A felhasználói interfész tervezésének folyamata ● Folyamat: – a felhasználók együttműködnek a tervezőkkel, – prototípusokat készítenek a rendszer felületéről.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
Advertisements

A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Az IKER önértékelő IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Számítógépes szimuláció
11/2/2017 Horváth Botond, Dunaújvárosi Főiskola, Informatika Biztonság Labor Konzulens Dr. Leitold Ferenc, Hadarics Kálmán “Nemcsak azokkal a sebezhetőségekkel.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
Vezetékes átviteli közegek
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Becslés gyakorlat november 3.
Videojáték.
Technikai lehetőségek, korlátok, kihívások
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Program utasítássorozat
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az integrált áramkörök (IC-k) típusai és tervezése
Kockázat és megbízhatóság
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Becsléselmélet - Konzultáció
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Konfliktusok az iskolában
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
VÁRATLAN MŰSZAKI ESEMÉNYEK
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
2. Bevezetés A programozásba
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tevékenységünk Célunk P92rdi Kft - p92rdi.hu Kutatás (Research)
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Northwind Traders Kik vagyunk?
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A Microsoft SharePoint testreszabása Online webhely
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
Megfigyelés és kísérlet
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Algoritmusok.
Hagyományos megjelenítés
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Előadás másolata:

A felhasználói interfész tervezésének folyamata ● Folyamat: – a felhasználók együttműködnek a tervezőkkel, – prototípusokat készítenek a rendszer felületéről. Design tervek, skicc rajzok, stb – Ezek alapján döntenek: Milyen legyenek a felhasználói felületének jellemzői, Milyen legyen a felépítése Hogy nézzen ki Célszerű a felületek tervezését iteratív úton fejleszteni A prototípus külön is elkészíthető – párhuzamosan más szoftvertervezési tevékenységekkel – ez gyorsítja a rendszer kifejlesztését

A felhasználói interfész tervezésének folyamata

A folyamat fő szakaszai A folyamat három alapvető szakasza: – Felhasználók elemzése: meg kell vizsgálni, hogy a felhasználók milyen feladatokat végeznek, milyen munkakörnyezetben dolgoznak, milyen egyéb rendszereket használnak, munkájuk során. – Prototípus-készítés: a felhasználói felület terve alapján prototípust kell készíteni. – Felületek értékelése: a prototípus formálisabb értékelése. A felhasználók interfészhasználat közben szerzett aktuális tapasztalatait gyűjtjük össze.

A felhasználók elemzése A tervezési folyamat alapgondolata: – elemezni kell azokat a felhasználói tevékenységeket, amelyeket a rendszernek támogatnia kell. – Meg kell érteni a szoftver, és a felületek pontos célját. Három alapvető technika: – feladatelemzés, – interjúztatás vagy kérdőívek kitöltetése, – etnográfia. A feladatelemzés és az interjúztatás az egyénre és az egyén munkájára összpontosít. Az etnográfia az emberi kapcsolatokat vizsgálja

Feladatelemzés Legelterjedtebb módszer: Hierarchikus feladatelemzés (Hierarchical Task Analysis - HTA) Eredetileg: a felhasználói kézikönyvek készítésének elősegítésére hozták létre – de használható annak meghatározására is, hogy mit kell a felhasználóknak tenniük egy bizonyos cél elérése érdekében. A HTA elemzés alapja: – a magas szintű feladatot részfeladatokra bontjuk. – terveket készítünk, hogy megadjuk, hogy egy adott helyzetben mi történhet. – A felhasználó céljából kiindulva egy hierarchiát készítünk, amely leírja, hogy mit kell tennünk a cél érdekében. Jelölésrendszere: – Feladat/részfeladat jele a doboz – Doboz alatti vonal azt jelöli, hogy az adott feladatot nem bontjuk részfeladatokra.

Feladatelemzés Jelölésrendszere: Feladat/részfeladat jele a doboz. A doboz alatti vonal azt jelöli, hogy az adott feladatot nem bontjuk részfeladatokra.

A feladatelemzés jellemzői Előnye: (a természetes nyelvi forgatókönyvekkel szemben) – rákényszerít, hogy minden feladatot átgondoljunk és eldöntsük, hogy felbontható-e, avagy sem. – A forgatókönyvek használata során könnyen kimaradhatnak fontos feladatok, – a forgatókönyvek hosszúvá és unalmassá válhatnak, ha sok részletet szeretnénk beleírni. Hátránya: – leginkább csak a szekvenciális folyamatokként leírható feladatokra alkalmazható. – konkurens tevékenységek leírásakor a jelölésmód kényelmetlenné válik.

A feladatelemzés jellemzői Nemcsak az információk begyűjtése a fontos, azokat valamilyen formában dokumentálni kell. Fontos a leírás módja: – A felhasználói elemzéseket kell leírni hatékony módon, hogy az alapján a feladatok lényegét mind a többi tervező, mind pedig maguk a felhasználók felé kommunikálni tudják. A leírásra nincs követendő egyezményes eszköz. – Hatékony megoldást kínál az UML szekvencia diagramja, de bizonyos felhasználóknak túl technikai lehet – A természetes nyelv mindig jó megoldás, kiegészítve tetszőleges grafikai elemekkel.

Prototípus készítés Cél: a felületekkel szemben támasztott követelmények kifejezése valamilyen formában A szöveges leírások és a diagramok nem elég jók – Oka: a felhasználói felületek mindig dinamikus folyamatot reprezentálnak. – Nem képesek kifejezni és leírni a folyamatot teljes egészében. Hatékony megoldás: – a végfelhasználó bevonásával végzett prototípus-készítés egyetlen hatékony módja a grafikus felhasználói felületének tervezésének és fejlesztésének.

Prototípus készítés A prototípus-készítés célja: – egy elkészült példafelület segítségével a tervezők tapasztalatokat szerezzenek a működéssel kapcsolatban. A folyamatot két lépésben hajtjuk végre: 1. A folyamat elején papíralapú prototípusokat készítünk, és ezeket áttekintjük a végfelhasználókkal: a képernyőterveket, parancssori interfészeket 2. Finomítjuk a tervet: egyre kifinomultabb automatizált prototípusokat fejlesztünk: Elkészítjük a számítógépes reprezentációját (Rajzolás, concept art) tesztelésre és a tevékenységek szimulálása érdekében odaadjuk a felhasználóknak.

Prototípus készítés A papír alapú prototípusok előnyei: ● Olcsó és hatékony ● Nem kell futtatható programot készíteni ● A terveket sem kell profi módon megrajzolni ● Csak azon képernyőket kell papírra lerajzolni, amelyeken kapcsolatba lépünk a rendszerrel A kezdeti tapasztalatok után a felület tervének szoftveres prototípusát kell implementálnunk.

Prototípus készítés Három implementációs lehetőség: 1.Szkriptvezérelt megközelítés: ● Vizuális elemeket (gombok, menük, stb.) tartalmazó képernyőket hozunk létre valamilyen fejlesztőeszköz segítségével ● Ezekhez szkripteket társítunk ● A felhasználói interakció során a szkript végrehajtódik.

Prototípus készítés Három implementációs lehetőség: 2.Vizuális programozási nyelvek ● Egy vizuális programozási nyelv segítségével gyorsan ● létrehozhatunk felületeket ● Az objektumokhoz komponenseket és szkripteket társítunk 3.Internetalapú prototípus-készítés ● ezek a megoldások egy web böngészőn és egy nyelven alapulnak ● A funkcionalitást ekkor a nyelv nyújtja (pl.: Java). ● Ezek a kódrészletek a böngészőbe töltéskor automatikusan végrehajtódnak.

A prototípus értékelése ● Értékelés célja: ● megvizsgáljuk, hogy mennyire használható az adott felület, ● ellenőrizzük, hogy megfelel-e a felhasználói követelményeknek. ● Az ellenőrzési folyamat ugyanolyan fontos, mint a tervezés, vagy a prototípus készítése! ● Nem szabad elhanyagolni ● Szubjektív, de vannak alapvető kiértékelési jellemzők: ● Tanulhatóság: mennyi idő szükséges a rendszer megtanulásához ● Műveleti sebesség: a rendszer válaszideje megfelelő-e. ● Robusztusság: milyen a rendszer hibatűrőképessége. ● Visszaállíthatóság: hibák esetén milyen lehetőségek vannak a visszaállításra. ● Adaptálhatóság: mennyire kötött a rendszer modellje.

A prototípus értékelése Számos eszköz a kiértékelés segítésére: ● Kérdőívek: arról gyűjtenek információt, hogy a felhasználók mit gondolnak a felületről. ● Főleg speciális kérdések. Pl.: értékelje 1-5-ig ● Megfigyelés: a rendszer felhasználóinak munka közben történő megfigyelése. ● Videó felvétel: a jellegzetes rendszerhasználat videó „pillanatfelvételei”. ● Naplózás: olyan kódrészlet beépítése a szoftverbe, amely a legtöbbször használt lehetőségekről és a leggyakoribb hibákról gyűjt információt. ● Leghatékonyabb módszer

A FF tervezése (összefoglalás) A felhasználói felületek tervezése ugyanolyan fontos, mint más fejlesztési folyamat: nemcsak grafikai tervezésről szól. A rossz FF rontja a szoftver minőségét. A jó GUI kidolgozása szakértelmet kíván: A szakértő (grafikus és tervező) bevonása költséges, de később megtérül!