Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Művészetek Veszprém, február 20.
NAT Műveltségi területek 1.Magyar nyelv és irodalom 2.Idegen nyelvek 3.Matematika 4.Ember és társadalom 5.Ember és természet 6.Földünk – környezetünk 7.Művészetek 8.Informatika 9.Életvitel és gyakorlat 10.Testnevelés és sport
Műveltségterületek felépítése Egyszerűsödnek a fejlesztési feladatokban rögzített kompetenciaértelmezések Megjelennek a közműveltségi tartalmak 2006-os NAT felépítéseAz új NAT felépítése 1. Alapelvek, célok 2. Fejlesztési feladatok szerkezete 2. A fejlesztési feladatok 3. A fejlesztési feladatok3. A közműveltségi tartalmak - Műveltségi területenként vagy tantárgyanként (1-4., 5-8., 9-12.)
Műveltségi területek közös kiemelt céljai a tevékenykedtetés (cselekvő részvétel) (kísérlet, megfigyelés) középpontba állítása; az informatika alkalmazása; a szociális kompetenciák sokirányú fejlesztése; a közösségi élethez, a munka világába való belépéshez szükséges képességek és ismeretek; az egészséges életmód kialakítása; az aktív részvétel, öntevékenység és a kreativitás biztosítása; a médiumok alkotó használata;
Műveltségi területek általános jellemzői kiemelten foglalkoznak az információk gyűjtésével és kritikai értelmezésével; az egyes iskolai fokozatokon ismétlődő szempontok szerint spirálisan bővülő ismereteket tartalmaznak; nem lezárt rendszerként jelennek meg; nem a tanórai feldolgozás sorrendjét és szintezését jelenítik meg; hangsúlyozzák a tudás örömének, a beleélésnek, a személyes véleményalkotásnak és a társas tanulás különböző formáinak tanulásban betöltött fontos szerepét;
A kerettanterv feladata A kerettantervek határozzák meg az alaptantervben megfogalmazottak alapján a tanulás-tanítás folyamatában elsajátítandó fejlesztési követelményeket, írják le az elvárt tudás mélységét, szervezettségét, kiterjedtségét, és alapul szolgálnak a kimeneti követelmények meghatározásához.
A kerettantervi koncepció Alap: külön kerettantervi „csomagok”, mappák legyenek minden iskolatípusra / képzési formára. Kerettantervi csomagok tartalma: –általános bevezetők: célok, feladatok; –tantárgy kerettantervek. Az iskolák feladata/lehetősége: –a szabad órakeret felhasználásával a helyi tantárgyi rendszer meghatározása; –a megfelelő tantárgyi kerettantervek beépítése, illetve elkészítése.
Tervezett kerettantervi mappák 1-4. évfolyam 5-8. évfolyam 8 osztályos gimnázium 6 osztályos gimnázium 4 osztályos gimnázium Szakközépiskola Szakiskola (közismereti és szakképzési program) Nemzetiségi iskolák Két tanítási nyelvű iskolák Speciális nevelési igényű tantervek
A kerettantervek tantárgyi rendszere Képzési szinthez kapcsolódó kerettantervi típusok Tantárgyak minimális óraszámmal Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Matematika, Történelem, Fizika, Biológia, Életvitel és gyakorlat, Ének- zene, Testnevelés stb. Szabad órakeretben választható tantárgyak Dráma és tánc, Hon- és népismeret, Közlekedéskultúra, Médiagyakorlat, Gazdálkodási és pénzügyi kultúra stb. Tagozatos tantervek Informatika, Természettudományi, Idegen nyelv, Matematika, Művészetek (Dráma és tánc, Ének-zene, Rajz…), Testnevelés stb.
Jóváhagyott kerettantervek Az OH által nyilvántartott : 69 db –Általános iskola: 40 db 1-4. évfolyam: 31 db 5-8. évfolyam: 39 db –8 osztályos gimnázium: - –6 osztályos gimnázium: 1 db –4 osztályos gimnázium: 19 db –Szakközépiskola: 2 db –Szakiskola: 12 db –Nemzetiségi: - –Két tanítási nyelvű: 2 db –SNI: 6 db –Felnőttoktatás: 1 db
2012 február 10 db kerettantervi szakmai koncepció az alábbi szerkezetben: Bevezetés, sajátos köznevelési funkciók bemutatása; Az adott iskolafokozat/típus céljainak, feladatainak bemutatása; A tantárgyi rendszer bemutatása és az óraszámok meghatározása; A helyi adaptáció feladatainak bemutatása, így különösen: a tantárgyi rendszer kialakításának szabályai;
Művészetek Művészeti tevékenységek mással nem pótolható szerepe: ízlés képzelőerő kifejezőképesség figyelem összpontosítása emlékezet kooperációs és kommunikációs készségek fejlesztésében
Művészetek Művészeti és művészetpedagógiai tevékenység Alapelvek, célok: –Középpontban: gyakorlat- és tevékenységközpontúság!!! –Tanulói tevékenységek kapcsolódhatnak: Művészeti alkotásokhoz Mindennapi élet helyzeteihez, megnyilvánulásaihoz Egyensúly a kiemelkedő kulturális minták és a hétköznapok esztétikuma között
Kiemelten kezeli: –az önkifejezést, tehetséggondozást és közösségépítést; –a képzelőerő, az érzelmi intelligencia és alkotókészség fejlesztését; –az aktív részvételt, öntevékenységet, a kreativitást; –a műveltségterület tantárgyai közötti összefüggések érvényesülését; –a zenei és vizuális képességek szinergikus hatásait; –a dráma és média integratív elemeit; –a műveltségterületek közötti kapcsolódások lehetőségét (pl. a tánc kapcsolata a testneveléssel). Művészetek legfőbb céljai
Művészet által megélt élmény szerepe: Mélyebb és tartósabb bevésés Mélyebb megértés Személyes érintettség érzése Cselekvő együttműködés a megértésben Művészettel élés igényének kialakítása
Mindennapos művészeti nevelés Mindennapos művészeti oktatás az 1-4 évfolyamon; délutáni foglalkozások keretében is; évfolyamokon folyamatosan biztosítani kell a művészeti nevelés tanórai és tanórán kívüli iskolai feltételeit, lehetőségeit.
Kortárs jelenségek a művészetekben Mai kulturális értékek megismertetése, felismerése Jobb eligazodás saját korunk kultúrájában Művészettel élés belső igényének kialakítása Művészeti intézmények látogatása színház, mozi, múzeum, kiállítás, hangversenyek – szükséges, de nem elégséges!! Közös élmények megbeszélése, értelmezése
A vizuális kultúra fejlesztési feladatai 1. Megismerő- és befogadóképesség –a) Közvetlen tapasztalás útján szerzett élmények feldolgozása –b) Ismeretszerzés, tanulás, térbeli tájékozódás –c) Kommunikációs képességek 2. Kreativitás –a) Alkotóképesség –b) Problémamegoldó képesség 3. Önismeret, önértékelés, önszabályozás
Vizuális kultúra- közműveltségi tartalmak 1. Vizuális nyelv és technikák 2. Kifejezés, képzőművészet 2.1 Alkotó tevékenység 2.2 Befogadó tevékenység 3. Vizuális kommunikáció 3.1 Alkotó tevékenység 3.2 Befogadó tevékenység 4. Tárgy- és környezetkultúra 4.1 Alkotó tevékenység 4.2 Befogadó tevékenység (1-4., 5-8. és évfolyam külön-külön)
Példák a közműveltségi tartalom megfogalmazására Vizuális kultúra –Kifejezés, képzőművészet témában (1-4. évfolyam) Művészeti alkotások, saját munkák, vizuális jelenségek leírása elemzése, összehasonlítása témák, forma, színhatás, szereplők, elrendezés/kompozíció szerint. –Vizuális nyelv és technikák témában (5-8. évfolyam) Színtani alapok használata és ismerete: színkör, telítettség, árnyalat, színharmónia, színkontraszt. –Vizuális kommunikáció témában (9-12. évfolyam) A technikai képalkotás: fotó, mozgókép műtípusainak ismerete és megértése. (Közműveltségi tartalomként értelmezhető ismeretet lásd pirossal szedve)
Az ének-zene fejlesztési feladatai 1. Zenei reprodukció –1.1 Éneklés –1.2 Generatív, kreatív zenei tevékenység –1.3 Felismerő kottaolvasás 2. Zenei befogadás –2.1 Befogadói kompetenciák fejlesztése –2.2 Zenehallgatás
Ének-zene - közműveltségi tartalmak Népdalok Történeti dallamok A középkor es a gótika zenéje A reneszánsz zenéje A barokk zene A klasszika zenéje Romantika, nemzeti romantika A 20. század és korunk zenéje Zenei anyagok: 1–4., 5-8. és évfolyamon
Új elemek, tartalmak, elvárások az Ének-zene területén Lehetőség szerinti gyakoriságú hangversenylátogatás előkészítése, első hangversenyélmény (5-8. évfolyam) Az összefüggések és kapcsolódások hangsúlyozása Befogadást segítő alapvető kottaismeret
Példák a közműveltségi tartalmak megfogalmazására / Ének-zene évfolyam A zeneirodalmi szemelvények feldolgozása kronológiai rendben, vagy más szempont alapján, a SZINTÉZISTEREMTÉS IGÉNYÉVEL. - Reneszánsz: O. Lassus és Palestrina misék, motetták Bakfark B. Lyoni lantkönyv - Klasszika: J. Haydn: Kaiser quartett Mozart egy operája
A mozgóképkultúra és médiaismeret fejlesztési feladatai Olvasás Ismeretszerzés Kommunikáció Szövegértés /elemzés Kritikai gondolkodás
Mozgóképkultúra és médiaismeret - közműveltségi tartalmak 1. Megfigyelt jelenségek, főbb összefüggések 2. Alapfogalmak 3. a) A média kifejező eszközei 3. b) A média társadalmi szerepe, használata (1-4., 5-8. és évfolyam külön-külön)
Dráma és tánc – alapelvek és célok Dráma: Alkotó- és kapcsolatteremtő képességek kibontakozása Összpontosított, tervezett munkára szoktatás Testi-térbeli biztonság erősítése Idő- és ritmusérzék fejlesztése Fantázia fejlesztése Ön- és társismeret gazdagodása Toleranciára és együttműködésre nevelés Eredmény: –Önálló, érdeklődő, nyitott, derűs személyiség
Dráma és tánc - Alapelvek és célok Tánc: –Mozgásos-táncos kifejezőképesség megismerése –Helyi, nemzetiségi néphagyomány megismerése –Hagyomány és a kortárs tánc kapcsolatának felismerése –Zenei képességek, térérzékelés, testtartás, mozgáskoordináció, állóképesség fejlesztése (kapcsolat a testneveléssel)
Dráma ÉS tánc? NAT a fejlesztési feladatokat együtt, a Közműveltségi tartalmakat külön tárgyalja: –Több helyen átfedés –Sajátosságok jobb érvényesítése
A dráma és tánc fejlesztési feladatai 1. Csoportos játék és megjelenítés 2. Rögtönzés és együttműködés 3. A dráma és a színház formanyelvének tanulmányozása 4. Történetek feldolgozása (drámaórák keretében) 5. Megismerő- és befogadóképesség
Dráma és tánc - közműveltségi tartalmak Érzékelés, kifejezőképesség: dráma, mozgás és tánc Együttműködés, kapcsolati kultúra:dráma, mozgás és tánc Alkotótevékenység: dráma, mozgás és tánc Befogadás, értelmezés: dráma, mozgás és tánc (1-4., 5-8. és évfolyam külön-külön)
Köszönöm a figyelmet!