A Z ISZLÁM ARANYKORTUDÓSAI, AKIK AZ EURÓPAI TERMÉSZETTUDOMÁNY ELŐFUTÁRAI VOLTAK Radnóti Katalin ELTE TTK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Visszatérő űrkabin és a súrlódás Szabó Dávid, 9.c.
Advertisements

A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hullámmozgás. Hullámmozgás  A lazán felfüggesztett gumiszalagra merőlegesen ráütünk, akkor a gumiszalag megütött része rezgőmozgást végez.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Johannes Kepler Történelmi előzmények Ptolemaiosz (Kr. u ) Ptolemaiosz (Kr. u ) geocentrikus-földközéppontú világkép geocentrikus-földközéppontú.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
Internet tudományos használata
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Káros Szenvedélyek Dohányzás.
Számítógépes szimuláció
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
3. tétel.
Valószínűségi kísérletek
Gyűjtőköri szabályzat
Vezetékes átviteli közegek
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Összeállította: Horváth Józsefné
Becslés gyakorlat november 3.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Áramlástani alapok évfolyam
Komplex természettudomány 9.évfolyam
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kérdés és válasz Minták és technikák
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
Kvantitatív módszerek
A mozgási elektromágneses indukció
Komplex természettudomány 9.évfolyam
A korai Egyház Az első közösségek.
Bevezetés a környezetvédelembe
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Peremfigyelés: Boundary Scan IEE
Egy test forgómozgást végez, ha minden pontja ugyanazon pont, vagy egyenes körül kering. Például az óriáskerék kabinjai nem forgómozgást végeznek, mert.
1546. December 14. Dánia – Október 24. Csehország
Innovációs képesség és jólét összefüggései
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
Szerkezetek Dinamikája
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Ptolemaiosztól Newton-ig
Felhasználóképzés a kórházban
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
Környezeti Kontrolling
Bevezetés a környezetvédelembe
Informatikai eszközök a földrajzórán
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
A Föld, mint égitest.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A geometriai transzformációk
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Előadás másolata:

A Z ISZLÁM ARANYKORTUDÓSAI, AKIK AZ EURÓPAI TERMÉSZETTUDOMÁNY ELŐFUTÁRAI VOLTAK Radnóti Katalin ELTE TTK

M IRŐL LESZ SZÓ ? Az iszlám aranykor Az optika az iszlám aranykorban és az ókori görög előzmények A tudományos megismerési módszer kialakulása Az égi és a földi mozgásokról alkotott kép alakulása az iszlám aranykorában és az ókori előzmények

A Z ISZLÁM ARANYKOR

Fordítási mozgalom, igény a tudományos ismeretekre Arab a tudomány nyelve Papír, közkönyvtárak, iskolák A tudományos kutatás módszerei kialakulnak Csillagászat szerepe, ima időpontja és iránya, sokszor kék az ég Optika, a látás Kémia kezdetei Orvostudomány

AZ ÓKORI GÖRÖG ELŐZMÉNYEK AZ OPTIKA TERÜLETÉN " Hogy a szemünkből kiinduló sugarak végtelen sebességgel haladnak, azt a következő megfontolásból láthatjuk. Ha behunyjuk szemünket, és aztán kinyitjuk, és az égre nézünk, akkor nem telik időbe, hogy a fénysugarak elérjék az eget. Valóban, a csillagokat meglátjuk, mihelyt felnézünk, annak ellenére, hogy a távolság, mondhatnánk, végtelen. Ha a távolság még nagyobb volna, az eredmény megint csak ugyanaz lenne, és így világos, hogy a sugarak végtelen sebességgel távoznak. Ezért se meg nem szakadnak, se nem görbülnek, se nem törnek, hanem a legrövidebb úton, egyenes vonalban mozognak." Héron (Kr. u. 10. körül – 75. körül) Mások, például Arisztotelész elvetette a fenti elképzelést, mivel így sötétben is látnánk, és azt gondolta, hogy a tárgyakról leváló finom hártya kelti a látás érzetét.

P TOLEMAIOSZ (K R. U. 90. KÖRÜL – 168.) O PTIKA " A fénysugarakat kétféle módon lehet változtatni: visszaveréssel, vagyis visszapattanással a tükörnek nevezett tárgyakról, amelyek nem teszik lehetővé a behatolást, és hajlítással (vagyis töréssel) olyan közegek esetében, amelyeknél lehetséges a behatolás, ezeknek közös elnevezése van (átlátszó anyagok), mert a fénysugár keresztülhatol rajtuk." Szög a levegőben, beesési szög (°) Szög a vízben, törési szög (°) , , ,

G RAFIKONOK

A TÖRÉSI TÖRVÉNY FELISMERÉSE ÉS HELYES LEÍRÁSA I BN S AHL ( ) 984- BEN Nem szögekkel, illetve szögfüggvényekkel fogalmazta meg, hanem szakaszok arányaként, L 1 /L 2 = n 1 /n 2

I BN A L -H AYTHAM I BN A L -H AYTHAM, LATINOSAN A LHAZEN AKI KRU. 965 (B ASRA, I RAK ) ÉS 1039 (K AIRÓ, E GYIPTOM ) KÖZÖTT ÉLT 1011 és 1021 között készült Optika ( Kitāb al-Mānazir) című hét kötetes könyve Könyv I. Alhazen elmélete a fényről, a színekről és a látásról. Könyv II. Alhazen vizuális érzékelésről alkotott elképzelései. Könyv III. A látásról alkotott helytelennek tartott elképzelések számbavétele. Könyv IV és V. A fényvisszaverődéssel kapcsolatos elképzeléseinek kísérleti bizonyításai. Könyv VI. A helytelennek tartott elképzelések számbavétele a fénytörésről. Könyv VII. A fénytörésről.

T UDOMÁNYOS MEGISMERÉSI MÓDSZER Alhazen elsősorban optikai vizsgálatai során továbbfejlesztette a görögök nyomán kialakult tudományos vizsgálódási módszert. Nem egyszerűen csak szemlélődött, majd elmélkedett a dolgokról, hanem tudatos, tervszerű kísérleteket végzett. Hipotéziseket alkotott mielőtt módosította kísérleti berendezését, majd az eredmények alapján vizsgálódott tovább. A kísérletei során megfigyelt jelenségeket rendszeresen összevetette az elméleti alapvetésekkel. Szinte már a mai tudományos kutatási módszertant követve alkalmazta a megfigyelés, kérdésfeltevés, hipotézisalkotás, kísérlettervezés és kísérlet az elmélet ellenőrzésére, a kísérletek megismételhetősége, elméleti értelmezés algoritmust.

A Z ÉGI ÉS A FÖLDI MOZGÁSOKRÓL ALKOTOTT KÉP ÓKORI ELŐZMÉNYEI Az égitestekre és a földi jelenségekre alapvetően más törvények vonatkoznak.

A Z ASZTROLÁBIUM A legfényesebb csillagok és az ekliptika pontjainak (adott esetben a Nap, a Hold, a bolygók és az állatövi jegyek) horizonthoz és az égtájakhoz viszonyított látszólagos helyzetét lehet meghatározni, illetve fordítva, ezek ismeretében a jelenségek időpontját vagy a földrajzi helyet, ahonnan ezek látszanak. Az eszközben egyfajta éggömböt alakítottak ki gyűrűk térbeli rendszeréből, amelyek egy közös középpont körül forgathatók. A gyűrűk fokbeosztással vannak ellátva. A gyűrűrendszert szöghű leképezésben egy lapos fémtárcsára vitték át, mely mintegy az éggömb síkbeli leképezésének tekinthető.

A Z ELSŐ JELENTŐS MUSZLIM ASZTRONÓMIAI MUNKA : Z IJ AL -S INDH Zij : perzsa eredetű szó, általános megnevezése az iszlám világban az asztronómiai könyveknek, melyek táblázatokat és előrejelzéseket tartalmaznak a Nap, a Hold, a bolygók és a csillagok helyzetére vonatkozóan. Abū Abdallāh Mu ḥ ammad ibn Mūsā al-Khwārizmī (c. 780 – 850), latinosan Algoritmi. Ő vette át az indiai számokat, melyeket napjainkban arab számokként ismerünk. De mint az a korszakban természetes volt munkássága sok területre kiterjedt. Perzsaként tartják számon. Szülőhelye Khwarezm, Horezm régió, a mai Üzbegisztán területére esik. Asztronómiai munkásságának vezérfonala Ptolemaiosz Almagesztje volt, azonban folyamatosan rendszerezte, javította, korrigálta Ptolemaiosz adatait.

A BŪ ʿ A BD A LLĀH M U Ḥ AMMAD IBN J ĀBIR IBN S INĀN AL -R AQQĪ AL - Ḥ ARRĀNĪ AL - Ṣ ĀBI ʾ AL -B ATTĀNĪ LATINOSAN, A LBATEGNIUS (858–929) ARAB Mindössze 2 perces hibával határozta meg a napév hosszát, 365 nap, 5 óra, 46 perc és 24 másodpercben. Az árnyék hosszúságának változását nézte naponta, 40 éven keresztül. 700 évre visszamenőleg voltak datai. Az e közben eltelt napok számáta elosztotta az évek számával, és így kapta meg az év hosszát 2%-os pontossággal. Ő volt az első, aki észrevette, hogy a Nap - Föld távolság változó. Évtizedeken keresztül figyelte a Nap, a Hold és az akkor ismert bolygók (Merkúr, Vénusz, Mars, Jupiter, Szaturnusz) mozgását, pontosította Ptolemaiosz adatait, melyekből numerikus táblázatokat készített, melyek segítségével például a csillagászok is előre tudták jelezni a Nap, a Hold és a bolygók mozgását az égen. 489 csillagot katalogizált. Lehíresebb munkájának címe: Kitab al Zij, melyet 1116-ban fordítottak le először latinra. Évszázadokkal később Kopernikusz sok mérési adatát felhasználta elmélete kidolgozásánál. A 72. oldal alján hivatkozik rá híres könyvében.

S HUKUK A korszak többi tudósához hasonlóan Alhazen is sokféle tudománnyal foglakozott. Munkássága nem csak az optika területén volt fontos, hanem az asztrológiában is, ahogy a legtöbb korabeli tudósé és 1028 között írta az Al- Shukuk ala Batlamyus című munkáját, mely valahogy úgy fordítható, hogy kétségek Ptolemaiosszal kapcsolatban. Vagyis saját megfigyeléseire alapozva kétségesnek tekintette Ptolemaiosz geocentrikus modelljét, mintegy kritizálva azt. Egyértelműen kimondta, hogy Ptolemaiosz elmélete hibás, nem lehet igaz. És ezzel mintegy „ kutatási programot ” adott a következő nemzedékek tudósainak. A jelenségek következetes matematikai leírására törekedett, mely egyezik a tapasztalattal is. A csillagászat esetében erre Newtonig kellet várni.

P ERZSA T UDÓSOK P AVILONJA R AZI, K HAYYAM, A VICENNA ÉS AL -B IRÚNI

A L -B IRÚNI MUNKÁSSÁGA tg  1 = h/(d+x) és tg  2 = h/x.

A L -A NDALÚZ, AZ ARAB H ISPÁNIA ÖRÖKSÉGE Abū Is ḥ āq Ibrāhīm ibn Ya ḥ yā al-Naqqāsh al- Zarqālī, de ismert Al-Zarqali vagy Ibn Zarqala (1029–1087) latinosan Arzachel. Toledói táblák, melyeket Kolumbusz Kristóf idejéig használták egész Európában, amelyek a korábbi ptolemaioszi tábláknál sokkal pontosabbak voltak. A művet Cremonaí Gerhardus fordította először latinra. Vázlatrajzaiban jóval Kepler előtt a bolygók Föld körüli mozgásának leírásához elliptikus alakú pályákat is rendelt.

A BU J AFAR M UHAMMAD I BN M UHAMMAD I BN AL - H ASAN N ASIR AL -D IN AL -T USI T US VÁROSÁBAN SZÜLETETT, K HORASAN RÉGIBÓN ( JELENLEG I RÁN ) ( C – 1274) ÉS B AGDADBAN HALT MEG

A TÉMÁNAK ÓRIÁSI IRODALMA VAN