Az oktatási rendszerek Kaposi József. Az oktatási rendszer és funkciói.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A szakiskolák aktuális problémái
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A nemzetközi üzleti élet etikája
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Egészségügyi közbeszerzések
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
„Út a munkához” program
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Munkanélküliség.
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Intézmény minőségirányítási programja
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Az oktatási rendszerek Kaposi József

Az oktatási rendszer és funkciói

Az oktatási rendszer funkciói  az egyének személyiségének alakítása,  a kultúra újratermelése,  a társadalmi struktúra újratermelése vagy átalakulásának elősegítése,  a gazdaság működésének és növekedésének elősegítése,  a politikai rendszer legitimálása,  a társadalmi integráció biztosítása,  különböző közvetlen szolgáltatási funkciók ellátása,  a társadalmi változások elősegítése vagy fékezése.  örömszerző funkció

A funkciók közötti konfliktusok  Eltérő társadalmi érdekcsoportok eltérő prioritásai  Egy funkció teljesítése a másik rovására mehet  A legtöbb oktatásügyi vita mögött felfedezhetjük a különböző funkciók közötti konfliktusokat. Példák:  kulturális reprodukció ↔ személyiségfejlesztés funkciói  integráló funkció ↔ kultúraátadáshoz köthető funkciók  Az egyes funkciók leképeződnek a modern kormányzati struktúrában

Az oktatás és más társadalmi alrendszerek kapcsolata OktatásPolitikaGazdaság Rendszerintegráció OktatáspolitikaAz oktatás költségvonzata  Elmosódnak az alrendszerek közötti határok

Rendszerintegráció  Az egyes alrendszerek önállóságának biztosítása  Az alrendszerek összekapcsolása  Szabályozási és koordinációs feladatok  A társadalmi és kormányzati felelősség határai  Az egész életen át tartó tanulás  Az integráció szintjei:  Egyén,  Intézmény,  Rendszer

A modern tömegoktatási rendszerek kialakulása

A modern tömegoktatási rendszer sajátosságai  A népesség meghatározó többsége belép a rendszerbe, a társadalom legtöbb tagját eléri;  Az oktatás feladatát a többi szakmai csoporttól elkülönült foglalkozási csoport látja el;  Különböző oktatási formák egymással összekapcsolódnak  Oktatási szintek és formálisan elismert végzettségek struktúrája;  Az állam kiemelt szerepe  Országos érvényű szabályozás  Finanszírozás közpénzből  Közvetlen, folyamatos állami felügyeletet

A modern tömegoktatás kialakulásának elsődleges okai  Kulturális és vallási átalakulás  Az oktatás iránti kereslet és a kínálat növekedése  Nemzetállamok születése és az állam szerepének átalakulása

A modern tömegoktatás kialakulásának magyarázata, folyamata  Kulturális és vallási átalakulás a XVI–XVII. században  A protestantizmus és az oktatás  Az ellenreformáció és az oktatás  Az egyén, a társadalom és az állam kapcsolatának átalakulása  Nevelő állam  Az egyén feletti kontroll  Az oktatási folyamat racionalizálása  Az oktatás iránti kereslet és kínálat átalakulása  Állami beavatkozás, szerepvállalás

Eltérő fejlődési modellek Pl: Németország Pl: Kelet Európa Pl: Anglia Pl: mediterrán országok Erős állami beavatkozás Gyenge állami beavatkozás Erős társadalmi igény Gyenge társadalmi igény

Eltérő fejlődési utak  Az első időszakban közös fejlődési utak; egy domináns csoport (általában az egyház)  A következő időszakban versengő csoportok megkérdőjelezik a domináns oktatási hatalmat  Végül a konfliktus megoldásába beszáll az állam.  Szubsztitutív (Pl: Anglia, Dánia)  Egymástól független hálózatok létrejötte  Később közös koordinációs igény  Restriktív  Összeépülő rendszerek  Tulajdonosok alkui

A rendszer kialakulásának jellemzői A kialakulás állomásai I. Egyes társadalmi csoportok létrehoznak iskolákat II. Állami szabályozás az iskolákra → közös, laza szerveződés III. Az oktatási rendszer tényleges megszerveződése

A rendszer kialakulásának jellemzői A kialakulás folyamatai  Egységesülés  Rendszerbe szerveződés  Elkülönülés  Specializációk kialakulása

Az oktatási rendszerben zajló változások

Az oktatási rendszerekben zajló változások  Átalakulnak az oktatással szemben megfogalmazott célok,  Intézményi formák, oktatási programok kialakulása, megszűnése  Intézményi formák vagy programok aránya nő vagy csökken  Tanulói belépés, továbbhaladás és kilépés szabályai  Oktatási tartalmak, tanítási és nevelési módszerek  Oktatói felkészültség, társadalmi pozíció,  Rendszerszabályozás, döntési és hatalmi viszonyok,  Oktatási rendszer és egyéb társadalmi alrendszerek kapcsolata

Az oktatási rendszerekben zajló változások típusai Kiváltó okok szerint  Jól azonosítható vagy éppen azonosíthatatlan társadalmi aktorok kezdeményeztek vagy idéztek elő  A rendszer a belső viszonyaiból, strukturális adottságaiból, illetve a az oktatási rendszeren kívüli gazdasági társadalmi környezetben zajló folyamatokból fakadnak

Az egyéni döntésekből fakadó változások  Az egyéni döntéseket befolyásoló tényezők  Munkaerő-piaci esélyek  A társadalmi hierarchiában elfoglalt hely  Közvetlen pénzben mérhető ráfordítás és haszon  A várható kockázat mértéke  Törvényi, jogi kényszerek  A rendszer adta lehetőségek  Tájékozottság, információ  Orientációs rendszerek  A szülők iskolázottsága és iskolázással kapcsolatos tapasztalatai

Az intézményi döntésekből fakadó változások  Racionális mérlegelésen alapuló döntések  Környezeti feltételek változása  Szabályozási környezet  Érdekeltségi viszonyok: ösztönzők és büntetések  Az intézményi pozíció javítására való törekvés  Pedagógus-munkahelyek megőrzésére való törekvés  Kulturális és politikai hatások  Szakmai hagyományok  Tanári szakmai és iskolavezetési kultúra  Az oktatáspolitika jellege

A szervezett csoportok által kezdeményezett változások A szervezett csoportok közösen fellépő cselekvők, akik céljaik azonossága alapján egymásról tudva, egymásra figyelve, egymást megerősítve próbálnak elérni valamit A változások kezdeményezésének formái  Politikai cselekvés  Külső társadalmi kezdeményezések  Belső szakmai kezdeményezések

A változások szereplői és dinamikája  Társadalmi csoportok  Politikától független  Politikai-kormányzati  Szakbürokrácia ↔ választott politikusok  Oktatási rendszer  Tanárok  Szakmai csoportok Politikai- kormányzati rendszer Külső társadalmi csoportok Oktatási rendszer

Az oktatást befolyásolni kívánó társadalmi csoportok közös érdekei Közös érdekű csoportokKözös érdek tartalma Külső társadalmi csoportok és politikai– kormányzati rendszer Az oktatás feletti társadalmi kontroll biztosítása Politikai–kormányzati rendszer és belső szakmai csoportok (tanárság) Az oktatási rendszer szakmai integritásának megőrzése Külső társadalmi csoportok (civil társadalom) és belső szakmai csoportok (tanárság) szakma Az oktatás politikai és bürokratikus ellenőrzésének korlátozása

Konfliktusmodellek Szelektív, versenyelvűCentralizáció Egalitárius Tradicionális, közösségcentrikus Modern, individuális Decentralizáció Politikai kontroll Szakmai kontroll

Az oktatáspolitika céljai  Minőség és eredményesség  Hatékonyság  Méltányosság és esélyegyenlőség  Szabadság és választhatóság  Átláthatóság és elszámoltathatóság  Kiszámíthatóság és stabilitás  Adaptivitás és alkalmazkodó képesség

Strukturális meghatározottságok Az oktatás társadalmi-gazdasági környezetében zajló folyamatok  Demográfiai folyamatok  Gazdasági folyamatok  Társadalomszerkezeti változások  A közigazgatási-kormányzati rendszer változásai  Kulturális folyamatok

Strukturális meghatározottságok Az oktatási rendszer belső szerkezeti viszonyai  Szintek alrendszerek  Vertikális és horizontális tagolódás  ISCED (International Standard Classification of Education)  Szint, program és intézmény  Az alrendszerek közötti eltérések  Vertikálisan elkülönülő alrendszerek  Alapfok (elemi oktatás)  Középfok

A közoktatás szintjei Kezdő szakaszAlsó középfokFelső középfok Francia modell Német modell Skandináv modell

Horizontálisan elkülönülő alrendszerek  Általános képzés és szakképzés  Felnőttoktatás  Magánszféra és közszféra  Szerkezeti feszültségek  Alrendszerek közötti konfliktusok  Az oktatási reformok és belső alrendszerek

Az oktatási rendszer szabályozása

A szabályozás tárgya  Hatalmi, felelősségi viszonyok  A tanulás és tanítás tartalma  A szocializáció folyamata  Az erőforrások elosztása  A rendszeren való áthaladás

Szabályozó eszközök és mechanizmusok  Diszkrét döntések (eseti szabályozás)  Jogi szabályozás  Az anyagi érdekeltség mint szabályzó eszköz  Értékelés és szakmai standardok meghatározása  Szimbolikus eszközökkel való szabályozás  Szakmai önszabályozás  A fejlesztés mint szabályozó eszköz  Komplex szabályozó mechanizmusok  Példa a következő dián

Példa a komplex szabályozásra  A magyar közoktatás finanszírozási rendszere Iskolai szint Országos szint Helyi szint Költségvetési alku Normatív finanszírozás Szakmai standardok

A rendszerszabályozás típusai  Politikai-közigazgatási  Politika: pillanatnyi szabályozás  Igazgatás: bürokratikus utak  Szakmai szabályozás  Belső normák alapján  Nem feltétlenül rugalmasabb  Piaci szabályozás  Kereslet-kínálat alapján Politikai- közigazgatási piaciSzakmai A szabályozási formák kapcsolata

Szabályozási szintek I. Egész rendszer II. Intézmények szintje III. Osztályterem, tanárok és tanulók  Mikro- és makroszintű folyamatok közti különbségek  Az intézményi szint felértékelődése  Szabad mozgástér VAGY  Erős szabályozás

Oktatásirányítás  Irányítási funkciók  Politikai-érdekegyeztető  Végrehajtási  Szakmai

Az közoktatásirányítás szintjei, érintett rendszerfunkciói és módjai Irányítási szintekRendszerfunkciókIrányítási módok Intézmény Helyi igazgatás Területi igazgatás Központi kormány Külső szereplők A tanítás megszervezése Személyzet Tervezés és a struktúrák Tanulói továbbhaladás A minőség biztosítása Anyagi erőforrások biztosítása Szabályozási jog Döntési jog Konzultációs jog

A rendszerintegráció problémái a modern oktatási rendszerekben  Az oktatás és más társadalmi alrendszerek kapcsolódása  Az oktatáson belüli alrendszerek kapcsolódása  különböző, egymással szükségképpen konfliktusba kerülő funkciók közötti egyensúly;  az oktatási rendszer szabályozási szintjeinek, a makro- és a mikro- szintek közötti egyensúly;  az oktatáspolitika egymással konfliktusba kerülő céljainak és értékeinek az egyensúlya;  az oktatási rendszeren horizontálisan és vertikálisan elkülönülő belső alrendszerei közötti egyensúly.  Az oktatás és a társadalom problémavilága közötti kapcsolat

A szabályozás átalakulása A felelősségmegosztás átalakulása A felelősség átruházásaFelelősség átruházásának célpontja DekoncentrációAz állami igazgatás alsóbb szintű szervei DecentralizációHelyi közösségek önálló képviseleti szervei Iskolai autonómiaÖnállóvá váló, de továbbra is közintézményként működő oktatási intézmények Piacosítás, privatizációMagán vagy kvázi magán iskolák Részvétel, partnerségTársadalmi partnerek Közösségi autonómiaNyelvi, vallási, kulturális, etnikai, nemzeti közösségek DeregulációNincs konkrét célpont: a szabályok mennyisége és szabályozó ereje általában csökken

A jövőbeli átalakulás tényezői  Kulturális és politikai környezet alakul  Oktatás céljainak és funkcióinak az alakulása  Az oktatás szervezeti és szerkezeti viszonyainak alakulása  Geopolitikai viszonyok és a hatalommegosztás alakulása  A tanári szakma helyzetének alakulása