A fejlesztés körülményei Összeállította: Vizer Zoltán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Teljesítményértékelési rendszer
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
HHR.
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Intézmény minőségirányítási programja
Bemeneti kompetenciamérés 2007/2008 tanév
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

A fejlesztés körülményei Összeállította: Vizer Zoltán

Diagnózis

Elvárások, a Szakiskolai Fejlesztési Program célja  Korrekció  Prevenció  Minőségfejlesztés

Mécs – „kulcsszerep”  adaptáció  animáció  innováció  visszacsatolás

A modern oktatás kritériuma  Prioritása az ismeretek gyakorlati alkalmazásának van, a tartalmában praktikusan használható ismeretek közvetítésének feltételeit biztosítva, a hangsúlyt az elsajátítási folyamatra, az intenzív tanulásra kell helyezni  A versenyképes tudás párosuljon az iskolai kultúra és az iskolai magatartás szabályainak megismerésével

A modern oktatás kritériuma  A passzív befogadói magatartás helyett az önálló, kreatív munkavégzés módszerére kell támaszkodni  A probléma megoldó képesség és a felelősségtudat a különböző szinten megfogalmazott követelményrendszerben jusson kifejezésre

A modern oktatás kritériuma  Az alkalmazott módszer fejlessze a kommunikációs képességet, ismertesse meg a csoportban, teamben végzett, együttműködésen alapuló, kollektív munkavégzés magatartásformáit  Engedjen teret az egyéni aktivitásnak, az egyéni képesség kibontakoztatásának  A feladat végrehajtása előzetes egyéni felkészülésre épüljön

Képességfejlesztés  Az ún. „színeselvű” és az ún. „mélységelvű” tanítás módszereinek alkalmazása  Attitűd formálás  élettapasztalat átalakítás  életmód változtatás  Pszichikus állapotok  pszichikus folyamatok  személyiség tulajdonságok  Közvetett fejlesztés – általános emberi képességek fejlesztése: figyelem, a megértés, az emlékezet és a probléma megoldás funkcióihoz kötődnek  Közvetlen fejlesztés  Az önálló tanulás módszereinek elsajátítása

Környezetátalakítás, „hálózatépítés”  Mérések:  diagnosztikus  folyamat  összegző (szummatív)  itemalapú tesztek  taxonomiai rendszer  Vizsgák  szintvizsga  alapvizsga  záróvizsga

Környezetátalakítás, „hálózatépítés”  Szintek:  tanuló  tantárgy  tantárgycsoport  osztály  iskola  tanítási-tanulási folyamat

Környezetátalakítás, „hálózatépítés”  Szempontok:  stratégiák  mérőpedagógusok  nevelőtestületek  munkaközösségek  vezetők  tanulók  szülők  fenntartók  partnerek

A mérési-értékelési rendszer – a fejlesztéstámogató rendszer  Partnerközpontúság  folyamatos teljesítménykövetés  hatékonyság és teljesítménynövekedés  objektivitás, egységesség  rendszerszerű működés

A fejlesztés módszerei  Háttér kérdőív  Családi attitűd  Johari ablak  Problémák megoldása: T.É.M.E  EQ táblázat (Érzelmi intelligencia)

Háttérkérdőív  HEI = Hozzáadott Érték Index  szülők iskolai végzettsége  tanulást segítő eszközök  otthon felszereltsége  Húsz kérdést tartalmazó tesztet kell kitöltenie a tanulónak  A szakemberek által összeállított kérdés segít rávilágítani az otthoni körülményekre

Családi attitűd  Harmonikus  barátságos, aktív, megbizható  Normatív  érzelemgazdag, kötelességtudó, de nem kezdeményező  Liberális  kreatív, ambiciózus, de gyenge az önkontrollja  Túlgyámolító  passzív, gátolt, kudarckerülő

Családi attitűd  Nemtörődöm  aktív, de kielégületlen és gátlástalan  Autonóm  aktív, felelősségvállaló  Kemény  agresszív  Diszharmonikus  kielégületlen, gátolt

A Johari ablak

Johari ablak  A visszacsatolás mechanizmusát tárja fel a Johari ablak  személyiségünk, viselkedésünk alapvetően 4 összetevőre osztható  a négy terület mérete attól függ, hogy mennyi visszacsatolást adunk és kérünk

Johari ablak 1.A nyitottság előnye, hogy ismernek, nem fogják félreérteni viselkedésünket, nem kell találgatni;

Johari ablak 2.Mások felé fogalmaz meg kérdéseket

Johari ablak 3.Kevés visszacsatolást kér, sok visszacsatolást ad

Johari ablak 4.Nincs túl sok információja önmagáról, másoknak sem róla, ő a csendes megfigyelő, a titokzatos figura;

T. É. M. E. T Mondjuk el pontosan a tényeket É Fejezzük ki érzelmeinket M Javasoljunk megoldást E A pozitív eredményeket, az előnyöket hangsúlyozzuk

T. É. M. E. T Mondjuk el pontosan a tényeket É Fejezzük ki érzelmeinket M Javasoljunk megoldást E A pozitív eredményeket, az előnyöket hangsúlyozzuk

T. É. M. E.

EQ – érzelmi intelligencia  A tesztet Daniel Goleman állította össze  A teszt 10 kérdésből áll, amelyekre A, B, C, D válaszokat adhatsz  Az EQ mérésére egyenlőre nincsenek validált tesztek  Sok olyan helyzet van, amelyekben a választások értékelhetők

A tanári munkát segítő módszerek  Tanulási stratégiák  Tanulási stílus  Figyelem  Megértési-tanulási technikák  SQ4R-módszer

Tanulási stratégiák A.Mélyre hatoló  mélyre hatoló  holista  intrinsic B.Reprodukáló  reprodukáló  szerialista  kudarckerülő C.Szervezett  szervezett  sikerorientált  lelkiismeretes Csoportba nem sorolható  instrumentális

Tanulási stílusok  auditív  vizuális  mozgásos  társas  egyéni  impulzív  reflektív

Figyelem  1-től 8-ig minden számnak egy jel felel meg  Ellenőrizze az A-E sorokban, hogy a megfelelő számhoz a megfelelő jel tartozik-e  Írja füzetébe a hibák helyeit  Az első hibái bejelöltük

Megértési technikák  Ismeretlen szó meghatározása  Egyes mondatok, szövegrészek átfogalmazása  Kulcsfogalmak kiírása, értelmezése  Fogalmak közötti kapcsolatok megértése  Áttekintés

Megértési technikák  Összefoglalás szóban vagy írásban  Vázlat, ábra, grafikon tanulmányozása, értelmezése  Kérdések felvetése  Kérdésekre válaszadás  Beszélgetés a tanult információkról

SQ4R módszer A módszer nevét elemei kezdőbetűjéről kapta  Scan: letapogatás (előzetes áttekintés).  Query: kérdezés.  Read: elolvasás.  Reflect: átgondolás.  Recite: felidézés.  Review: ismétlő áttekintés

Összegzés  Stratégia  Aspektusok  Játszmatervek  Támogatórendszer  A szakképzés fejlesztése

Köszönöm a figyelmet!