1 A diasor hatályosítását végezte: Dr. Szalai András, 2016. július.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztató a jogszabályi változásokról Bartalos Zsuzsanna irodavezető Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet Veszprém Megyei Iroda január-február.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Munkaidő 1. előadás Előadó: dr. Takács Gábor
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Munkajogi ismeretek Jogok és kötelezettségek I.. A felek jogai és kötelezettségei a munkajogviszonyban Együttműködési kötelezettség A munkajogviszonyban.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Munkáltatói intézkedések közlésének Kttv. szerinti szabályozása
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
KÖZSZOLGÁLAT A közszolgálati humánpolitika megújítása
Összeállította: Horváth Józsefné
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
JOGTANI ALAPISMERETEK
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A közigazgatás személyi állománya
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
A polgármestert érintő közszolgálati kérdések
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
Compliance és Corporate Governance
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Munkaszervezési ismeretek
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A MUNKAVISZONY FOGALMA ÉS AZ MT. HATÁLYA
Körmöczi Márta Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Társadalmi integráció kistelepüléseken
LOVAS POLGÁRŐR SZOLGÁLAT SZABÁLYAI
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

1 A diasor hatályosítását végezte: Dr. Szalai András, július

Az előadás tartalmi felépítése 1.A közszolgálati tisztviselők jogviszonyának jellemzői, elhatárolása más, munkavégzésre irányuló jogviszonyoktól 2. A közszolgálati tisztviselőkre vonatkozó jogi szabályozás 3. A kormányzati szolgálati jogviszony 2

Célkitűzés A fejezet bemutatja a közszolgálati tisztviselők jogviszonyának jellemzőit, elhatárolását más, munkavégzésre irányuló jogviszonyoktól. A fejezet ismerteti a közszolgálati tisztviselők csoportjait. Betekintést ad a jogviszony alanyaira vonatkozó legfontosabb szabályokba. Ismerteti a jogviszony keletkezésének és megszűnésének főbb szabályait. Ismerteti a főbb jogokat és kötelezettségeket. 3

1. A közszolgálati tisztviselők jogviszonyának jellemzői Fogalma: munkavégzés céljából létesített különleges jogviszony  többletjogokkal,  többletkötelezettségekkel. Tágabb értelemben ide tartoznak:  közszolgálati tisztviselők,  közalkalmazottak,  hivatásos szolgálatok dolgozói,  bíróságok, ügyészségek dolgozói. 4

Az államigazgatási szerveknél dolgozó tisztviselők:  a kormánytisztviselők kormányzati szolgálati  kormányzati ügykezelők jogviszony az önkormányzatoknál és néhány (a Kttv.-ben nevesített) más szervnél dolgozó tisztviselők:  köztisztviselők,  közszolgálati ügykezelők közszolgálati jogviszony A fővárosi és megyei kormányhivataloknál dolgozó tisztviselők:  állami tisztviselők állami szolgálati jogviszony  állami ügykezelők állami ügykezelői jogviszony 1.1. A közszolgálati tisztviselők csoportosítása 5

Ellenőrző kérdések 1.Mit jelen a közszolgálati jogviszony fogalma? 2.Milyen tisztviselők dolgoznak járási hivataloknál? 3.Milyen tisztviselők dolgoznak államigazgatási szerveknél? 4.Milyen tisztviselők dolgoznak önkormányzati szerveknél? 6

2.A közszolgálati (állami) tisztviselőkre vonatkozó jogi szabályozás Kttv. tartalma: - kormánytisztviselőkre vonatkozó rész részletes szabályozás - kormányzati ügykezelő - köztisztviselők csak az eltérő szabályozás - közszolgálati ügykezelők Áttv. tartalma: a Kttv. szabályait az Áttv.-ben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. 7

3. A kormányzati szolgálati jogviszony 3.1. A kormányzati szolgálati jogviszony alanyai 3.2. A kormányzati szolgálati jogviszony keletkezése és megszűnése 3.3. A kormányzati szolgálati jogviszony tartalma 3.4. Az ügykezelőkre vonatkozó eltérő rendelkezések 8

A kormányzati szolgálati jogviszony alanyai A jogviszony alanyai Munkáltató Munkavállaló Államigazgatási szerv kormánytisztviselő kormányzati ügykezelő vezetőügyintéző 9

3.2. A kormányzati szolgálati jogviszony keletkezése és megszűnése Létesítés feltételei: általános (pl. magyar állampolgárság, büntetlen előélet, cselekvőképesség, 18 év alatti ügyében eljáró szerv (munkáltató) esetében egyéb feltétel) különös (pl. idegennyelv-ismeret, közigazgatási gyakorlat, szakképesítés) Főszabály: kinevezéssel, határozatlan időre jön létre. A kinevezéssel kapcsolatos minden jognyilatkozatot írásba kell foglalni A kormánytisztviselők jogviszonyának keletkezése 10

A kinevezés tartalma: a közigazgatási szerv megnevezése, a kormánytisztviselő neve, a munkakör, feladatkör meghatározása, a kormánytisztviselő besorolásának és illetményének meghatározása az illetmény alapilletményhez viszonyított beállási szintje, a munkavégzés helye, az előmenetelhez előírt kötelezettség, a jogviszony kezdetének napja, munkáltató aláírása, a kormánytisztviselő nyilatkozata a kinevezés elfogadásáról A kormánytisztviselők jogviszonyának keletkezése

A kormánytisztviselő jogviszonyának megszűnése és megszüntetése Megszűnés: a jogviszony alanyaitól független jogi tények következménye. Esetei:  a kormánytisztviselő halála;  a kinevezésben meghatározott idő letelte;  hivatalvesztés fegyelmi büntetés;  70. életév betöltése;  a törvény erejénél fogva, a Kttv-ben meghatározott esetek;  az államigazgatási szerv jogutód nélküli megszűnése. A megszűnés és megszüntetés esetei törvényben meghatározottak! 12

Esetei:  a felek közös megegyezése;  áthelyezés;  lemondás;  felmentés;  azonnali hatállyal a próbaidő alatt. Megszüntetés: a jogviszony alanyai akaratnyilvánításának eredménye A kormánytisztviselő jogviszonyának megszűnése és megszüntetése

3.3. A kormányzati szolgálati jogviszony tartalma KötelezettségekJogok  utasítás végrehajtása  vagyonnyilatkozat-tétel  minősített adat megtartása  munkavégzéssel kapcsolatos általános  munkavégzéssel kapcsolatos sajátos  egyéb sajátos jogok Tartalom = kötelezettségek + jogok 14

A kormánytisztviselők kötelezettségei a) Általános kötelezettségei:  feladatait a köz érdekében a jogszabályoknak megfelelően, szakértelemmel és gondossággal, pártatlanul és igazságosan ellátni  munkaideje alatt - munkavégzés céljából, munkára képes állapotban - a munkáltató rendelkezésére állni  vezetőkkel és munkatársakkal együttműködni  munkáját személyesen ellátni b) Sajátos kötelezettségei:  vagyonnyilatkozat  minősített adat megtartása, stb. 15

Az utasítás végrehajtásának kötelezettsége Meg kell tagadnia az utasítás végrehajtását, ha annak teljesítésével: bűncselekményt, illetve szabálysértést valósítana meg, más személy életét, testi épségét vagy egészségét, ill. környezetét közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné. Megtagadhatja az utasítás végrehajtását, ha annak teljesítésével: jogszabálysértést követne el, saját életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné, emberi méltóságában sértené (erkölcsi korlát). Főszabály: a kormánytisztviselő köteles felettese utasítását végrehajtani A kormánytisztviselők kötelezettségei

A kormánytisztviselők jogai munkavégzéssel kapcsolatos sajátos jogok (Kttv. szerinti speciális szabályozás): a kormánytisztviselők egyéb sajátos jogai - a munkaidőre, - a rendkívüli munkavégzésre, - a szabadság mértékére vonatkozóan. 17

3.4. Az ügykezelőkre vonatkozó eltérő rendelkezések A Kttv. szerint ügykezelő az, aki: közigazgatási szervnél közhatalmi, irányítási, ellenőrzési és felügyeleti tevékenység gyakorlásához kapcsolódó ügyviteli feladatokat lát el. Ügykezelők általános alkalmazási feltétele:  min. középfokú szakképesítés megléte  büntetlen előélet, stb. ÜGYKEZELŐ KORMÁNYTISZTVISELŐ megkülönböztetés alapja: a tevékenység jellege 18

Általános szabályok Ügykezelők jogai és kötelezettségei: jogviszony keletkezésétől számított 6 hónapon belül ügykezelői alapvizsgát kell tenni, ha nem teszi le, jogviszony megszűnése ügykezelői osztályvezetői megbízás adható (ügykezelőkből álló szervezeti egység vezetésére) tevékenységüket legalább 5 évente értékelni kell illetmény: min. garantált bérminimum; max. az illetményalap hatszorosa vagyonnyilatkozat tételi kötelezettség bizonyos esetekben szabadság mértéke: nap A Kttv.-nek a kormányzati ügykezelőkre vonatkozó fejezete csak azokat a rendelkezéseket tartalmazza, amelyek eltérnek a kormánytisztviselőkre vonatkozó szabályoktól Az ügykezelőkre vonatkozó eltérő rendelkezések

Állami ügykezelők Az állami tisztviselők és az állami ügykezelők előmenetele és illetménye alapvetően abban különbözik a Kttv. szabályaitól, hogy az illetménynek alsó és felső határa van. Az állami ügykezelőt három év állami szolgálati jogviszonyban töltött idő után állami ügykezelő 2., tizenegy év állami szolgálati jogviszonyban töltött idő után állami ügykezelő 3., huszonöt év állami szolgálati jogviszonyban töltött idő után állami ügykezelő 4. előmeneteli fokozatba kell sorolni. alapszabadságának mértéke 22 munkanap Az ügykezelőkre vonatkozó eltérő rendelkezések

Ellenőrző kérdések 1.Melyek a kormányzati szolgálati jogviszony keletkezésének általános és különös feltételei? 2.Milyen esetekben szűnhet meg a kormányzati szolgálati jogviszony? 3.Melyek a kormánytisztviselők általános kötelezettségei? 4.Mikor köteles megtagadni az utasítást a tisztviselő? 5.Mikor tagadhatja meg az utasítást a tisztviselő? 6.Melyek az ügykezelők főbb jogai és kötelezettségei? 21

22