Új elemek a szakképzési dokumentumokban (OKJ, SZVK, KP) Stágel Imréné szakértő NSZFI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakmai vizsga lebonyolításának egyes kérdései a 20/2007. (V
Advertisements

FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Szakképzés a moduláris felépítésű Országos Képzési Jegyzék rendszerében Soós László Dobogókő, április 3.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
Gyakorlati oktató FSZ
A kompetencia alapú moduláris felépítésű szakképzési szerkezet,
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
Az informatikai szakmai vizsgakövetelmények Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április 5.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben
Elektronikai Technikus
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Szakmai- és vizsgakövetelmények a vizsgáztatás az új OKJ alapján
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakmai program (helyi tanterv) készítése
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
A kompetencia alapú, moduláris szakképzési szerkezet
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
OKJ A szakmai vizsgák. Szakmai vizsga I. Fogalmak II. A szakmai vizsga időtartama és keretei III. A szakmai vizsga feladatai, tevékenységei, és.
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
Szakképzési változások
Gépgyártástechnológiai technikus
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Szakmai vizsga menete és dokumentumai Budavári Ágnes május 4. 1.
1 A szakmai program elkészítése. 2 Szakmai követelménymodul: része A szakképesítés szakmai követelményeinek meghatározott része, egyedi szakképesítések.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra Vizsgadokumentációs irodavezető augusztus 31.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
1 Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév A tanév rendje és aktuális feladatai Mihálka Nóra vizsgadokumentációs irodavezető.
A szakmai vizsgáztatás rendszere MA és HOLNAP Soós László Szociális és Munkaügyi Minisztérium Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály Székesfehérvár, 2007.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
moduláris szakképzési szerkezet
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz tartozó szakképzések jelenlegi helyzete Bazsáné Dr. Szabó Marianne osztályvezető Kutatási, Oktatási és.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Előadás másolata:

Új elemek a szakképzési dokumentumokban (OKJ, SZVK, KP) Stágel Imréné szakértő NSZFI

A szakképzés alapdokumentumai ► Az Országos Képzési Jegyzéket kiadó miniszteri rendelet ► A szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeit kiadó miniszteri rendeletek ► A minisztériumi közleményként kiadott központi programok ► A pedagógiai program részét képező helyi szakmai program

A korábbi és az új OKJ-t kiadó rendeletek Korábbi: 37/2003. (XII. 27.) OM rendelet (többször módosított) Új: 1/2006. (II. 17.) OM rendelet Módosította: 10/2007. (II. 27.) SZMM rendelet

Az új OKJ elkészítésének elvi szempontjai ► Új, rendszerelvű szakmaszerkezet ► Foglalkozás- és munkakörelemzésen alapul ► Szakképesítések számának csökkentése

A korábbi és az új OKJ összehasonlítása Egyaránt tartalmazzák az alábbiakat: ► Sorszám ► Szakképesítés megnevezése ► Szakképesítés szintje ► Tanulmányi terület ► Azonosítószám ► Hozzárendelt FEOR szám ► Szakmacsoport ► Jegyzékbe kerülés éve ► Kizárólag iskolarendszerű ► Szakképzési évfolyamok száma vagy/és óraszám ► A mestervizsga megszerzésére feljogosított kamara ► Az szvk meghatározására feljogosított miniszter

Változásokat jelent az új OKJ-ban: ► A szakképesítés körének új tartalma (alapszakma, rész- szakképesítés, elágazás, ráépülés) ► A kizárólag iskolai rendszerű szakképzés csak az 55-ös szinten valósul meg ► Az iskolarendszeren kívüli képzés az 55-ös szint kivételével valamennyi képesítésnél lehetséges ► A mestervizsga megszerzésére feljogosított kamarára a szakképesítés elnevezésében feltüntetett index utal ► Az elmélet-gyakorlat arány nem az OKJ-ban, hanem az SZVK-ban jelenik meg ► A szakképesítés azonosítószámának új szerkezete

A szakképesítés azonosítószámának új szerkezete: Becsüs Drágakő meghatározó500 ó Bútor- és szőnyegbecsüs 800 ó Ékszerbecsüs Bolti eladó2 év 2500óra 2500óra Bútor- és lakástextil eladó Élelmiszer- és vegyi áru eladó

A szakképesítés azonosítószámának új szerkezete: Kereskedelmi menedzser EU-s üzleti szakügyintézői 2 év Kereskedő év 2500 óra Bútor- és lakástextil kereskedő750 óra Kereskedelmi bolthálózat szervező350 óra

A korábbi OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 1. I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai 1. A szakképesítés azonosító száma 1. A szakképesítés azonosító száma 2. A szakképesítés megnevezése 2. A szakképesítés megnevezése II. A szakképesítés munkaterülete 1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás 1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás 2. A munkaterület rövid, jellemző leírása 2. A munkaterület rövid, jellemző leírása 3. A szakképesítéssel rokon munkakörök 3. A szakképesítéssel rokon munkakörök

A korábbi OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 2. III. A szakképesítés szakmai követelményei A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatok, feladatcsoportok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei A vizsgára bocsátás feltétele A szakmai vizsga részei A szakmai vizsga tantárgyai, témakörei A vizsga alóli felmentés feltételei A szakmai vizsga értékelése

Az új OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények jellemzői Kompetencia alapú Moduláris szerkezetű Gyakorlat/tevékenység-, munkaforma-centrikus

Az új OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 1. 1/2006. (VII. 5.) SZMM rendelet I. AZ ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉKBEN SZEREPLŐ ADATOK 1. A szakképesítés azonosító száma: 1. A szakképesítés azonosító száma: 2. A szakképesítés megnevezése: 2. A szakképesítés megnevezése: 3. A szakképesítések köre: 3. A szakképesítések köre: Rész-szakképesítések Rész-szakképesítések Elágazások Elágazások Ráépülés Ráépülés 4. Hozzárendelt FEOR szám: 4. Hozzárendelt FEOR szám: 5. A képzés maximális időtartama: 5. A képzés maximális időtartama:

Az új OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 2. 1/2006. (VII. 5.) SZMM rendelet II. EGYÉB ADATOK Szakképesítés/ Rész-szakképesítés /Elágazás/Ráépülés megnevezése 1. A képzés megkezdésének szükséges feltételei 1. A képzés megkezdésének szükséges feltételei Bemeneti kompetenciák: Bemeneti kompetenciák: Iskolai előképzettség: Iskolai előképzettség: Szakmai előképzettség: Szakmai előképzettség: Előírt gyakorlat: Előírt gyakorlat: Elérhető kreditek mennyisége: Elérhető kreditek mennyisége: Pályaalkalmassági követelmények: szükséges - nem szükséges Pályaalkalmassági követelmények: szükséges - nem szükséges Szakmai alkalmassági követelmények: szükséges - nem szükséges Szakmai alkalmassági követelmények: szükséges - nem szükséges

Az új OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 3. 1/2006. (VII. 5.) SZMM rendelet 2. Elmélet aránya: % 2. Elmélet aránya: % 3. Gyakorlat aránya: % 3. Gyakorlat aránya: % 4. Szakmai alapképzés (iskolai rendszerben): 4. Szakmai alapképzés (iskolai rendszerben): Időtartama (évben/vagy félévben): Időtartama (évben/vagy félévben): 5. Szintvizsga (iskolai rendszerben): 5. Szintvizsga (iskolai rendszerben): 6. Egészségügyi alkalmassági vizsgálat 6. Egészségügyi alkalmassági vizsgálat (szakmai alapképzés értelmezése: Szakképzési törvény 54/B §. 17. pontja) III. MUNKATERÜLET 1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör(ök), foglalkozás(ok) 1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör(ök), foglalkozás(ok) 2. A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása 2. A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása 3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések 3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések

Az új OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 4. 1/2006. (VII. 5.) SZMM rendelet IV.SZAKMAI KÖVETELMÉNYEK A szakmai követelménymodul azonosítója és megnevezése: A szakmai követelménymodul tartalma: Feladatprofil:Tulajdonságprofil: - szakmai kompetenciák (szakmai ismeretek és ezek típusai, szakmai készségek és ezek szintje), - szakmai kompetenciák (szakmai ismeretek és ezek típusai, szakmai készségek és ezek szintje), - személyes kompetenciák, - személyes kompetenciák, - társas kompetenciák, - társas kompetenciák, - módszerkompetenciák. - módszerkompetenciák.

Az új OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 5. 1/2006. (VII. 5.) SZMM rendelet V. VIZSGÁZTATÁSI KÖVETELMÉNYEK 1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei A szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott feltételek (modulzáró vizsga, hatósági engedély stb.). A szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott feltételek (modulzáró vizsga, hatósági engedély stb.). 2. A szakmai vizsga része(i) - a hozzárendelt szakmai követelménymodul azonosítója és megnevezése: - a hozzárendelt szakmai követelménymodul azonosítója és megnevezése: - a hozzárendelt vizsgafeladat(ok): - a hozzárendelt vizsgafeladat(ok): - a hozzárendelt jellemző vizsgatevékenység(ek): - a hozzárendelt jellemző vizsgatevékenység(ek): [írásbeli, interaktív (számítógépes), gyakorlati, szóbeli] [írásbeli, interaktív (számítógépes), gyakorlati, szóbeli] - időtartama: - időtartama:

Az új OKJ-hoz illeszkedő szakmai és vizsgakövetelmények felépítése 5. 1/2006. (VII. 5.) SZMM rendelet 3. A szakmai vizsga értékelése %-osan 4. A szakmai vizsgarészek alóli felmentés feltételei 5. A szakmai vizsga értékelésének a szakmai vizsgaszabályzattól eltérő szempontjai VI. ESZKÖZ ÉS FELSZERELÉSI JEGYZÉK

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 1. Korábbi: ► I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai ► A szakképesítés azonosító száma: ► 2. Szakképesítés megnevezése: Kereskedelmi technikus Új: ► I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai ► 1. A szakképesítés azonosítószáma: ► 2. A szakképesítés megnevezése: Bolti eladó ► 3. Szakképesítések köre: ► 3.1. Rész-szakképesítés: nincs ► 3.2. Elágazások: ► Azonosítószám: ► Megnevezés: Bútor- és lakástextil-eladó ► ……. ► 3.3. Ráépülés: nincs

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 2. Új: II. Egyéb adatok Elágazás: Bútor- és lakástextil-eladó 1. A képzés megkezdésének szükséges feltételei: Bemeneti kompetenciák: a képzés megkezdhető az e rendelet 3. sz. mellékletében a kereskedelem - marketing- üzleti adminisztráció szakmacsoportra meghatározott kompetenciák birtokában. E kompetenciák megszerezhetők a szakképzést előkészítő évfolyam keretében is. Vagy Iskolai előképzettség: nyolcadik évfolyam elvégzésével tanúsított alapfokú iskolai végzettség

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 3. Korábbi: III. A szakképesítés szakmai követelményei III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok 1. Munkavédelmi, környezetvédelmi, tűzvédelmi, biztonságtechnikai feladatok 2. Jogszabály-értelmezés, jogalkalmazás III/2. A feladatcsoportok, feladatok ellátásához szükséges követelmények Munkavédelmi, környezetvédelmi, tűzvédelmi, biztonságtechnikai, egészség-megőrzési, mentálhigiénés ismeretek 2. Jogi ismeretek

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 4. Új: IV. Szakmai követelmények A szakmai követelménymodulok felsorolása Az áruforgalom lebonyolítása …………Feladatprofil: Fogadja a vevőt és megismeri a vevő igényeit ……Tulajdonságprofil: Szakmai kompetenciák A típus megjelölésével a szakmai ismeretek: AAz árak feltüntetésére vonatkozó szabályok CAz értékesítési módok jellemzői, alkalmazásuk BA leltározás menete

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 5. Új: A szint megjelölésével a szakmai készségek 3Elemi számolási készség 5Köznyelvi beszédkészség Személyes kompetenciák Önállóság Társas kompetenciák Kapcsolatteremtő készség Módszerkompetenciák Gyakorlatias feladatértelmezés

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 6. Korábbi: A szakmai vizsgáztatás feltételei Az oktatási programban előírt követelmények teljesítése. Új: A szakmai vizsgára bocsátás feltételei: Modulzáró vizsga eredményes letétele Iskolai rendszerű szakképzés esetén: Az utolsó szakképző évfolyam eredményes elvégzése, amely egyenértékű a modulzáró vizsga eredményes letételével (modulzáró vizsga értelmezése: Szakképzési törvény 54/B §. 31.pontja)

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 7. Korábbi: Szakmai vizsga részei A szakmai vizsga írásbeli, gyakorlati és szóbeli vizsgarészekből tevődik össze. A vizsgarészek tárgyai és időtartama 2.1. Írásbeli vizsga – Kereskedelmi és vállalkozási ismeretek 180 perc. – Kereskedelmi és vállalkozási ismeretek 180 perc. – Szakmai idegen nyelv 180 perc. – Szakmai idegen nyelv 180 perc Gyakorlati vizsga – Gyakorlati ismeretek 120 perc. – Gyakorlati ismeretek 120 perc Szóbeli vizsga – Kereskedelmi és vállalkozási ismeretek – Áruismeret és árukezelési ismeretek – Marketing ismeretek – Szakmai idegen nyelv

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 8. Új: A szakmai vizsga részei 1. vizsgarész A hozzárendelt szakmai követelménymodul Az áruforgalom lebonyolítása A hozzárendelt 1. vizsgafeladat Az áruk átvételének, elhelyezésének, nyilvántartásba vételének, tárolásának, értékesítésének menete, eljárásai, szabályai A hozzárendelt jellemző vizsgatevékenység szóbeli időtartama: 30 perc (felkészülési idő 15 perc, válaszadási idő 15 perc) A vizsgarészben az egyes feladatok aránya 1. feladat100%

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 8. A szakmai vizsga értékelése Korábbi A vizsgázó a technikus minősítő vizsga valamennyi vizsgaelemére érdemjegyet kap, melyek átlaga alapján bizonyítványában a következő két osztályzatot jegyzik be: – szakmai elmélet, – szakmai gyakorlat. Eredménytelennek kell tekinteni a vizsgát, ha a vizsgázó a szakdolgozatára, az írásbeli vagy a gyakorlati vizsgarészek közül bármelyikre, továbbá ha a szóbeli vizsgarész bármelyik vizsgatárgyából elégtelen osztályzatot kapott.

A korábbi és az új szvk-k összehasonlítása 9. A szakmai vizsga értékelése Új: A szakmai vizsga értékelése %-osan Bútor- és lakástextil-eladó 1. vizsgarész30 2. vizsgarész30 3. vizsgarész40 A szakmai vizsga alóli felmentés feltételei A szakképesítéshez rendelt vizsgarészek valamelyikének korábbi teljesítése

Jogszabályok az szvk-król ► ► Az 1/2006. (VII. 5.) SZMM rendelet a szakmai és vizsgakövetelmények formai előírásairól ► ► A 2/2006. (VIII. 8.) SZMM rendelet a szociális és munkaügyi miniszter hatáskörébe tartozó egyes szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról (hatálybalépés: kihirdetést követő 8. napon, iskolarendszeren kívüli képzéseknél január 1-jétől) ► ► A 63/2006. (VIII. 30.) GKM rendelet a gazdasági és közlekedési miniszter hatáskörébe tartozó Postai ügyintéző szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról ► ► A 21/2007. (V. 21.) SZMM rendelet a szociális és munkaügyi miniszter hatáskörébe tartozó egyes szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról (hatálybalépés: szeptember 1-jétől, iskolarendszeren kívüli képzéseknél október 1-jétől)

A Központi program szerepe 1. (1993. évi LXXVI. Törvény a szakképzésről) 5. § (2) A szakképesítésért felelős miniszter az ágazatába tartozó szakképesítések tekintetében b) meghatározza a képzés időtartamát, a szakképesítés szakmai tantárgyait, illetve tananyagegységeit, szakmai követelménymoduljait, az ehhez tartozó modultérképet, továbbá kidolgoztatja azok központi programjait (tanterveit), és gondoskodik nyilvánosságra hozatalukról.

A Központi program szerepe 2. (1993. évi LXXVI. Törvény a szakképzésről) 15. § (1) Az iskolai rendszerű szakképzés az OKJ-ben meghatározott szakképesítés tekintetében a szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott szakmai és vizsgakövetelmény, valamint a szakképesítés központi programja (tanterve) alapján szakmai elméleti és gyakorlati képzés keretében történik. A központi program tartalmazza a tananyag elsajátítására rendelkezésre álló időkeretet, a szakképzési évfolyamokon, valamint az azok közötti, a szorgalmi idő befejezését követő összefüggő (nyári) szakmai gyakorlat időtartamát.

A Központi program szerepe 3. (1993. évi LXXVI. Törvény a szakképzésről) 54/B. § E törvény alkalmazásában: 10. központi program (tanterv): miniszter által kiadott dokumentum a szakmai és vizsgakövetelmény teljesítésére szolgáló iskolai rendszerű szakképzés megszervezéséhez, valamint további nevelési-oktatási dokumentumok (szakmai program, tankönyv, egyéb tanulmányi segédlet) elkészítéséhez;

Új fogalmak a központi programokban ► Tananyagegység: a szakképesítés központi programjában megadott tananyagrész, amely azonos illetve közvetlenül kapcsolódó képzési célt szolgáló tananyagelemekből képződik. ► Tananyagelem: a képzési folyamat tervezési-szervezési – a központi programban tovább nem bontott – része. A tananyagelemek összessége lefedi a szakképesítés megszerzéséhez szükséges teljes szakképzési tananyagot ► Időkeret: a szakmai tantárgyak, illetve tananyagegységek (modulok), tananyagelemek elsajátításához a képzés során rendelkezésre álló, tanítási órákban megadott idő. A központi program időtervében kell megadni, hogy az OKJ-ban meghatározott képzési időn belül mennyi lesz a flexibilis felhasználásra megengedett idő

A központi program és a helyi szakmai program kapcsolata 1. A központi program tananyagegységeinek, tananyagelemeinek felhasználása Az iskola ► a központi program tananyagelemeiből a központi program tananyagegységeitől eltérő tananyagegységeket, ill. tantárgyakat képezhet, ► a szabad sáv terhére önállóan alakíthat ki tananyagegységeket, ill. tantárgyakat.

A központi program és a helyi szakmai program kapcsolata 2. A központi program időtervének felhasználása: A központi program időterve a képzési folyamat egy lehetséges szervezését mutatja. Az iskola ► a szabad sáv terhére megnövelheti a központi program tananyagelemeinek, ill. tananyagegységeinek az óraszámát, ► a helyi adottságoknak megfelelően kiválasztja vagy változtatja a kp-ban javasolt tanulói tevékenységformát, képzési helyszínt, képzési jelleget Az szvk-ban meghatározott elmélet-gyakorlat aránynak teljesülnie kell a képzés teljes időtartamára.

Köszönöm a figyelmet! Stágel Imréné 06/20/