TANÁRLÁZADÁS ÉS ISKOLAPOLITIKA – TÉTEK, REMÉNYTELENSÉGEK ÉS REMÉNYEK NAHALKA ISTVÁN OKTATÁSKUTATÓ, NY. EGY. DOCENS
EGY KIS TÖRTÉNELEM – I. 2010 – elindulnak a jelentős átalakítások. Köznevelési törvény koncepció, törvényjavaslat. őszén megalakul a Hálózat a Tanszabadságért. Tiltakozás a Köznevelési Törvény elfogadása ellen. Lényeges médiafigyelem, társadalmi érdeklődés. Ez azonban hamarosan elhal.
EGY KIS TÖRTÉNELEM – II. A HAT megszerzi első sebeit. Előre menekülés: Agóra Oktatási Kerekasztal. Nem alakul ki párbeszéd. Az Agóra munkája eredményt hoz, de valójában kifullad. HAT: szakmailag megalapozott kritikák - a kutya sem figyel rá. A 2010 után alakult protest szervezetek tevékenysége reflektálatlan marad. „Új oktatáspolitika” - ellenállás nélkül menetelhet.
A LÁTENCIA IDEJE UTÁN A HERMANI FORRADALOM 2013 szeptember 1. után teljes a csönd. Kiépülnek az új struktúrák. 2015 végén, 2016 elején nem várt robbanás. Miskolci Herman Ottó Gimnázium nyílt levele - cunami. Mi ennek az oka? Miért ekkor? A belső értékelésre vonatkozó szabályok megjelenése. Egy iskola kezdi el. Jól érzékelhető problémák.
MEGSZERVEZŐDIK A MOZGALOM Tanítanék Mozgalom. Kettős fogadtatás: elismerés, de kétség is – szó van-e itt az oktatás lényegi, érdemi átalakításáról? A kormány megszervezi a Köznevelési Kerekasztalt A minisztérium még a látszatát is elkerüli annak, hogy partnerek tárgyalásáról lesz szó. A meghívottak köre. A minisztérium ki akarja fogni a szelet a tiltakozás vitorlájából.
A RADIKÁLIS FORDULAT Február 3-án tüntetés Miskolcon és más városokban. A Tanítanék Mozgalom Törley Katát, Pilz Olivért és Pukli Istvánt megválasztja szóvivőknek. Megszületik a 4 pont. Az oktatásban alapokat érintő, gyökeres változásoknak kell történni. A Civil Közoktatási Platform létrejötte. Elhatárolódás a Köznevelési Kerekasztaltól. Elkezdődik az érdemi, szakmai munka.
A MOZGALOM („TANÁRLÁZADÁS”) NAGY KÉRDÉSEI Hogy tud megfelelni (akar-e?) a héjáknak? Hogy tudja megtartani a pedagógusok nagy tömegét? Hogy tud megmaradni a tárgyalás mellett, miközben alig van remény arra, hogy az EMMI-vel érdemben tárgyalhasson?
EKÖZBEN A TÉT Romló feltételek, romló eredmények. Tudjuk, hogy a létrehozott struktúrák és működésmódok rosszak. A társadalom fejlődésének alapjai erodálódnak. Azt is tudjuk, hogy egy az egyben nem lehet visszahozni a 2010 előtti világot. Itt áll a magyar oktatás eddigi történetének legkomolyabb modernizációs feladata előtt. Mindezt egy diktatúra felé rohanó hatalommal, nem létező politikai ellenzékkel, múltba révedő pedagógusok tömegeivel, és a modernizációban nem érdekelt társadalmi csoportokkal.