM AGRÁRGAZDASÁGI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI KAR VEZETÉSI ÉS MUNKATUDOMÁNYI TANSZÉK Üzleti kiválóság Dr. Gályász József.
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 24.
PMK minőségirányítási szakmai nap
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
beruházás-tervezési ABCD
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita

Dr. Topár József Bedzsula Bálint egyetemi adjunktus egyetemi tanársegéd BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Q. épület 312. Tel: fax: BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Q. épület 314. Tel: fax: Adminisztratív problémák: 2

A mai alkalom feladata A feladatok eredményei Mi lesz az 6. feladat? Mit kell teljesíteni a 6. feladatban? 3

Feladat szakaszok és határidők FeladatHatáridő 0. Csoportok megalakítása (névsor, neptun kód) Cég működés leírása kritérium értékelési szempontjai és mérőszámok kritérium értékelési szempontjai és mérőszámok kritérium értékelési szempontjai és mérőszámok Erősségek és fejlesztendő területek Elemzés, intézkedési terv ! 4

Feladat pontjai – 4-5-5* – * – – – 5* – – – – – QAF14 5

Feladat pontjai – * – ú – – ú – – ú – – – – – ,, – ú – QAF14 6

Feladat pontjai – – – – – ,, – – – – – – – – – – – – – – QAF15 7

Erősségek és fejlesztendő területek TQM filozófia: 1.mérések fontossága 2.megalapozott szervezetfejlesztés  Keressük a szervezet erősségeit és fejlesztendő területeit (!önértékelés!) 8

EFQM modell kritériumai

Erősségek és fejlesztendő területek RADAR-elv: 10

Módszertan 6.1. Brainstorming (ötletgyűjtés) 6.2. Ishikawa elemzés (ok-okozati összefüggések) 6.3. Pareto elemzés (prioritási sorrend meghatározása) 6.4. Intézkedési terv (probléma megoldására) Feladat: Elemzés, intézkedési terv (12.12.)!

Ishikawa elemzés Egy hiba mindaddig előfordulhat, amíg az összes okát meg nem ismerjük. A helyes beavatkozások érdekében az ok-okozati viszony elemzése szükséges Nemcsak az okozathoz rendelhető okok, hanem az okokat kiváltó okok logikai rendszerbe rendezése - hierarchikus, többszintes elrendezés Okok elemzése alapján megtervezett beavatkozás 12

13 Ishikawa elemzés – 4M

Hogyan alkalmazzuk? 1.A probléma megfogalmazása 2.Keressék meg az okokat, amelyekre egy ok-okozati diagram felépítésekor szükség van! 3.A megfelelő ok-okozati módszer kiválasztása: fő okok (bordák) kijelölése. 4.Állítsák össze a halszálka diagramot! (Törekedjenek a minél „mélyebb” hierarchikus kapcsolatok feltárására: „Miért?”) 5.Értékeljék és vizsgálják az okokat! Ishikawa elemzés 14 OKOZAT 3. MIÉRT? 2. MIÉRT? 1. MIÉRT?

10 % selejt a 2. gépen az elmúlt hónapban a termék felületi minősége miatt PROBLÉMA Végső okozat Gépek/ Berendezések Emberek AnyagokMódszerek FŐOKOK (bordák) Pontatlan gépek Pontatlan szerszámok Rossz beállítás Rosszul tervezett technológia Nem megfelelő ellenőrzés Alapanyaghiba OKOK (szálkák) Rossz beállítás Figyelmetlenség Példa: 15 Ishikawa elemzés

A tételek viszonylag kis hányada meghatározó jelentőségű az összességében túlsúlyban lévő sok kis tétellel szemben Eredete: Vilfredo Pareto, 80/20 szabály A hibaokok 20%-án keletkezik a hibák 80%-a! („A” típusú vagy kritikus hibák) Illetve a lehetséges hibaokok 80%-a a hibák 20%-át okozza. 16 Pareto elemzés

Létfontosságú kevés vs. érdektelen sok A vállalati gazdálkodás és döntéshozatal számos területén alkalmazott megoldás Minőségmenedzsment: – Alapfeladat: a lehetséges hibaokok közül azt a „jelentős keveset” azonosítani, melyek megoldásával jelentősen csökkenthetők a hibák – Juran: a problémák 2/3-a az okok 1/3-ából ered Kategorizálhatóak az okok, termékek, … 3 jellegzetes csoportra: – „A” – kritikus hibák, létfontosságú kevés – „B” – ezekből lehet majd „A”ABC diagram – „C” – hatásuk, súlyuk nem jelentős 17 Pareto elemzés

zavarok csökkenő sorrendben a zavar % aránya A B C 18 Pareto elemzés

Hogyan alkalmazzuk? 1.Probléma és a gyűjtendő információk megfogalmazása 2.Gyűjtsék az információkat, adatokat! (pl.: szavazással) 3.Határozzák meg az arányokat! (relatív gyakoriság) 4.Rajzolják meg az oszlopdiagramot! 5.Értékeljék és vizsgálják az eredményt! Pareto elemzés 19 Relatív gyakoriság Gyökérokok

Pareto elemzés 20 1.Pontatlan gépek 2.Rosszul tervezett technológia 3.Pontatlan szerszámok 4.Rossz beállítás 5.Nem megfelelő ellenőrzés

„Vezetői összefoglaló” Hogyan alkalmazzuk? – 3-5 db javaslatot fogalmazzanak meg! – Törekedjenek a gyakorlatias, konkrét megoldások megfogalmazására! – Jelöljék meg a legfontosabbnak vélt javaslatot! (Amivel kezdenék a fejlesztést!) 21 Intézkedési terv

Módszertan 6.1. Brainstorming (ötletgyűjtés) 6.2. Ishikawa elemzés (ok-okozati összefüggések) 6.3. Pareto elemzés (prioritási sorrend meghatározása) 6.4. Intézkedési terv (probléma megoldására) Feladat: Elemzés, intézkedési terv (12.12.)!

Köszönöm a figyelmet! Kérdés?